Gå til innhold
Fiskersiden

AvKroken Fiske har gleden av å presentere..


avkroken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for alle tilbakemeldinger.

Pr nå er det 95 stk som har registrert seg i konkurransene, så her er det plass til mange fler :-)

I saltvann- og ferskvannsklassen er det egene konkurranser for både individuelt og lag.

For å danne lag, må man være 2 eller 3 personer.

Etter at man har registrert seg som ruker, får man valget om å opprette et lag. Gjør så dette og gi laget et navn.

Send så en mail til admin om hvilke medlemmer som tilhører laget, så godkjenner vi laget og knytter vi medlemmene opp.

Fullstendig regelverk ligger i menyen under NM-konkurransene 2011 på http://nmsportsfiske.no

Velkommen og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Først av alt mye honnør og salutt til dere som arrangerer konkurransene :)

Så har jeg har en kommentar til de nye reglene for saltvannsfiske. Etter min mening blir det feil at man kan "håve" inn poeng på specimenfisk. Slik som for eksempel lista for kolmule (70 fisk pr 14. februar) har blitt. Nå kan en fisker/lag få mange "enkle" poeng ved å fiske stimfisk over specimenkrav. Ser for meg at for eksempel andre stimfisker, som sild, fort kan bli en annen art der det dras mange fisker over specimenkrav og således deles ut mange en - poengere. Man vil vel ikke at noen skal vinne NM fordi de har vært gode til å fiske kolmule eller sild? Mye av poenget med hele konkurranseformen er jo å få til allsidighet kombinert med målrettet fiske mot store eksemplarer. Håper arrangøren tar dette opp til ny vurdering før neste års konkurranser, eventuelt justerer specimenkravene slik at de står i stil med det som er realistisk.

Ellers regner jeg med bildekravene er absolutte? Ingen bildedokumentasjon av de store makrellene som er registrert de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specimenkravene blir årlig revidert.

At noen i år har klart å treffe en stim med store kolmuler var ikke noe vi kunne forutse og med tidligere års innmeldinger virket specimenkravet korrekt ved starten av konkurransen.

Bildekravene gjelder fra 1.mars.

Fellesferiens 10 kamp, som kommer vil vektes opp mot våre specimenkrav.

På vegne av NM i Sportsfiske

Trym

Jurymedlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Trym sier.

Bildekrav kommer nå, vi endrer vanligvis ikke regler midt i konkurransen men vi føler vi måtte gjøre noe nå. Mange specimenfisk uten bilder er ikke akkurat noe vi ønsker.

Ellers så vil det komme et langt høyere specimenkrav på kolmulene til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det virker riktig å belønne specimenfisk med et poeng jeg. da er vi søringer med på listen frem til sola står opp i nord ihvertfall :) blir det is på fjorden neste år,får man nok store kolmuler da også,men er isen sein,tar fiskerne kolmulene ;)

er nok riktig å heve minstevekt på arten uansett.

synes arrangøren gjør en knalljobb,og oppdaterer kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skjønner at det kan være vanskelig å forutse lokale storfangster samt sette nøyaktige nok specimenkrav. Men nettopp på bakgrunn av dette så burde det vel ikke åpnes for slike en-poengere? Med den usikkerheten som ligger der i forhold til enkelte fiskeslag, så kan det jo få slike utslag som vi har sett i år. Er redd noen oppfatter konkurransen som avgjort allerede. Det fører til færre innmeldte fisk og mindre interesse for konseptet.

At man har godtatt/godtar innmeldinger uten bilder overrasker meg, trodde det var en selvfølge at all fisk skal dokumenteres med bilder. Liker selv å tro det beste om folk og synes det er et godt prinsipp å leve etter, men all erfaring viser at dessverre så fungerer det ikke slik i (fiske)konkurranser. Hele konkurransen virker nesten litt useriøs, og man vil bare oppnå at det stilles spørsmål ved slike fangster.

