Gå til innhold
Fiskersiden

Kan jeg bruke denne snella og stanga til kveitefiske


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

tld 20 vil nok ta 600 m med 80 pund hvertfall så du kan regne med myyye snøre med 65 braid

Stemmer det da?

Søkte på google:

SHIMANO TLD 25 REEL. 3.6:1 GEAR RATIO, LEVER DRAG, GRAPHITE TITANIUM BODY , 4 ARB BEARINGS, STRIKE ALARM, STAINLESS REEL FOOT, SALTWATER GEARS. HOLDS 450YDS OF 40LB, 350YDS 50LB.

350 yds = 320.04 m

Betyr ikke det at den tar kun 320 m med 50LB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Okei... det forklarte jo en god del!

Da ser jeg at 16LB mono er 65LB power pro. Ja da har jeg jo sykt med sene jeg kan ha på.... Da var det overkill med 25TLD :), men når er den bestillt så.... Trenger vel ikke fylle opp hele snella heller...

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lurt og fylle opp snella, du henter inn mer på hvert sveiv du sveiver når du har fylt opp spolen. Er bare og fylle først med mono før du fyller opp med ønsket mengde multi.

Ok:) ja tenkte å fylle opp med multi, så ha 300 meter ca med powerpro.

Har du noe forslag til mono og tykkelse jeg bør ha innerst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "vanlig" men tungvindt metode er å først sveive på PP så sveiver du på med mono til den er full.

Så tar du feks en 1,5 l flaske som har en skru i toppen, fester den på drillen og spoler alt av, spoler så alt over på en ny flaske. Så sveiver du alt på snella igjen. Da er du good to go..Prøv å få det på så stramt som mulig. Få gjerne en kamerat til å gji motstand når du sveiver på.

Pass også på at ikke flaska ligger på gulvet og lager unødig slitasje på monoen/multien..

Lykke til!

Edit: Kan sikkert lønne seg å kjøpe en stor spole med multi når du først handler. Er vanligvis billeger å handle store kvantum. Om du skulle være uheldig å slite med et bunnapp el. har du mere hjemme :)

Endret av Millionas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 0,80 backing på mine sneller, noe som egentlig er litt overkill, selv om man tenker at man må ha litt kraftig siden man faktisk kan oppleve at fisken dreger ut snøre. Så skal jeg se kveita som tar et utras på 700-800m:P Men vist du ikke planlegger og ha mer en 300 hadde jeg gått for 0,60-80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 2 sneller i ok kvalitet og på begge røyk snøreførerene etter noen få dager så etter min mening er det og styre unna. Du kan jo spørre den karen som i sommer mistet en 100+ kveite fordi han skrudde bremsa helt til og sku stoppe fisken, gjett hvem som vant, og hvem som dro hjem potte sur.

Var det jeg forsøkte da jeg mista den første kveita mi for kanskje 5-6 år siden. Fra land med ei Shimano Biomaster, begynte å bli lite snøre igjen, hadde jeg inntrykk av iallefall.

Neste gang får den om så tømme snella. Jeg gremmes fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lurt og fylle opp snella, du henter inn mer på hvert sveiv du sveiver når du har fylt opp spolen. Er bare og fylle først med mono før du fyller opp med ønsket mengde multi.

Hvilken mono anbefaler du? Noen på ebay som er brukanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :thumbsup:

Ser denne komboen grei ut?

1. Mono innerst Damyl Steelpower Pro, 0,60 mm

2. 300 Meter med Power Pro 65lb eller 80 lb

3. topshot: Damyl Imperial Leader soft 1,15 mm

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :thumbsup:

Ser denne komboen grei ut?

1. Mono innerst Damyl Steelpower Pro, 0,60 mm

2. 300 Meter med Power Pro 65lb eller 80 lb

3. topshot: Damyl Imperial Leader soft 1,15 mm

Hvor lang topshot planlegger du å bruke? Jeg liker å bruke en tynnere topshot enn det der, men det er fordi den typisk er 10m lang. Bruker vanligvis 0.90 på kveite-snellene.

Noen av gutta nordpå dropper top-shot'en helt og går for en meter eller to med rundt 1.2mm nylon (og da heter det fortom, ikke top-shot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut Power Pro med et annet merke.

Power Pro er det mest hata produsenten av snører over hele verden.

