Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

..jeg får de aller fleste på 1kg+ over dypt vann, høyt i vannet i sakte fart og som sagt på store shader jeg knapt hadde tenkt å fisket sø med hadde jeg ikke opplevd huggbonanza på de flere ganger:)

Hei Pero

Når du skriver over dypt vann (hvor dypt forresten?) - er du fortsatt inne i sjærgård og fjorder da, eller er du ut mot helt åpent hav? Har etter en del dorging ennå ikke fått de store, men nå har jeg etter trivsel og størrelse på båt nesten bare holdt meg innasjærs i ly for været også da. Har fått en del mellom 500 og 800-900 i området mellom Harkmark og øst for Skjernøya, kanskje jeg gjør dumt i å ikke fiske mer på sør- og vestsida for øya også? Er det noe forskjell på hva man bør fiske med over dypere vann kontra i grunne sund og langs land når det gjelder dorging? Fiskefeberen har slått meg helt etter å ha lest hva dere andre tar - Takk til alle som deler erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fiske for tida, fem stki går og mildværet setter fart i fisken.

Når jeg dorger er det nok lurt som Pero skriver å utnytte muligheten til å dekke store flater. Fisken langs land tar man like gjerne fra land.

Når det er sagt så er allikevel sjøørret over 2kg relativt uvanlig, fisk over kiloen til 1,5 er det mye mye mer av. Og de tar faktisk gjerne når man dorger mellom øyer og i krysser flater.

Langs land er det vanligere med de små, men jeg liker å smyge meg rundt og faktisk er det noen standplasser som alltid gir stor fisk. Man må bare vite om de. Det kan være snakk om meget små habitater.

Et tips er å dorge øst for Harkmarksfjorden, den kyststrekningen som ikke har så mange gytebekker. Der er snittet rundet kiloen..Tånes fks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja.

Holder meg stort sett lengre ut enn de fleste sø fiskerne jeg treffer på. Når lyra tar er du for nærme land, et par meter lengre ut gir ofte større sø. Litt merkelig det der. Snakker da stort sett om utsiden av øyer, hvor det ellers kan være relativt værhardt.Utsiden av hilletunga er et eksempel på dette. Bratte fjellet østover har flere ganger gitt fine fisker og tøffe utras. Det samme midt mellom gismerøya og fastlandet, dvs utsiden av brua. Så jeg ville nok gitt de plassene du nevner en sjans....

Ellers satser jeg mest på å fiske over kanter hvor det stuper litt ned, å finne flate området med markante kanter rett nedover....... her tar jeg også ofte laks, som ser ut til å stå betydelig lengre ut enn hva folk tror og venter før de trekker inn. Platåene på rundt 8-15 meter ser ut til å samle fisk.

Ofte bra sø fiske der silda trekker inn og blir stående. Prøv f.eks rundt risøy..... Jeg har nesten helt sluttet med å dorge strender og inne i fjorder. Bruker mer dette som backup som du sier når annet ikke går. Da bruker jeg for det meste jerk, illex watermonitor er storfavoritten, som gir noen sinnsyke takes..... bruker da også mer kajakken eller pontongen.

Liker best å jakte den sildespisende blanke søen som er lengre ute. Mer fart og gnell i disse.

Riggfiske bedrives midt på dagen, stort sett på 10-12 meter, hvor det ellers godt kan være 30-40 meter. Men tar absolutt mest sø høyt i vannet, overflatedorging, og som nevnt gir hvite shads ofte fisk. da saaakte fart..... av og til hiver jeg på et pæresøkke i strikk eller i en oterhvirvel for å kalle det det et par 3-4 meter lengre opp. Jeg kjører sakte etter både laks og sø, rundt 1.2-2.3 knop. Best overflatefiske på morgen og efta og nattfiske har jeg kuttet ut for lenge siden. Testet en gang ei hel ukes nattfiske/dorging sammen med en kompis med nesten ikke fisk å få. Prøvde på litt dypere vann på dagen, og fikk da helt andre resultater.

