Gå til innhold
Fiskersiden

Havålens hovednæringsemne.


 Share

Recommended Posts

Ulke.jpg

Denne hadde Ulke i magen.

Tviler på at Havålen er veldig kresen i matveien siden det er plenty annen fisk å spise på passen denne er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakegangen på vanlig ål skyldes hovedsaklig nedgangen i mengden "glassål" som blir ført med golfstrømmen til oss har minket drastisk de siste 30 årene.

Havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til Saragassohavet, og det sier seg selv at det blir en begrenset matresurs, så den teorien har jeg ingen tro på.

Jeg vil tippe at havålen predaterer krabbe,reker, kutlinger, ulker, flyndrer, ja ALT den kommer over på nattlige tokt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken til den vanlige ålens tilbakegang er vel mongo tråling av glassål i, på og på utsiden av Middelhavet, opp mot England i nord og Afrika nord-vest i sør. Froskespiserne er vel værst?

Havål er en  åtselsspiser (Hilsen NGC) men jeg tipper de spiser alt som får plass i kjeften. De lever jo fra fjæra og ned på noen tusen meters dyp, jeg tipper at mattilgangen er litt mer begrenset på dypet enn feks i fjæra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt folkens, tanken var at viss havålen er spesialisert ålepredator kunne den vanlige ålens tilbakegang(p.g.a overfiske) føre til en nedgang i havålbestanden......På den annen side er jo også havålen utsatt for stort fisepress på sin vandring opp og ned kanalen, så dette er vel en mer plausibel forklaring. Så havål i fiskedisken i London forige helg.....

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt folkens, tanken var at viss havålen er spesialisert ålepredator kunne den vanlige ålens tilbakegang(p.g.a overfiske) føre til en nedgang i havålbestanden......På den annen side er jo også havålen utsatt for stort fisepress på sin vandring opp og ned kanalen, så dette er vel en mer plausibel forklaring. Så havål i fiskedisken i London forige helg.....

M.

Fisepress ja, kansje "k"ål den spiser :thumbsup:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt rundt og fant referat fra en irsk undersøkelse på tema. Matrialet omhandlet mageinnholdet på 213 havål fiska "inshore" (0-200m) og 96 individ "offshore" (200-600m).

Konklusjonen var at h.ålen i desse områdene alt overveiende spiste hvitting "innshore" og kolmule "offshore". Det ble funnet noen andre næringsemner (skalldyr, bløtdyr o.l) men dette var ubetydelige mengder. Intressant å se hvordan h.ålen selektivt jakter på en art, i de 2 biotopene som var undersøkt. Ser at det snakkes om døde dyr o.s.v, denne fisken har jo et noe stigmatiserende ytre, men det er tydelig at den, ivertfall enkelte steder er langt mer spesialisert en som så. Fant undersøkelsen når jeg googla: Stomac contents of conger eel, på Cambridge journals.

De havålene jeg har tatt, er alle fanga på halv småsei, neste gang blir det å prøve hvitting.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at havålen eter det den klarer å få tak i der den er... Noe rapporten du har funnet underbygger. Kolmule til havs, hvitting på grunna. Arter det mange steder er mye av, og som bør være overkommelig for en havål å få tak i uten de helt store anstrengelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at havålen eter det den klarer å få tak i der den er... Noe rapporten du har funnet underbygger. Kolmule til havs, hvitting på grunna. Arter det mange steder er mye av, og som bør være overkommelig for en havål å få tak i uten de helt store anstrengelser.

Så hvis jeg agner med hvitting som det er så lite av her, så får jeg havål? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Predatorer har som regel et søkebilde som blir innstilt avhenging av hva som er mest tilgjengelig på et gitt tidspunkt. Jeg er imidlertid usikker på om dette gjelder i like stor grad for en svaksynt åtseleter/nattjeger som havålen. Lukten er dens sterkeste sans og i steinrøyser langs norskekysten er det nok ikke hvitting som er primærføden. Tror jeg. Uansett, jo mer råtten fiskelukt jo bedre. Makrell som er tint opp og ned et par-fem ganger har jo vist seg dugandes ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Predatorer har som regel et søkebilde som blir innstilt avhenging av hva som er mest tilgjengelig på et gitt tidspunkt. Jeg er imidlertid usikker på om dette gjelder i like stor grad for en svaksynt åtseleter/nattjeger som havålen. Lukten er dens sterkeste sans og i steinrøyser langs norskekysten er det nok ikke hvitting som er primærføden. Tror jeg. Uansett, jo mer råtten fiskelukt jo bedre. Makrell som er tint opp og ned et par-fem ganger har jo vist seg dugandes ved flere anledninger.

Det jeg tenker ut fra nevn rapport, er at vi kansje undervurderer havålen som predator. Hvor godt/dårlig ser den egentlig... Samenlignet med den vanlige ålen har den jo ganske store øyne. Ikke vet jeg, men det kan jo tenkes at den er mer jeger, en den åtseleteren den gjerne blir fremstillt som.

