Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang, trenger forslag.


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På den ene stanga som var en 30-50 ville vi beholde tuppen, så vi kutta i bånn. dette var en stoor operasjon ettersom vi måtte borre ut et stykke karbon slik at målene oppå stanga ville passe med festet. 12-20 stanga ville vi ha mer helaksjon i så vi kutta vel en 4 ringer ellerno. den har fortsatt 9 ringer. Enkelt å kutte, kutte rett før surringen til den ene ringen å satt på 5mm toppring som passer perfekt på tuppen, fylle med litt epoxy og vips.

Funker det bra? JA! har ikke testet i felten men den markløftet 14kilo, og da skal den vel ta knekken på det meste. Finishen er nydelig, og stanga ser helt original ut ved første øyekast

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene stanga som var en 30-50 ville vi beholde tuppen, så vi kutta i bånn. dette var en stoor operasjon ettersom vi måtte borre ut et stykke karbon slik at målene oppå stanga ville passe med festet. 12-20 stanga ville vi ha mer helaksjon i så vi kutta vel en 4 ringer ellerno. den har fortsatt 9 ringer. Enkelt å kutte, kutte rett før surringen til den ene ringen å satt på 5mm toppring som passer perfekt på tuppen, fylle med litt epoxy og vips.

Funker det bra? JA! har ikke testet i felten men den markløftet 14kilo, og da skal den vel ta knekken på det meste. Finishen er nydelig, og stanga ser helt original ut ved første øyekast

Bare vi ikke kupper (og kapper) tråden til Sjarkarn her.:)

Men dette var interessant.

Kom gjerne med en del bilder av stangdeler slik at vi kan se/ måle oss ut.

Hvor bestiller du toppring og hvilken?

Mulig du må starte og legge dette i en ny tråd med "Syke ting jeg har gjort, som det ikke er sikkert andre tør.":)

Og ikke minst. Denne skulle passe til Talica 10?

Endret av Salten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vi ikke kupper (og kapper) tråden til Sjarkarn her.:)

Men dette var interessant.

Kom gjerne med en del bilder av stangdeler slik at vi kan se/ måle oss ut.

Hvor bestiller du toppring og hvilken?

Mulig du må starte og legge dette i en ny tråd med "Syke ting jeg har gjort, som det ikke er sikkert andre tør.":)

Og ikke minst. Denne skulle passe til Talica 10?

1: buhu :)

2: Syke ting thor har gjort...hmm skal ikke nevne der inne men du skylder meg en film thor!

3: lokale sjapper ordner toppringer osv, de fleste værtfall.

4: Ja den er "bankers"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er det bare og håpe androsen innfrir til hypen. Noe sier meg at makairaen vil støve ned :thumbsup:

Tror det skal mye til at Andros'en ikke blir en stayer. Hele designet oser holdbarhet, og det er ikke så mye som kan feile på denne snella tror jeg. Tre umiddelbare ting jeg liker veldig godt:

- "Double dog" anti-revers rett på spolen, i stedet for på hoveddrevet. Dette sparer antirevers-mekanismen, siden den slipper å bli utsatt for bremsekraften etter nedgiringen.

- Leser rapporter om veldig lite "binding" ved bremsekraft opp til 13-15 pund, noe som kan tyde på at kulelagrene lever et ålreit liv i denne snella.

- En liten ting kanskje, men artig lell: kun èn skrue som holder gavlene sammen, dvs mindre sjans for at fastrustede skruer forhindrer at man får åpnet og inspisert/smurt.

Pakker man lagrene på denne med fett, holder seg i underkant av 7kg brems når man jigger, og lar være å senke den ned på store dyp jevnlig, tipper jeg man har en solid snelle i veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin observasjon Pål, liker også double dogs, faktisk så mye at jeg frykter litt for anti reversen til accurate, hørte nettopp om to accurater som knela etter fight med tuna. Det ble brukt 14 kilo brems, men likevel burde snella tåle dette ettersom maxen er over 23 kilo. Når det er sagt er dette litt annet fiske en det vi bedriver her i Norge (med all respekt til kveita forde) men det kan Gotland utdype!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin observasjon Pål, liker også double dogs, faktisk så mye at jeg frykter litt for anti reversen til accurate, hørte nettopp om to accurater som knela etter fight med tuna. Det ble brukt 14 kilo brems, men likevel burde snella tåle dette ettersom maxen er over 23 kilo. Når det er sagt er dette litt annet fiske en det vi bedriver her i Norge (med all respekt til kveita forde) men det kan Gotland utdype!

Hadde ikke vært bekymret var jeg deg :thumbsup: Du har smurt opp bremsen, så du er garantert en myk start når kveita stikker. Og for å sikre deg ytterligere kan du jo kjøre f.eks. 6-7kg på "strike", og heller dra på med spaken når den værste hoderistingen er over og du må stoppe ei dundre fra å tømme spolen. Da bør et IAR-lager i god stand holde langt (ser bort fra fabrikasjonsfeil da :-)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser enkelt på det, andros er nok av samme ulla som makairaen siden den er laget av samme folka, og da er det en fantastisk snelle=) Eneste jeg skal prøve å endre på er å få bestilt makaira handtak og hive på.

Forresten Thor, da å pugg litt på nettet om makairaen og senatoren til dere kommer til sommeren, du skal få lov til og åpne å ta en liten service, sånt tørr ikke jeg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker også Makaira på alle vis, nå er det også bygd prototyper på Makaira 8 som nok er størrelsen som vi her oppe kan ha god nytte av. Snelleguruen har gjort en rebuild av denne også. Ser bra ut og legg merke til at Okuma leverer en fin pin i spolen til problemfri påspoling av braid.

makaira 8

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.