Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerferie I Danmark


Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Det ser ut til at jeg skal en uke på tur til Danmark i juli, nærmere bestemt Marielyst strand, sør på Sjælland.

Er det noen som har feriert her, eller som har tips om sjøørretfiske her? Må jo sjekke mulighetene før vi bestiller :| Put and take er jo sikkert også en mulighet.

Andre tips, eller eventuelt andre steder å leie hytte/feriere i Danmark (der fisket er spennende og strendene fine) mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistfiske i Dk er i første omgang det samme som put&take-sjøer. Greit nok, men ikke min kopp te. Sjøørretfisket kan til tider være bra, når jeg er der er det alltid ræv. Uansett, tiiidlig opp er trikset, og husk å betale fiskeavgiften. Surffiske etter flatfisk er også mulig, sand- og børstemark får du kjøpt på sportsfiskebutikker og andre steder. Noen plasser har de automater med det også. Gull ide!

Fiskeavgift: https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/frontPageShow.jsp Du kan kjøpe årskort eller dagskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeavgift ja, den var grei! Har ikke kjøpt det før( men har heller ikke fått fisk så da er det vel ok...)

Ellers må jeg si meg enig i inntrykket av put and take sjøene, har prøvd etpar for noen år siden, men det har vært triste greier med feite puddinger som svømmer i overfalta og soler seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke om avgifta de første gangene jeg var der heller, men når jeg fant det ut betalte jeg. Liten sum, og man vil jo gjerne følge reglene der man er... Det hjelper forøvrig ikke å betale den, man får ikke fisk allikevel. P&T er litt sånn halvsørgelige greier ja, jeg har aldri vært voldsomt begeistra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeavgift ja, den var grei! Har ikke kjøpt det før( men har heller ikke fått fisk så da er det vel ok...)

Ellers må jeg si meg enig i inntrykket av put and take sjøene, har prøvd etpar for noen år siden, men det har vært triste greier med feite puddinger som svømmer i overfalta og soler seg :thumbsup:

hadde samme oppfatning selv etter to turer til en slik, så prøvde jeg å dra tidlig på morran før vannet ble varmt og ørreten ble dorsk, da var det mere artig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fiskeavgift ja, den var grei! Har ikke kjøpt det før( men har heller ikke fått fisk så da er det vel ok...)

Ellers må jeg si meg enig i inntrykket av put and take sjøene, har prøvd etpar for noen år siden, men det har vært triste greier med feite puddinger som svømmer i overfalta og soler seg :thumbsup:

Hej Michael.

Nei det er ikke ok. ikke at betale fisketegn. alle penge der blir betlat går næsten til udsætning av fisk og restaurering av vassdrag med gytende øring. ønsket om fisketegn er ikke en kunstig beskatning lavet av politikere, men ei ønske fra sportsfiskere. nå dette skal ikke være et surt opstød. om du vil fiske etter SØ i Danmark i sommermånederne. blir det nattfiske. husk på at i forhold til norsk standard har vi grundt vann på kysten. det vil sige at vannet blir varmt ganske fort. jeg er ikke godt kjendt med de sydsjællandske kyster. men jeg mener at området omkring Stevns på Øresundskysten er kjendt for meget stor SØ. her anbefales woblerfiske med svarte og høytgående wobblere om natten i sommermånederne. ikke mange men store SØ.

på den anden side. det vils sige på Storebæltskyen. kan anbefales Knudshoved og Reersø. der er stor tradition for nattfiske med flue i sommernatten. som alle andre steder må man sætte sig ind i forholdende. kystfisket i DK er ikke det samme som i NO. jeg her for eksempel aldri haft stor succes i NO. men har da fået min del i DK også 5+, såvel i sjøen som i elv.

benyt svarte og høytgående fluer i natten str. 2-4 mindre fluer ud på morgenen. møsnteret er ikke vigtigt om fisken er der. Cigar, svart muddler, svart pattegris. alt kan bruges.

skitt fiske. og husk. dansk kystfiske er så mye annet en støingfisket i våren på Bornholm.

om du kommer til Østjylland, kan jeg gi dei bedre tips om fisket.

Lars Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fiske i P&T vann er det ett spørsmål som gjeller når på året du fisker.Har hatt hellet med meg flere ganger i slutten av mai begynnelsen av juni.Og for å si det slik, det av henger hvilken P&T vann du velger.De som er noe tess koster litt ekstra og har baglimit.Dette for og holde en del av tyskerne unna.Har selv fått på 6.5kg det var utrolig gøy hopp sprett og spring.Det som har slått meg er fraværet av dannske fluefiskere.Stort sett sluk og agn fiskere jeg har truffet på og de får svært lite fangst :thumbsup: .

Det er bare å prøve med forskjellig fart på flua og finne riktig størrelse.Så er det altid gøy å ha med familien med niste og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvemosen, Bagsværd sø, Studentersøen, Pedersborg sø, Sorø sø, Allerød sø, teglgårdssøen, Skuldelev Grusgrav og mange mange andre har fine karpebestande....!næsten alle innsøer på sjælland har gode karper.

Kalvemosen, Bagsværd sø, Studentersøen, Pedersborg sø, Sorø sø, Allerød sø, teglgårdssøen, Skuldelev Grusgrav og mange mange andre har fine karpebestande....!næsten alle innsøer på sjælland har gode karper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danskenes "fisketegn" for fiske i sjøen brukes til å bedre fisket etter sjøørret, så det er bare å kjøpe et sånt. Generelt ellers kan man si at desto varmere vannet er, desto mer nattaktiv blir fisken. Er det badetemp i vannet vil ofte sjøørreten reagere med å trekke ut på dypere vann. Dens optimale trivselstemperatur er gjerne 8-14 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.