Gå til innhold
Fiskersiden

Havålens hovednæringsemne.


 Share

Recommended Posts

Hvis man tar i betrakning at hu ål vokser opp i ferskvann,hann ålen i saltvann

(Eller omvendt?)

Så tar man en nedgang på ca 90% i den totale bestanden+ idiotisk forskningsfangst som er satt til mere tonn enn det norske hobby/yrkesfiskere leverte når den var lovlig å fiske etter...

Så kan du ta med i betraktningen at ålen lever ganske mange år i norske farvann før den begynner vandringen mot Saragosso.

(Det er plenty ål i gromvannet mitt også.)

Så til havålen.

Denne vet jeg ganske lite om hva angår forplantningen.

Eneste jeg er 100% sikker på er at den må være hinsides enhver fight hvis den kjemper like godt som en 2kg vanlig ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar i betrakning at hu ål vokser opp i ferskvann,hann ålen i saltvann

(Eller omvendt?)

Så tar man en nedgang på ca 90% i den totale bestanden+ idiotisk forskningsfangst som er satt til mere tonn enn det norske hobby/yrkesfiskere leverte når den var lovlig å fiske etter...

Så kan du ta med i betraktningen at ålen lever ganske mange år i norske farvann før den begynner vandringen mot Saragosso.

(Det er plenty ål i gromvannet mitt også.)

Så til havålen.

Denne vet jeg ganske lite om hva angår forplantningen.

Eneste jeg er 100% sikker på er at den må være hinsides enhver fight hvis den kjemper like godt som en 2kg vanlig ål.

Ingen ekspert på tema sjøl, men har skjønt at denne gyter vest av gibraltarstredet, og følgelig vil ivertfall en del av dem vandre gjennom den engelske kanalen for å komme til norskekysten(sikker noen som runder irland/skottland også). Populær matfisk hele veien fra portugal,og videre opp på begge sider av kanalen.

Det denne tråden startet med var hvorvidt havål kunne, med trykk på kunne, være spesialisert predator på vanlig ål, inlegget ditt (hviss det er riktig, og det er det sikkert) bekrefter i vertfall at de befinner seg på samme sted til samme tid, som selfølgelig er en forutsetning (var en kar fra stord som mente dette var vanskelig). Som jeg skrev i innledende innlegg, har jeg hørt et sted at dette var tilfelle. Men når, hvor og under hvilke forutsetninger, husker jeg ikke, så det kan jo ha vert en tøysekopp som har skrevet det et sted. På den annen side er det jo heller ikke utenkelig med de enorme mengdene vanlig ål som fantes langs kysten bare 20-30år tilbake i tid. Den vanlige ålen er jo svært feit og burde være bra "fuel".

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert på tema sjøl, men har skjønt at denne gyter vest av gibraltarstredet, og følgelig vil ivertfall en del av dem vandre gjennom den engelske kanalen for å komme til norskekysten(sikker noen som runder irland/skottland også). Populær matfisk hele veien fra portugal,og videre opp på begge sider av kanalen.

Det denne tråden startet med var hvorvidt havål kunne, med trykk på kunne, være spesialisert predator på vanlig ål, inlegget ditt (hviss det er riktig, og det er det sikkert) bekrefter i vertfall at de befinner seg på samme sted til samme tid, som selfølgelig er en forutsetning (var en kar fra stord som mente dette var vanskelig). Som jeg skrev i innledende innlegg, har jeg hørt et sted at dette var tilfelle. Men når, hvor og under hvilke forutsetninger, husker jeg ikke, så det kan jo ha vert en tøysekopp som har skrevet det et sted. På den annen side er det jo heller ikke utenkelig med de enorme mengdene vanlig ål som fantes langs kysten bare 20-30år tilbake i tid. Den vanlige ålen er jo svært feit og burde være bra "fuel".

M.

Fint at du innrømmer at ikke er noen ekspert på området...

Er det matfisk størrelse på den når den vandrer opp kanalen? eller kommer den med golfstrømmen som vanlig ål?

Hvordan du får det til at jeg mener at det er vanskelig at de to artene befinner seg i sjøen sammtidig er for meg en gåte, vær vennlig å finn fram teskeia å forklar deg, da jeg ikke kan finne ut at jeg har skrevet noe slikt.

Du har hørt både det ene og det andre, kom med fakta! GIYF

Om det er tøysekopper som har slengt dette rundt seg så er ikke du et hakk bedre sjøl som kommer med samme informasjonen..

Jeg mener (sier ikke at jeg har rett, men jeg mener) fortsatt at vanlig ål sannsynligvis er en mikroskopisk matresrurs for havålen i norske farvann.

Så får du tviholde på DIN teori om hvitting og ål, deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du innrømmer at ikke er noen ekspert på området...

