Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til sjøisen


AreBare
 Share

Recommended Posts

Har aldri i mitt 28 år lange liv fisket på isen, men det har alltid fristet. Har i år tatt skrittet og bestilt en flytedress. Gode varme sko har jeg også valgt ut. Foruten dette har jeg ingenting.

Trenger altså anbefalinger på stang og snelle først og fremst. Hva slags snøre bør brukes?

Regner også med jeg må ha en del andre praktiske ting. Skal ihvertfall kjøpe et skikkelig bor.

Hva pleier dere å ha med dere foruten disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har aldri i mitt 28 år lange liv fisket på isen, men det har alltid fristet. Har i år tatt skrittet og bestilt en flytedress. Gode varme sko har jeg også valgt ut. Foruten dette har jeg ingenting.

Trenger altså anbefalinger på stang og snelle først og fremst. Hva slags snøre bør brukes?

Regner også med jeg må ha en del andre praktiske ting. Skal ihvertfall kjøpe et skikkelig bor.

Hva pleier dere å ha med dere foruten disse tingene?

Du har mye morro i vente, og er vi riktig heldige og kulda varer, kan det bli en knall sesong...

Hvor mye du trenger av utstyr avhengiger av hvor komlisert du selv ønsker å gjøre det. Når det gjelder sneller kan du bruke det du bruker på fjorden sommerstid. Stengene bør være korte. Finnes enkle varianter å få kjøpt til en billig penge. Seeberg har noen helt greie til rundt 140,- Som heter noe med boat, sjekk sidene deres. Har et par av denne sjøl, og de funker fint. Styr unna den gule til elbe, helt på tryne aksjon, og alt for stiv. Ellers er det mye smart å ta med seg, jeg skal ikke ramse det opp her, men kan nevne at en fornuftig klepp kan være lurt, og da må du ligge unna "antenne" kleppene som ofte henger sammen med isfiskeutstyret i sjappa, de er en vits. Problemet er at en vanlig klepp er for stor selv i et 205mm hull,jeg har laga min selv, og det kan sikkert du også, men vis du ikke gidder finnes sikkert noe egna på markedet også.

Lykke til!

M.

P.S

Var en tur i boden, stengene var D.A.M boat buster....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag stengene selv.

Ta ei gammel utrangert stang og kapp av bakdelen helt inn til korken(håndtaket).

Stikk så fremdelen inn i hullet og lim den fast med tokomponent lim, og vips..der har du ei bra isfiskestang.

Bruk gjerne ei multisnelle, mye mer praktisk på isfiske enn haspel.

Eksempelbilder

http://img600.imageshack.us/img600/292/52524977.jpg

http://img715.imageshack.us/img715/779/46714456.jpg

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har nevnt, så kommer det an på hvor mye du vil ha med deg på isen, og hvor mye du gidder å bruke penger på.

Selv har jeg med 3 x Ismeitestenger, en liten DAM teleskopstang (til små, lette tackler etter fisk man aldri får), en Lawson stikke og en Skogseidstikke til balansepilk.

Snellene som er på stengene har ikke verdi særlig langt over 1000-1500 kr til sammen.

Alt dette har jeg samlet i en gammel golfbag; slik at jeg har alt stabilt på ett sted og kan bære det med meg på en komfortabel måte. På den bagen har jeg også alle tacklemappene jeg har med meg på isen, greit å ha ting lett tilgjengelig.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg anbefaler at du kontakter Avkroken.no eller Leirud så plukker de ut en enkel startpakke som du får i posten. Da får du i hvertfall det du min. må ha. På sjøisen trenger du sjelden de dyreste bor etc. i begynnelsen. Mulig du finner noen gode priser på brukt Mora på finn.no

Det som er ok er ett par rimlige isfiske stenger som du kan bruke sneller du allerede har eller noen rimlige isfiske sneller. Om det er er haspel eller multi er ikke jeg så opptatt av. Men du bør ha sene ikke multifilament. Både pga slitase mot iskanten og ising på lina ved noen kuldegrader. Ett bor rundt 200mm er greit å ha på isen. Eks:

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?cPath=93_185&products_id=1832&osCsid=ec71652c62d9366243a6eb0671c866d2 holder til sjøis som ikke er alt for tykk, og funker bra på is som ikke er beinhard.

Ett par stenger eks: http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?cPath=93_132&products_id=6717&osCsid=ec71652c62d9366243a6eb0671c866d2 så er du i gang om du har sneller fra før. Kroker, søkker mm kan du jo bruke fra det som normalt er brukt på sommerstid. Skal du ha noe mer så er det noen balansepilker av litt størrelse. Men agnfiske er spennende det på sjøisen. To til tre stenger er mer enn nok å holde styr på. Trenger du nappvarslere så kan du kjøpe rimelige bjeller å feste på stangtuppene. Om du får tenning så kan en investere i elektroniske nappvarslere senere. Det finnes en masse utstyr også for dette fiske, men ikke nødvendig for å teste og prøve i 1ste omgang.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Etter min erfaring trenger man

Av Klær: Så varmt så mulig, termodress anbefales eller super undertøy og god boblebuske er også bra. Det viktigste er at du IKKE skal fryse når du skal ha det gøy..

Sko er kjempeviktig siden det ofte er der du fryser først, så jeg annbefaler deg sko som tåler kulden + gode ullsokker som holder på varmen selv om du kan bli litt våt på beina. Dessuten er det sjekt å ha fotposer siden du går på mye snø og du vil sikkert ikke ha dem i skoen din :) btw så finnes det også vantett fotposer som du kan tre skoen din inni, de er en sikkelig å anbefale senere i sesongen der snøen kan være litt våt eller at snøen har smeltet over isen.

