Gå til innhold
Fiskersiden

Menn over 40 tror de er udødelige (om is på vann)


Trond
 Share

Recommended Posts

"Økt turtrafikk på isen de to siste, kalde vintrene har gitt flere drukningulykker. Verst var det i 2009 med 9 dødsulykker. Hittil i år er det 5.

Drukningsstatistikken er entydig. Menn over 40 er overrepresentert."

http://www.dagbladet.no/2011/01/16/nyheter/innenriks/is/kulde/14656471/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv en mann i den alderen stå alene å fiske midt i fjorden like ved Varoddbrua. Kunne ikke se noe sikkerhetsutstyr på han. Han så i tillegg ut til å være for lat til å lage hull i isen så han stod like godt og fisket der isen ikke hadde lagt seg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Økt turtrafikk på isen de to siste, kalde vintrene har gitt flere drukningulykker. Verst var det i 2009 med 9 dødsulykker. Hittil i år er det 5.

Drukningsstatistikken er entydig. Menn over 40 er overrepresentert."

http://www.dagbladet.no/2011/01/16/nyheter/innenriks/is/kulde/14656471/

Ja da må du bare passe deg Trond ,for du hører vel till de overrepresenterte...... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan vist trygt traske utpå isen uten å være redd for å gå gjennom. Eg er jo tross alt ikke i risikogruppen enda.

Egentlig er eg ikke overrasket. Har blitt ledd av flere ganger pga. att eg har ispigger og flytedress. Isen har jo holdt i alle år, så eg trenger ikke det. Blei eg fortalt en gang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Er en generasjons-greie det der ja; man finner som oftest alltid fellesnevneren at de godt voksne + (føl deg fri til å føle deg truffet) gjerne skal motsatt vei av der eventuelle andre på isen er. Og som regel har de alle en felles retning - rett mot råka. Fisket er enormt mye bedre helt ute ved råka, kan du skjønne. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en representant for 40-åringer føler jeg meg ganske stigmatisert av dette oppslaget, selv om jeg naturligvis aksepterer statistikken som viser bildet på POPULASJONSNIVÅ! :rolleyes: Men rent personlig jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen. Nå, i siste halvdel av 40-åra er jeg MYE mer forsiktig på isen enn jeg var for 20-30 år siden. Bruker ALLTID ispigger, går som regel i flytedress, og går ALDRI ut på is som jeg vurderer som lurvete. Det hendte det at jeg gjorde da jeg var yngre. Og jeg datt da også gjennom isen to ganger. Det er ikke så på liv og død (bokstavelig talt :) ) å nå frem til de potensielt beste fiskeplassene lenger. Jeg tror dette mye mer dreier seg om personlighet enn alder, selv om statistikken sikkert ikke lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste spørsmål jeg får av turgåere er om isen er trygg og hvor tykk den er. Sikkert blitt spurt om det 15 ganger, en gang av en mor med fire barn :rolleyes: Folk ser en person på isen og konkluderer med at den er trygg. Fisker derfor skjeldent på tynn is, gidder ikke ha andres liv å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste spørsmål jeg får av turgåere er om isen er trygg og hvor tykk den er. Sikkert blitt spurt om det 15 ganger, en gang av en mor med fire barn :) Folk ser en person på isen og konkluderer med at den er trygg. Fisker derfor skjeldent på tynn is, gidder ikke ha andres liv å tenke på.

Det er fint når man står 500 meter ut på isen... Fått samme spørsmål selv, av en kar (i førtiåra :rolleyes:) med to unger på 6-7 år. Da sto jeg vel midtfjords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligste spørsmål jeg får av turgåere er om isen er trygg og hvor tykk den er. Sikkert blitt spurt om det 15 ganger, en gang av en mor med fire barn :rolleyes: Folk ser en person på isen og konkluderer med at den er trygg. Fisker derfor skjeldent på tynn is, gidder ikke ha andres liv å tenke på.

