Gå til innhold
Fiskersiden

Tenerife i januar/februar


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Heisann

Flykter sørover en tur i månedsskiftet og tenkte kanskje å få til en dag på havet.

Har snoket litt og fant denne båten:

http://www.crestedwave.com/

Er det noen som kjenner til båten, evenuellt andre båter i Las Americas/Los christianos som kan anbefales?

Er ikke interessert i "bottom fishing" Heller en dags trolling etter pelagiske arter, selv om det ikke gir ett eneste hogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem fra Gran Canaria. Kjenner ikke til båten du linker til, men jeg var i kontakt med et par andre charterbåter og de driver visst bare bottom fishing på denne tida. De pratet om at det var godt fiske etter skate nå. Men for meg er dette helt uinteressant. Var også i kontakt med Lopez under oppholdet - han bor der undertiden - han uttrykte generell skepsis til charterturer.

Jeg droppet fiskeplanene mine der nede og satser heller tungt på isfiske hjemme. Ihvertfall til hhv kveite- og laksesesongen starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

"Big Game" kan fort bli No Game der nede på denne tida. Det kan nesten bli som å fiske i Gaula nå og håpe på nygått laks. Hotteste tida for billfish er august-september. Fiske etter wahoo er kanskje et alternativ om det er noe særlig igjen der nede. Tror kanskje jeg like gjerne hadde bånnmeita og håpet på noen store skater, evt gitt beng og brukt tid og penger på noe annet. Tipset er vel å kontakte Lopez først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man trykker på "Season"-knappen får man mye info. På "Catch of the day" kan man se tidligere års fangster i den aktuelle måneden. Januar er tydeligvis desidert lavsesong, men august er det motsatte. Bortsett fra diverse skater og mindre interessante haier står det oppført at fisket etter amberjack og wahoo er "good". Av arter som nok er noe mer longshot, men heftige er hammerhai, revehai og ikke minst mako (om de har en viss størrelse da). Disse krever chumming, men i det minste kan man sitte på ræva og bøtte pils i sola vel vitende om at man hele tida har sjanse for hogg, og de artene er langt mer interessante om man vil ha lyd i snella enn skatene. Billfish er nok bare å glemme gitt. Ut fra tabellen ser man tydelig hvilke arter som er stedegne og hvilke som har årvisse vandringer. Tipset mitt får være å titte på tabellen, titte på bildene over tidligere års fangster og ta en avgjørelse ut fra det. Etter hva jeg kan se består vinterfangstene 2010 av div skater, havengel, bonito, etpar bluefish samt etpar baby-hammerhaier. Skal man håpe på billfish er det nok sensommeren som gjelder. Første blue marlin 2010 ble tatt så sent som i slutten av august. Ellers er det båten "Blue Marlin 3" som kanskje har vært den mest fremgangsrike når det gjelder marlin de siste årene. Om fisket er i ferd med å ta seg opp etter endel labre år vet sikkert Lopez mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne listen har jeg :

Barracuda: Oktober–mai

Dorado: Mai–september

Amberjack: September–november/mars–april

Blå marlin: Mai–september

Hvit marlin: April–september

Rokker og skater: Hele året

Murener: Hele året

Spearfish: Januar–september

Gråhai: Hele året

Glatthai: Hele året

Større haier: Sporadisk hele året

Albacore: Februar–juni

Tunfisk, big eye: Februar–august

Tunfisk, blue fin: Sporadisk, sjelden

Skipjack: Februar–november

Wahoo: Sporadisk, mars–november

Bonito: Hele året

Bluefish: Hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser selv til Lanzarote i samme tidsrom. Var der ifjor en tur også, og da var det lite fart i havfisket. Det jeg derimot la merke til var mengder av havabbor og multe i havneområdene og langs moloer og klipper. Vi snakker fisk på sikkert 3-4 kilo som som svømmer i overflaten og snapper etter mat. En prat med gutta på det lokale fiskemarkedet fortalte meg også at det var disse fisketypene som var vanlig å få på denne tiden.

I år blir det derfor flueutstyr og brødimitasjoner i bagasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.