Gå til innhold
Fiskersiden

Sandebukta


Perca
 Share

Recommended Posts

OK! Da drar jeg til Sandebukta i morgen!

Jeg var der på lille nyttårsaften og fikk bra med pen hvitting, noen sei, noen sandflyndrer og ihvertfall 20-25 stk av en fisk som fjorden skal være nesten tom for... Torsk! Jeg tok med 4 stk hjem og resten slapp jeg ut igjen. Halvparten av torsken var over minstemålet. Jeg mistet en pen torsk, gjetter rundt 5 kg, og en kolje på rundt 2 kilo som jeg hadde oppe av hullet, men som skled ned igjen og forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Da drar jeg til Sandebukta i morgen!

Jeg var der på lille nyttårsaften og fikk bra med pen hvitting, noen sei, noen sandflyndrer og ihvertfall 20-25 stk av en fisk som fjorden skal være nesten tom for... Torsk! Jeg tok med 4 stk hjem og resten slapp jeg ut igjen. Halvparten av torsken var over minstemålet. Jeg mistet en pen torsk, gjetter rundt 5 kg, og en kolje på rundt 2 kilo som jeg hadde oppe av hullet, men som skled ned igjen og forsvant.

Hva tok du torsken på? Hva er forøvrig minstemålet på torsk?

Endret av Sjøauren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemålet på torsk her på Østlandet er 40 cm.

Det var nok ikke vår fiskeplass du gikk forbi hvis du fant noen flyndrer på isen. I såfall så har flyndrene tatt rennafart og hoppet opp av hullet i isen etter at vi hadde gått fra plassen. Og det virker vel noe usannsynlig..? Men en del microhvitting har vi lagt igjen på isen. Jeg forsøkte etter beste evne å slippe disse ut igjen, men 8 av 10 la seg bare på rygg i hullet. Disse tok jeg etterhvert opp og donerte til måkene.

Torsken tok jeg på makrell. Jeg byttet etterhvert område for å slippe unna torsken som beit i ett sett noe som var delvis vellykket. Jeg fortsatte å få torsk, men ikke i samme omfang. Derimot så ble det mange fine hvitting, noen sei og noen flyndrer. Jeg var utpå Sandebukta i går 2/1, og fikk brukbart med fisk. En fisk med helt grei størrelse hadde jeg også på, men da jeg kløna "litt" med bremsen så røyk snøret... Jeg fikk også en fisk som ikke er fisk og som var megaschvær, nemlig en slimål som nok var 45-50 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det værste mann går forbi på isen i Sandebukta er alt søppelet folk legger igjen på isen...trodde det var voksene folk som hovedsaklig er utpå der... Sier på ingen måte at det er noen her inne som gjør det, men blir rimelig oppgitt noen ganger når jeg gått utover fra 'maler'n'... :)

Endret av Andy83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel egentlig bare å ta turen en søndag med fint vær og se hvor folk står på isen. men bogenbukta ved smørstein er et kjent sted hvor isen ofte er sikker(er 20cm der nå) og det taes en del fisk. en annen populær mulighet er å gå utfra campingen og ut mot grunna "hauken". ganske ofte er det også sikker is på mulvika på andre siden av holmestrand(ved den store klippa). veit ikke hvordan isen er der nå. det er mye mudderbunn og slimål i sandebukta, så jeg anbefaler deg å poppe agnet litt opp fra bunn eller bruke paternoster ved agnfiske. eller finne grunnene med hardere bunn(er nok det beste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Synes det værste mann går forbi på isen i Sandebukta er alt søppelet folk legger igjen på isen...trodde det var voksene folk som hovedsaklig er utpå der... Sier på ingen måte at det er noen her inne som gjør det, men blir rimelig oppgitt noen ganger når jeg gått utover fra 'maler'n'... :cigar:

Helt enig Andy :cigar:

Er det bra med sei utenfor Hauken i Sandebukta nå de siste dagene?? :)

Er det mye sei utenfor Hauken nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Andy :cigar:

Er det bra med sei utenfor Hauken i Sandebukta nå de siste dagene?? :thumbsup:

Er det mye sei utenfor Hauken nå??

Bra det er noen som er enig da... hehe! ;)

Var en tur ute i dag, mer søppel å se rundt om enn folk som fikk fisk... Fikk en liten hvitting bare.... :coldb:

Endret av Andy83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger endel snø på isen i Sandebukta,men isen holder seg greit.

Var en tur i Mulvika igår,bare småtteri.

Var en som gikk litt lengre utover enn oss der,det endte med bading.

Han kom seg heldigvis opp på isen igjen og rett i bilen :rolleyes:

Var i Mulvika Fredag , fra 0615 til 1300. Hadde på en relativ tung torsk , THATS IT!!

Magert i fjorden nå virker det som... Er noen tullebukker som på død og liv (bokstavlig talt)

MÅ så langt ut mot iskanten som mulig , var en som skræva langt ut på Frdag også...men gikk bra den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det er så dårlig i sandebukta nå for tiden.Hvitting og kolje pleier jo å gyte rundt disse tider og da samler de seg i store mengder.Har vært utpå 2 turer og det har blitt lite fisk.Kolje har jeg ikke fått.Dette er den dårligste januar mnd jeg har fisket på alle de årene jeg har fisket på sjø isen.Har alltid fått masse fisk stort sett hele Januar og langt ut i Februar,Kolja er jo helt borte,Så hva skjer?Blir det overfisket med trål for langt inn i fjorden som soper med seg all matforråd eller hva er det. :thumbsup:

Endret av salamon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det er så dårlig i sandebukta nå for tiden.Hvitting og kolje pleier jo å gyte rundt disse tider og da samler de seg i store mengder.Har vært utpå 2 turer og det har blitt lite fisk.Kolje har jeg ikke fått.Dette er den dårligste januar mnd jeg har fisket på alle de årene jeg har fisket på sjø isen.Har alltid fått masse fisk stort sett hele Januar og langt ut i Februar,Kolja er jo helt borte,Så hva skjer?Blir det overfisket med trål for langt inn i fjorden som soper med seg all matforråd eller hva er det. :rolleyes:

Synes dette er ganske merkelig selv.... !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm riktignok ca 2 uker siden jeg var der, og da EKSPLODERTE det fullstendig med hvitting både på bunn og rett under isen men... Kolje har jeg heller ikke fått en eneste en av! Hørte det var en dag hvor folk hadde fått veldig mye sei også, men de var nok veldig heldig med en stor stim som kom inn. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte også at det hadde vært bra med sei og Hvitting rett etter at isen la seg og noen uker etter.Det vil nok bestandig være sånn at noen dager er dårligere enn andre.Det har jo noe med små silda å gjøre det at det svinger sånn,men at det blir så drastisk stille stort sett over hele bukta er jo merkelig.Skal prøve på andre siden til helga,går ut fra Kværn Tangen så får vi se hva som skjer der om det er like dårlig der.Pleier å være bra der og på denne tiden av året,skal på en plass vi kaller kojehølet.Der pleier det og være bra med Koje også bra med hvitting å.Så vi får se til helga om det er mere liv der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.