Mange har opplevd at snøret ryker, uten større belastning. Dette gjelder ikke alle spolene, men noen. Power pro kan fungere så lenge du ikke presser snøret hardt. Men når det kommer til fiske etter arter du får få av, så må du ha utstyr du kan stole på. Kjipt å kiste kveita eller håkjerringa pga av et snøre som er rottent.

Når det finnes så mange andre bra snører på markedet, ville jeg ikke kjøpt PP.

Riktig nok har Power Pro fått nye eiere i Shimano, men hvorfor ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut Power Pro med et annet merke.

Power Pro er det mest hata produsenten av snører over hele verden.

Mange har opplevd at snøret ryker, uten større belastning. Dette gjelder ikke alle spolene, men noen. Power pro kan fungere så lenge du ikke presser snøret hardt. Men når det kommer til fiske etter arter du får få av, så må du ha utstyr du kan stole på. Kjipt å kiste kveita eller håkjerringa pga av et snøre som er rottent.

Når det finnes så mange andre bra snører på markedet, ville jeg ikke kjøpt PP.

Riktig nok har Power Pro fått nye eiere i Shimano, men hvorfor ta sjansen.

Var jeg ikke klar over. Har hatt det til laksefiske, og vært fornøyd med PP. Den er også rimelig synes jeg. Hvilket merke anbefaler du da?

Hvor lang topshot planlegger du å bruke?

Ser det er mange diskusjoner her på det, så har faktisk ikke bestemt meg om jeg får gå for 2 meter eller 10 meter. Vet ikke hva som er best her oppe i nord

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Her er det nok svært mange meninger. Og jeg er ikke enig med MAG:) Jeg har kjørt både fireline og PP i en god stund. Det var en del fake PP på markedet en stund. Men jeg må si at jeg ikke har hatt noe problmer med det jeg har brukt av som er 6x1500 meters spoler i div tykkelser. I sommer røyk Gabrielsen lina si, men etter litt sjekk så viste det seg at den ene stangringen var gått, og var skarp som ett barberblad. Slikt skjer. Jeg har i hvertfall ikke noe dårlig erfaring med PP. Men derimot Fireline syntes jeg må kappes om ofte pga oppflising. Så PP har funket bra for meg i det store og hele. At en del braid ryker på havfiske er nok også litt av bruken. Sammenhekting, dratt under båten etc som gjør at dte kan bli skader en ikke ser i farten. Men dette med line kommer sikkert til å holde liv i tråden mye lenger;) Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut Power Pro med et annet merke.

Power Pro er det mest hata produsenten av snører over hele verden.

Mange har opplevd at snøret ryker, uten større belastning. Dette gjelder ikke alle spolene, men noen. Power pro kan fungere så lenge du ikke presser snøret hardt. Men når det kommer til fiske etter arter du får få av, så må du ha utstyr du kan stole på. Kjipt å kiste kveita eller håkjerringa pga av et snøre som er rottent.

Når det finnes så mange andre bra snører på markedet, ville jeg ikke kjøpt PP.

Riktig nok har Power Pro fått nye eiere i Shimano, men hvorfor ta sjansen.

Må si meg helt fullstendig uening i den påstanden. Har brukt PP nu i flere år uten et eneste snørebrudd som kan tillegges PP. Har brukt 40 og 50lb. Så jeg vil si at den påstanden ikke holder mål når det gjelder ekte PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt fullstendig uening i den påstanden. Har brukt PP nu i flere år uten et eneste snørebrudd som kan tillegges PP. Har brukt 40 og 50lb. Så jeg vil si at den påstanden ikke holder mål når det gjelder ekte PP.

Bruker også PP på stort sett alle stengene mine, enkelt og greit fordi jeg er fornøyd med dette... Kjenner meg overhodet ikke igjen i Mags påstander...

Mest hata braid må vel være Rapala - den har jeg ikke brukt, av den enkle grunn at du sliter av opptil 0,30mellom hendene uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele tror jeg går på teknikken som er brukt i snøret. desto flere flettinger som er brukt desto rundere og sterkere blir snøret mot slitasje. grunnen til at pp er billigere enn f.eks sufix er fordi PP bruker 4 tvinninger på snøret mens sufix har seks. har du 4 surringer blir sena grovere enn med 6 og får du slitasje på den ene av de 4 har du betraktelig mindre styrke å gå på, kontra det å miste en av seks på sufixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med det kom noen reaksjoner på det utsagnet.

