Gå til innhold
Fiskersiden

Slettvar


2Fish
 Share

Recommended Posts

Du får google britiske nettsider og se om du plukker opp noen tips (den heter brill på engelsk), men først og fremst tror jeg du trenger solide mengder gullhår en viss plass. Inntil videre er vel omtrent all sportsfisket slettvar tatt ved en ren tilfeldighet under fiske etter andre arter. Og jeg har svært liten tro på at det er grunnet feil metode (eller plass for den saks skyld). Poenget er nok rett og slett at slettvaren er og blir en kuriositet i Norge.

Her er jeg ikke helt enig med deg Cato. Slettvar er en art som det faktisk finnes bra mye av, men du skal vite hvor du skal fiske etter den og da kan man fiske målrettet etter arten. I Oslofjorden og på Sørlandet vet jeg om flere plasser hvor det er MYE slettvar. Jeg vil ikke her gå åpent ut med lokasjonene, men noen tips kan jeg jo komme med. Finn plasser med bunn av sand og steiner og fisk ikke for dypt. Dyp fra 2 til 8 meter er hotte dyp. April til juni er en tid på året som den er enklest å treffe, men den finnes også på samme lokasjoner, men gjærne litt dypere ellers i året unntatt i vintermånedene, da går den enda dypere.

Et lite tips for Oslofjorden: Ikke sats på slettvar nord for Drøbak, bruk sjøkart/vanlige topografiske kart og finn sandbukter. Det er mange gode plasser for arten innen en times kjøretur fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifiserte vel kanskje ikke at det var sportsfisket slettvar jeg refererte til. Også andre flatfiskarter er jo relativt vanlige i garn og trål, men sjeldenheter på stang. Vi får se hva folk får til når det varmes i været. At rekordfisken fra England er 16 pund bør jo være en inspirasjon i seg selv, og eventuelle bifangster i form av piggvar bør heller ikke skremme noen. I den engelske kanal fiskes de parallelt. Da vi var der var siktet helt innstilt på havål, men vi hadde også med utstyr for å fiske pigg- og slettvar dersom været ikke tillot at vi kom oss utpå til vrakene. Location er nok uansett stikkordet, og da ikke bare en plass der det har blitt tatt en og annen opp gjennom årene, men der den forekommer regelmessig og i et såpass antall at det er mer enn bare teoretisk sjanse for fangst. Endelig bør det selvsagt også være sjanse for å få fisk av noenlunde størrelse, med mindre man bare er ute etter å notere arten.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen er sør for drøbak ja. Begynner faktisk å få trua jeg nå da. Dypene er rundt der Perca beskriver og er sand/grus bunn. Det at JEG har trua betyr selvfølgelig ingenting, har trua på det meste :)

Men det ble mye bra tips ut av dette da, takk for masse fine innspill. Skal si i fra om jeg får noe over 2 kilo :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke helt enig med deg Cato. Slettvar er en art som det faktisk finnes bra mye av, men du skal vite hvor du skal fiske etter den og da kan man fiske målrettet etter arten. I Oslofjorden og på Sørlandet vet jeg om flere plasser hvor det er MYE slettvar. Jeg vil ikke her gå åpent ut med lokasjonene, men noen tips kan jeg jo komme med. Finn plasser med bunn av sand og steiner og fisk ikke for dypt. Dyp fra 2 til 8 meter er hotte dyp. April til juni er en tid på året som den er enklest å treffe, men den finnes også på samme lokasjoner, men gjærne litt dypere ellers i året unntatt i vintermånedene, da går den enda dypere.

Et lite tips for Oslofjorden: Ikke sats på slettvar nord for Drøbak, bruk sjøkart/vanlige topografiske kart og finn sandbukter. Det er mange gode plasser for arten innen en times kjøretur fra Oslo.

Per, sjekk om innboksen din er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettvaren jeg fikk hadde vel en snitt vekt på 1 kilo. Når jeg dro garna kom det gjerne en hunnfisk på 2,5 - 3 kg og 2-3 hannfisker som skjelden var mye over kiloen. Fisket på 20 - 40 meters dyp, Gjerne i renner/kanter. Treffer man gytinga veldig godt kan man fiske enda grunnere, men her ville jeg safet og satset rundt 30 meter. Husker jeg hadde en dag hvor jeg fikk mange store Slettvar, mener å huske at de lå rundt 4-5 kilo, disse fikk jeg på et lite område på øst siden av Langøya :closedeyes: Men det var ikke her jeg fikk mest i antall. Tror ikke jeg fikk Slettvar over 5 kg. Piggvar ble fisket på samme dyp og som nevnt er Jumfruland et bra sted, gjerne på insiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettvaren jeg fikk hadde vel en snitt vekt på 1 kilo. Når jeg dro garna kom det gjerne en hunnfisk på 2,5 - 3 kg og 2-3 hannfisker som skjelden var mye over kiloen. Fisket på 20 - 40 meters dyp, Gjerne i renner/kanter. Treffer man gytinga veldig godt kan man fiske enda grunnere, men her ville jeg safet og satset rundt 30 meter. Husker jeg hadde en dag hvor jeg fikk mange store Slettvar, mener å huske at de lå rundt 4-5 kilo, disse fikk jeg på et lite område på øst siden av Langøya :D Men det var ikke her jeg fikk mest i antall. Tror ikke jeg fikk Slettvar over 5 kg. Piggvar ble fisket på samme dyp og som nevnt er Jumfruland et bra sted, gjerne på insiden.