Må til slutt få presisere at jeg setter stor pris på jobben dere bak konkurransen gjør. Dette er ment som konstruktive innspill og ikke surmaga kritikk :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Trodde nesten eg var alene om dette synspunktet, men tydeligvis ikke. Eg er 100 prosent enig med deg Davyen. I saltvann er det mye vanskeligere å sette korrekte specimengrenser enn det er i ferskvann. I ferskvann har vi til en viss grad bedre kontroll over hvor stor fisken blir. I saltvann er det enda mye upløyd mark, og eg tror fortsatt vi bare skraper litt i overflata. Dette kan igjen føre til sånne rare situasjoner som det har blitt i år. Til en viss grad har dette skjedd før. Det skjer igjen i år, og sålenge grensene er subjektive vurderinger fra ett fåtall personer kan eg nesten garantere att det vil skje igjen. Når grensene fra tid til annen blir avslørt som helt feil satt bør det være ett regelverk som fanger opp dette. Det gjøres jo ganske enkelt ved feks. å godkjenne kun 2 fisk pr. fisker, og kun dei 10 største av hver art. Skal en på død og liv premiere specimenfisk så kan det gis tilleggspoeng. Eg vet om ett par arter til der grensene er satt altfor lavt. Får bare se om vi får mobilisert en liten flåte sånn att vi får toppa kålhuelista :blush:

Eg setter også stor pris på denne konkurransen, og synst dei ansvarlige gjør en vanvittig bra jobb. Fortsett med det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skjønner at det kan være vanskelig å forutse lokale storfangster samt sette nøyaktige nok specimenkrav. Men nettopp på bakgrunn av dette så burde det vel ikke åpnes for slike en-poengere? Med den usikkerheten som ligger der i forhold til enkelte fiskeslag, så kan det jo få slike utslag som vi har sett i år. Er redd noen oppfatter konkurransen som avgjort allerede. Det fører til færre innmeldte fisk og mindre interesse for konseptet.

At man har godtatt/godtar innmeldinger uten bilder overrasker meg, trodde det var en selvfølge at all fisk skal dokumenteres med bilder. Liker selv å tro det beste om folk og synes det er et godt prinsipp å leve etter, men all erfaring viser at dessverre så fungerer det ikke slik i (fiske)konkurranser. Hele konkurransen virker nesten litt useriøs, og man vil bare oppnå at det stilles spørsmål ved slike fangster.

Må til slutt få presisere at jeg setter stor pris på jobben dere bak konkurransen gjør. Dette er ment som konstruktive innspill og ikke surmaga kritikk :)

Men ærlig talt, vi kunne ikke forutse at det ville bli tatt 80 kålmuler over specimenkravet! Kanskje det er dårlig fremsynthet av oss, men hadde vi fått gå tilbake og velge hadde regelen om ubegrenset antall 1-poengere over specimengrensa blitt endret (det var vel snarere mangel på en regel som forhindret ubegrensede 1-poengere). De som er innmeldt allerede kan man ikke få gjort noe med. Og selv om jeg personlig synes noen har utnytta situasjonen litt vel mye, så har det dessverre ikke vært en regel som hindrer dette fordi vi ikke ante at situasjonen kom til å oppstå.

Når det gjelder bildekrav var vi att og frem om dette før reglene skulle settes, og endte på at vi ville godta fisk uten bilde dersom det også var vitne. Vi ser i ettertid at den regelen også var for snill. Dette vil blir endret 1.3. da er det påkrevd med bilde, noe som ikke bør bli noe problem da alle har en mobiltelefon med kamera.

Den forholdsvis unge historien til denne konkurranseformen krever litt justeringer på regelverket ettersom uforutsette ting oppstår, og for hvert år vil det bli mer og mer vannfast. Håper folk bærer over med oss og fortsetter å melde inn fisk, oppslutningen til nå har vært kjempebra! Det nye innmeldingssystemet har mye av æren der.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er flott at dere reviderer og endrer reglene etterhvert som problemstillinger oppstår, poenget med innlegget mitt var akkurat å få til det. Jeg er også enig i at man ikke kan endre spillereglene underveis i året i forhold til innmeldt/poenggivende fisk.