det er jo for så vidt en "edel" tanke dette. Og det blir jo opp til den enkelte hvor sterk samvittighet man har. Rent personlig mener jeg at det er opp til den enkelte å vurdere risikoen, og at man derfor ikke bør ta ansvar for andre, ihvertfall ikke direkte. Med små barn er det naturligvis ikke fullt så enkelt. Nå er det vel uansvarlig av foreldre å la barn leke uten tilsyn av voksne nær islagte vann, særlig hvis isforholdene er litt usikre. Hvis jeg hadde havnet i en slik situasjon hadde jeg nok unnlatt å gå utpå lurvete is, og sagt til barna at det kunne være farlig, for å gå foran med et godt eksempel. Men hva hvis man er alene til å begynne med, og så kommer det folk etterhvert? Selv om man skulle gå av isen, er ikke det "skaden" allerede skjedd? Klarar man da å overbevise andre om at de bør holde seg unna? Med andre ord, det vil jo uansett bli en vanskelig og situasjonsbestemt gråsone her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illustrasjonsbilde: http://www.facebook.com/photo.php?pid=5896151&l=e7008d2c8e&id=534735193

Ikke lenge etter fikk Cato, Uggen og jeg besøk av en skøyteløper som var svært interessert i om isen var trygg. På veien ut kostet han likegodt på seg en æresrunde rundt øya i nærheten. Svaret var "Den er trygg akkurat her i hvertfall, men svært tynn, trolig er den vesentlig tynnere andre steder..." Vi hadde selvsagt prøveborret med jevne mellomrom på vei ut. Inne ved land var den såpass tynn at da Bekkis kastet utpå en stor stein så dro den gjennom. Vi så imidlertid på bruddtykkelsen at det ikke ville være nevneverdig problem, men var selvsagt også utstyrt med flytedress, tilstrammede mansjetter og ispigger...

Og skøyteløperen..: Det ble fottur tilbake til land langs fotsporene våre på veien ut. Rimelig blek om nebbet...

Det geniale med skøyter er nemlig at du har såpass stor fart at du kommer veeeeldig langt ut på utrygg is før du går gjennom, med det resultat at ingen har sjanse til å komme i nærheten av deg når du først åker uti. Det samme gjelder forøvrig SPARK. Noe å tenke på for alle våre isfiskende venner med sparkstøtting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med skøyter er nemlig at du har såpass stor fart at du kommer veeeeldig langt ut på utrygg is før du går gjennom, med det resultat at ingen har sjanse til å komme i nærheten av deg når du først åker uti.

Og du har som regel ingen mulighet for å komme deg inn igjen på trygg is for egen maskin... Jeg har ingen statistikk å støtte meg til, men jeg er rimelig sikker på at isfiskere er UNDERrepresentert i drukningsulykker etter å ha falt gjennom isen, hvis man kontrollerer for antall timer på isen totalt (dvs antall utøver multiplisert med antall timer hver aktør er på isen). Selv om det fins enkelte lunatics som forsøker å gjenta 2000 år gamle bedrifter, er de fleste isfiskere langt over gjennomsnittlig rutinerte i forhold til å vurdere isforholdene. De vet hva slags is som bærer, de vet hvor tykk ulik type is må være, de vet hvor det pleier å være farlig (de har kunnskap om vannet), de tenker igjennom på forhånd mulighetene for en retrett. I tillegg er isfiskere som regel utstyrt med sikkerhetsutstyr (pigger), i dag bruker de fleste flytedress, og man er grundig med forhåndsregler hvis det skulle være tvil om isen er bra nok. Og de er bedre kledd, noe som gjør at de holder lenger ut i kaldt vann (ja, slik hjelper noe). Isfiskere beveger seg saktere på isen enn for eksempel skøyteløpere med bedre grunnlag for å fortløpende vurdere forholdene, og de kan prøvebore noen hull for å se om isen endrer tykkelse, og eventuelt om det begynner å bli fare på ferde. Til slutt, isfiskere er ofte på tur sammen, og man har med sikkerhetsutstyr som livline i tillegg til broddene, slik at man kan dra opp kameraten dersom han har havnet i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde jo en eldre skøyteløper på Mjær også. Advarte han mot tynnere is lenger ut, men han la armene på ryggen og skøytet i vei med en øks(!) i neven. Han roet merkbart ned farten i området jeg hadde advart han mot, bråsnudde og skøytet i området vi holdt oss i etter det. Ellers skjedde det samme med en kompis for endel år siden på Nøklevann i Østmarka. Her snudde ikke skøyteløperen, men gikk igjennom isen langt utpå så det sang. Kompisen ringte redningshelikopteret (mobilen var alt på vei opp av lomma før fyren gikk gjennom), så da endte det med dobbeltside i VG med bilder fra redningsaksjonen. Gubben hadde heldigvis ispigger, ellers hadde det blitt en mindre annonse i svart ramme lenger bak i avisen uka etter i stedet. Ellers skulle jo politiet i Bergen jage meg og Grutle på land fra Søilenvannet for noen år siden. Folk ringte politiet hele tiden om varslet om to klin gærne selvmordskandidater som sto ute på livsfarlig is. Det var merkelig å få den beskjeden av onkel politi all den tid vi sto trygt på over 20 cm stålis. Vi fiska videre vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Vi over 40 er udødelige. Se på Fantomet. Han er grisegammel og still going strong :)

