Gå til innhold
Fiskersiden

GStrikes fiskerier 2011


GStrike
 Share

Recommended Posts

Har bestemt meg for å legge inn en liten rapport fra alle mine turer i år, uavhengig hvor magert resultatet måtte være.

Årets første tur var lørdag i forrige uke, og turen gikk til Mercurkaia her i Harstad.

Hadde besøk av en kompis som aldri har fått kveite, og jeg har vel fått eller vært borti kveite på så godt som hver eneste tur her.

Vi fikk raskt ut to stenger hver agnet med sild, og spesielt Audun hadde mye smånapp.

Det er uhorvelige mengder med små sandflyndrer her, så det tok litt tid før noe endelig satt på.

Ikke noe stort, men Audun kunne snart heise opp en ny art i form av hvitting.

Jeg har registrert at det er lite som slår hvitting som agn her, så den ble kjapt filetert og omgjort til agn.

Og resultatet lot ikke vente på seg. Noe hadde tatt agnet og dro utover i høy fart.

Fisken kjempet greit, og holdt bunnen helt til den var rett under kaia, så følelsen på at det var kveite er sterk.

Men å få kveite på det første målrettede forsøket ville jo vært for enkelt, så den gikk selvsagt under kaia, og klarte å kjøre seg fast i noe der. Utrolig bittert å stå på kaia med sjokkfortommen innenfor rekkevidde, og ikke klare å se hva det var eller størrelsen på det. Fisken satt iallefall bom fast, og det var ikke annet å gjøre enn å slite. Bittert!

Rett etter at den første fisken hadde satt seg fast, men før vi måtte slite snøret, runnet det heftig på den andre stanga hans. Jeg har fobi mot å ta andres fisk, eller kroke den for den saks skyld, så jeg overtok heller stanga som satt fast, og da han endelig satt tilslaget, så satt den selvsagt ikke. Utifra hvordan den runnet, så tenker jeg at dette nok var kveite nummer to...

Denne plassen er absolutt i topp tre over favorittplasser her i Harstad, og den er omtrent like naturskjønn som Dyno. Så skal vel ikke legge skjul på at det alltid hender noe her!

Selv ble jeg avspist med en halvannenkilos torsk, men er i allefall igang...

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var tur nummer to unnagjort.

6 timer med to stenger, sur vind og null selskap.

Skjedde lite idag, mye smånapping men lite på land.

En torsk på 2335g, to feilkrokede mini-sandflyndrer og to slitte tackel ble fasiten.

Kanskje ikke en direkte spennende rapport, men har man som mål å skrive om alle turene, så får dere ha meg unnskyldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lørdag fikk jeg tatt årets tredje tur, og Kvæfjord var åstedet.

Var fryktelig stille de første timene, ett og annet smånapp var alt som skjedde.

Det var først når det begynte å mørkne at første fisken ville leke med meg.

En liten torsk 300-400g kom opp, og ble etterfulgt av en støpt i samme forma.

Eneste fisken som faktisk var ok, var denne:

112977_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45613/112977.jpg

112978_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45613/112978.jpg

335g

Tror jeg traff en barnehage i dag, fikk iallefall 4 av disse:

112979_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45613/112979.jpg

alle mellom 120-135g.

Og når denne doublèen kom på land, så dro jeg hjem.

112980_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45613/112980.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden fruen er hjemme i helga og dermed får æren av å passe datteren vår, så ble det en tur idag.

Fortsatt ikke noe spennende resultat på plassen min i Kvæfjord, men to nye arter for året.

Dagens resultat ble 4 små sandflyndrer, hvorav ingen var feilkroket, så ny art for året.

En brosme på 1510g var største fisk, men ikke akkurat noe å skryte av. (første i år)

Eneste bildet som ble tatt i dag, var av denne ulka på 235g.

113443_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45841/113443.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Eneste som skjedde av action idag, var etter at det var blitt mørkt og en hegre skrek til da den seilte forbi på 10 meters avstand. En grufull lyd som fikk pulsen skikkelig igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig rapport, men ser ikke ut som du har hatt veldig med flaks i år.. Moro med fisk alikevel. :rolleyes:

Fiske har ingenting med flaks å gjøre! :rolleyes:

Har ikke akkurat vært plaget med flyt i år.

Men regner med at det kommer noe bedre fisk etterhvert.

Fortsetter å lete etter greie plasser, og har fått noen tips.

Blir mer gutsing på nye plasser i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kloskata regner jeg med at du tar ganske snart!

Forresten: har du tilgang på noe sjøis i Harstadområdet? Da ville jeg valgt den foran kaifiske og landfiske.

Har muligens en mulighet på Liland på fredag. "Problemet" er at jeg har litt lite tid da.

Kjører minsta i barnehage halv åtte, og plukker opp ho eldste i Bogen klokken to.

Nato-kaia er dog bare 2 min unna Bogen, så da kan hun bli avlevert der. Og vi kan fortsette å fiske! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid fin tur!

Godt å komme seg ut, og nå skal jeg surre litt brosmefilet i panna.

Blir nok tur til Sundisen eller Natokaia på fredag, mest sannsynlig Natokaia.

Hva er persen din der?

Må sette meg et mål! :thumbsup:

har fått en torsk på 7,8 der.. men jeg har bare prøvd slukfiske der.. mistet en sei som muligens var større enn torsken, men hadde ikke stor nok håv, så fikk aldri landet denne.. jævli surt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.