Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilen måtte igjen på verkstedet og da hadde jeg fiskemulighet. Den utnyttet jeg selvfølgelig! Jeg labbet ut til furulunden og fisket strendene i stekende sol og blå himmel. Etter mye fluebytting måtte jeg helt ned til en liten reke før jeg fikk napp, men så ble det fisk. Et par timers fiske ga fire sølvblanke SØ på rundt halv kiloen. Som mange av mine siste turer, ingen store men jeg var mer enn fornøyd med de skinnende sølvblanke SØ i vårsola. Livet er herlig :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "perfekt" morgentur er unnagjort selv om det ikke ble noen fangst denne gangen. 4 timers fisketur med en kamerat i Lohne-, Lenes- og Snigsfjorden resulterte kun i 3 fisk som ville smake litt på sluken/flua før de slapp igjen. Får prøve igjen om noen dager!

Endret av Hawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger/imitasjoner bruker dere på fluene når dere fisker i mørket?

Jeg bruker primært svarte zonkere. 5-10cm lange.

En jeg kjenner ha tatt mye fint langs store banken i mandal for tida. Flere over kiloen samt to laks. Jeg får dessverre ikke tid til å fiske, noe som er mildt sagt meget frustrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger/imitasjoner bruker dere på fluene når dere fisker i mørket?

Farge: Svart eller andre mørke farger som brunt og mørkegrått. Viktig å skape god siluett. Fisker også nattfluer generelt høyt i vannet.

Av fluer synes pleier wollybugger-liknende saker å funke, men også enkle streamers bindi med svart og noen flashtråder. Eller zonkere som Wiggy sier.

En jeg kjenner ha tatt mye fint langs store banken i mandal for tida. Flere over kiloen samt to laks. Jeg får dessverre ikke tid til å fiske, noe som er mildt sagt meget frustrende.

Jeg har sett bilde og min klare konklusjon er: ikke laks - bare to meget flotte kanonblanke sjøørreter. Nydelige fisk!

Ellers rakk jeg en fisketur i påska, den var til alt overmål i snøværet langfredag. Men fisk blei det, en sølvblank men noe vinterslank skapning som dro vekta til 1,1kg. Lot den svømme videre sånn at jeg heller kan hente den når den har lagt på seg 2-300g. Tok en veldig enkel rekesak i lyserosa. Hadde på en til, men den datt av etter 10 sek. Etter hva jeg så av den i en rulle tipper jeg halvkilo+.

Håper på noe mer fiske i tida framover, nå er hyttefolket tilbake i Rogaland også, noe som åpner noen områder som var "stengt" i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vil påstå det har vært et bra SØ år, bra snittstørrelse og kondisjon på fisken. Gjelder jo selvfølgelig ikke innerst i fjordene der smolten regjerer!

De fleste jeg har truffet eller fisket med rapporterer om et bra år, og enda er det litt igjen. Bekkene fylles opp med mye pen fisk,samt at det fortsatt går noen SVÆRINGER langs land for tiden. I bekkene er det en god miks av yngel,smolt og gytefisk. Lover godt for fremtiden!

Forrige helg gjentok vi vårens SØtreff. Knallvær og klart vann ga lite ørret,mens lyren var meget bitevillig. Mistet selv en pen fisk, og hadde en på rundt kiloen etter sluken et par ganger.

Får ta en tur etter jobb i dag, er jo knallvær på sørlandet! Kanskje sola setter fart i ørretene etter noen dager med snø og frost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har det blitt altfor lite fiske. Nytt barn og de vanlige forpliktelser har forkortet fisketida mi betrakelig. Men de gangene jeg har hatt anledning, har utellingen blitt forholdsvis laber.

Det er mye snakk fra andre at mandalsområdet leverer og store fisk har blitt observert mange plasser. Så dette virker veldig lovende.

Jeg var forøvrig ut i går en liten time i de kalde, mørke timene. Fisket en av mine 'hotspots' men bare en liten torsk som gadd å vise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei. Flyttet til kr sand i høst så er ikke så veldig kjent på hvor god spottene er.

Har vært litt i ålefjær og narviga å prøvd litt på senhøsten, ble litt SØ men ikke noe str å skryte av, uansett morro å få fisk da.

Men er på utkikk å prøve litt nye steder til våren, noen som kan anbefale noen spennende plasser som er bra hadde jeg blitt glad.

Har kjørt litt rundt å kikket på kartet, noen som har prøvd Kuholmsbukta? Bertesbukta? Søndre/nordre sømsbukt? Ronsbukta? (har sett det er bra med strøm i sjøen rett under veien der). Paradisbukta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flyttet til kr sand i høst så er ikke så veldig kjent på hvor god spottene er.

Har vært litt i ålefjær og narviga å prøvd litt på senhøsten, ble litt SØ men ikke noe str å skryte av, uansett morro å få fisk da.

Men er på utkikk å prøve litt nye steder til våren, noen som kan anbefale noen spennende plasser som er bra hadde jeg blitt glad.

Har kjørt litt rundt å kikket på kartet, noen som har prøvd Kuholmsbukta? Bertesbukta? Søndre/nordre sømsbukt? Ronsbukta? (har sett det er bra med strøm i sjøen rett under veien der). Paradisbukta?

Fine tips på Grønberg Sport sin hjemmeside:

Kristiansand øst: http://www.gronbergsport.no/storefront.pages.php?id=3&nid=2

Kristiansand vest: http://www.gronbergsport.no/storefront.pages.php?id=3&nid=1

Ellers er desverre Sørlandsforumet her på FS noe tregt (litt som sørlendingen med andre ord), men på fjæsboka finnes gruppa Ørretfiskere i Kristiansandsområdet hvor mange plasser, tips og triks popper inn daglig. Hvis du vil utvide nedslagsfeltet noe er også Ørretfiskere i Lister og Lindesnes en fin kilde. (Nå liker jeg ikke å tipse folk bort fra FS og inn på FB, men akkurat sånn ståa er nå er det lite å hente her, men desto mer der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

fisker mye i engekilen/bufjorden i homborsund (grimstad) største sjø ørretten jeg har fått der er på 1.7 kg men har sett fisk helt opp til 3 kg der. er mange fine brygger utover bufjorden og ett par fine plasser og fluefiske. eneste tipse jeg kan komme på å gi nå er å fiske under broen ettersom det ofte stopper opp SØ der. :) det er også en fin plass og fiske makrell om kveldene.

Endret av Sjøaura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei, nytt medlem her som bor i Lillesand. Driver å tar opp fiske om dagen, holdt på et par måneder hvor jeg prøver å knekke sjøørretkoden. Benytter meg av haspelfiske og er fornøyd med det i lang tid tror jeg, så mye muligheter. Har nå etter et par måneder med fiske plutselig fått 3 SØ på 5 turer, hvor det var 1 fisk tett på kiloen og 1 litt over. Alle har blitt tatt tett på flo eller under full flo i samme vika, mellom ytre og indre skjærgård på vei inn mot brakkvann og elver. I eller mot skumring. Atomsilda 20g hvit/sort fikk jeg en 200g SØ på og de 2 kilosfiskene tok en Rapala Max Rap 11cm, hvit/sort. :) Utrolig moro å få mine første SØ. Ble helt energisk når de kroket, 1 kilo SØ tok helt av i forhold til alt annet jeg har kjent før.

Vært blanke og feite alle sammen, beholdt den ene kilosfisken til middag. Gjennopplever med dette denne tråden og spør om noen andre har prøvd SØ fisket i oktober her på Sørlandet? :) Mvh Wobblus

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.