Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken snellestørrelse?


Snorre
 Share

Recommended Posts

Fikk en havfiskestang til jul. Det var en 6'6ft som tåler 20-30lb. En bra stang til mitt bruk. Spørsmålet mitt nå er hvilken snellestørrelse jeg bør bruke.. Jeg skal neppe fiske noe særlig over 200m noen gang med det utstyret, men kan jo være fint å være på den sikre siden... Holder det med en 6000 ambassaedursnelle som tar 200m 0.40mm eller bør jeg gå for en 7000 som tar 270mm 0.45mm? Havfiskeklubben jeg skal joine får sjelden veldig stor fisk, men langer opp mot 20kg forekommer en sjelden gang...

Og hvilken diameter passer til mitt fiske når det gjelder multiflament? Bør det holde med 0.30, 0.32, 0,34 eller høyere en det? Må vel også fylle opp en god del med mono under mulitflamentet i og med at jeg kommer til å kjøpe rundt 270m multiflament (Hvis det passer til snella selvsagt). Så hvilken tykkelse bør jeg ha på mono backing og fortom? Holder det med 0.40 eller bør jeg gå høyere?

Sorry for at posten ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg syntes 0,25 blir for tynt på en 20-30 stang der du kanskje skal opp i 500gr i enden en gang i blandt. Spesielt med hensyn til at du referer til at du skal være med en klubb. Da blir det båtfiske, og fort litt dragninger mot skutesiden, under båten etc. Detta pga at det er umulig at du og noen kollegaer ikke drar inn i hverandre en gang i blandt. Ved siden av at tynn multi er vanskligere å få fra hverandre når to har rotet i hverandre, Tåler da også mindre slitasje. Hadde dette vært en 10-20 lbs stang så ville jeg vært enig i å gå ned til 0,25 eller mindre for den den del. Midt på treet er 0,32. Det tror jeg du kommer langt med, og det er minmale forskjeller i avdrift mm. fra eks 0,28-0,32 ned mot 100-200meter.

Jeg ville heller ikke gått for amb på en 20-30 stang, men sett på en solid snelle som holder litt tyngre fiske. Også med bakgrunn i at du fort vekk skal være med på ett annet fiske enn du opprinnelig hadde tenkt. Så kanskje og tatt en 500meter spole eller der omkring med multi, og kjørt på med eks en Daiwa sealine, penn 3/0 eller 4/0 eller en TLD 15 eller 20. Jeg syntes dette er mer tilpasset stangen og dets muligheter. Du får disse snellene ned til fint 1000- 1400 her i norge. Og jeg er sikker på om de ser litt på nettet at du fint kan få tak i 450-500 meter med en ok multi til bra pris. Har du penger så er de selvfølgelig mulig å kjøre på med Avet og annet om du ønsker. Utaskjærs kan du få både avet og annet til en ok pris i USA. Men da må du kunne beregne at det kan bli sjekket i tollen, og da blir det fort ikke så billig. Stort sett går det bra. Men det er ett alt. Du får det også her i norge, men må da beregne å betale mer for avet og andre i denne klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg det? Jeg er ikke enig i at stanga ikke passer til mitt fiske. Litt overkill kan det godt hende det er, men for meg gjør ikke det noe i og med at jeg som oftest drar nordover en gang i året. Utenom det, og et par vestlandsturer skal stanga bare brukes i Oslofjorden, men etter mine erfaringer, og de jeg kjøpte dem fra passer stanga bra nok til det fiske... Snelle derimot, er jeg usikker på...

Ikke meningen å høres sta ut eller noe sånn, men det er ikke stanga jeg lurer på. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.