Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Tur med kompis i Mandalstraktene lørdag formiddag, nydelig sol - noe vind. Områdene langt ute var dødt, men en litt tynn og noe farget målsfisk fikk æren av å åpne sesongen for min del da vi flyttet oss innover til skogsfjordtraktene. Den falt for en svart wolly-bugger liknende sak. Og det var det.

Nybegynner etter SØ med fluestang søker råd fra eksperter. Jakter min første SØ på flue :thumbsup:

Når det gjelder valg av fluer å sånn, så klarer jeg det. Men første sesongen jeg er med helt fra starten. Noen plasser som er greie å fiske akkurat nå? Hvor høyt i vannet skal man sånn cirka fiske nå? Samme som man gjør ellers med sluk, i rolig tempo?

Ser ut til å bli en god helg for fisking dette her, vær og vind er med oss :D

I korte trekk:

- pga den lave temperaturen i sjøen holder endel fisk seg i brakkere vann nå. Her kan det derfor være mye fisk, men samtidig kan det være mye smått og brunt. Men blankfisken kan du jo selvfølgelig også treffe på. Husk fredningssoner rundt elve-/bekkeutløp

- Lenger ut der havet er saltere er det på denne tiden ofte lengre mellom fiskene, men hvis det først biter er sjansen stor for at du treffer på større fisk i kanonkondis

De klassiske plassene er som nevnt badestrender o.l., for min del kikker jeg mye etter plasser der man har grunne områder med en markant marbakke utenfor. Har ikke tall på hvor mange ganger fisk har banket på akkurat i det flua dras inn over marbakken. Ellers kan grunne soloppvarmede bukter der tempen er noe høyere enn uti havet være hotspots på denne tida av året. Hvis du vader er det veldig viktig å kaste over området før du vasser ut. Ikke sjelden at sø står og "soler" seg på sjokkerende grunt vann.

Du finner forrsten mange fine artikler her: http://fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/sjoorret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tur med kompis i Mandalstraktene lørdag formiddag, nydelig sol - noe vind. Områdene langt ute var dødt, men en litt tynn og noe farget målsfisk fikk æren av å åpne sesongen for min del da vi flyttet oss innover til skogsfjordtraktene. Den falt for en svart wolly-bugger liknende sak. Og det var det.

I korte trekk:

- pga den lave temperaturen i sjøen holder endel fisk seg i brakkere vann nå. Her kan det derfor være mye fisk, men samtidig kan det være mye smått og brunt. Men blankfisken kan du jo selvfølgelig også treffe på. Husk fredningssoner rundt elve-/bekkeutløp

- Lenger ut der havet er saltere er det på denne tiden ofte lengre mellom fiskene, men hvis det først biter er sjansen stor for at du treffer på større fisk i kanonkondis

De klassiske plassene er som nevnt badestrender o.l., for min del kikker jeg mye etter plasser der man har grunne områder med en markant marbakke utenfor. Har ikke tall på hvor mange ganger fisk har banket på akkurat i det flua dras inn over marbakken. Ellers kan grunne soloppvarmede bukter der tempen er noe høyere enn uti havet være hotspots på denne tida av året. Hvis du vader er det veldig viktig å kaste over området før du vasser ut. Ikke sjelden at sø står og "soler" seg på sjokkerende grunt vann.

Du finner forrsten mange fine artikler her: http://fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/sjoorret

Heisann

Jeg satt faktisk å leste gjennom disse artiklene i går kveld og fant svært mye nyttig i dem. Har forøvrig funnet frem noen bøker om dette hjemme, så kan man bruke tiden når man ikke sitter med fluer eller er ute å fisker til å lese seg opp litt.

Du kommer med ett svært viktig poeng her, dette med å omtrent løpe frem til der man skal stå å fiske. Dette ser jeg selv at jeg har gjort for mange ganger, og har nok skremt en fisk eller fem med dette. Kommer til å opptre mer varsomt og fange fisken før den får på solkremen :D

Gratulerer med årets første, det er en helt spesiell opplevelse, uansett størrelse.

Jeg er relativt kjent i Søgne-Kristiansand i skjærgården. Mandal er det mange som prater om, spesielt hører jeg ofte Harkmarksfjorden. Du må gjerne si ifra om du skal ut en tur og jeg kan være med. Kjekt å utvide horisonten sin.

Skitt fiske!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en kald vinter og sjøørreten har vært tregere enn normalt.

Fikk en ganske stor sjøørret til sponga i Mandal å være her om dagen. Satt den ut, men den var nok rundt 1,6 kg.

