Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang, trenger forslag.


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

På den siste kveiteturen vår overbeviste Frank meg ganske godt om at korte stenger faktisk gir bedre kontroll og følelse, og at det er gøy og leke med lett utstyr!

Så er på jakt etter en kort, myk og mellomklasse stang som er knallsterk.

Tenker meg kanskje en lenge på rundt 5-6 fot? vil helst kjøpe fra Norge men ser jo gjerne at utvalget ikke er det beste.

Takker for forslag=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eneste jeg kommer på i farta er denne: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52373

Har ikke testet den, men kan vel tenke meg at den ikke er spesielt myk. Regner med du skal jigge etter kveita, hvorfor vil du ha myk stang?

Et annet alternativ kan jo være å kappe ned en klassisk havfiskestang til passende lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer på i farta er denne: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52373

Har ikke testet den, men kan vel tenke meg at den ikke er spesielt myk. Regner med du skal jigge etter kveita, hvorfor vil du ha myk stang?

Et annet alternativ kan jo være å kappe ned en klassisk havfiskestang til passende lengde.

den må vel ikke være myk, er vel bare glad i litt mykere stenger. Men likte absolutt den tiagra stanga, har du testet den?

har sett litt på disse selv, kanskje det blir en av hver=)

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=1965&TopMenu=1343&SubMenu=1374&CategoryMenu=1548,1965&ProductId=44136

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=1965&TopMenu=1343&SubMenu=1374&CategoryMenu=1548,1965&ProductId=44137

noen med erfaringer fra disse?

skal sette accurate bx 400 på værtfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangaksjon er jo litt smakssak, men til jigging er jeg for tiden glad for litt stivere stenger. Noen av disse mykagnene får veldig fin gange hvis man bruker stanga "riktig", og det synes jeg blir mye enklere med en stang som ikke er for lang, myk, eller tung. Det jeg er ute etter er rett og slett en dirigent-pinne.

Har ikke testet Tiagran, men de Lawson stengene så jo veldig lovende ut. Var ikke klar over dem!

Accurate! Har ikke du en Makaira fra før da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke en liten smekker snellel av en accurate passer på en tiagra standup. Blir som å putte en Ferrari motor og karosseri på et hummer hjuloppheng (min mening) håndtaket er massivt og det samme gjelder blanken. det ekstremt tykke snellefeste på stanga kan gi utfordringer ang. festing av clampen under snella også. Ville gått for en shimano jigging heavy action... kan skaffes her i Oslo til en billig penge Jonas, fra den lokale butikken. send pm hvis interesse. Har ikke sett eller kjent på disse lawson stengene så vil ikke uttale meg.

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe makairaen var kjøpt til å fiske etter håkjerring til våren=) å det er en deilig snelle og fiske med, men vil ha noe mindre utstyr også, føler meg litt dum når jeg fisker sandflyndrer med makairen, skjeldent at jeg orker og ta med haspel stang når jeg drar og fisker, så har som regel med makairaen og senatoren, begge er LITT overkill til det formålet:P

Hvordan er ringene på den BM stanga Thor? har hørt mye rart om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Shimano Jigwrex? De selger den på https://www.veals.co.uk/acatalog/Shimano-boat-rods.html, sikkert ikke så dyrt med frakt fra england.

Spesifikasjonene er:

#2 B526 - 5'2'' 1 piece multiplier model rated to 400gm and braid up to PE6 (27kg) - Too heavy for normal UK work but ideal for big Norway cod and halibut and blue water sport fishing.

Price: £149.99 (Including VAT at 17.5%)

Noe som høres ut som en ideell kveitestang :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sjarkarn, jeg ville ventet på denne: Savage gear Jigstick Kommer helt sikkert i norske butikker, 6 fot, mellomklassestang, svært lett vekt, udelt , uten å ha testet denne tror jeg dette er en serie SG har tatt frem som et moderne alternativ nettop til "lett" havfiske. Regner med at Ørjan har denne medio feb. En av disse havner i boden hos meg ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så unektelig lekker ut den stanga der.. Fornuftig pris også.. Og med en smekker accurate e.l må det bli en behagelig kombo som samtidig skal takle det meste :D Kanskje jeg venter til Geir har hatt si stang i boden et par måneder og så legger inn et skambud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........

skal sette accurate bx 400 på værtfall

Drister meg til et par spørsmål.

En accurate bx 400 er den i samme størrelsen som en Shimano Talica 10 II ?

Hvis jeg hadde lyst på en Shimano Antares BX Braid Boat skulle jeg velge 20-30 lbs?

Eller er det en annen størrelse (12-20 eller 30-50 som passer bedre til snella?)

Tenkt brukt på kveitejigging og litt kveitetrolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Talicaen er i som ca. samme størrelse. Antaresen er veldig fin, men du må tenke på hva du fisker etter når det kommer til klassen. Jeg har brukt utelukkende 30-50 stenger til fiske, dette gir meg en god trygghet på selve kveita, men skal jeg regne med det andre fisket(og at ikke ALLE kveitene er gigantiske) mister jeg mye glede med en såpass sterk stang. Derfår går jeg ned nå for og bruke en mer variert stang som blir i klassen 20-30, er det en skikkelig stang av kvalitet er den sterk nok i massevis til en gigakveite så lenge fiskeren gjør alt rett. Snella blir lita for en 30-50 stang så jeg vil påstå at 20-30 er en perfekt størrelse til den snella. Jeg mener 12-20 blir for veikt for kveitefiske... så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var ekkelt og ikke minst skummelt å sette dremelskjæreren på stanga, men den ble kul. har også fjernet eva grepet nede, så det skal lakkeres blank svart. Den blir tøff. Jeg markløfta 14 kilo med denne stanga, men den hadde mer å gå på... Sinnsyk kvalitetsblank

personlig ser jeg ikke poenget med å ha en stang med så myk tupp til kveitefiske, kan skjønne om det er livebait.. men det gjør vi ikke. i tillegg var den 240cm lang... noe som er litt violdsomt i 17-22 fots båt

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var ekkelt og ikke minst skummelt å sette dremelskjæreren på stanga, men den ble kul. har også fjernet eva grepet nede, så det skal lakkeres blank svart. Den blir tøff. Jeg markløfta 14 kilo med denne stanga, men den hadde mer å gå på... Sinnsyk kvalitetsblank

personlig ser jeg ikke poenget med å ha en stang med så myk tupp til kveitefiske, kan skjønne om det er livebait.. men det gjør vi ikke. i tillegg var den 240cm lang... noe som er litt violdsomt i 17-22 fots båt

Såpass! :) Blir jo ideell partner til en Accurate da jo! Evt en Andros....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.