Gå til innhold
Fiskersiden

Ting en har trua på tråden


 Share

Recommended Posts

Selv om folk kronisk har dårlig tru og selvtillit angående gjeddefiske hele året så kan vi jo mekke en tråd hvor folk kan poste både nye og gamle baits som dem har trua på for 2011 sesongen.

Jeg starter med the pig med skranglekuler.

17-collection.jpg

Trua på dette bunner ut i at jeg liker tanken på at den vil vekke oppmerksomhet fra litt større avstander enn den gjorde orginalt.

Så har jeg trua på synkebaits fra savagegear. Bellyup som det heter.

1266578625513.jpg

Dette har jeg fått prøve litt, men ikke nok til å si om det funker for meg eller ikke.

Så rosinen i pølsa som jeg har klokketrua på (og da sikkert ikke kommer i salg engang..)

100_6132.JPG

Hollow body jerkbait i gummi fra jeff boggs.

Her vil du ha muligheter så vidt jeg kan skjønne med å variere med kroker, blying og tempo slik at du nærmest trenger bare ett bait bare i litt forskjellige farger, bare den virker som den skal når dem tester dem ut.

Noen som har sett no mer spennede der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite nytt herigårn, men det blir popper og jerkbait tidlig i sesongen. Mangler jerkstang og snelle og har 1 (ett) bait :)

Løsninga blir 10000 haspel og ei stang det ikke er så nøye med. 20g for lav kastevekt, men det driter jeg i. Hvis jerk er bra for snittvekta blir det vel å kjøpe skikkelig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke ei 10000 haspelsnelle voldsom stor og tung? kan ikke være særlig behagelig fiske jerkbait med? bruker for det meste ei 4000 haspelsnelle sjøl og det funker rimelig greit.

har tenkt til å prøve å bruke de baitsa jeg allerede har i år. har merka at det begynner å bli seriøst overfylt i samlinga nå. 4play og salmo slider er vel de jeg skal fiske mest med. av innkjøp kommer det nok til å begrense seg til deviator belly up. hadde en slik på 10cm ifjor og den virka veldig bra. brukte den mye i sjøen etter Sø og Ha. kommer nok til handle inn noen store og små belly up etter hvert. ellers så skal jeg prøve å få taket på freestyler. har ikke helt fått til den enda. også er det et par buster jerk i samlingen som skal bli litt våte å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve en Hell Puppy

hotwhitefish.jpg

Eller hva med en Sebile Stick Shad

naturalshiner.jpg

Kansje en Baby Squirko

carpeye.jpg

Trur jeg blir å satse på litt mindre beter i år, rundt 4-6" og 1-3oz. Store glidere er fine de, men gjedda gidder jo ikke ete de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke ei 10000 haspelsnelle voldsom stor og tung? kan ikke være særlig behagelig fiske jerkbait med? bruker for det meste ei 4000 haspelsnelle sjøl og det funker rimelig greit.

har tenkt til å prøve å bruke de baitsa jeg allerede har i år. har merka at det begynner å bli seriøst overfylt i samlinga nå. 4play og salmo slider er vel de jeg skal fiske mest med. av innkjøp kommer det nok til å begrense seg til deviator belly up. hadde en slik på 10cm ifjor og den virka veldig bra. brukte den mye i sjøen etter Sø og Ha. kommer nok til handle inn noen store og små belly up etter hvert. ellers så skal jeg prøve å få taket på freestyler. har ikke helt fått til den enda. også er det et par buster jerk i samlingen som skal bli litt våte å.

Freestylers for ikke jeg heller til å funke. Dvs på 2 turer fikk jeg fisk på freestyler og ikkenoe annet. Merkelig bait... fisket drepende sakte med bly forran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fiska myyye med de(freestylerne), men en del. har ikke fått de til å gå ordentlig i vannet. har selvfølgelig ikke blitt noe fisk på de heller.

var vel david lundquist som utvikla dem. det jeg har lest av hans artikler, så er han glad i å fiske baitsa sakte og monotont( med et jerk innimellom med påfølgende spinnstop). dette fordi småfisken ifølge han ikke oppfører seg som et vanlig fisket jerkbait, med masse rykk nesten hele tida. han mener at småfisken svømmer relativt rett frem og bare bryter av fra denne bevegelsesmønsteret når den griper noe å spise eller blir skremt. skada fisk vil selvfølgelig bevege seg litt mer urasjonelt, men trolig ikke så mye som et konstant rykkende jerkbait. lundqvist baserer dette på observasjoner av naturlig atferd til småfisk.

jeg må si jeg er litt enig med han i dette. hvis en tenker å kamoflasjevirkningen til sild, sik, mort og andre sølvblanke arter, så fungere den kun når de svømmer rolig, rett frem. hvis rykker til av redsel eller for å spise noe, så blinker det godt til fra sølvsidene deres. et overdrevent rykkete bait vil kanskje forundre/skremme mer enn det lokker noen ganger?

men å fiske sånn monotont er en skikkelig tålmodighetsprøve. har prøvd det en hel del og det blir bra kjedelig etter litt tid uten fisk...

men har som sagt trua på teorien.

(beklager om det blei litt for off-topic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å rable i vei med teorier. Og jeg er helt enig i ditt resonement og Davids teori om hvordan dette skal immitere fisken.

MEN! han har vel også som meg testet andre baits som OVERHODET ikke oppfører seg som en byttefisk, som fanger gjedde som bare tusan.