Det er jo noen gamlekarer som tar flotte fisker laangt ute østover, men de holder godt på plassene sine:)

Ser du meg utpå der dorgende rundt, er det jo bare å stikke bortom. Bare ikke kom inn på tvers av snørene:) Har en alu båt silver shark, rimelig lett igjenkjennbar. Så kunne du jo fått en shad eller to ferdig rigget for utprøving. Alternativt har jeg sikkert noen jiggifluer liggende og de er jo suverene å dorge med. Svært populære inne i harkmark. samler ikke gress..... sjekk http://detrelakser.diskusjonsforum.no/ eller

http://per-willy-ormestad.blogspot.com/ så finner du vel noen bilder eller no her. Du ser i hvert fall hvordan båten ser ut. Alltid gøy å stifte nye bekjentskaper og å dele erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser favoritt shaden her: http://detrelakser.diskusjonsforum.no/detrelakser-about192.html Har tredd en qtip litt skrått gjennom den, perle så krok. Får en heftig rullende gange. Ganske stor, er nok et sted mellom 10 og 15 cm. Men det kan jeg jo sjekke om det er ønskelig.

Bruker ellers en del yo zuri og noen finske greier har vært effektive. Tar alltid av treblene og monterer kun en på den midterste kroken. Du ser det her: http://detrelakser.diskusjonsforum.no/detrelakser-about174.html

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips Kenbring og fin utredning Pero:) Ser ut som jeg må utvide fisket noe i fra dorging i bukter og sund med de vanlige rappalaene denne sesongen. Starter vel opp om et par helger - er desverre bosatt i Sandnes, så blir ikke sjøfiske så ofte som jeg skulle ønske. Får kikke litt på agn, google earth og gulesiders sjøkart og legge en slagplan mens jeg gleder meg. Vi treffest gjerne utpå om du er ute i helger også. Har fått kappet snører selv av andre båter (til tross for veifting med stanga og peking på sena) så du trenger ikke bekymre deg for det - er blandt dem med sjøvett, tross pissemaurstatus:P

Endret av Dibben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange måter å ta sjøørreten på vil jeg bare få sagt, men det morsommer er at metodene har sine forskjellige gleder og det handler om å føle at en lykkes og at en fisker med en viss selvtillit.

Derfor skiller jeg veldig mellom metodene og hvilken forventning jeg har.

Det er svært viktig å skille mellom å fiske fra land med flue og sluk og dorging over store områder.

Dorging på natta er nok ikke heller hva jeg ville satset på, dorging er for meg dagfiske. Kos og avslappa fiske.

Noe helt annet er nattfiske med fluestang. Da kommer dette fisket til sin rett og da er det å vite hvordan og når som er spenninga. Målretta og intenst spennende.

Myten om at fjordene bare har småørreter er tull, men de er ikke så lette å lure og lever mer som revirhevdende brunørreter. Dorging lenger ute kan sammenlignes med makrellfiske, man finner "stimer" med ikke stasjonær fiskespisende sjøørret. Og det som Pero også vet er at de gjerne er midt på fjorden. De har ikke behov for å ligge å lure i tanga, de jager og den blanke drakten forteller om en pelagisk fisk.

Det er langt ifra alle sjøørret som blir blanke, det er massevis av brun sjøørret også ute i fjordene. Og noen av de aller største er luringer som ikke engang gidder å reise ut i havet. Det er fks noen beist av noen brakkvannsørreter i munningen av mandalselva..Men de biter sjelden.....

Inne i fjordene er gjerne fisken kobberfarga og skjuler seg i bukter og viker, eller dypere nede. Denne fisken har en helt annen adferd og er gjerne dyprød i kjøtter, mer kreps på menyen.

De siger inn på natta og da er plutselig snittet mye høyere enn mange er klar over....Nattfiske etter hvilløs fiskespisende sjøørret ute i skjærgården er effektivt fra juni av, da gjerne i sund og renner der den trekker inn for å jakte i overflaten. Nå vil fluefisket knuse dorging.

