Gå til innhold
Fiskersiden

whisky og vin


Rune
 Share

Recommended Posts

En onkel fyller 50 år. Han lærte meg mye av det jeg kan om jakt og fiske. Ønsker å gi han ei whiskey eg kanskje ei vin.

En ekstra bonus om denne flaska har et fint motiv som passer til tema jakt eller fiske.

Har selv sett på følgende:

whiskey: The fat trout single malt. Noen som har smakt denne?

TheFatTroutSpeyside70cl.gif

vin: Trout Valley Pinot Noir 2009. Noen som har smakt denne?

R4869.jpg

Andre tips? haster litt forresten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på om han liker whisky ?

Ikke alle fiskere klare å fordøye dette :thumbsu: Jeg for min del synes all whisky smaker dårlig heimert :lolu: Og har fått noen flasker gjennom tidene, med fiskemotiv, som ikke er rørt.

Konjakk derimot :thumbsup: Men kanskje du har sjekket ut dette.

Rødvin skulle ikke være noe problem. Jeg ville rett og slett bare kjøpt en god flaske rødvin til 100-150 kroner. Finnes jo så mye bra der. Og glem fiskemotivet, lell om etiketten ser fin ut :blush:

Det er det som er inni flaska som er det viktigste, he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer på at fattrout er noe skvip.

Det vrimler av snapsvarianter i danmark med et eller annet fiskenavn, og noen av dem, f.eks. Fisk, smaker ikke helt galt heller. Hva med å legge med en sånn en for etikettens skyld og så gå for en dugelig Glenlivet. Både Nadurra og 12 og 18åringen er digg, selvom jeg holder en liten knapp på at de ekstra kronene er verdt det for 18åringen.

Enig.. Fat Trout smaker crap.

Du mener vel, smaker carp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe en whisky til en fiskeinteressert onkel er vel en Speyside single malt det rette valget. Og du har mange merker å velge mellom; MacCallan, Glenrothes, Balvenie med flere. Og hvis du har råd til å slå på stortromma kan jeg anbefale denne

http://www.bbr.com/product-53910B-balvenie-21-yrs-portwood-speyside-single-malt?list_tab_F=RI

en av de drøyeste maltwhiskyene jeg noen gang har smakt.

EDIT: ser at de har Balvenie 21 yrs Portwood på polet, koster en tusenlapp. Løp og kjøp..!? :thumbsup:

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy har forøvrig en fin gavecognac med motiv og lærpose. De fleste vinmonopol i nærheten av en lakseelv pleier i det misnte lagerføre den om det er et alternativ...

hardyflask.jpg

Tror nok denne ville ha falt i smak ja. Ikke verst på smak heller :thumbsup:

Og råfin lerke som kan puttes på innerlomma. Og fylles opp igjen ved neste fiskeøkt :thumbsu:

Finnes også en større utgave med stor og liten flaske, pluss ei lakseflue inni. Men mulig de selger dette bare på tax-free ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt overkommelig på pris, men husker ikke nøyaktig - jeg har gitt bort denne en rekke ganger...

Det er med andre ord ICKE denne du skal ha: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU;pgid=KDlIlR0P8ZxSR0EKznIP3.0d0000DZtzKB_E;sid=nk1H2n_lW1RE2jLiDd7j6bjv-bZOKhgel70=?sku=780001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har importørene produkter tilgjengelig som ikke er å finne på polets lister, og krever en viss grad av egeninnsats for å få tak i (noen pol kan nok allerede ha gjort denne innsatsen selv, og har produktet lagerført).

Foreslår at du hører med polet om fremgangsmåten for dette, evt Bevco som er importør av A. Hardy. Folka på vinforum.no kan nok og hjelpe deg med fremgangsmåte, skulle du treffe på en av de mindre serviceinnstillte polansatte (heldigvis ikke mange av disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv har eg ein Cragganmore 17 år som eg er veldig godt nøgd med. :thumbsup: Kjøpte den i Skottland for nokre år sidan, men ser dei har "bestefaren" på 21 år på Vinmonopolet. Trur ikkje den kan være stort verre på smak ;)

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-ViewBySKU?sku=5317101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med rur bør du revurdere hvor du dypper sakene....

Tipper de har Hardy-cognacen jeg, Rune - midt i blinken. Som Sølvreven også nevner - den er så fin med skinnpose og det hele at det går an å jukse og fylle den opp med enda bedre cognac etter ønske og gjenbruke den. Dermed får han mer glede av den enn en enkelt flaske av noe annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laphroig Quarter Cask. Min favoritt

for all del, mye bra whisky også fra Vestkystdestilleriene, Laphroig inkludert. Alt til sin tid kan man vel si; men noen ganger foretrekker jeg whiskyer med litt mer avdempet røyksmak. Sånn sett er Speyside-whiskyene nok tilgjengelige for et større "publikum"? Og hvis man skal sverge til Vestkyst-whiskyer, er kanskje Lagavulin favoritten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.