Gå til innhold
Fiskersiden

Bsaltes fiske i eidangerfjorden.


bsalte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nå har drittvværet herja,og råka er betydelig lengre inn enn før. den går omtrent fra heistadtangen,til seivall. Jeg vil ikke gå midtfjords på den isen nei!

Etter et par turer på sjøen de siste dagene kan jeg skrive under på denne. I går så jeg åpent vann til godt innafor Seivall. I alle bukter og viker hvor det tidligere var lokal is har alt gått. Sjøtemp på 1 grad i dag lenger ut i fjorden. Med sørlig sterk vind til helga blir det nok enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny tur i dag.isforholdene er glimrende,men fisket har tapt seg fryktelig mye fra tidligere.

noen slengere av sei,og hvitting. silda som var tallrik tidligere,var borte i dag.da blir det jo mindre av alt annet også.

morten fikk en ok torsk,og en makrell på 900+

det mest gledelige som skjedde i dag var at viggo endelig fikk sin specimen kolmule! gratulerer så mye.velfortjent!

ellers er det jo veldig hyggelig å stå der ute å prate med gutta om fiske. bli påspandert varme pølser med brød :P

Takk for turen karer :o

jeg fikk forresten et "kålhue" også....45 cm og godt under 500g. antagelig en hornmule?

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok jeg er der ja :D burde være bra muligheter til å få seg noen kolmuler.ikke så lett som tidligere i vinter men...

ellers er nok kolmulekongen på plass antagelig :)

forresten fikk han en pigghå i dag.det er første gang jeg har sett den blitt tatt der ute <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var lenger inn mot Kattøya i dag, og der fikk vi oppleve noe jeg ikke har opplevd før: Hele plassen vi fisket på, var/ble invadert av taskekrabber. De var på alle stenger, og spiste hel øyepål (agnet) på kort tid. De stod for "run" og, av alle ting.

Ubarmhjertig dødt i området der, men lenger inn ble det fortalt av en lokal kar at en polakk hadde fått en småflekka. Sikkert som banken at den gikk i panna, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange taskekrabber. Hadde det på 4 stenger samtidig på det verste. De var over et nokså stort område og; siden de var å finne selv etter at vi byttet plass. Satte alle tilbake, men hadde hatt nok til endel krabbe-kvelder. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange taskekrabber. Hadde det på 4 stenger samtidig på det verste. De var over et nokså stort område og; siden de var å finne selv etter at vi byttet plass. Satte alle tilbake, men hadde hatt nok til endel krabbe-kvelder. :lol:

Krabbe fra Eidangerfjorden er definitivt ikke mat. Ellers er det veldig mye krabbe inne i fjorden. Medvirkende årsak er nok kostholdsråd og omsetningsforbud i tjue års tid. På denne tida av året kan man finne mye krabbe dypere enn ellers og også på steder som man normalt ikke forbinder med krabbe.

Ubarmhjertig dødt i området der, men lenger inn ble det fortalt av en lokal kar at en polakk hadde fått en småflekka. Sikkert som banken at den gikk i panna, dessverre.

Ikke fortvil, småflekka er faktisk prima matfisk. :thumbsup:

det virker snodig! fikk dere opp krabber altså? teinene pleier ikke bli stappfulle av krabber der inne akkurat....

Teinefiske etter krabbe i Eidangerfjorden? Høres ikke ut som fornuftig tidtrøyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabbe fra Eidangerfjorden er definitivt ikke mat.

He he ja, jeg vet at sjømat fra denne og andre nabofjorder ikke akkurat havner hos Hellstrøm. Har opplevd å få to taskekrabber på Voldsfjorden, men dette var noe annet enn hva jeg har sett før. Antall og området de dekket var såpass stort at det må ha vært litt av en bande der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja, jeg vet at sjømat fra denne og andre nabofjorder ikke akkurat havner hos Hellstrøm. Har opplevd å få to taskekrabber på Voldsfjorden, men dette var noe annet enn hva jeg har sett før. Antall og området de dekket var såpass stort at det må ha vært litt av en bande der.

Dette er et ikke ukjent fenomen. Jeg har opplevd å få tre hundre krabber i et garn (ikke lenke, ett eneste garn). Og det uten at det sto fisk i garnet. Hva alle krabbene dreiv med aner jeg ikke. Det var ikke i forbindelse med paring, for det skjedde vel i februar eller mars, hvis jeg ikke husker feil. Nevnte det for en yrkesfisker, og han nikket bare gjenkjennende og sa at det var jo sånn det var en gang i blant (typisk min flaks å treffe - helvetes greiejobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teinefiske etter krabbe i Eidangerfjorden? Høres ikke ut som fornuftig tidtrøyte..

synes det er gøy å se om det er noe liv nedi der....forøvrig har jeg spist krabbe fra eidangerfjorden,og spiser fisk derfra.

den fjorden unnslipper strømmen fra frier,og skalldyr rundt gjeterøya,og langøya som ikke unnslipper gammal moro er det verre med :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk oz :thumbsup: nå funkan :lol:

Ser ut til at man ikke har så lenge igjen :coldb:

for 20 år siden var fisken der inn grønn i lever,og endel fisk så faktisk syk ut!

nå i dag er fisken i eidangerfjorden fin i levra.og ser helt normal ut.

kunne vært morsomt å sett hvordan/hvor disse målingene er tatt.

nå på vinteren er det vel stort sett fisk som trekker inn fra havet man drar med seg,men om det er så mye bedre tviler jeg litt på.

kan økningen av dioksiner ha sammenheng med at de sprengte terskelen rett ved saltbua i frier? det var neppe noe sjakktrekk.

det blir omsatt fisk fra eidangerfjorden.de bunntråler jo pinadø helt inn forbi kattøya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at det ikke er et uvanlig fenomoen; det jeg mente var at dette er første gang jeg har opplevd å bli plaget av krabber ved isfiske. Persen på taskekrabbe ved kystmeite er snaue 1300 gr. forøvrig. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var lenger inn mot Kattøya i dag, og der fikk vi oppleve noe jeg ikke har opplevd før: Hele plassen vi fisket på, var/ble invadert av taskekrabber. De var på alle stenger, og spiste hel øyepål (agnet) på kort tid. De stod for "run" og, av alle ting.

Ubarmhjertig dødt i området der, men lenger inn ble det fortalt av en lokal kar at en polakk hadde fått en småflekka. Sikkert som banken at den gikk i panna, dessverre.

da lå vel disse agna på bunnen går jeg utifra...? er det virkelig mulig å få noe før slimålen har gaflet i seg agn,og krok?

slimålen har virkelig blomstret i den fjorden. så aldri slikt da man fisket der som guttunge... vi hadde kroker på bunnen den gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.