Ellers er toppsesong for nattfiske inne i fjordene fra desember av..Men riktig vær er avgjørende. Stikkord: lummert og krimaktig..

Når fisken er hvor som helst er det å finne fisken som er greia, da er dorging det beste valget. Rett og slett fordi man dekker mer vann og man finner flere fisk. I fravær av gode nok standplasser, altså egentlig små habitater så blir nødvendigvis fisket litt søkete, og fisken blir mer makrellliknende i adferden. Det er utrolig hvordan sjøørret som jager brisling blir ganske så enkel å lure sammenlignet med stasjonær sjøørret som står å soler seg. To helt forskjellige fisk nesten, og lokalnavnet blega er nok basert på disse blanke fiskene som ofte er gjellfisk.

Uansett syntes jeg å smyge med flua fra land er det mest spennende, gjerne på dagtid. Finne de små lureplassene der mattilgangen er så bra at selv den blanke fisken velger å gå langs land for så å finne seg en plass....Det er ganske så artig å legge en liten reke flue for så å se den komme etter..Ikke alltid at den kommer på land, du har bare noen få sajnser. Ofte bare den ene.

Det er ikke så mange slike steder, men det gjelder å se etter bukter og smale sund langt fra gytebekkene. Ungfisken har jo revir og jaktplasser nærmere fødestedet og stimer langs land utover vårparten(derfor er det mange som får mye smått)

De voksne fiskene som ikke ble gytemodne i 600 hektos størrelsen, men som reiser lenger ut og bort fra hjemfjorden, de finner også noen tilholdsteder som de vanker i. Disse plassene er spesielt morsomme og er så og si alltid bebodd av en feit slark som står så grunt at der latterlig.

Disse får man sjelden når man dorger, nettopp fordi de ikke står langs land der man klarer å få agnet til å gå rett bak båten, men inne i små viker så blir de nesten ikke fiska på! Man klarer ikke å fiske slike småviker og bukter ved dorging.

Disse fisken om du vet hvordan du skal ta de er de fiskene som gjør at landfiskeren gjerne får større fisker enn den gjennomsnittelige dorgeren.

Noe som er frekt er å dorge med fluestang og flueline, da kan du svinge og manipulere dorginga på en utrolig bra måte om du vil ha agnet helt inn langs land. Ved å mende og leke med snøret er det utrolig hvor mange sjøørret du kan plukke som ikke ville sett agnet om du dorga med vanlig snøre..

Så om man dorger eller fisker fra land gjelder det å vite om adferden og hvordan fisken jakter.

Det litt kjedelige med sjøørretfisket her nede er at det er så langt mellom de skikkelig store. Og selv om mange tror at bare man dorger langt nok ute så er de langt større........Joda, men hadde det virkelig vært mange store ville vi sett de elvene og bekkene. Selv der ute i blankskjære er fisk over 2,5kg relativt krevende å få, selv om antallet over 1kg er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Kenbring, fluestanga skal også få være med på neste dorgetur. Ble litt nysgjerrig på denne shaden din Pero - Jeg er ikke helt med på hvordan du gjennomborer denne med qtip og på hvilken måte for å få rullende bevegelse? Har du kanskje lagt ut en beskrivelse av hvordan du modifiserer den du kan linke? Hvordan får dere agnet ned når dere ikke dorger i overflaten? (Beklager hvis jeg dreier tråden i retning off-topic nå når jeg går mer inn på utstyr og teknikk en fangsterfaringer av sjøørret på sørlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29032009055621d4153cd32d4a23b1.jpg

Tror du ser det sånn noenlunde her. Skråskjærer qtipen i enden (alternativt bruker jeg et hvilket som helst plastrør, også metall, men da får du en anderledes gange og ikke like rullete)trer inni en agnnål og skyver det hele på skrå fra munnen og ut i buken. Vinkler det hele avhengig av hvilken bevegelse jeg er ute etter. trer sena igjennom, på med ei plasperle og så en treble eller noe tilsvarende.