Når det gjelder hvitting som agn, var dette en litt "flåsete" komentar fra min side. Jeg tror heller ikke dette er noen mirakelmedisin. Jeg har som sagt brukt sei, da dette er en "signaturart" der jeg har fisket havål. Kan som en anekdote nevne en episode fra før min tid. Etter sigende var det en havål som lå inne i elveforebygningen i oset av den lokale lakseelva i fjorden der jeg har fisket mine havål. Den tok smålaks, og følgelig ville ikke laksen pasere. Dette måtte gjøres noe med, og historien endte med at gutta "rykka ålen med svenskepilkdregg, 150sene og hessjestaur som stang. Høres ut som en røverhistorie, men det var fattern' som gjorde jobben, og onkler bekrefter historia....

Dette skjedde i 72' på den tiden det var virkelig mye ål i denne fjorden...

M.

P.S. Denne fisken var etter sigende 18kg

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jo mer råtten fiskelukt jo bedre. Makrell som er tint opp og ned et par-fem ganger har jo vist seg dugandes ved flere anledninger.

Tror man skal være litt forsiktig der. Leste at engelske skatefiskere brukte råtten fisk for å UNNGÅ havål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at havålen eter det den klarer å få tak i der den er... Noe rapporten du har funnet underbygger. Kolmule til havs, hvitting på grunna. Arter det mange steder er mye av, og som bør være overkommelig for en havål å få tak i uten de helt store anstrengelser.

Helt enig.. Det er tydlig dette man må konkludere med ut fra denne undersøkelsen. Dette er for så vidt et ganske stort matriale, men som triturus nevner, ikke nødvendigvis representativt for steinurda vår. På den annen side ville det forundre meg om ålen skulle spesialisere seg på ådseler her på kysten, da vi her har minst like stor, og sansyneligvis større biomasse i våre farvann. Når det gjelder graden av anstrengelse, så er det klart at en viss evne som jeger kreves. Det er tross alt ikke bare å lukte seg frem til en hvitting, for deretter å sluke den. Rage kom med en referanse i denne samenhengen, hadde vert fint om du utfylle denne, skjønte ikke helt refferansen(burde sikkert det) :thumbsup:

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være litt forsiktig der. Leste at engelske skatefiskere brukte råtten fisk for å UNNGÅ havål.

Gutta i bergen foretrekker vel også fersk makrell om jeg ikke husker helt feil..Jeg snakker da selvfølgelig til havålfiske og ikke til eget konsum :thumbsup:

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakegangen på vanlig ål skyldes hovedsaklig nedgangen i mengden "glassål" som blir ført med golfstrømmen til oss har minket drastisk de siste 30 årene.

Havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til Saragassohavet, og det sier seg selv at det blir en begrenset matresurs, så den teorien har jeg ingen tro på.

Jeg vil tippe at havålen predaterer krabbe,reker, kutlinger, ulker, flyndrer, ja ALT den kommer over på nattlige tokt :thumbsup:

Intressante opplysninger du kommer med ang. anuilla anguilla. har også som rage, trodd at overfiske,var problemet. Spansk, fransk, og portugisisk tradisjon tro, er jo glassålen svært ettertraktet, og følgelig storindustri. Hadde vert artig å lese litt mer om forskningsraportene som konkluderer med nedgangen av ålelarver vestfra. Når det gjelder "havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til saragossohavet, og det sier seg selv er en begrenset matresurs" så er vel dette strengt tatt bare tullprat. Anguilla- ål er en fisk som bruker mange år i norge, før den setter kursen for saragosso. Hadde bestanden vert normal, ville det til en hver tid vere store mengder ål(anguilla) både i saltvann og i ferskvann langs norskekysten. Det ville definetivt kunne være en hovednæringskilde for den som kunne utnytte den, og teoretisk sett, hvem ville hvert bedre, en conger conger. Nå er det slik at anguilla-bestanden er satt tilbake med rundt 90% de siste 20 åra.

I følge deg,golfstrømmen, og jeg går ut fra at du også er enig i at overfiske er et problem, så er du en dyktig jeger og oportunist, så finnes det vel ei råd. Når det gjelder"krabbe,reker,kutlinger,ulker,flyndrer, ja alt de kommer over på nattlige tokt" så vil jeg anta at den irske skjærgården er full av vedkommende, likevel var det ingen av desse i magen på 123 irske sjøbeist...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressante opplysninger du kommer med ang. anuilla anguilla. har også som rage, trodd at overfiske,var problemet. Spansk, fransk, og portugisisk tradisjon tro, er jo glassålen svært ettertraktet, og følgelig storindustri. Hadde vert artig å lese litt mer om forskningsraportene som konkluderer med nedgangen av ålelarver vestfra. Når det gjelder "havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til saragossohavet, og det sier seg selv er en begrenset matresurs" så er vel dette strengt tatt bare tullprat. Anguilla- ål er en fisk som bruker mange år i norge, før den setter kursen for saragosso. Hadde bestanden vert normal, ville det til en hver tid vere store mengder ål(anguilla) både i saltvann og i ferskvann langs norskekysten. Det ville definetivt kunne være en hovednæringskilde for den som kunne utnytte den, og teoretisk sett, hvem ville hvert bedre, en conger conger. Nå er det slik at anguilla-bestanden er satt tilbake med rundt 90% de siste 20 åra.

