Gå til innhold
Fiskersiden

Håvar inn rekordfiskar


Davyen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:lolu: Hei

no skal eg drikke øl saman med min beste tysker fiskervenn.

Eg håper alle medlemer av forumet her har i 2011 masse, masse, masse Flax og store fiske.

Min pers. drøm er ei storkveite i det nye år.

Eg ønsker alle

et riktig godt nytt år med mange rekordfangstar

Godt nyttår og gratulerer med mange fantastiske fangster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Fascinerende diskusjon :)

Det eneste som er bedre er jo bilder av kjempefisker UTEN å fortelle hvor store de er!!! Eller hvor de er fanget og på hvilken redskap :)

DET driver andre fiskere til vanvidd :)

Gratulerer med flotte fangster, Reinhardt, og måtte det nye året gi eg mange store fangster!

Tight Lines!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes eg enkelte bør koma med ein unnskyldning til Reinhard for feilaktig å beskylda han for løgn og juks.

ingen som har BESKYLDT ham for juks, derfor heller ingenting å unnskylde. Men på bakgrunn av de bildene som var lagt ut, og hvor oppsiktsvekkende fangstene er, er det helt på sin plass at det stilles spørsmål. Det bør alle tåle. Og hvorfor ble ikke bilder som dokumenterer fangstene bedre uoppfordret lagt ut umiddelbart, istedenfor at man selv må bla gjennom mange titalls TYSKE internettsider? Skulle tro dette fremfor alt burde være i fiskerens interesse. Dette er ingen personforfølgelse slik enkelte her på tråden forsøker å vri dette til å være.

og btw, godt nytt år både til fangstmann og til dere andre.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at flyndrekongen har skifta nasjonalitet...

Har klikka meg igjennom ca 50 tyske sider etterkvart... et par artige ideer du har Reinhart, det skal du ha :) , bygg fugeskum inni fersk sild for å få den "svevende" så jo litt artig ut, men må vel bli et himla griseri?

Dupp fisker du hel makrell over grunntoppene når du skrivedr at du fisker agnet på 8 meter?

eller er dette dybdene til bunn?

(sorry Joost, men Spettene til Reinhard bankar sandflyndrene dine ner i sokkane) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som har BESKYLDT ham for juks, derfor heller ingenting å unnskylde. Men på bakgrunn av de bildene som var lagt ut, og hvor oppsiktsvekkende fangstene er, er det helt på sin plass at det stilles spørsmål. Det bør alle tåle. Og hvorfor ble ikke bilder som dokumenterer fangstene bedre uoppfordret lagt ut umiddelbart, istedenfor at man selv må bla gjennom mange titalls TYSKE internettsider? Skulle tro dette fremfor alt burde være i fiskerens interesse. Dette er ingen personforfølgelse slik enkelte her på tråden forsøker å vri dette til å være.

og btw, godt nytt år både til fangstmann og til dere andre.

Jo, indirekte er det beskyldninger om juks her. Juks, løgn og i bestefall nybegynner feil ved å ha vekt på lbs i stedet for kg. Ja, fiskere bør tåle at det stilles spørsmål ved fangster og SÆRLIG om de skal være med i konkurranser eller meldes inn som rekorder. Her ser det ut som at det kun er tatt bilder for stort sett eget bruk samt det å legge ut på diverser forum og da er det faktisk ikke samme "krav" til bildene lenger. De er til semi-privat bruk.

Om jeg prøver å sette meg i fiskerens ville jeg også lagt ut flest bilder og mest informasjon på det forumet som har samme nasjonalitet som meg og dersom det fantes noen surmaga sportsfiskere på det forumet i det landet jeg har fått fangsten hadde jeg gjort på samme måte som fiskeren; linket til der jeg hadde lagt ut mer. Fiskerens interesse til å dokumntere fangsten bedre ovenfor oss tror jeg er veldig vikarierende i forhold til hvem fiskeren er.

Nå er vi over i et nytt år og jeg har en plan om å delta litt i noen fiskekonkurranser og for meg er det da de som driver de konkurransene som får de beste bildene og rapporter her eller andre steder får B varene om i det hele tatt noe.

