Gå til innhold
Fiskersiden

Karpefisk og gjedde i Vestagder


Cyprinus
 Share

Recommended Posts

Fisket for mange år siden i et karpevann i Farsund. Vannet var overbefolget av vanlig karpe, og jeg fikk fisk på alt fra mais til rød Cardinal (flue og fluestang). Den største fisken jeg fikk på flue var 600 gr (ikke rare greiene), men fluerekorden sto seg i Villmarksliv i 14 år mener jeg det var. Tenkte meg en tur nedover igjen til våren for å se litt på utviklingen i vannet. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt litt mer info om kjekke steder i Vest Agder (ferskvann). Det som er av interesse er karpefisk og eventuelt gjedde for litt adspredelse, den har vi ikke i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fortsatt mengder med småvokst karpe i Mosvoll, så forvent ingen grusing av tidligere fangster....

Ellers er det jo sørv etpar steder i Mandal, og de velkjente gullvederbukene og gullfisken i Kristiansand. Finnes vel karuss i Kristiansand også, men det vannet jeg kjenner til er overbefolket av tusenbrødre.

Men noe karpefiskparadis er vel ikke Vest-Agder såvidt jeg vet....

Gjedde er det nok tynt med, blei nevnt noe om et vann i Kristiansand i en eller annen diskusjon en gang, men man må nok litt lenger øst for å være bankers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjedde i Rogaland, men bestanden kan vel i beste fall kalles tynn.

Når det gjelder karpefisk i Vest-agder, så har eg forsøkt å finne noe spennende i flere år nå. Foreløpig så har eg vel innfunnet meg med att det er minst like spennende å fiske karpe i Rogaland. Lykke til i jakten, og hold oss gjerne oppdatert.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde har de i grotjønna i kristiansand, her jeg tatt små eksempler.

Karpe har de nok av i mosvoll og jeg har observert både karpe opptil 3-4kg og gullvederbuk i mandal men har enda ikke fått noe på kroken.

Kanskje blir 2011 et lykke år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mengder med småvokst karpe i Mosvoll, så forvent ingen grusing av tidligere fangster....

Ellers er det jo sørv etpar steder i Mandal, og de velkjente gullvederbukene og gullfisken i Kristiansand. Finnes vel karuss i Kristiansand også, men det vannet jeg kjenner til er overbefolket av tusenbrødre.

Men noe karpefiskparadis er vel ikke Vest-Agder såvidt jeg vet....

Gjedde er det nok tynt med, blei nevnt noe om et vann i Kristiansand i en eller annen diskusjon en gang, men man må nok litt lenger øst for å være bankers.

Noen som vet hva rekorden er i Mossvoll? Det skal være flyttet noe karpe herfra til Stavanger for 20 år siden, men har ikke hørt om noen som har fått karpe i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt det skal være noe å fiske etter men, spørs å langt du skal kjøre, det ligger ved grim ja, men nærmere suldalen, for ikke si midt i. eneste jeg har fått veldig mye av er abbor.

Tja, en halvtimes kjøring er jo ikke stort, men tviler på at jeg gidder hvis bestanden er tynn og fiskene små. Er ikke såååå glad i gjeddefiske.... Men abboren da, småfisk?

Noen som vet hva rekorden er i Mossvoll? Det skal være flyttet noe karpe herfra til Stavanger for 20 år siden, men har ikke hørt om noen som har fått karpe i Rogaland.

Ryktene sier vel opptil to kilo, men jeg synes alle som er der kun rapporterer tilbake om fisk på halvkiloen pluss/minus. Dog så jeg på en spottetur i fjor en som cruisa rundt og som ganske sikkert var rundt kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en halvtimes kjøring er jo ikke stort, men tviler på at jeg gidder hvis bestanden er tynn og fiskene små. Er ikke såååå glad i gjeddefiske.... Men abboren da, småfisk?

Ryktene sier vel opptil to kilo, men jeg synes alle som er der kun rapporterer tilbake om fisk på halvkiloen pluss/minus. Dog så jeg på en spottetur i fjor en som cruisa rundt og som ganske sikkert var rundt kiloen.

ryktene sier jo at det noen store fisk der, men der ikke noen stor bestand vil jeg tro, fisket der en del før, fikk aldri gjedde, men mye abbor i vanlig liten str, så noen større men fikk dem ikke, så har jeg sett noen ørret mot kg størrelse, men gjedda har kanskje knekt den bestanden, i gamle dager var det mye ørret i det vannet, vet ikke hvor mye det er igjen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva rekorden er i Mossvoll? Det skal være flyttet noe karpe herfra til Stavanger for 20 år siden, men har ikke hørt om noen som har fått karpe i Rogaland.

Når jeg fisket her ifjor sommer, ble snittet rundt 500-750g. Fikk ikke sett noe større, men mye fisk var det ihvertfall.

ryktene sier jo at det noen store fisk der, men der ikke noen stor bestand vil jeg tro, fisket der en del før, fikk aldri gjedde, men mye abbor i vanlig liten str, så noen større men fikk dem ikke, så har jeg sett noen ørret mot kg størrelse, men gjedda har kanskje knekt den bestanden, i gamle dager var det mye ørret i det vannet, vet ikke hvor mye det er igjen av dem.