I følge deg,golfstrømmen, og jeg går ut fra at du også er enig i at overfiske er et problem, så er du en dyktig jeger og oportunist, så finnes det vel ei råd. Når det gjelder"krabbe,reker,kutlinger,ulker,flyndrer, ja alt de kommer over på nattlige tokt" så vil jeg anta at den irske skjærgården er full av vedkommende, likevel var det ingen av desse i magen på 123 irske sjøbeist...

M.

Hva er det som er tullprat om Ålen??? det var du som brakte dette på banen... Men det er mulig jeg misforstod innlegget ditt (på lik linje med ALLE de andre) da det var særdeles klønete skrevet , sånn du utrykte deg så var det havålen som hadde spist opp den vanlige ålen og stod for tilbakegangen av den....

"Noen som vet noe om Havålens favoritt når det gjelder byttedyr? Har hørt et sted at de er en viktig predator på "vanlig" ål. Viss dette er riktig kan vel det være en forklaring på tilbakegangen til arten. Noen som har noen teorier rundt dette?

M. "

At ikke de irske sjøbeistene ikke er smartere enn at de bare spiser hvitting finner jeg MEGET rart... havålen tar det som er lettest tilgjenngelig der og da ,å tro noe annet er vås.

At de er åtseletere finner jeg også meget betenkelig, da 99% av alt som dør og synker til bunns er fortært avsjøstjerner/krabber/reker på et øyeblikk.

At havålen skal kunne oppnå de størrelsene den har uten å spise det den kommer over av levende føde finner jeg helt urimelig. Den er nok en mye større jeger enn vi klarer å fårestille oss på nattetid.

Om teorien din skulle holde tett så spiser de norske havålen bare ulker ,sjekk mr big fish sitt bilde og kommentar :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er tullprat om Ålen??? det var du som brakte dette på banen... Men det er mulig jeg misforstod innlegget ditt (på lik linje med ALLE de andre) da det var særdeles klønete skrevet , sånn du utrykte deg så var det havålen som hadde spist opp den vanlige ålen og stod for tilbakegangen av den....

"Noen som vet noe om Havålens favoritt når det gjelder byttedyr? Har hørt et sted at de er en viktig predator på "vanlig" ål. Viss dette er riktig kan vel det være en forklaring på tilbakegangen til arten. Noen som har noen teorier rundt dette?

M. "

At ikke de irske sjøbeistene ikke er smartere enn at de bare spiser hvitting finner jeg MEGET rart... havålen tar det som er lettest tilgjenngelig der og da ,å tro noe annet er vås.

At de er åtseletere finner jeg også meget betenkelig, da 99% av alt som dør og synker til bunns er fortært avsjøstjerner/krabber/reker på et øyeblikk.

At havålen skal kunne oppnå de størrelsene den har uten å spise det den kommer over av levende føde finner jeg helt urimelig. Den er nok en mye større jeger enn vi klarer å fårestille oss på nattetid.

Om teorien din skulle holde tett så spiser de norske havålen bare ulker ,sjekk mr big fish sitt bilde og kommentar :fish:

Dettt skjønte jeg rett og slett svært lite av, men det jeg mente var "tullprat" fra din side var at havål ikke skulle kunne beite på "normal" ål.

att; Triturus, når det gjelder "har hørt et sted o.s.v" så er det desverre akkurat slik, noe jeg hørte langt tilbake i tid, husker ikke når og hvor. Nå er ikke jeg spess. opptatt av å fundere denne teorien heller(anguilla er uansett borte som potensielt næringsemne)

Mitt poeng er at med de mengdene anguilla som fantes langs kysten vår, 20 år tilbake i tid, kunne dette vert vår havåls "hvitting" enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat lite ål i oslofjorden og åroselva og nærsnes område for her får jeg ål stort sett alle gangene jeg er der og fisker med mark eller annet agn så jeg klarer ikke å skjønne at den kan være nært utrydda? hadde jo 2 turer til et vann her også hvor jeg fikk over 30 ål på 6 timers fiske til sammen!!! Så viss dette da er at den er nært utrydda? HVOR JÆÆVLA MYE SKAL VI HA AV DEN DA??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat lite ål i oslofjorden og åroselva og nærsnes område for her får jeg ål stort sett alle gangene jeg er der og fisker med mark eller annet agn så jeg klarer ikke å skjønne at den kan være nært utrydda? hadde jo 2 turer til et vann her også hvor jeg fikk over 30 ål på 6 timers fiske til sammen!!! Så viss dette da er at den er nært utrydda? HVOR JÆÆVLA MYE SKAL VI HA AV DEN DA??

Ja, da har vi motbevist at ålebestanden har gått drastisk tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.