Godt nytt år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, indirekte er det beskyldninger om juks her. Juks, løgn og i bestefall nybegynner feil ved å ha vekt på lbs i stedet for kg. Ja, fiskere bør tåle at det stilles spørsmål ved fangster og SÆRLIG om de skal være med i konkurranser eller meldes inn som rekorder. Her ser det ut som at det kun er tatt bilder for stort sett eget bruk samt det å legge ut på diverser forum og da er det faktisk ikke samme "krav" til bildene lenger. De er til semi-privat bruk.

Om jeg prøver å sette meg i fiskerens ville jeg også lagt ut flest bilder og mest informasjon på det forumet som har samme nasjonalitet som meg og dersom det fantes noen surmaga sportsfiskere på det forumet i det landet jeg har fått fangsten hadde jeg gjort på samme måte som fiskeren; linket til der jeg hadde lagt ut mer. Fiskerens interesse til å dokumntere fangsten bedre ovenfor oss tror jeg er veldig vikarierende i forhold til hvem fiskeren er.

Nå er vi over i et nytt år og jeg har en plan om å delta litt i noen fiskekonkurranser og for meg er det da de som driver de konkurransene som får de beste bildene og rapporter her eller andre steder får B varene om i det hele tatt noe.

Godt nytt år :)

Veldig godt skrevet, Trym. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, indirekte er det beskyldninger om juks her. Juks, løgn og i bestefall nybegynner feil ved å ha vekt på lbs i stedet for kg. Ja, fiskere bør tåle at det stilles spørsmål ved fangster og SÆRLIG om de skal være med i konkurranser eller meldes inn som rekorder. Her ser det ut som at det kun er tatt bilder for stort sett eget bruk samt det å legge ut på diverser forum og da er det faktisk ikke samme "krav" til bildene lenger. De er til semi-privat bruk.

Om jeg prøver å sette meg i fiskerens ville jeg også lagt ut flest bilder og mest informasjon på det forumet som har samme nasjonalitet som meg og dersom det fantes noen surmaga sportsfiskere på det forumet i det landet jeg har fått fangsten hadde jeg gjort på samme måte som fiskeren; linket til der jeg hadde lagt ut mer. Fiskerens interesse til å dokumntere fangsten bedre ovenfor oss tror jeg er veldig vikarierende i forhold til hvem fiskeren er.

det er ingen BESKYLDNINGER, i verste fall antydninger om at dette KAN være tilfelle. Og det bør vi ALLE tåle. Ja, det bør vi PÅ FORHÅND tenke som en mulighet før vi legger ut noe som helst på internett. Og i det øyeblikket noe ligger på internett er det ikke semi-privat en gang, da er det lagt ut til beskuelse for HELE VERDEN.

Hvorfor legger man noe ut på nettet? For heder å ære? For at omverdenen skal skryte av hvor flink man er? Da bør man i det minste sørge for at man dreper muligheten til denne type antydninger FØR man legger det ut. Og er dette ikke mulig, ja da ville ihvertfall jeg aldri lagt ut noe. SÅ viktig er ikke denne "æren". Ja, som denne tråden antyder kan jo dette fort bli det stikk motsatte, UAVHENGIG av hva sannheten er. Og bevisbyrden MÅ ligge hos fiskeren. Historien er for full av juksemakere til at man kan akseptere et annet prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig?

Tusen takk til alle som gidder skrive rapporter här og på andre forum. Det gir ofte litt kunskap og fremforallt inspirasjon! Fint tidsfordriv for oss lesere når man ikke har mulighet at vare ute og fiske själv. Hvorfor skall man behøve forsvare of forklare allt til andre? Hvis du ikke tror vekter og sånt stemmer, so what? Det spiller väl ikke noen rolle? Skjønner godt at folk ikke gidder skrive rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig?

Tusen takk til alle som gidder skrive rapporter här og på andre forum. Det gir ofte litt kunskap og fremforallt inspirasjon! Fint tidsfordriv for oss lesere når man ikke har mulighet at vare ute og fiske själv. Hvorfor skall man behøve forsvare of forklare allt til andre? Hvis du ikke tror vekter og sånt stemmer, so what? Det spiller väl ikke noen rolle? Skjønner godt at folk ikke gidder skrive rapporter.

for all del, men lista MÅ legges litt høyere når man får en så stor samling eksepsjonelle fisk. Er det så vanskelig å fatte? Det er da ingen som generelt behøver å være redd for å legge ut rapporter av den grunn. Å mene det er jo å blande kortene fullstendig. Og som sagt, dette handler MEST om å beskytte seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen BESKYLDNINGER, i verste fall antydninger om at dette KAN være tilfelle. Og det bør vi ALLE tåle. Ja, det bør vi PÅ FORHÅND tenke som en mulighet før vi legger ut noe som helst på internett. Og i det øyeblikket noe ligger på internett er det ikke semi-privat en gang, da er det lagt ut til beskuelse for HELE VERDEN.