WS20004.jpg?osCsid=b05c1b598345c914c6833505453aee13

Westin jerkbait for eksempel.. virker i mine øyne ikke spesielt naturtro når den får den gangen den får ved typisk jerketeknikk. Den er veldig dramatisk i bevegelsene sine. Men denne fanger fisk som bare det. Så det er dette med variasjon som jeg kommer tilbake til. Noen ganger funker det å imitere den naturtro måten byttefisk oppfører seg på. Andre ganger så må du tirre gjedda med aggresiv, både teknikk og hastighet, for å få den til å bite.

Egentlig så er jeg overbevist om at jerkbait ALLTID fungerer bare gjedda er mer enn 1% i jakthumør, bare du finner riktig dyp\farge\hastighet\intesnitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min ide... ligger til og med en video med crappy lyd på tuben om hvordan man gjør det der med SG 4Play.

Men jeg har trua for det.

:rolleyes:

162802_157519714292909_100001046436814_296751_4676925_n.jpg

En annen modding.

Merk at treblen er festet til kroppen med strikk. En slik modding ødlegger svømme action til et swimbait, men med rett jerking skal det bli rimelig heftig.

44214_152059864830967_111231085580512_225526_2204566_n.jpg

Enda mer modding av den enkle sorten.

Videre har jeg trua på spinnere også.

62213_149750861728534_111231085580512_215034_2580610_n.jpg

40279_141792115857742_111231085580512_181410_1152623_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er dette med variasjon som jeg kommer tilbake til.

helt klart. blir laber fangst om man kjører seg fast i et spor og aldri bytter plass, metode, baits osv. har jo hørt flere veteraner legge ut om at den sluken er det eneste man trenger. er gjerne de som er kjappest til å skylde på været når fiske nekter :rolleyes: .

synes 4play med curlytail så giftig ut. skal jammen prøve det hvis en av halene på mine ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startskuddet for topwater-fisket går (tidlig vår), så stiller jeg med visse ny-innkjøpte modeller, men også modeller jeg har modifisert selv. Siden jeg fremdeles er midt i prosessen, så legger jeg ikke ut bilder eller forklaringer ennå. Men om jeg får det til slik jeg ser det for meg, så har jeg veldig trua på det.

Nytt i år er at jeg stiller med noen av de minste Buster-baits (37 gr) som også skal modifiseres og testes for å finne varianter innen fisket jeg er ute etter.

Halve moroa ved fiske, for min del, er nettopp det å finne opp og utvikle egne patenter som gjør målrettet fiske enda mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meget lite erfaring med denne type fiske.

Fant noen baits på en dansk side...hvordan dem fisker har jeg ikke peiling på men det var billig!!

Så for oss som fisker gjedde et par ganger i året.

801.jpg

kr95

030028c6a.jpg

kr 17

hadde nok bytta ut kroker og ringer men ...

Her har dere hele utvalget

softbaits

wobblere

VMC Wobblere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jons blogg om overflatefiske vil bli våket over som en emm.. våk våker over enga si utover våren.

En ting er å ha baits som man har trua på i sitt lokale vann. Men en annenting er å være rustet hvis du som meg har tengt seg på ekspidisjoner rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jons blogg om overflatefiske vil bli våket over som en emm.. våk våker over enga si utover våren.

:D Hyggelig om det blir fulgt med litt der ja; så får jeg håpe at det kan dukke opp noe verdt å dele der til våren.

Har forøvrig sittet og modifisert diverse i hele kveld. Det ser lovende ut i drive-rundt-i-plastbøtta-full-av-vann-testen, men må få prøvd de i åpent vann her et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westin_Jatte_Jointed_Only_2011.jpg

Westins jätte joined

Ser att det blir tatt veldig masse svære svin på jätten rundtomkring. Og når den kommer med enda mer dristig gange vil den sikkert levere gromme gjedder denna og. Men er mer ett trolling bait enn jerkebait... but who cares.. jeg skal ha en sånn

Og til nye og usikkre lesere. Store baits er ikke så skummelt annet enn hvis du bruker lette stenger eller sneller. Gjedda behøver ikke være så stor før den får selvtillitt som gjør at den LETT våger seg på wobblere som er ca like lange som dem selv. Ingen grunn til å la være å prøve woblere selv om dem virker veldig store. :thumbsup:

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bestilt ett par fast sink baits fra baitfish som jeg har blodtrua på under førleksfiske. Er også spent på nye Bandit Tail som havner i sortimentet mitt i løpet av kort tid.. Ellers er det ingen bye overraskelser. Satser på at de betene som leverte i fjor fortsetter å levere i år :thumbsup:

http://mortenopsahl.blogspot.com/p/baits-mm.html (Ja det er en blogglink :thumbsup: ) orker ikke å laste opp bilder med treigt internett! men jeg har trua på disse fra baitfish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ble med hjem i går :

AVKJB300.jpg?osCsid=0f60e75fa7bbf4891fd37b213f681828

AVKJB301.jpg?osCsid=0f60e75fa7bbf4891fd37b213f681828

Samt to laksespinnere :

5126.404.jpg?osCsid=0f60e75fa7bbf4891fd37b213f681828

5126.407.jpg?osCsid=0f60e75fa7bbf4891fd37b213f681828

Disse skal klippes i stykker og brukes forran swimbaits og gummi.

Ble også med en 10 pakning V.plugs i litt forskjellige farger, men de er kun til trolling for min del.

(de kan dere se her )

Og der var vi back on topic. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.