Her fisket jeg for 3 år tilbake. Brukte flere timer med gjedde fluer og fikk en mager gjedde på 750g ved blinkene. Jeg har hørt den skal være stappet med små abbor og gjedde, men aldri noe ørret. Hvis man vil ha ordentlig gjedde, tar turen til grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være flyttet noe karpe herfra til Stavanger for 20 år siden, men har ikke hørt om noen som har fått karpe i Rogaland.

Karpene i Rogaland lever i beste velgående - og flere forummedlemmer har fisket der og fått bra med fisk. Antakelser sier at de største der er kanskje 6 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva rekorden er i Mossvoll?

Det gikk rykter om fisk opptil 3-4 kilo i gamle dager, men det største jeg har sett derfra er rundt to. Selv har jeg ikke brutt kilosgrensen der, men da jeg var der sammen med kona for en fire-fem år siden fikk hun en på rett over kiloen. Men som andre er inne på der det ut til at bestanden nå som tidligere alt overveiende består av fisk i str 0,5-1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått to 2-kilos gjedder i Grotjønn, en på fluestanga og en på spinner. I tillegg noen smågjedder på 2-500 gram. Det er ikke umulig at det kan stå noen større eksemplarer også her. Har forøvrig vært borti gjeddene de fleste gangene jeg har vært her. Har bare fisket i vannet en fem-seks ganger, og kun fra land. Hadde en plan om å sjøsette pongtongbåten og få fisket av vanskelig tilgjengelige plasser, men det har ikke blitt noe av det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpene i Rogaland lever i beste velgående - og flere forummedlemmer har fisket der og fått bra med fisk. Antakelser sier at de største der er kanskje 6 kg.

Tror ikke det er de sammme det er snakk om, de som ble flytta for 20 år siden ble vel satt ut i Vannassen på Hillevåg, noen bør jo prøve blant de 3000 endene der :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk rykter om fisk opptil 3-4 kilo i gamle dager, men det største jeg har sett derfra er rundt to. Selv har jeg ikke brutt kilosgrensen der, men da jeg var der sammen med kona for en fire-fem år siden fikk hun en på rett over kiloen. Men som andre er inne på der det ut til at bestanden nå som tidligere alt overveiende består av fisk i str 0,5-1kg.

Har det blitt gjort noe forsøk på kultivering, finnes det f.eks. metoder for å begrense reproduksjon hos karpa? hva med tynningsfiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosvolltjønna har vel noe begrenset næringsproduksjon. Det er vel hovedårsaken til at karpene ikke blir større, sammen med det vi kan kalle "lettere" overbefolkning. Det kunne være et alternativ å ta ut noe fisk, og eventuelt flytte dem til andre egnete vann, men det er en jobb som må gjøres i samarbeid med myndighetene.

For øvrig er Mosvollbestanden kanskje den mest unike og verneverdige av ALLE norske karpebestander. Karpene har levd der i over 150 år, kanskje også mer enn 200. Men det virkelig unike er at karpene der etter alt å dømme er villkarper, altså den opprinnelige formen for karpe. Og slike bestander er i dag SVÆRT sjeldne siden nesten alle europeiske karpebestander har vært utsatt for omfattende avl opp gjennom historien. Derfor har jeg en klar oppfordring/formaning; SETT ALDRI UT KARPER FRA ANDRE VANN I MOSVOLLTJØNNA, uansett hvor fristende det måtte være å sette ut hurtigvoksende speilkarper. Selv om det er karpe fra før i vannet er det likevel strengt forbudt å bedrive suppleringsutsetting, og det ville være biologisk vandalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosvolltjønna har vel noe begrenset næringsproduksjon. Det er vel hovedårsaken til at karpene ikke blir større, sammen med det vi kan kalle "lettere" overbefolkning. Det kunne være et alternativ å ta ut noe fisk, og eventuelt flytte dem til andre egnete vann, men det er en jobb som må gjøres i samarbeid med myndighetene.

For øvrig er Mosvollbestanden kanskje den mest unike og verneverdige av ALLE norske karpebestander. Karpene har levd der i over 150 år, kanskje også mer enn 200. Men det virkelig unike er at karpene der etter alt å dømme er villkarper, altså den opprinnelige formen for karpe. Og slike bestander er i dag SVÆRT sjeldne siden nesten alle europeiske karpebestander har vært utsatt for omfattende avl opp gjennom historien. Derfor har jeg en klar oppfordring/formaning; SETT ALDRI UT KARPER FRA ANDRE VANN I MOSVOLLTJØNNA, uansett hvor fristende det måtte være å sette ut hurtigvoksende speilkarper. Selv om det er karpe fra før i vannet er det likevel strengt forbudt å bedrive suppleringsutsetting, og det ville være biologisk vandalisme.