Hvorfor legger man noe ut på nettet? For heder å ære? For at omverdenen skal skryte av hvor flink man er? Da bør man i det minste sørge for at man dreper muligheten til denne type antydninger FØR man legger det ut. Og er dette ikke mulig, ja da ville ihvertfall jeg aldri lagt ut noe. SÅ viktig er ikke denne "æren". Ja, som denne tråden antyder kan jo dette fort bli det stikk motsatte, UAVHENGIG av hva sannheten er. Og bevisbyrden MÅ ligge hos fiskeren. Historien er for full av juksemakere til at man kan akseptere et annet prinsipp.

HVORFOR??

Som sakt før,dere dreper lysten til å legge ut fangst rapporter!!!Her er det fisk som ikke er meldt inn til rekord lister eller konkuranser.Ok det er et se her bilde denne er stoooor Det er inspirasjon for noen og hvorfor inn i h....te er det så avgjørende at et se her bilde er på grammet rett?Så lenge det ikke brukes i konkuranse eller rekord lister. for min del kunne han ha skrevet den var 15kg og I MITT EGET stille sind hadde jeg da tenkt dust..Helt privat og ikke i skriftelig form....

...

Endret av Trym
Personangrep. Ta sak, ikke person
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får være enige om å være uenige Piscator. Jeg mener at flere av innleggene her er såpass nær en beskyldning at de kan oppfattes som nettopp det.

Selvom bildene er lagt ut på nett så er de private i sin opprinnelse og tanken ved å ta de slik jeg har forstått det var for "privat" bruk. Privat settes i anførslestegn ettersom det å legge det ut på forum er en form for privat bruk selvom alle som vil da får tilgang til å se de. De brukes til å illustrere en privat opplevelse som vi andre får ta en liten del av via rapport og bilder. Derfor fortsatt privat, og derfor jeg brukte begrepet semi-privat i forrige innlegg.

Jeg legger ut rapporter for å skrive om opplevlesene mine stort sett, selvsagt vil jeg skryte av en stor fangst når jeg en sjelden gang får det, men opplevelsene er de viktigste for meg. Det hender jeg leser rapporten fra min første karpe kun for å oppleve følelsene jeg hadde den gang igjen.

Nå skal det sies at jeg ikke har lest tråden til fiskeren/fiskene som omtales her hverken her inne (den har blitt skummet gjennom raskt) eller på det tyskeforumet (ikke sett på i det hele tatt), men om jeg ikke har oppfattet det helt feil så har dokumentasjonen blitt lagt ut på de tyske sidene og vi her inne er blitt avspist med færre bilder. Det er som jeg sa tidligere ikke så vanskelig å skjønne, jeg hadde lett gjort det samme selv om jeg hadde vært i samme situasjon.

Bevisbyrden ligger så klart hos fiskeren, men flere fisk er godkjente offisielle norges rekorder med MINST like dårlig dokumentasjon som det er i denne rapporten og jeg mener jo bestemt at det ikke stilles like strenge krav til bilder i en rapport som til norges rekorder selvom ThorEh mener noe annet.

Rapporter skal gi inspirasjon og spre både fiskeglede og fiskefrustrasjon. Diskujsonen som har utspunnet seg i DENNE tråden hadde vært på sin plass dersom det var til en konkurranse eller til et rekordkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære piscator. Tenk deg litt om før du lar fingrene rase over tastaturet...

Vel... akkurat det er noe jeg selv syns kjennetegner Piscators innlegg; at han har tenkt seg (litt) om før han skriver.

Syns innlegget ditt passer langt bedre på mange andre brukere her inne og ganske mange andre i denne tråden enn Piscator selvom jeg ikke er enig med han akkurat denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov med kritiske røster både på et sportsfiskerforum og ellers i samfunnet,hva er alternativet? En taus saueflokk som godtar alt? Så lenge ting blir lagt fram i god tone og med respekt er dette slik det bør være.