Er det matfisk størrelse på den når den vandrer opp kanalen? eller kommer den med golfstrømmen som vanlig ål?

Hvordan du får det til at jeg mener at det er vanskelig at de to artene befinner seg i sjøen sammtidig er for meg en gåte, vær vennlig å finn fram teskeia å forklar deg, da jeg ikke kan finne ut at jeg har skrevet noe slikt.

Du har hørt både det ene og det andre, kom med fakta! GIYF

Om det er tøysekopper som har slengt dette rundt seg så er ikke du et hakk bedre sjøl som kommer med samme informasjonen..

Jeg mener (sier ikke at jeg har rett, men jeg mener) fortsatt at vanlig ål sannsynligvis er en mikroskopisk matresrurs for havålen i norske farvann.

Så får du tviholde på DIN teori om hvitting og ål, deg om det.

O.K.. Da blir det med teskje. For å gjøre det hele litt enkler, begynner jeg med å skille de to ålene en gang for alle; anguilla fra conger. Når jeg snakker om ålen som vandrer gjennom kanalen så er dette conger(ja anguilla er også her) Den er definnetivt i matfiskstørelse på vandringen mellom beiteplassene, så langt nord som vestlandskysten/nordlanskysten(i skjeldne tilfeller)i norge, og gyteplassene vest av gibraltar. Skjønner at du tenker på ålelarver som følger havstrømmer, men desse kommer fra andre siden av atlanter'n og er den andre arten ål (anguilla).

Når det gjelder dit andre spørsmål(hvordan får du det til at jeg mener at det er vanskelig o.s.v o.s.v..) sa oppfatter jeg det slik fordi du skrev på det tredje svaret i denne tråden quote: "havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til saragossohavet, og det sier seg selv at det blir en begrenset matresurs. Så denne teorien har jeg ingen tro på. Sitat slutt, som det heter på godt norsk. Viss du leser hva jeg skriver, så holder jeg alle muligheter åpne. Men argumentet ditt for at teorien er usansynelig, holder ikke vann det var derfor jeg kalte det tullprat. :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.K.. Da blir det med teskje. For å gjøre det hele litt enkler, begynner jeg med å skille de to ålene en gang for alle; anguilla fra conger. Når jeg snakker om ålen som vandrer gjennom kanalen så er dette conger(ja anguilla er også her) Den er definnetivt i matfiskstørelse på vandringen mellom beiteplassene, så langt nord som vestlandskysten/nordlanskysten(i skjeldne tilfeller)i norge, og gyteplassene vest av gibraltar. Skjønner at du tenker på ålelarver som følger havstrømmer, men desse kommer fra andre siden av atlanter'n og er den andre arten ål (anguilla).

Når det gjelder dit andre spørsmål(hvordan får du det til at jeg mener at det er vanskelig o.s.v o.s.v..) sa oppfatter jeg det slik fordi du skrev på det tredje svaret i denne tråden quote: "havålen klarer kun å predatere utvandrende gytefisk på vei til saragossohavet, og det sier seg selv at det blir en begrenset matresurs. Så denne teorien har jeg ingen tro på. Sitat slutt, som det heter på godt norsk. Viss du leser hva jeg skriver, så holder jeg alle muligheter åpne. Men argumentet ditt for at teorien er usansynelig, holder ikke vann det var derfor jeg kalte det tullprat. :P

M.

Du trenger ikke skille de to artene for min del, men fint om du presiserer hvilken art du mener mens du skriver, da du har klart å forvirre fler enn meg med dine utsagn.

Definitivt matfisk størrelse på havålen sier du.. det blir tatt mange "Sykkelslanger" her på vestlandet under målretta fiske, peker ikke det på at de hovedsaklig kommer hit som små individer?, de havålene som er store her i distriktet er ofte "kjenninger" av sportsdykkere i en halv mannsalder, noe som skulle tyde på at de er veldig stasjonære og ikke kommer til våre farvann på matsøk.

Er de gyteplassene du nevner vest av gibraltar fakta, eller noe du har hørt?, hva lever larvene av der?, jeg tror ikke larvene har noen mulighet til å bestemme hvoer de skal, de er som glassmaneter, de blir ført med vær og vind og ikke minst strøm, og golfstrømmen feier oppover mot kanalen og nordsjøen.

Når det gjaldt det jeg skrev om at havålen kun hadde mulighet til å predatere gytefisk på vei til saragassohavet, så mente jeg at det er kun på sommer/høst når det er store mengder utvandrende ål i sjøen, at den har en mulighet å ta for seg anguilla ål på menyen i noen særlig grad , men jeg tviler fortsatt på at vanlig ål i særlig grad står på menyen til havålen. (og det gir jeg meg ikke på ;) )

minker det på en type lett tilgjenngelig føde så tar den det neste som dukker opp, at havålen skal være selektiv på hva den spiser er bare urimelig å forestille seg, aldri om den hadde nådd de vektene vi ser om det ikke var for at den er altetende.