Bruker så et mindre søkke montert noe foran for å få den til å gå rett under overflaten. I tilleg til bevegelsen sitter da fisken også bedre da shaden sklir oppover sena. Varer jo også en evighet...........

Kjører det samme når jeg bruker større shads på bommen etter sei o.l. Går også greit å gjøre på div jigger, gulp mark osv......

Håper det gjorde det noe klarere? Shaddene jeg bruker koster mest ikke noe på fiskogfang.....

Metoden fungerer ihvertfall mer enn greit nok for meg, og har jo tatt en drøss pene sø på dette. Saakte fart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Årets første tur går for oss av stabelen i helgen, kommer til å forsøke både litt på nettene med fluestanga og dorging på dagene. Ser ut som det stort sett meldes om klarvær kombinert med en del trekk fra vest. Ikke veldig høye forventninger egentlig; var en tur i ryfylke og kastet litt sist helg, uten respons annet en fisk som følgte etter wobbleren en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildvær er bra, det er faktisk mars nå. I de milde vintrene som har vært det normale har nettopp mars vært en skikkelig godtid for sjøørretfiske.

Normalt er fisket allerede bra lenger ute på kysten og byttedyrene blir mer aktive. Men nå er det en annen type vinter og temp i sjø og luft er noe helt annet. Uansett så er dagene lengre og det er bare snakk om dager før fisket kan bli veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble den første tur på lenge. Ingen vind og ganske lyst, ikke akkuratt optimale forhold men til tross ble det en 500g SØ og et napp. Det var den svarte zonkeren som fikk mest oppmerksomhet og rosa reka ble bare ignorert.

Deilig å komme ut igjen og ser frem til varmere tider og mange fine fiskedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble den første tur på lenge. Ingen vind og ganske lyst, ikke akkuratt optimale forhold men til tross ble det en 500g SØ og et napp. Det var den svarte zonkeren som fikk mest oppmerksomhet og rosa reka ble bare ignorert.

Deilig å komme ut igjen og ser frem til varmere tider og mange fine fiskedager.

Se det Ryan, ute med fiskestanga! Holder du deg langt ute, eller jobber du deg innover i takt med isen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det Ryan, ute med fiskestanga! Holder du deg langt ute, eller jobber du deg innover i takt med isen?

Endelig ble været slik jeg ville ha det helt frem til i dag morges. Snø IGJEN! Nei, nei, det var ikke sånn det skulle være.

Kroppen er full av optimisme og vår stemning. Se skudd på træne og i beddene, det får meg til å drømme om isfrie vann, vakende ørret og både ytre og indre varme.

Hvis vi skifter blikket mot SØ så er det plassene innover i tak med isen som har foreløpig gitt best utelling. Jeg venter på litt mer 'vår' og da vil jeg nok bruke litt mer tid utover men selvfølgelig ikke glemmer innover heller.

Vi må ta en tur snart, har vært en stund siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner etter SØ med fluestang søker råd fra eksperter. Jakter min første SØ på flue ;)

Når det gjelder valg av fluer å sånn, så klarer jeg det. Men første sesongen jeg er med helt fra starten. Noen plasser som er greie å fiske akkurat nå? Hvor høyt i vannet skal man sånn cirka fiske nå? Samme som man gjør ellers med sluk, i rolig tempo?

Ser ut til å bli en god helg for fisking dette her, vær og vind er med oss :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt badestrendene sånn i utgangspunktet. Forsk deg frem i ytterkant av disse der det blir mere leopardbunn. Små skvalpeskjær er aldri feil. Samme er strømsund.

Det er knall med fluestang. :(

Er veldig enig der med deg med valg av plasser når jeg tenker meg litt om. Jeg var ute å prøvde meg i bendiks i går uten hell, men fisken den kommer nok snart på stanga :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.