Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt ekkolodd


dbrownie
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Etter fjorårets torskesesong med ett dårlig ekkolodd har jeg bestemt meg for å kjøpe ett nytt og bedre.

Båten det skal monteres i er en 17fots skjergårdsjeep.

Kommer mest til å finne torsk/sei ned til 150meter, men vil gjerne ha mulighet for å se bunn dypere også.

Vil ha med fargeskjerm.

Angående svinger så vil jeg han enten gjennomgående eller innvendig svinger.

Båten er helt åpen så det er en fordel om at det er lett og ta med seg selve loddet hjem.

Noen som har ett godt tips til meg?

Har ikke satt noe makspris, men er villig å bruke nok til å få ett ok/bra lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene til potbelly, gå for en Airmar svinger. B60 er det beste valget for deg, hvis du ikke vil borre hull i bunnen er hekksvingeren P66 bra.

Jeg har FCV-620, 2 stk HDS-5 og en HDS-8. Er veldig godt fornøyd med både Furunoen og HDSene.

Jeg har B60 svingere på begge båtene samt en 83/200kHz hekksvinger i tillegg på trollingbåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil, mente selvfølgelig gjennomgående svinger :thumbsup:

Hvor mye bygger den innvendig? f.eks den b60 som Abbor anbefalte.

:lol: Sjekk denne siden så finner du alt om montasje, målskisser etc etc.

Det kan være lønnsom å kjøpe dette utenlands. Sjekk Ebay og noen selskaper i england.

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=36&manf=Lowrance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Lowrance hds 5 og airmar b60 gjennomgående svinger bestillt fra Mjøsservice.

Valgte å handle i Norge selvom det koster litt ekstra.

Greit å ha noen å forholde seg til om en får problem av noe slag.

Blir ett stort skritt opp dette da det forrige loddet var ett eagle fisheasy 245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt supert utstyr. Smart å handle av Stener på Mjøsservice, da er du garantert god og hurtig respons hvis noe skulle skje. HDS-5 med B60 er det jeg bruker på båten i Oslofjorden. Har mulighet også til å ta opp ekkoloddbildet også på den 8,4" store HDS-8M skjermen, men synes 5" fungerer greit til ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var Lowrance hds 5 og airmar b60 gjennomgående svinger bestillt fra Mjøsservice.

Valgte å handle i Norge selvom det koster litt ekstra.

Greit å ha noen å forholde seg til om en får problem av noe slag.

Blir ett stort skritt opp dette da det forrige loddet var ett eagle fisheasy 245

Trist, ser Asker Båtservice selger splitter nye Lowrance HDS-5 enheter til 3000,- mindre enn Mjøsservice.

http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=26615484

Endret av fire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har nå fått montert loddet og svingeren og har fått testet det.

Når jeg kjører det på 200khz synes jeg får ett bra bilde, men med engang jeg slår over på 50khz så blir det veldig dårlig bilde med mye forstyrrelser.

For å få vekk forstyrrelsene må jeg stille følsomheten ned til 92% å da mister jeg nesten bunnen.

Kan vær det har noe med innstillingene eller noe, jeg har ikke fått satt meg helt inn i loddet ennå, men kanskje noen har ett godt tips til meg?

Her er bilde av 200khz (beklager dårlige bilder)

114236_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46169/114236.jpg

Her står loddet på 50khz og på autofunksjon

114237_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46169/114237.jpg

Og her er det på 50khz og manuelt med følsomheten satt på 92%. Som dere ser så begynner jeg da og miste bunnen.

114238_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46169/114238.jpg

Noen som har en anelse om hva som kan vær feil?

Det er en Airmar b60 gjennomgående svinger som er montert, og denne skal være korrekt montert.

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ligner dette litt på et interferensproblem. Har du et annet lodd på båten som sender på 50kHz?

Har du valgt riktig svinger i installasjonsmenyen? Ser ikke frekvensen på 50kHz bilde, så teoretsik kan problemet derfor komme av at du kjører svingeren på 83kHz uten at jeg tror det er problemet.

Et lite tips. HDS kan lage skikkelige screencaps. Kryss av for Screen Capture i System menyen. Når du nå trykker et kort trykk på Power knappen blir det lagret en screenkap i internminne i jpeg format, filen må deretter kopieres ut på et SD kort. Filene ligger lagret under My Files, Screenshots. Har ikke tilgang på noen av HDSene mine nå, og har bare engelsk manual her så derfor benytter jeg engelske betegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fremdeles ikke fått 50khz til å fungere skikkelig ennå.

Jeg får ganske mye forstyrrelser med en gang jeg bytter fra 200khz til 50khz.

Har prøvd og stille ned pinghastighet og følsomhet/fargelinje, men for å få vekk alle forstyrrelsene må jeg stille ned så mye at jeg tilslutt ikke ser bunnen.

Hvor lavt ned har dere stilt pinghastigheten når dere bruker 50khz?

Kan det være det er for myk bunn til og få skikkelig signal der jeg fisker? det er ca 50-80m dybt og det er dye/mudder bunn.

Jeg prøvde en annen plass hvor det er steinbunn og da fungerte det bra (holdt bunnen til maksdybde i fjorden som er 450 meter)

200khz fungerer bra, og jeg klarer og lodde i ca 15knop.

Er det noe måte og stille på følsomheten/gain uten og stille vekk fargene?

Hva anbefaler dere og "smøre" kontaktene med for og slippe eiring og sånt?

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spørsmål:

1) Fungerte det bra på steinbunn fordi du kan stille ned følsomheten og dermed ser mindre støy?

2) Ser du samme mengden støy når du skrur av motoren? (ser du bruker et separat batteri, men elektrisk støy kan koble gjennom luft hvis kablene er i nærheten av hverandre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dere prøver å hjelpe.

Abbor: loddet står på vanlig bruk eller vanlig fiske (husker ikke helt hva det hete)

Palkr: På steinbunn så kunne jeg stille følsomheten såpass mye ned at støyet forsvant. tror jeg var nede på 70% eller noe.

Jeg kan lodde helt fint med 200khz å se bunnen veldig godt og med lite forstyrrelser. med engang jeg bytter til 50khz får jeg mye mer forstyrrelser på loddet og det blir vanskelig og se bunn.

Når jeg har på 200 khz så er bunnen veldig tydelig/kraftig gul/rød og når jeg bytter til 50khz blir den mye tynnere/utydelig og fargen blir blå.

Jeg skal prøve og bruke tipset fra Abbor for å få litt bedre screenshots.

Tror faktisk ikke jeg har prøvd 50khz med motoren av, så det skal jeg prøve ut.

Ekkoloddkabelen ligger nær styrekablene fra motoren, så det er mulig det kommer støy fra de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det selv, men mener å ha lest at turteller-kabelen kan støye en god del... Blir spennende å høre om du ser en forskjell ihvertfall. Nytter jo ikke å skru ned sensitiviteten så mye at all annen ekko enn den fra steinbunn forsvinner.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.