Gå til innhold
Fiskersiden

Is på Ramfjorden?/fangsttråd for Ramfjorden


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virker som om hele gjengen har lagt opp...

Absolutt ikke, men har hatt mye å gjøre.

Og når jeg har hatt lyst til å dra på tur har det enten vært for dårlig vær eller så har jeg ikke fått noen med meg. (og mangel på transport). Og denne helga når det blir bra vær skal jeg typisk nok til København.

Synd du ikke bor i Tromsø fortsatt, Andreas :rolleyes: Da hadde vi vel vært på noen turer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo skiflyging i vikersund Truls. Tenk å gå glipp av no sånt!

Dårlig unnskyldning :)

De bør egentlig dra i morgen ettersom nyeste meldinga sier finvær da. Rennet starter ikke før kl. 16, altså god tid til å være tilbake til da.

Søndag begynner rennet 13.30, er bare å avslutte litt før så rekker man det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig unnskyldning :)

De bør egentlig dra i morgen ettersom nyeste meldinga sier finvær da. Rennet starter ikke før kl. 16, altså god tid til å være tilbake til da.

Søndag begynner rennet 13.30, er bare å avslutte litt før så rekker man det også.

Sir han som skal ei uka til Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt altfor lite fiske i år, så med god værmelding bestemte jeg meg for å ta en tur til Ramfjorden med brodern i dag. Som Truls viste på kartet over har det lagt seg ny is et stykke ut. Bestemte meg for å teste nyisen for å se om den var noe tess. Og den var ca. 13-14 cm tykk, helt fin. Nesten så langt ut at man er på selve "Storgrunnen". Greit å kunne fiske på litt bedre plasser enn det som har vært mulig hittil. Litt mere kulde og mindre vind framover, så kanskje det snart er mulig å teste steinbitplassen.

Inspirert av Andreas' fangst fra i går hev jeg uti 2 kloskatestenger og hadde 2 andre til mer variert fiske. Brodern fikk kjapt på en fin torsk, anslått 6-7 kg, som slapp på vei opp. Deretter fikk han denne:

DSC06491-fiske.jpg?t=1298230759

DSC06495-torsk.jpg?t=1298230759

Ca. 5 kg, fin matfisk, innsigstorsk virker det som. Fryseren min har vist seg å være ganske tom, så absolutt greit med litt mat.

Så får han på noe alvorlig stort. Jeg står og pumper opp en torsk litt lenger bort, så jeg får ikke hjulpet han med en gang. Men fisken er stor og tung og han har ikke kontroll over den mens den tar tunge utras utover. Etter å ha fått inn noen meter slipper fisken idet den tar to tunge rykk. Surt...

Har tidligere fått stor fisk på Ramfjorden, og utfra oppførselen å dømme var denne helt sikkert over 10 kg, kanskje nærmere 15.

Det er bra med liv og det napper jevnt hos oss begge. Det piper mistenkelig et par ganger fra nappvarsleren, noe som kan ha vært skatenapp. Har ei skatestang uten alarm, så går bort til den for å sjekke. Gjør et lite tilslag og det er tydelig noe i enden. Opp kommer årets første kloskate:)

DSC06498-kloskate.jpg?t=1298230759

45 cm / 760 gram. Ikke stor, men omtrent snittstørrelse i Ramfjorden.

DSC06500-knebeskytter.jpg?t=1298230759

Obligatorisk knebeskytter :rolleyes:

Får senere en grei torsk på 4,5 kg som sparker overraskende bra ifra seg.

Oppsummert:

Torsk ca. 5 kg

Torsk 4,5 kg

(mistet stortorsk)

Kloskate 760 gram

En del torsk fra 1 til 3 kg.

DSC06525-stemning.jpg?t=1298230759

En fin dag på isen i bare et par minusgrader og vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.