Ellers har jeg fiska lite, går og venter på rette øyeblikket. Syntes ikke det er helt riktige forhold ennå.

Men så er nok tobisene der snart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en kald vinter og sjøørreten har vært tregere enn normalt.

Fikk en ganske stor sjøørret til sponga i Mandal å være her om dagen. Satt den ut, men den var nok rundt 1,6 kg.

Ellers har jeg fiska lite, går og venter på rette øyeblikket. Syntes ikke det er helt riktige forhold ennå.

Men så er nok tobisene der snart.....

Er det superflua som leverer Kenneth?

Og hvor hen i Sponga er det man fisker? Fisker du fra Furulundsida eller Skjebstadsida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tok jeg på wobbler, men superflua er alltid en vinner. Furulundsiden er best, og her er fint å vade. Marbakke hele veien.

Fikk en i mørket på en 7/8 hekto som jeg satt ut i går på kveldsfiske med flue. Men liker ikke den vinden som er nå.

Nei, vestavinden treffer vel mitt i trynet når man går på den sida...

Har faktisk ikke fiska der før (bare lengre inn og lengre ut) men jeg ser jo på flyfoto at det går en nydelig marbakke hele veien fra Kallhammeren til bankebroa, så mulighetene for å ta seg en skikkelig vadetur er jo til stede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg en glad sjøørretfiske gitt :lolu:

Jeg har gått og ventet på fine forhold og i går kom de. Overskyet, noe vind og de deilige vår temperaturer. Da ble nesa rettet mot en plass ganske langt inn i skogsfjorden hvor jeg har tidligere tatt en del fisk både ved dorging og fiske fra land. På tredje kast med en olive zonker satt den. Etter en kort kamp, ble en fin fjord sjøørret på land og veide 950g. Den var ikke 100% skikkelig vårform, så den ble sluppet ut igjen. To kast til, satt det enda en fisk av god kvalitet. Denne var noe større på 1.2kg og ble middag.

Den største gulpet opp flere blå/grå børstemark og magesekken var klar til å sprekke pga altfor mange børstemark :lolu:

Turen tok med lengre og lengre ut gjennom fjorden men etter 2.5 timers fiske, ble disse de eneste jeg hadde sett eller kjent. Alt i alt, en fin dag med fin fisk B)

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg en glad sjøørretfiske gitt :)

Jeg har gått og ventet på fine forhold og i går kom de. Overskyet, noe vind og de deilige vår temperaturer. Da ble nesa rettet mot en plass ganske langt inn i skogsfjorden hvor jeg har tidligere tatt en del fisk både ved dorging og fiske fra land. På tredje kast med en olive zonker satt den. Etter en kort kamp, ble en fin fjord sjøørret på land og veide 950g. Den var ikke 100% skikkelig vårform, så den ble sluppet ut igjen. To kast til, satt det enda en fisk av god kvalitet. Denne var noe større på 1.2kg og ble middag.

Den største gulpet opp flere blå/grå børstemark og magesekken var klar til å sprekke pga altfor mange børstemark :huh:

Turen tok med lengre og lengre ut gjennom fjorden men etter 2.5 timers fiske, ble disse de eneste jeg hadde sett eller kjent. Alt i alt, en fin dag med fin fisk B)

Grattis igjen sir, veldig fine fisker det der!

Fikk innvilga en kjapp kveldstur av frua i går kveld, men da jeg kom til godplassen var Kenbring der, så da blei en kjapp fisketur plutselig til en lang pratetur i stedet. Veldig trivelig det, men det gikk ut over fisket selvfølgelig. Tror jeg kasta 5-6 kast jeg, uten å kjenne noe selvfølgelig. Kenneth fikk dog en fin fisk, kan den ha vært 7-8hg?

Men det begynner å skje ting nå, tydelig at sø har lengtet etter issmeltinga like mye som oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute en liten tur til morgenen i dag før det trasige været satte inn.

fikk 2 stk i sponga en liten og en på en drøy halvkilo begge ble satt ut igjen.

jeg har fisket for det meste i sponga , smalsund ,sånumsstranda og munningen av landekilen til nå i år.

har fått fisk på alle plasser, men har nok fisket mest i sponga og smalsund.

hatt ett par turer ute på skogsøy og skjernøya også men virker ikke som det står så mye sjøørret der ennå,

men de en skulle være heldig og komme over på denne tiden av året har jo som regel ett bra snitt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute i ettermiddag ett par timer, fikk en flott sjøørret på 2,4kg. den tok på en rosa rekeimitasjon fisket dypt.

