Gå til innhold
Fiskersiden

Alternativt agn under blinken.


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Hei, og fortsatt god jul

Ang agn så har jeg fått røye på strandsnegler som jeg knuste. De er seige og fine så de sitter godt på kroken, og røya likte dem der jeg prøvde.

Siden du er fra Egersund så burde det gå an å finne noen, selv på denne årstida?

Lykke til med fisket

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og fortsatt god jul

Ang agn så har jeg fått røye på strandsnegler som jeg knuste. De er seige og fine så de sitter godt på kroken, og røya likte dem der jeg prøvde.

Siden du er fra Egersund så burde det gå an å finne noen, selv på denne årstida?

Lykke til med fisket

Glittrende forslag, som du sier, seige og fine.. og mye lukt.. Kjempeagn i andre samenhenger så hvorfor ikke etter røya...

Personlig så har jeg sanka tanglopper i fjæra og brukt desse i fjellvann med marflo. Pussig at dette ikke er mer omtalt egentlig, lett tilgjengelig og effektivt...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har helt seriøst lest at mais skal funke på røya, Men jeg lover ikke noe da jeg ikke har kommet så langt at jeg har fått prøvd det ennå. men har store planer om å finne det ut. da jeg er liv redd får å komme i samme sitvasjon som deg

Trygve

:thumbsup:

Har ikke prøvd mais selv, men fikk en gang ei halvkilos røye godt inne på fjellet der få fisker. Agnet var rødfarget akkar - en klassiker i nord! Røya var fryktelig knudrete og "hard" i buken, men i meget godt hold, så jeg regna med at den var full av mark. Men neida, etter sløying viste det seg at den var fullstendig sprengt av vanlig boks-MAIS...

Maiskorna så helt uskadde ut, og det fantes ikke annet i magen heller. Sannsynlivis har noen fora et hull med mais, jeg har nemlig aldri brukt dette. At denne røya likte mais var svært tydelig, for å si det mildt, for den hadde masse korn i magen. Men jeg er sannelig ikke sikker på om den kan fordøye mais? I tilfelle bør man være litt forsiktig fordi den muligens ikke blir kvitt mageinnholdet og magen kan bli forstoppet eller noe slikt. Det er jo rene dyreplageriet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne strimler av akkar funker, lukter bra og sitter godt. Reke surret på kroken funker også som juling. Dette er agn det er greit å fryse ned, og som det er smart å ha i backup om man ikke får tak i maggor eller mark.

Når det gjelder røyas evne til å fordøye mais sier vel dette bildet det meste:

112200_s.jpg

I motsetning til karpefisk som i stor grad lever av vegetabilsk kost har ikke røya eller andre rovfisker svelgtenner som maler opp maten før de svelger den. Mais kan i verste tilfelle blokkere hele tarmen til røya slik at den dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.