Gå til innhold
Fiskersiden

Bare AreBare's Fiskedagbok 2011


AreBare
 Share

Recommended Posts

15. Mai - Ålefjærfjorden

Ja! Nå har man vært ute igjen og første turen gikk ut på det store skumle havet.

Dårlig vær gjorde at turen ble noe forsinket og først rundt klokka 11 var jeg og Vegard i bilen på vei ut til Ålefjærfjorden. Vi bestemte oss for å meite litt først og kjørte båten over fjorden til stedet vi fikk en helt grei steketorsk forrige gang. Etter et drift med 1 napp hos meg tok dessverre vinden seg opp og vi hadde store problemer med å holde bunnen. Grunnet det skiftende været bestemte vi oss for å dorge litt utover fjorden mot Hamresanden.

p5150042.th.jpg

Vi observerte faktisk en del brennmanet utover, men var heldige og klarte å unngå disse. Jeg benyttet en sølvfarget wobbler, mens Vegard prøvde lykken med en blå/blank møresild. Det skjedde ikke mye den første tiden.

p5150043.th.jpg

Vegard speider etter tyske invasjonsstyrker

Tiden utover ble brukt til prating over flere kopper kaffe.

Etter å ha dorget en liten time beit det på en liten sei på rundt kiloen, som ble sluppet rett på sjøen igjen. Like etter fikk jeg en rimelig heftig tangklase. Den kjempet bra men måtte gi tapt til slutt. En ny liten dødperiøde endte i en Trymtorsk.

Nå nappet det endelig hos Vegard og fisken sparket godt ifra seg på lett utstyr. Etter flere fine utras bestemte dog fisken seg for å spytte ut kroken igjen, til Vegard sin store fortvilelse. Vi får nok aldri vite hva som var i andre enden av snøret.

Noen sekunder etter kjente jeg liv i snøret hos meg, og kunne konstatere at horngjelen er kommet. Den ble veid til 610gr og ny registrert pers. Før jeg fikk sluppet den ut igjen drar Vegard opp en ny horngjel på 580gr. Denne får også svømme videre. Nå kan vel ikke makrellen være så langt unna?

p5150044.th.jpg

Se hvor rørt jeg blir over sverdfisken jeg har fått.

En ny laaaaaaang dødperiode kommer og blir kun avbrutt av en kilo-sei og en artig fight med en 2,5-3 kg sei som glipper like under båten. Vi konstaterer at sjøørreten dessverre har tatt ferie, og bestemmer oss for å pilke og meite. Nå drar Vegard den ene trymtorsken etter den andre, og alle får svømme videre.

Dagen avsluttes med en dublé for meg, med en kolje på en snau kilo og en hvitting på 625gr (enda en ny pers!)

7 timer fortært på sjøen og jeg noterer 8 landede fisk. En sei tatt med hjem til mat. Vegard får vel bortimot 10 små torsk og en horngjel.

Utrolig positivt å se så mye torsk i fjorden igjen.

19. Mai - Eielandsvannet & Syrtveitsfossen

Eielandsvannet frister meg til nok en tur, men ender kun opp med å miste to spinnere. Helt dødt. Ingen vak på drøye to timer. Møkkavann. Neste gang!

p5190047.th.jpg

Ettersom jeg ikke har spesielt lyst til å blanke, tar jeg turen til Syrtveitsfossen for å se om jeg kan lure en relik-laks. Det klarer jeg ikke, men lander en heftig stor 150grams ørret etter en lang og slitsom fight. Forøvrig høy vannføring.

p5190049.th.jpg

Forrige gang jeg var her, var jeg halvfull og i gummibåt. Forsvarlig? Nja.. Guiden hadde jo langt hår, akkurat som Cato.

p5190052n.th.jpg

Superørreten som nesten tok knekken på meg med sine 150 gram med muskler.

..

Bixit kjeksene smakte helt prima.

Håper inderlig fiskevatn.no snart får frigjort litt plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Igjen er det bare å takke for trivelig lesning og en fin rapport!

Vurderer J-krok ja. Har du noen anbefalinger på det området?

Er ihvertfall greit å ha litt av hvert med seg.

Denna hadde jeg oversett gitt.

Har stort sett Owner-kroker liggendes, og er godt fornøyd med de, både sirkel, semi-sirkel og J. Husker selvfølgelig ikke betegnelsen på de forskjellige, men det finner du jo lett ut ved å kikke i butikkhylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er det bare å takke for trivelig lesning og en fin rapport!

Denna hadde jeg oversett gitt.

Har stort sett Owner-kroker liggendes, og er godt fornøyd med de, både sirkel, semi-sirkel og J. Husker selvfølgelig ikke betegnelsen på de forskjellige, men det finner du jo lett ut ved å kikke i butikkhylla.

Takk for det!

Må få kjøpt inn litt diverse i ferien. Skal innom Campelen på vei til Florø, så da kan de plukke ut noe til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

4. Juni - Bekkevik, Kragerø

Årets tiende fisketur ble årets fjerde blanketur.