Gode hansker og luer er også greit å ha med. Selv har jeg ikke bruk hansker og lue så mye, men alltid sjekk å ha med på turen.

Av fiske utstyr: Stenger så kan du bestemme selv, jeg liker ikke de billige (20cm) fiskestengene som man får kjøpt på OBS, men heller foretrekker en stang på ca.1m lang der du kan feste på snellene som du bruker på de andre stengene dine. Med dette slepper du å investere i nye sneller(som fort kan bli dyrt) og stenger som er digg å bruke samt ikke så vannskelig å ta med seg over alt. Hvor mange du bør ta med er opp til deg.

Jeg pleier å ha to, en til bunnmeite og en til pilk. Er jeg lei av å pilke så bruker jeg begge til meite.. Nappvarsel er et MUST hvis du skal bunnmeite. Bjeller får du kjøpt hos de fleste fiske butikkene og i noen sportsbutikker(fins andre typer nappvarsler også men bjeller syns jeg er ok)

Når det gjelder snøre så hadde jeg bare det samme som jeg brukte i sommeren siden dem lå i snellen :)

Av andre utstyr: en spade er greit å ha hvis du isfisker der det er mye snø..

Stol eller sekk med stol er greit hvis du vil stå hele dagen..

Akebrett er også kurrant hvis du ikke vil bære på alt, men heller foretrekker å dra utstyret med deg.

Når det gjelder isborr så anbefaler ejg deg en 200mm borr. Selv hadde jeg bare en 150m som var brukbar, men uansett så er det store sjans for at du får en stor fisk på kroken når du fisker midt uti havet :D

Utenom dette så pleier jeg å ha med varm drikke i termos og en iphone som jeg spiller på mens jeg venter på nappvarsel skal varsle meg :)

Denne sesongen blir det nok engangs grill og pøler rett på isen også :P

Anyway.. SKITT FISKE..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har nevnt, så kommer det an på hvor mye du vil ha med deg på isen, og hvor mye du gidder å bruke penger på.

Selv har jeg med 3 x Ismeitestenger, en liten DAM teleskopstang (til små, lette tackler etter fisk man aldri får), en Lawson stikke og en Skogseidstikke til balansepilk.

Snellene som er på stengene har ikke verdi særlig langt over 1000-1500 kr til sammen.

Alt dette har jeg samlet i en gammel golfbag; slik at jeg har alt stabilt på ett sted og kan bære det med meg på en komfortabel måte. På den bagen har jeg også alle tacklemappene jeg har med meg på isen, greit å ha ting lett tilgjengelig.

Golfbag... genialt, bruker selv et corduratrekk som satt på en samenleggbar turstol, til formålet, men dette er ganske løent. Må nok på loppis og se etter golfbag.

Skulle vel stregt tatt prøvd å få tak i en caddy også. Hadde ikke vert dumt å gjøre 18 hull en lørdag med caddy, på sjøisen... :)

Four!!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golfbag... genialt, bruker selv et corduratrekk som satt på en samenleggbar turstol, til formålet, men dette er ganske løent. Må nok på loppis og se etter golfbag.

Skulle vel stregt tatt prøvd å få tak i en caddy også. Hadde ikke vert dumt å gjøre 18 hull en lørdag med caddy, på sjøisen... :)

Four!!

M.

Hvorfor ikke en fjernstyrt sak?

111441_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en fjernstyrt sak?

111441_s.jpg

Dette er definnetivt løsningen!!

(mulig du bør forandre "keep it reel" til "keep it reel cool") :)

Ellers er et tips å finne noen ordentlig varme votter som er minst et par nummer for store, da kan du riste de av samtidig som du prøver å få kontroll på 7-kg'seien.

M.

Da fortsetter eg å være dom, men kvifor er det bedre å bruke fiskestonga opp/ned?

Er klar over at havfiske stenger med multisneller er beregnet for dette..men kvifor?

Helt klart "utenfor emne" men det er et intressant spørsmål du stiller. En ting er sikkert, å balanserere en haspelsnelle på "topp" er ganske håpløst balansemessig. Går ut fra at grunnen til å plasere multiplikatiren på topp, er at du kan bruke tommelen til å unngå overspinn. I tilegg ser du hva som skjer, hvor mye snøte, som er ute etc. pluss at bremsejustering, være seg stjerne eller spak, er synlig og lett tijengelig. Tror ikke det har noe med vektbelastning på stang. :)

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser golfbag-opplegget mitt ut (bildet ble elendig, men du ser ideen):

bag1.jpg

Jeg balanserer vekten av stengene mot vekten av tacklemappene (har ofte tackler ferdig utstyr med søkker), slik at bagen ligger skikkelig balansert når jeg skal traske langt utpå isen. Slitsomt å gå med noe som henger og slenger, eller som er tungt kun på ene siden.

Golfbagen kjøpte jeg for en hundrings i sommer på loppis i Langesund. En annen kjekk ting ved den, er at det er mange lommer. Der hiver jeg inn alt mulig småtteri som er lett å glemme ellers: Elastisk tråd, ekstra svivler, x antall små ziplock-poser med diverse kroker i diverse størrelser, ekstra søkker osv.

Tacklemappene er forøvrig fra Europris og koster 50,-. Har brukt de i et par sesonger nå, og ingenting har gått i stykker på noen av mappene så langt.

Resten av ting og tang jeg har med på isen (reservegenser, noen ekstra par hansker osv, og alt annet) hiver jeg i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt.. Fordi det er det de fleste har. Når det gjelder oss som er over normalen intresserte, så disponerer vi gjerne begge typer, selv setter jeg pris på baitrunner-sneller til agn, fisket grunt...

M.

Men da er det ikke et aktivt valg, det er bare å ta det man har og gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.