Gå til innhold
Fiskersiden

Slettvar


2Fish
 Share

Recommended Posts

Hei, har tenkt til å satse etter slettvar når våren kommer. Vet om en plass der hvor det er tatt slettvar på 3-4 kilo. Ser for meg ganske lange slep, med noe perler og ganske stort agn. Type 7-10 cm lange makrellstrimler og hele brislinger. Det jeg egentlig lurer mest på er om den er hissig på å spise når den gyter i mai-juni? Er kjedelig å fiske etter en fisk som holder på å gyte og bryr seg fint lite om agnet.

Er ikke så mange som har fått den ser det ut som, men bare å komme med innspill og teorier :)

mvh Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettvar er ikke akkurat noen karakterart her i Norge for å si det mildt. Tror nok lokasjon er 99% av jobben. Deretter funker nok de samme teknikkene som etter piggvar og annen flatfisk. Sagt på en annen måte; din minste bekymring er nok tackle og agn.

Under gytingene er de færreste arter veldig bitevillige, mens situasjonen er en helt annen etter gyting, men utgytt flatfisk er heller en laber affære på matbordet.

Ellers tror jeg Norges slettvarer har mer enn nok med å finne hverandre ifbm gyting. Har knapt hørt om annet enn slettvar som rene slumpfangster. Arten har en enda sørligere utbredelse enn piggvar.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bittelille flakse-slettvar ble tatt på ca 15-20 meters under driftfiske på sandbunn en oktoberdag for etpar år siden.

Om jeg ikke husker feil hadde jeg en krok str. 4 agnet med reke og en rød gummiblekksprut på slepet.

Ikke noe å lage statistikk på akkurat, men bedre enn ingenting (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg lagde et glidetackle til driftfiske etter glassvar når jeg var ute etter arten; bestående av 1 stk 7/0 og 1 stk 5/0 J-kroker, endel større perler, og makrellstrimler i størrelsen du nevner her. En 200 gr. glassvar slukte i seg begge kroker, og fisken måtte avlives. Ble litt imponert over hvor stor den var i kjeften.

Om du vil vite om spisemønsteret til slettvar, så ville jeg snakket med folk som jobber med fiskestell i akvarier, eller spørre på dykkerforum. Er du heldig så har noen sett noe som kan hjelpe deg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at det blir store kroker ja. Har ikke bestemt meg enda, men tror jeg skal kjøre noe paternoster greier. Blir fort sånn at fisken sluker agnet og å vente ekstra lenge med glidetakkel er vel kanskje ikke noe vits? Vet ikke hvor var den er på motstand, men jeg ville tippe burde bli greit å kroke den. Må bare finne en som biter :D Takk for innlegg så langt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden er tatt på sluk, noe jeg mener å huske at den gamle rekorden var også. Har også hørt om flere som er tatt på sluk eller wobbler... Nå mener jeg ikke nødvendigvis at du skal fiske med sluk, men det er nok hevet over ehnver tvil at det trygt kan være bevegelse i agnet ditt. Jeg tror ikke man er så skrekkelig langt ute på jordet om man bruker omtrent de samme metodene som under piggvarfiske. Bevegelse i agnet, lange fortommer og lange agn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden er tatt på sluk, noe jeg mener å huske at den gamle rekorden var også. Har også hørt om flere som er tatt på sluk eller wobbler... Nå mener jeg ikke nødvendigvis at du skal fiske med sluk, men det er nok hevet over ehnver tvil at det trygt kan være bevegelse i agnet ditt. Jeg tror ikke man er så skrekkelig langt ute på jordet om man bruker omtrent de samme metodene som under piggvarfiske. Bevegelse i agnet, lange fortommer og lange agn...

Sandeel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk sett er jo slettvar og piggvar svært like, det betyr vel sansyneligvis at de er tilpasset like miljø og derfor jakter likt. Dette trenger ikke å være tilfelle, men så lenge man ikke har andre opplysninger ville i vertfall jeg dratt veksel på de erfaringene folk har gjort seg ved piggvar-fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får google britiske nettsider og se om du plukker opp noen tips (den heter brill på engelsk), men først og fremst tror jeg du trenger solide mengder gullhår en viss plass. Inntil videre er vel omtrent all sportsfisket slettvar tatt ved en ren tilfeldighet under fiske etter andre arter. Og jeg har svært liten tro på at det er grunnet feil metode (eller plass for den saks skyld). Poenget er nok rett og slett at slettvaren er og blir en kuriositet i Norge.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var yrkesfisker noen år i Langesund og da fisket jeg etter Slettvar og piggvar om våren. Slettvaren fisket jeg fra Rognsfjorden og ut til Stråholmen på myk bunn, Piggvaren fikk jeg mest av ved Jomfruland og gjerne over stein/grus bunn. Fikk mest Slettvar :P

Kan du si noe om dybde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske kjent at det utenfor jomfruland tas endel piggvar.en jeg kjenner fikk en på 7 kilo på pilk... men mente han pilket på ca 30m dybde.

slettvar har jeg fått endel i garn i kilsfjorden tidligere år,men ikke fått testet med sportslig metode.

østsiden av langøya er også en kjent lokalitet,der en yrkesfisker sier han enkelte år får ganske mange på grunt vann.Jeg har også sett en der i lyset fra en lykt...

tror at selv om man vet om en lokalitet kommer ikke varene til å hagle inn... selv har jeg forsøkt rognstranda noen ganger,og blanket!

lykke til i letingen,håper du lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.