ørreten ble tatt på en fin kyststrekkning rett utenfor Mandal.

2,4? Oioioi, det er stort. Har du et bilde av fisken som du vil dele med oss som ikke får så store fisker?

Var ute 4 stk i dag og prøvde både flue og slukstanga. Det endte med en mistet sjøørret ca 1 kg. Fisket et par timer uten å merke noe annet. Tregde, Skogsøy og Kige.

Hvor fisker dere i Skogsfjorden nå? Er jo kun smalsundet som fortsatt er åpent?

Svarte du ikke egentlig på ditt eget spørsmål der mon tro?

Når det er sagt har isen løsnet fra land mange steder, og man har en fin stripe med åpent vann langs land i store deler av Skogsfjorden. Og innen utgangen av denne uka er vel all is borte forhåpentligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdene sørpå var utpåklagelig første del av helgen. Jakten på SØ forsatte, men heller ikke denne gang ble det noe SØ på meg. Men derimot fikk jeg en stor overraskelse når snøret raste avgårde, noen minutter senere kunne jeg konstatere at jeg har fått laks i sjøen. Så helga ble meget velykket :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fisketurer går for det meste til de plassene som leverer for min del. Smalsund er ikke noe dum plass, rundt båthusene på vestnes og sponga leverer. Men det er noe åpen områdene inn i selve skogsfjorden som gir fisk uansett om man fisker fra land eller vann. Der er her jeg satser for tida før vanntemperaturer stiger nok til at skjernøya er givende.

Det har gått noe fisketurer til diverse bukter på skjernøya i år med kun en SØ på 600g som resultat. Skogsøy og tregde har aldri levert for min del fra land, men å dorge den kanalen mellom land og skogsøy gir alltid god fangst.

Gøy med å høre at det er flere som er ute og prøver. Fortsett med tilbakemeldingene, det er artig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var fiskelykken hos meg i går. I begynnelsen var jeg noe skeptisk til de vindstille, lyse forhold men etter noe få kast tok en 300g SØ den olive wooly bugger. Den ble sluppet ut igjen til sine våte omgivelser. Det tok en time til før jeg skulle merke tegn til noe annet, men da ble det en fin fjordørret på 1.1kg. Den var igjen stappet full av blå/grå børstemark, så det er tydelig at det er disse skapninger som er på menyen.

Jeg vil etterhvert poste noe bilder......

Så hører jeg at det er mye torsk å ta for tida. I går ble det tatt 19 stk av en annen på dorget kleppesluk og en kjempe torsk på 9.5kg ble tatt tidligere denne uke. Jeg har ikke sett tegn til disse fine mat fisk i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur ut selv i dag, om enn en del lengre ut..... hvor jeg jaktet sildespiserne.... litt mye tåke, ellers helt knall forhold. Ga meg tidlig etter denne :)

Sj%25C3%25B8%25C3%25B8rretfiske+02.04.2011+012.JPG

70m cm, 3.8 kg og en fantastisk fight hvor årets første frysninger satte inn for fullt:) Satser på at sesongen fortsetter slik.

Ligger noe mer her: http://per-willy-ormestad.blogspot.com/2011/04/superb-start-for-seatrout-fishing-2011.html

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur ut selv i dag, om enn en del lengre ut..... hvor jeg jaktet sildespiserne.... litt mye tåke, ellers helt knall forhold. Ga meg tidlig etter denne :)

Sj%25C3%25B8%25C3%25B8rretfiske+02.04.2011+012.JPG

70m cm, 3 kg + og en fantastisk fight hvor årets første frysninger satte inn for fullt:) Satser på at sesongen fortsetter slik.

Ligger noe mer her: http://per-willy-ormestad.blogspot.com/2011/04/superb-start-for-seatrout-fishing-2011.html

ja ser du begynner å finne vår formen, grattis, flott fisk :) trolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en del jerk i dag, samt kastet fra sakte driftende båt, men denne tok på en dorget shad ja helt i overflata..... ca 1.8 knop. 3 grader i vannet, 18 m til bunn.....

ps. sesongåpning Hansi og første turen m båten:)

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en del jerk i dag, samt kastet fra sakte driftende båt, men denne tok på en dorget shad ja helt i overflata..... ca 1.8 knop. 3 grader i vannet, 18 m til bunn.....

ps. sesongåpning Hansi og første turen m båten:)

ja du kan dette båtfiske utpå etter ørret du, leste på hjemmesida di, så infoen der :) er dette en kjent plass for deg for regner ikke med du kjører på måfå, kan jo bare lure på hva du får neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.