Disse karpene er visst nok norges eldste karpestamme. Det er skrevet en plass (husk ikke hvor) at disse fiskene kom i seilskutetida. Havtryta sitter på litt mer info.....kanskje han kan fordype noe.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse karpene er visst nok norges eldste karpestamme. Det er skrevet en plass (husk ikke hvor) at disse fiskene kom i seilskutetida.

om den er DEN eldste er ikke så godt å si, men at den er blant de eldste er nok sikkert. Og det er trolig riktig at den ble importert i seilskutetida. Dette skjedde flere steder langs kysten fra Oslofjorden til Hordaland, men de aller fleste bestandene har forsvunnet opp gjennom historien. Så vidt vi fant ut da vi undersøkte dette for 20 år siden, er det bare noen få tilbake, der Mosvoll altså er en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosvolltjønna har vel noe begrenset næringsproduksjon. Det er vel hovedårsaken til at karpene ikke blir større, sammen med det vi kan kalle "lettere" overbefolkning. Det kunne være et alternativ å ta ut noe fisk, og eventuelt flytte dem til andre egnete vann, men det er en jobb som må gjøres i samarbeid med myndighetene.

For øvrig er Mosvollbestanden kanskje den mest unike og verneverdige av ALLE norske karpebestander. Karpene har levd der i over 150 år, kanskje også mer enn 200. Men det virkelig unike er at karpene der etter alt å dømme er villkarper, altså den opprinnelige formen for karpe. Og slike bestander er i dag SVÆRT sjeldne siden nesten alle europeiske karpebestander har vært utsatt for omfattende avl opp gjennom historien. Derfor har jeg en klar oppfordring/formaning; SETT ALDRI UT KARPER FRA ANDRE VANN I MOSVOLLTJØNNA, uansett hvor fristende det måtte være å sette ut hurtigvoksende speilkarper. Selv om det er karpe fra før i vannet er det likevel strengt forbudt å bedrive suppleringsutsetting, og det ville være biologisk vandalisme.

Så "lett overbefolking" er sansynlig årsak til beskjeden størelse. Vet du noe om potensiell maksimalvekt hos denne "reinrasa" karpa, i et vann med god næringstilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosvolltjønna har vel noe begrenset næringsproduksjon. Det er vel hovedårsaken til at karpene ikke blir større, sammen med det vi kan kalle "lettere" overbefolkning. Det kunne være et alternativ å ta ut noe fisk, og eventuelt flytte dem til andre egnete vann, men det er en jobb som må gjøres i samarbeid med myndighetene.

Finnes det eksempler på at myndighetene har tilatt flytting av karpe, ser for meg at de kan være mer reserverte til dette, en f.eks flytting av ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det eksempler på at myndighetene har tilatt flytting av karpe, ser for meg at de kan være mer reserverte til dette, en f.eks flytting av ørret.

ja, det har blitt satt ut karpe med myndighetenes velsignelse noen ganger, men det er noen år tilbake i tid. På grunn av alle de ulovlige utsettingene av karpe de siste drøye 15 årene, sitter nok dette langt inne hos myndighetene i dag, men det kan jo tenkes at en flytting av fisk fra Mosvolltjønna i andre lokaliteter, som en "backup" for å ta vare på villkarpene, er mulig å få til. Fylkesmannen i Vest-Agder er uansett der man bør henvende seg hvis man er interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Fylkesmannen i Vest-Agder er desverre ikke kjennskapen til karpe allverdens (husker det ble påstatt at nærmeste karpelokalitet var i Telemark da de anmeldte ulovlig utsetting av karpe i Flekkefjord i fjor!!!), men det ville uansett vært spennende å prøve seg på en søknad. For det finnes da jaffal nok av småpytter og tjern som ikke er særlig duganes til andre fiskearter her nede, selvfølgelig med forbehold om spesielle amfibier, insekter og annet som jeg ikke har oversikt over.

Det som kunne vært jækla interessant, jfr det at det finnes knapt (om noe??) fra Norge på hvordan karpeutsetting påvirker vannet og artene som lever der, ville jo vært å fått et "testvann" der en hadde gjort grundige undersøkelser i forkant, pælma ut noen karper, og deretter holdt vannet under kontinuerlig oppsikt i noen år for å få data på hvordan vannet "reagerer". Dette er selvfølgelig ikke noe for en enkelt person, men f.eks noe for et mastergradsprogram eller liknende? Og i et slikt henseende kunne man jo benytta disse villkarpene fremfør broilerfisk.

FOr per i dag eksisterer det vel ikke noen større datainnsamlinger i Norge på hva utsetting av karpe medfører for vannet og dets "innbyggere"? Og fra et forvaltningssynspunkt er jo dette essensielt å vite før man påstår at "spredning av karpe ødelegger faunaen" eller "spredning av karpe gjør ikke en flue fortred", slik jeg ofte oppfatter debatten mellom myndigheter og karpeforkjempere.

Bare noen tanker på slutten der, og ikke ta dette som for eller mot karpe, men heller som en svevende tanke fra en nysgjerrig fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.