Gå til innhold
Fiskersiden

Kort oppsumering av fiskeåret 2010!


S10G
 Share

Recommended Posts

Mange turer med dårlig bett og mengder med små fisk.

Året startet med 8-10 dager på sjøisen, bettet var stort sett greit men det skjedde vel egentlig ikke noe spesielt i løpet av denne tiden. Mista ei fin skate på isen i Etne, noe som fort kunne blitt årets første nye art. I Ålfjorden gikk det stort sett i hvitting sandflyndrer og knurr. Høydepunktet i denne fjorden ble vel en missfarget fløyfisk som ble landet under en utsøkt grillpølsemiddag :) Ble ingen nye arter fra isfisket på nyåret så av den grunn ingen bilder.

Innimellom turene på sjøisen hadde jeg noen gjøremål i Bergen. Her fikk jeg lurt meg til litt fisketid i de sene nattestimer. Etter 3 bomturer i snøstorm så kom endelig havmusa på land :) Etter denne kom på land så hadde jeg fått nok av Bontelabo for en stund. Så det ble ikke mer blydenging fra denne plassen.

111940_s.jpg

Utover våren ble det endel turer som er fortrengt fra minne.

Men som "høydepunkt" fra våren kan jeg vel nevne langepersen på rett over 10 kg.

111941_s.jpg

Resten av vår og forsommeren ble brukt mye i båt langs Jæren og i området rundt Stavanger. Fisket var dritt, ikke mer snakk om dette...

I begynnelsen av juni så gikk endelig turen nordover til Senja. 9 dager med regn 7 degC og kuling. Fisket i en 16 fots båt med en påhengsmotor med egen vilje resulterte i noen nye perser og 3 nye arter.

Første nye arten var uer, guidet av en lapp på veggen i rorbua ;)

111942_s.jpg

Høydepunktet på turen var min første kveite. Denne enøyede banditten gav meg en fin fight på antaresen, og den nyinnkjøpte Tyrnos 8 snella fikk bevist at den duger. Kveita sniffet på 16 tallet.

111943_s.jpg

Som turens siste nye art fikk jeg flakset meg til denne breiflabben :)

111944_s.jpg

Etter senja ble det en liten tur etter fjesing. Denne kom på land på andre kastet. Ny art :)

111945_s.jpg

Sommeren gikk kjapt forbi uten noen store fiskehendelser. Ble en del turer etter laks, men ingen i megalaksklubben så ingen bilder fra dette fisket.

I begunnelsen av august så satte vi turen østover mot Langesund og deres berømte fiskefestival. Her ble vi velsignet med kanonvær og ok fiske på dag en og motorhavari på vei mot blåkjeften på dag to.

Bilen var fullpakket med utstyr så vi parkerte båtralla i Langesund og startet årets lille artsturne. Turen gikk østover i jakt på nye ferskvansarter. Manglet så godt som alt av ferskvannsarter så mulighetene for noen nye var veldig stor.

111946_s.jpg

På en holme i Vestfold fant vi turens første nye art.

111947_s.jpg

Vi stoppa kjapt i Drammen og møtte på stam og gullbust.

111952_s.jpg

111948_s.jpg

Videre så gikk turen til denne lille krabaten

111953_s.jpg

Rigging agning og fiske under en telefonsamtale fisket solabbor.

Et stopp i Drengsrudvannet fikset 3 nye. Dvergmalle, abbor og mort.

111954_s.jpg

111955_s.jpg

111956_s.jpg

Turen gikk videre til vakre Nitelvas berømte Dynovik.

Her fikk vi lurt opp laue, flire og asp.

111949_s.jpg

111950_s.jpg

111951_s.jpg

Fra Dyno gikk turen nordover mot en skjeggete kar på Toten.

På veien fikk vi lurt opp ørekyte og karuss.

111960_s.jpg

111957_s.jpg

Vel fremme på Toten ble vi velsignet med en utsøkt biffmiddag hos Nanablag før han dro oss med på horkfiske halv 2 på natta.

111962_s.jpg

Horken kom på land den :)

111958_s.jpg

Dagen etter fikk vi testet skikkelig ferskvannsmeite med foring og full pakke for første gang.

Etter å ha foret swimmen med presisjonskasting kom denne på land.

111963_s.jpg

Brasme! Nok en ny art.

Innimellom brasmefisket kom det sannelig en liten bonusart frem blandt steinene.

111959_s.jpg

Nipigget stingsild lot seg lure av 24 krok og markfragment.

Toten ble endestasjon for denne turen og vi satte turen tilbake mot båttrallen i Langesund.

På veien prøvde vi litt etter gjedda, men denne ville seg ikke. Som en siste satsing før vi hektet båten på tok vi en siste satsing etter karpe. Denne hadde ikke vist seg ved forrige besøk på denne plassen, men denne gang klaffet det.

111961_s.jpg

Liten søt karpe og ny art :) Fin avsluttnig på en tur med en stor nedtur og flere små oppturer.

Tusen takk for alle som kom med tips på veien, hadde ikke klart noen av disse artene uten hjelp fra folket på fiskersiden, en spesiell takk til Håvard for god mat og tak over hodet.

111964_s.jpg

I løpet av høsten ordnet ting seg med båten og en ny motor kom på plass.

Ny motor betyr desverre ikke automatisk bedre fiske, så i løpet av høsten skjedde det i grunn ganske lite, på tross av endel turer, høydepunktet var taggmakrell som ny art (6g).

Mot slutten av året la isen seg på fjordene igjen og det ble en ny tur til Ålfjorden.

Her ble det ny pers taggmakrell og lysing som ny art!

111965_s.jpg

111966_s.jpg

Da ble det vel 23 nye arter i 2010 og 67 arter totalt.

Kan vel ikke si meg annet enn fornøyd med fiskeåret 2010.

Takk til alle som har holdt meg med selskap på alle turene i løpet av året! Ingen nevnt ingen glemt :)

Godt nyttår til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.