Gå til innhold
Fiskersiden

Fingervanter?


Ginny
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen tips til fingervanter som funker, gjerne et materiale som krok ikke fester seg så godt i?

Tenkt til isfiske så holder det på varmen og ikke blir kalde av vann er det gull, evt et kompromiss mellom disse kriteriene?

Må vel sikkert til Nasa for å få løst dette, men kanskje er det noen tips som bør sjekkes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen fra Savagear i fleece med et slags gummigrep i håndflaten. De har fungert meget bra for meg, men det spørs vel om de duger når de er klissvåte og man har kuling fra nord... Kroker setter seg ikke så veldig fort fast, og de få som har gjort det (mye krok å holde styr på på en balansepilk...) har kommet løs relativt enkelt uten å forårsake nevneverdig skade. Har foreløpig ikke utsatt dem fra de store prøvelsene, og hvor slitesterke de er i lengden er fremdeles usikkert, men frem til nå er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fish: Jeg klarer ikke å bruke fingervanter som ikke er av ull ved kaldt vær mm. Har en del syntetiske og de funker helt til det blir litt fuktig. Da blir det i hvertfall iskaldt.

Ull holder nå litt varme selv om de blir litt fuktige. Alt. er å bruke votter med oppvippar frontdel, og fingervanter under. Da kan man klistre en selvklebende varme pose i tuppen av votten slik at man får i gjen varmen kjapt selv om disse ikke er av ull. Jeg for min del vil heller være varm enn på bekostning av at kroken har lett for å feste seg. Pleier ikke å være så vanskelig å løsne kroker i ull heller. Værre med kunstfiber. Føler at jeg både konser og fisker bedre når jeg ikke fryser på hendene. På sjøfiske nå utover bytter jeg mellom store votter med en varmepose og hansker som har plass til en varmepose over håndflata. Samt ett lite håndle slik at en får tørket seg godt på henda etter avkroking mm.

Men ser grunnen til at du spør. Irriterede når det er bitt å ikke få ut snøre kjapt nok. Jeg kjøpte noen sykkelhansker for vinterbruk sist år(vanntette og pustene). De er faktisk ikke så gale, og så har en såpass førlighet med hva en gjør at det går an å avkroke etc uten å ta de av. Men dette er hele hansker. Redd de blir for kalde når det kryper under 10 minus. Ull er tingen i kulde, og isolerer også i fuktig tilstand. Men mulig det er noen som har funnet fingervotter som holder deg varm i kunstfiber utførelse. Prøvde to varianter i Lofoten sist år uten suksses. Måtte opp med ull varianten i gjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er som regel overlegent det meste når det gjelder å holde på varmen. Blir det for kaldt drar jeg et par hjemmestrikka ullvotter over fingervantene, blir det for kaldt (eneste som kan gjøre det kaldt er sterk vind) er det vindvotter over der. Selbuvotter med vindvotter over funker jo ikke særlig godt når man fisker, men jeg får i alle fall veldig fort varmen i fingrene igjen da. Som regel kun med vottene i grunn. Bruker fingervantene så lenge det lar seg gjøre, drar på vottene når jeg fryser og på transportetapper. Fungerer stort sett utmerket for meg, og har holdt meg komfortabel ved temperaturer ned i 20 blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bruke disse: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=907

De er tettvevde å loer ikke, funker bra til isfiske, jakt etc. De har ingen tommel, noe jeg synes er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.