Hei!

når nøyaktig foregår gytinga, og har du inntrykk av at de tar til seg næring under gytinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfruland er hotspot for mange arter :D

Det var jeg faktisk talt ikke klar over. Har kun hatt mulighet til å fiske i Kragerø siste året, så er igrunn ikke kjent i det hele tatt. Mye å lære. Får bare se frem til utforsking da. Kragerø har jo allerede gitt meg pelamide, så hvorfor ikke andre arter? Nå kan våren bare komme merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl notert to stk slettvar på stang, begge på sandbunn, en i Sandvika ved Rognstranda og en lenger ut mot Jomfruland. I begge tilfeller driftet jeg med agn og litt krimskrams, egentlig på jakt etter andre flate. I begge tilfeller var det i god tid før gyting (påske) på forholdsvis grunt vann - tipper 10-15 meter. Begge var på rundt kiloen. Jeg brukte små kroker, i og med at det var andre flate som sto på programmet.

Østsida av Langøya var tidligere en knall flatfiskplass, men denne tror jeg noen har garna i stykker. Det har blitt stadig mindre morsomheter å få her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig trist med overfisket der borte. Er det vedtatt vernesoner nå, eller var det bare et forslag? Det lille det er av fisk der borte spiser vel selen opp. Den pleier ihvertfall å dukke opp når jeg fisker :)

Håper på å finne noen flatfiskplasser. Har base i kjøpmannsfjorden, og en bitte liten båt med en 6-hester. Kan ikke ta de lengste turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfruland er nok en spennende plass for mange arter, ikke minst fjesing. Under testfiske for Team AoF dagen før Langesundfestivalen fikk vi flere fjesinger her, og jeg hadde en fisk på rundt halvkiloen under testfisket som nok hadde gitt bra med poeng dersom jeg hadde fått min største under selve konkurransen. Derimot fikk jeg oppleve den tvilsomme fornøyelsen av å få vippet en fjesing rett opp i hestehalen (langhåra metalhue) der den hang og sprella mens de skyldige lo! (Et fjesingstikk i nakken klør man ikke bort første kvarteret!)

Om man studerer litt historisk geologi ser man straks at Jomfruland representerer en ganske unik type geologi i Norge, med de muligheter dette gir sportsfiskere. Synd at mye er garnet bort, men det bør da være noe igjen, ikke minst multe!

Ellers mener jeg å huske at Tommy hadde med Atle og co på håbranntur? Nå har jo arten blitt fredet mot artsrettet fiske, alt mens danskene har fått sving på sakene på dansk side av Skagerak. Første mann til mølla osv... :blush::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfruland er nok en spennende plass for mange arter, ikke minst fjesing. Under testfiske for Team AoF dagen før Langesundfestivalen fikk vi flere fjesinger her, og jeg hadde en fisk på rundt halvkiloen under testfisket som nok hadde gitt bra med poeng dersom jeg hadde fått min største under selve konkurransen. Derimot fikk jeg oppleve den tvilsomme fornøyelsen av å få vippet en fjesing rett opp i hestehalen (langhåra metalhue) der den hang og sprella mens de skyldige lo! (Et fjesingstikk i nakken klør man ikke bort første kvarteret!)

Om man studerer litt historisk geologi ser man straks at Jomfruland representerer en ganske unik type geologi i Norge, med de muligheter dette gir sportsfiskere. Synd at mye er garnet bort, men det bør da være noe igjen, ikke minst multe!

Ellers mener jeg å huske at Tommy hadde med Atle og co på håbranntur? Nå har jo arten blitt fredet mot artsrettet fiske, alt mens danskene har fått sving på sakene på dansk side av Skagerak. Første mann til mølla osv... :(:rolleyes:

Husker vi fikk endel håbrann tips av deg ja Cato, litt av et prosjekt vi hadde der. Vi lå ut på 10 graderen å drev hele helgen med ballonger og fluposer rund båten, artig med litt galskap. På tide at de ble fredet ja, ikke mange av disse som blir tatt lenger, det ble forøvrig tatt en på 102 kg rett før Atle og jeg dro ut.

Jeg har dorget endel sjøørret rundt i fjordene her og den eneste plassen fjesingen biter på wobbleren min er Jomfruland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man studerer litt historisk geologi ser man straks at Jomfruland representerer en ganske unik type geologi i Norge, med de muligheter dette gir sportsfiskere. Synd at mye er garnet bort, men det bør da være noe igjen, ikke minst multe!

Multe har jeg til gode å få, men jeg har sett de klassiske småstimene både titt og ofte. Blant annet helt vanlig i Breviksfjorden og i Bambleskjærgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.