Det er eg heilt enig i, men ein må også kunne innrømme å ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du traff nok spikerhodet der.

Mange jeg prater med styrer unna rapportskriving her nettopp på grunn av slike som piscator med fler.

Nå er vel ikke akkurat piscator den slemmeste gutten i klassen når det kommer til kommentarer i fangstrapporter.

Hans innlegg er blandt de som er mest gjennomtenkt, saklig og med faglig tyngde. Man kan selvsagt være uenig med han i kjernesaker som C&R f.eks. men jeg tror ikke det finnes veldig mange brukere her inne som styrer unna det å skrive rapport på grunn av piscator. Der er det nok andre kritiske røster som må ta på seg skylden.

Det må være lov med kritiske røster både på et sportsfiskerforum og ellers i samfunnet,hva er alternativet? En taus saueflokk som godtar alt? Så lenge ting blir lagt fram i god tone og med respekt er dette slik det bør være.

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS har desverre blitt overfyllt av grinebitere og bedrevitere som i mangel på å kunne fiske sjølv, heller sitter å vrir og vrenger på alle innlegg og rapporter som blir lagt ut. Alle skal få fram si meinig og blir nesten paniske når det viser seg at dei sjølve har feil. Så i staden for å unnskylde seg og la det passere videre så velger dei heller å dra andre ned i dritten og dra frem dømer som ikkje er relevante for den saken som blir drøfta. Det er trist å sjå at folk ikkje kan glede seg for andres fangster.

Det er forskjell på gode bilder for godkjenning av rekord fisk og flotte poseringsbilder for bruk i rapporter.

Når det ikkje er eit tema å melde inn fiskene for registrering av ny rekord så er det jo ingen grunn til å la det blåse opp til storm om bilder og anna info kan vere tvilsom. Det skal jo sjølvsagt vere lov å spørje om det stemmer, men det går jo ann å tenke over ordvalget.

Sportsbutikkene må snart byrje å selge augne vitner på boks, for om du skulle vere så heldig/"uheldig" å få noko så må det minst 3 vitner til for at nokon skal tru deg...

Dei siste åra har det bare blitt mindre og mindre rapporter på FS, men nesten dagligt dukker det opp ein ny tråd som tar opp oppdretts næringa og andre ulumskheter.

For min del så føretrekker eg å logge meg på FS for å sjå og lese om andres fiske historier, råd og tips.

Men det kan sjå ut til at eg heller må søke opp gamle rapporter fremover om dette er måten man blir tatt imot som nytt medlem på FS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS har desverre blitt overfyllt av grinebitere og bedrevitere som i mangel på å kunne fiske sjølv, heller sitter å vrir og vrenger på alle innlegg og rapporter som blir lagt ut. Alle skal få fram si meinig og blir nesten paniske når det viser seg at dei sjølve har feil. Så i staden for å unnskylde seg og la det passere videre så velger dei heller å dra andre ned i dritten og dra frem dømer som ikkje er relevante for den saken som blir drøfta. Det er trist å sjå at folk ikkje kan glede seg for andres fangster.

Det er forskjell på gode bilder for godkjenning av rekord fisk og flotte poseringsbilder for bruk i rapporter.

Når det ikkje er eit tema å melde inn fiskene for registrering av ny rekord så er det jo ingen grunn til å la det blåse opp til storm om bilder og anna info kan vere tvilsom. Det skal jo sjølvsagt vere lov å spørje om det stemmer, men det går jo ann å tenke over ordvalget.

Sportsbutikkene må snart byrje å selge augne vitner på boks, for om du skulle vere så heldig/"uheldig" å få noko så må det minst 3 vitner til for at nokon skal tru deg...

Dei siste åra har det bare blitt mindre og mindre rapporter på FS, men nesten dagligt dukker det opp ein ny tråd som tar opp oppdretts næringa og andre ulumskheter.

For min del så føretrekker eg å logge meg på FS for å sjå og lese om andres fiske historier, råd og tips.

Men det kan sjå ut til at eg heller må søke opp gamle rapporter fremover om dette er måten man blir tatt imot som nytt medlem på FS..

Er så hjertens enig. Har kuttet ut å skrive så mye(er kongen av korte raporter),ikke så inspirert lenger å legge ut stil om turer med bilder.Har vært lenge her inne,men har nesten sluttet å kommentere er gått lei all surmulingen om bilder og nøyaktige gram.

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.