Gå til innhold
Fiskersiden

Menn over 40 tror de er udødelige (om is på vann)


Trond
 Share

Recommended Posts

he he, glimrende skrevet, KjellArne! Selv om vi med mye rett kan romantisere over oppveksten i gamle dager, hendte det nok at det gikk galt, kanskje oftere enn i dag. De som ble igjen var "survivors" (ihvertfall enn så lenge..! :lol: ). Med andre ord, det foregikk en hardere seleksjon den gangen enn i dagens overbeskyttede samfunn, på godt og vondt. Kanskje mest godt? :) Det er jo positivt å være optimistisk og å ha selvtillit, men den kan jo bli litt i overkant, noe dumdristige 40-åringer som ikke har respekt for dårlige isforhold er et bevis på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, den lærdommen det var å gå gjennom isen, for så å karra seg på trygg grunn, iskald og langt frå heimen, uten mobil til å ringa etter tørre klede, satte nok så pass med spor i sjela at det ligg og murrer i bakhovudet når ein er på isen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Kjell Arne, og så rett :lol:

Man skal kjenne smerte for å lære hvor grensa ligger. Og smerte har vår generasjon fått kjent på kroppen til de grader ( iallefall jeg), he he. Hvor mange ganger har jeg skjært meg inn til beinet med kniv ? Fikk jo kniv før jeg begynte på skolen. Eller saget over fingeren og lært sagbladets grove tenner å kjenne ? :D Fadern sa ingenting når jeg begynte å sage ved og holdt hånda like inntil, var sikkert ikke mere enn 12-13 år. Og første gangen gikk det til dundas, og rett til sykehuset og sy. Men vi klarte ihvertfall å slå inn en spiker før vi var 20 år, og ja jeg vil si bygge hus eller hytte også :) Og kanskje ville jeg vært foruten noen "traumatiske" opplevelser, der jeg skal innrømme at dauen ikke var langt unna når vi hang under bruene i byen etc. etc. Men det er utrolig egentlig, det gikk bra det også. Ikke rart jeg har høydeskrekk idag, puh !

Kan ikke akkurat si at jeg ble overbeskyttet iallefall, he he. Livets harde skole, kanskje vel hard av og til, men utrolig lærerikt og nyttig i ettertid.

Men du glemte en ting, vi fikk også ødelagt hele tanngarden på skolen. For før i tida så man at bòret gikk rundt, og det luktet svidd i kjeften ! Var ikke mye igjen av tennene gitt, men så er vi noen hardinger.

Kanskje det hadde vært interssant for den yngre garde å fått vite mere om revens farefulle liv på 60-tallet :D Kunne kanskje vært skrevet en hel bok om akkurat det, men det er ikke like spennende som Facebook eller Dataspill :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, at alt var farligare før er ikkje alltid rett. Her i bygda køyrer ungane moped (trimma) når dei er 10. Bilen stikk dei av med å råkøyrer på bygda i 13-14-års alderen. Og innan dei er 17 har dei allereide kolva fyrste golfen på taket på mark-rally. Hjelm? Næ.

Ein kompis av meg hadde ein Tempo moped han hadde funne på bossplassen når han var 14. Bensintanken var ei farrisflaske, og når framhjulet falt av, og han flaug av, flaug hjelmen av, for den hadde ikkje reim under haka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintanken var ei farrisflaske, og når framhjulet falt av, og han flaug av, flaug hjelmen av, for den hadde ikkje reim under haka.

Hørtes litt 60-talls ut den da (spesielt på bonlandet) :D Man tok det man fant.

Jeg ble forøvrig vitne til en hasardiøs forbikjøring her forleden dag. På motorveien ut av byen, rett etter jobben en time etter midnatt. :bow: Jeg og en annen kollega (bussjåfør) holdt 80km/t og det var ei tynn hinne med is på asfalten. Kommer ei "kule" i ytterfeltet og forsvinner som en rakett oppover de såkalte Okstadbakkene. 4 ungdommer på 18-20 år med en Audi og "deilige" spoilere og hele pakken :lolu: De kom ikke lenger enn til midten av bakkene, så ble det heller dårlig med veigrep, og snurret rundt ca. 4 ganger, og inn i snøfonna 3-4 ganger på motsatt side, 2 felt til høyre. Heldivis for de, og andre (motgående) trafikk var det motorvei og midtrabatt. Spoilerne pluss andre div. bildeler lå strødd i veibanen. Fyren gikk i ørska og så på en smadret og ny bil, og skjønte ikke hva som hadde gått galt ! Jada, der røyk det førerkortet gitt.

Hadde aldri skjedd en gammel kæill på over 50 år :rolleyes: Vi er bedre i trafikken også, inntil en viss alder kanskje :blush:

Men dette eksemplet er en gjenganger vil jeg si. Unge førere idag har litt for lite peiling på hvor grensene i trafikken gjelder. Det går svært ofte på limiten, og bil er ikke det man skal teste det ut på. Nytt førerkort, tut og kjør.

Hilsen de uovervinnelige :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.