Hva med Joda? Litt tynn i håret, men han er også grisegammel.

Likheten mellom disse to er at de kødder man ikke med. De kan sloss!

Så til de under 40.

Jesus trodde han kunne gå på vannet. Ble han 40 kanskje?

Kunne Jesus sloss? Neida, han fløy hjem til papsen sin.

Ergo så er 40 åringer udødelige og grisetøffe mens de under er

Prospects for likhuset og store i kjeften.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke alderen i seg selv som er problemet, men alderstillegget rundt midja og andre kroppsdeler !

Så jeg må være under risikogruppa gitt :)

"If you should go skating on the thin ice of modern life. Dragging behind you the silent approach of a million tear stained eyes. Don`t be suprised, when a crack in the ice appears under your feet.

You slip out of your depth and out of your minds with your fear flowing out behind you as you claw the thin ice". :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"If you should go skating on the thin ice of modern life. Dragging behind you the silent approach of a million tear stained eyes. Don`t be suprised, when a crack in the ice appears under your feet.

You slip out of your depth and out of your minds with your fear flowing out behind you as you claw the thin ice".

ahh, klassiske linjer! Elegant å bruke tynn is som metafor på hvor skjørt livet er. de fleste isfiskere kan ihvertfall se symbolikken! :rolleyes: Ser frem til The Wall i Telenor Arena i slutten av april...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i forhold til trådens tittel, menn over 40 TROR kanskje de er udødelige, musikken til Pink Floyd ER udødelig! :rolleyes:

og det er jo i mine øyne helt greit... jeg syns det er flott at de som TROR de er udødelig (samme hvilken alder) tar seg selv ut av genpoolen.

Da kan vi oppegående sitte igjen og lytte tidvis til Pink Floyd og LANGT oftere til Stones, zeppelin og nyere musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er jo i mine øyne helt greit... jeg syns det er flott at de som TROR de er udødelig (samme hvilken alder) tar seg selv ut av genpoolen.

Da kan vi oppegående sitte igjen og lytte tidvis til Pink Floyd og LANGT oftere til Stones, zeppelin og nyere musikk.

he he, ja det er jo paradoksalt nok de som tror de er udødelige som pleier å falle først ut av genpoolen. Med andre ord, man skulle derfor tro at det er en seleksjon i retning av å ikke tro på egen udødelighet... men jeg vet ikke om menn generelt, og 40-åringer spesielt er noe mer forsiktige nå enn de var før. For det er vel fortsatt slik at den seksuelle seleksjonen virker motsatt vei av det å være forsiktig; det er fortsatt de (dum)dristige mennene som har størst sjanse hos damene, eller...? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda Yoda

Takk!

:rolleyes::D:D:D:blush::blush::blush::blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er vi overrepresentert. Det ligger til vår natur

Folk over 30 skulle vært døde !"

Antar vi vant over dårlige odds.....;-)

I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer.

Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru !

Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig !!

Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner!

Vi gikk ut og fant dem !

Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen.

Fryktelig !!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.