Power Pro er vel an av de mest populære merkene på braid i Norge, men samtidig det merke jeg har sett flest har klaget (kan også ha en sammenheng). Når da klagingen går på at snøret er rottent og kan nappes i biter, er det får varsellampene til å lyse rødt. Dette er noe jeg kun har hørt nevnt om PP. Dette er da også nye ubrukte snører rett fra butikk (og da ikke bare pirat vare). Kvalitetskontrollen på fabrikken har vært ræv.

Men det går mange spoler uten feil før du finner en spole med feil. Så derfor vil du høre at mange er fornøyd med PP. Sjøl har jeg ingen dårlige erfaringer med PP (kun kjøpt 1 spole), men det er mange rapporter på nettet om rotne spoler fra PP. Både fra Fiskersiden og utenlanske forum og nettbutikker (de skal en ta med klype salt da de kan ha andre saker på agendaen).

Du kan kjøpe 3 spoler med PP og ikke miste en fisk. Og til normalt havfiske etter torsk og lange, så er det ikke så farlig om snøret ryker. Men er du ute bonusfisker som vil sette utstyr på prøve, så mener jeg det er dumt å bruke et snøre som har et tvilsomt rykte.

Var jeg ikke klar over. Har hatt det til laksefiske, og vært fornøyd med PP. Den er også rimelig synes jeg. Hvilket merke anbefaler du da?

De siste jeg har kjøpt er Sufix Matrix, XP, Daiwa Braid Boat

Ellers har jeg brukt Fireline i mange år og bruker det fortasatt. Ja det fliser seg, men mister ikke mye av styrken i snøret av den grunn. Jeg kutter også av de nederste par meterne med jevne mellomrom. Men det er noe jeg gjør på alle snører som blir satt på prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal huske at alle snørene har både gode og dårlige produksjoner, pluss at PP har hatt enromt mye pirat kopiering av jalla kvalitet som mange dessverre har fått på snellene sine.

Snørebrudd helt uten videre har mange opplevd med mange forskjellige snører. Persa opplevde flere brudd på sitt whiplash snøre som skal være blant det bedre du får, jeg har ikke opplevd noe lignende og stoler helt på mitt snøre. Samme erfaringene har folk med både pp og fireline, så man skal ikke gå ut for hardt mot noe uten og ha et bunnsolid grunnlag, tro meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke diskutere PP med noeni denne tråden, men vil bare skyte inn en liten kommentar.

Jeg bruker 65Lb PP på de fleste havfiskestengene mine, klarte ikke å slite snøret sist gang jeg fikk bunnapp som ikke ville gi seg(måtte surre fast i båten).

Snøret er litt bråkete, men er ellers fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått snella. Den ser jo veldig stor ut, og jeg ser jo at den var kanskje litt overkill. Jeg ser den skal romme 420 yds med 40lb mono sene. Jeg ønsker å finne ut hvor mange lb-powerpro 40lb mono tilsvarer. Hvordan finner jeg det ut?

Powerpro tabellen:

0,41 mm 0,016" 65 lb 40 kg

0,43 mm 0,017" 80 lb 48 kg

0,46 mm 0,018" 100lb 55 kg

0,56 mm 0,022" 150lb 75 kg

0,76 mm 0,030" 200lb 95 kg

0,89 mm 0,035" 250lb 125 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en storspole med ønsket tykkelse, og kjør på hele denne. Deretter fyller du på med billig mono til snella er full. Så spoler du av igjen på "noe" med en drill, gjentar operasjon over på noe annet igjen. Jeg bruker tomme storspoler, men har sett at noen bruker store tomflasker også. Så fyller du på snella di igjen, og du er klar for hva det skal være av fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg var idag for å forsøke meg på kveita, og fant fort ut at jeg var litt grønn på dette med jigging.

Når man jigger skal man bare la båten drive eller skal man gå med sakte fart? og slippe ned til bunnen og la jiggen "ligge der"? Eller skal man ha "pilke" bevegelser opp og ned?

Kunne noen forklart meg forskjellen på jigging og pilking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var idag for å forsøke meg på kveita, og fant fort ut at jeg var litt grønn på dette med jigging.

Når man jigger skal man bare la båten drive eller skal man gå med sakte fart? og slippe ned til bunnen og la jiggen "ligge der"? Eller skal man ha "pilke" bevegelser opp og ned?

Kunne noen forklart meg forskjellen på jigging og pilking?

Finnes mengder med informasjon om kveitefiske med (og uten) jigg på desse sidene. Bruk søkemotoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.