Klart vi gjør det. Konkurransene er jo først og fremst for dere som deltar i de.

Med den nye portalen som har gjort oppdateringene nærmest til en lek (SÆRLIG i forhold til hva de var før) håper vi på at mange deltar både i år og i årene som kommer slik at vi får spikret gode og rettferdige regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at noen har utnyttet situasjonen litt vel mye,og fisket kolmule synes jeg er en merkelig mening,når konkurransen går ut på å få specimenfisk.det er jo konkurransereglene som avgjør hva folk fisker etter. en stund var halve fs på fjorden,så de fleste føler vel at fangstene er vel bevitnet :thumbsup: men at bilde blir påkrevd er jo en bra justering av reglene,selv om det vil føre til at noen sleper med seg mer fisk enn nødvendig hjem.ikke alle har med kamera,eller mobilkamera på fisketur.

Plutselig en dag kan man få 20 specimen-makrell.det har nok skjedd meg før... ikke helt sikker på at jeg da tør melde dem inn i konken :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsalte du må ikke la være å melde inn fisk. Så lenge reglene er som de er så må man fiske deretter. Så får det bli opp til juryen å justere regler og specimengrenser ved inngangen til et nytt konkurranseår. Noe de allerede har sagt at de vil gjøre. Selv håper jeg på et solid sildeinnsig..... :thumbsup: Skitt fiske :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er flott at dere reviderer og endrer reglene etterhvert som problemstillinger oppstår, poenget med innlegget mitt var akkurat å få til det. Jeg er også enig i at man ikke kan endre spillereglene underveis i året i forhold til innmeldt/poenggivende fisk.

Jeg er helt enig med Davyen her og vil også rose juryen for at de endrer på reglene ifht. bildekrav. Dette er noe som jeg også har stusset på, og tatt opp flere ganger tidligere og i år har manglende bilder blitt et ustrakt problem. Dessverre har jeg ofte blitt karakterisert som en surmuler når jeg har påpekt slike ting (konstruktiv kritikk) tidligere. Flott at juryen nå kan ta imot forslag og gjøre noe med det uten at man sees negativt på når man kommer med forslag.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Davyen her og vil også rose juryen for at de endrer på reglene ifht. bildekrav. Dette er noe som jeg også har stusset på, og tatt opp flere ganger tidligere og i år har manglende bilder blitt et ustrakt problem. Dessverre har jeg ofte blitt karakterisert som en surmuler når jeg har påpekt slike ting (konstruktiv kritikk) tidligere. Flott at juryen nå kan ta imot forslag og gjøre noe med det uten at man sees negativt på når man kommer med forslag.

Dette er jo tull og tøys.Er ikke derfor du har blitt oppfattet som en surmuler. Det er når fisk som du klager over at fisk som du mener fortjente seiern ikke vinner at vi syns du surmuler.

Vi har hatt dette med bildekrav opp til diskusjon opptil flere ganger. Og forventet faktisk at de fleste har med seg kamera. Noen ganger hender det faktisk at bildebrikker og harddisker kræsjer, og det var til slike tilfeller at vi satte opp vitne som et alternativ. Dette virker det som det har blitt tatt litt for lett på, så da var det eneste alternativet og kun godta innmeldinger med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innmelding med bilde så er det greit det. Da vet vi hva vi har å forholde oss til.

Når det gjaldt denne kolmulebonanzaen her ute så er det vel rett og slett begrenset hva man gidder ta bilde av tilslutt. Når fisk som så vidt bikka specimenkravet blir ansett som småfisk bortkasta, så utløser det heller ikke lysten til å knipse bilder.

Ja, så blaserte blir man, så fort! :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Greier ikke å finne frem til oppdaterte specimen vekter på sidene.Hopper fra link til link uten å finne disse. Er det noen som kan hejlpe meg linken ? Syns også forresten at siden er blitt veldig treg å komme inn på...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.