Jeg aksepterer at du ikke er enig i det, for du har jo saftig forskningmatriale å bygge dine anntagelser på :ninja:

Om teoriene dine skulle holde litt stikk, så kan det vel også tenkes at kannibalisme av egne artsfrender ("Sykkelslanger") er årsaken til artens tilbakegang........ jeg tror ikke an Havålskiller i egne artsfrender eller valig ål om de er rundt kiloen..

Jeg tror ICKE det...:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skille de to artene for min del, men fint om du presiserer hvilken art du mener mens du skriver, da du har klart å forvirre fler enn meg med dine utsagn.

Definitivt matfisk størrelse på havålen sier du.. det blir tatt mange "Sykkelslanger" her på vestlandet under målretta fiske, peker ikke det på at de hovedsaklig kommer hit som små individer?, de havålene som er store her i distriktet er ofte "kjenninger" av sportsdykkere i en halv mannsalder, noe som skulle tyde på at de er veldig stasjonære og ikke kommer til våre farvann på matsøk.

Er de gyteplassene du nevner vest av gibraltar fakta, eller noe du har hørt?, hva lever larvene av der?, jeg tror ikke larvene har noen mulighet til å bestemme hvoer de skal, de er som glassmaneter, de blir ført med vær og vind og ikke minst strøm, og golfstrømmen feier oppover mot kanalen og nordsjøen.

Når det gjaldt det jeg skrev om at havålen kun hadde mulighet til å predatere gytefisk på vei til saragassohavet, så mente jeg at det er kun på sommer/høst når det er store mengder utvandrende ål i sjøen, at den har en mulighet å ta for seg anguilla ål på menyen i noen særlig grad , men jeg tviler fortsatt på at vanlig ål i særlig grad står på menyen til havålen. (og det gir jeg meg ikke på :P )

minker det på en type lett tilgjenngelig føde så tar den det neste som dukker opp, at havålen skal være selektiv på hva den spiser er bare urimelig å forestille seg, aldri om den hadde nådd de vektene vi ser om det ikke var for at den er altetende.

Jeg aksepterer at du ikke er enig i det, for du har jo saftig forskningmatriale å bygge dine anntagelser på :ninja:

Om teoriene dine skulle holde litt stikk, så kan det vel også tenkes at kannibalisme av egne artsfrender ("Sykkelslanger") er årsaken til artens tilbakegang........ jeg tror ikke an Havålskiller i egne artsfrender eller valig ål om de er rundt kiloen..

Jeg tror ICKE det...;)

Morn'

Gyver løs... Det er definnetivt havål i alle størelser i den engelske kanal..

Nå er ikke jeg vandt til å komplisere livet til fisk noe serlig ut over; næringssøk, og gyterelaterte aktiviteter. Men viss du mener det er andre grunner til at den holder seg her, så er jo det intressant...

Når det gjelder gyteplassene vest av gibraltar, så er det også noe jeg har lest et sted uvisst hvor.

Nå er jo vest for gibraltar et noe vidt begrep, kan være veeldig langt vest for alt jeg vet...

Det at ål som potensiellt byttedyr for havål kun er tiljengelig sommer og høst er ikke noe argument. Alle er enige i at polarrev er en viktig predator på polarlomvi, de møtes bare på sommeren.

Når det gjelder argumentet for at man må være altetende for å bli stor, er det jo bare å se på verdens største, og nest største fisk. Høyst spesialiserte, og enorme.

Når det er sagt, tror også jeg at havålen er opportunist. Når det gjelder om den har ål på menyen, argumenterer jeg for at det er mulig den under gitte forhold kan ha det. Med dagens bestandsmål på ordinær ål,er vel neppe forutsetningene til stede. Jeg er enig i at havålen tar det som dukker opp. I den forbindelse kan det jo være at det tidvis dukka opp veldig mye vanlig ål i fjordene våre, og at havålen derfor la opp jaktstrategien deretter.

Og til sist. Jeg har heller ikke veldig trua på at havålens tilbakegang skyldes mangel på vanlig ål.

Dette skriver jeg klart og tydelig i mitt andre inlegg i denne tråden.

Nå må jeg ut å kjøpe juletre :o

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Er de gyteplassene du nevner vest av gibraltar fakta, eller noe du har hørt?

Jeg tror ICKE det...:o

Hei igjen!

Kunne ikke hoste opp noen kilde ved forige korsvei, men ser nå i Aschehougs store fiskebok, at sitat " leken foregår om sommeren på 3000-4000 m dyp i vestlige deler av Middelhavet og i Atlanterhavet mellom Gibraltar og Asorene." sitat slutt.

Mulig det var her jeg plukka det opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.