Satset på de flate, og fisket med glidetakkel sveiset sammen med et paternoster. Agn var frossen reke.

Ikke mye å berette. Mistet en fisk like etter ankomst som mest sannsynlig var en berggylte. Mye smånapping (som vanlig).

Ny plass medførte et realt bunnapp og tacklet endte opp med å flytte inn der nede i dypet.

Siden jeg var litt treig med å komme meg ut på tur denne dagen, fikk jeg kun fisket effektivt en times tid før båttrafikken tok overhånd. 3 timer i sola satte strek for denne første smaken av sommer.

12v1.jpg

13v1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

26. Juni - Tjørndalen i Njardarheim

Vær: Fra strålende sol og stille, til overskyet med innslag av regn. Vindretning vest/nordvest.

Utstyr: Spinnere og sluker

Etter at turen til Taumevassdraget ble skrinlagt grunnet usikre værprognoser, ble plan B iverksatt og det nye målet var Tjørndalen. Dette er et område i Njardarheim hvor jeg selv har hytte. Turen tar rundt 3 timer med tung sekk og greit vandrevær. Området byr på utallige vann med fisk av høy kvalitet om ikke alltid så veldig høy vekt.

...

Dagen for avreise startet med at jeg våkner etter 4 timers søvn etter et nattskift, full av iver etter å komme avgårde. Planen var å kjøre før klokka var passert 12.00, ankomme hytta rundt 15.00, vandre innover og være ved teltplassen rundt 19.00. Disse planene gikk rett på rompetten. For det første var jeg ikke helt våken så siste pakkingen tok lenger tid enn ventet, og i tillegg måtte jeg hente et par pakker med diverse fiskeutstyr (ankom litt forsinket), som jeg trengte til turen. Vi kom oss ikke avgårde før klokka var nærmere 13.00. Etter å ha kjørt en liten time finner vi plutselig ut at vi har glemt noe. Hurra! Rundt klokka 14.00 er vi på vei igjen. Nå havner vi bak utallige traktorer og syklister, noe som forsinker turen ytterligere, og for å toppe det hele finner vi ut at handelens dag i Evje betyr MYE folk og LANGE køer i butikken der vi skal handle diverse proviant. Når vi ankommer hytta flere timer forsinket, bestemmer vi oss for å overnatte der og ta turen dagen etter.

Vi sover ut, tar oss god tid, og begir oss ut i Guds frie natur rundt middag dagen etter. Denne dagen byr på perfekt sommervær, noe som ikke betyr perfekt vandrevær. Vi snakker VARMT. Luften dirrer og svetten renner. Det blir flere stopp langs bekkefaret innover Evardalen.

33v1.jpg

34v1.jpg

Grunnet flere pauser tar turen nærmere 4 timer, og da vi omsider kommer frem er det slutt på finværet og det skyer til. Bra for meg som skal fiske, selv om vinden er så lite optimal som den kan være. Nordvest.

Nå settes teltet opp og vi lager oss noe mat. Min bedre halvdel kræsjer i teltet med Jo Nesbø, mens jeg rigger stanga og gjør meg klar til kast.

38v1.jpg

Jeg følger bekkene som kryper mellom vannene som går under navnet Kyrkjenostjørnin og observerer en godt voksen ørret, men den vil ikke bite. En ørret hopper etter wobbleren lenger nede i bekken, men jeg rekker ikke å gjøre tilslag da jeg ikke forventer at fisken tar sluken før den treffer vannet. Ørreten ser ganske voksen ut, men hvor voksen får jeg aldri vite.

35v1.jpg

Nå har jeg ankommet Kyrkjenostjørnin og setter på en sildesluk og kaster i vei. Ingenting skjer på lang tid. Først etter bytte til en kobberfarget 12 grams Abu Droppen skjer det noe. En liten, men sprek fjellørret havner på land. Den drar vekta til utrolige 250gr, og kakkes til matfisk da vi har litt for lite proviant med oss på turen.

36v1.jpg

Det vaker over alt i vannet, og jeg skjønner at det er mye småfisk her. Prøver diverse sluker langs bunnen, men ingenting skjer. Etter enda en time bestemmer jeg meg for å bytte til en liten Panther Martin, rett og slett for å sikre litt matfisk, og dette gir uttelling. Jeg lander ytterligere 6 ørret, men ingen av de drar vekta over 3 hekto. Litt skuffende størrelse, men sparer litt til stekepanna. Resten settes ut igjen. Kunne kanskje med fordel ha kakket all fisken, da vannene ser nokså overbefolket ut, men det får bli en annen gang.

Klokka nærmer seg 22.00 og det begynner å regne litt. Vinden avtar og fisken har mer enn nok med å spise insekter, så jeg tar turen tilbake til teltet. Jeg slapper av mens fruen svinger stekepanna. Fisken smaker alldeles nydelig.

37v1.jpg

Dagen etter hadde jeg planer om å bruke til å speide etter overvintret bekkerøye i Halvorstjørn, men store deler av dagen regner regelrett bort. Tåka ligger i tillegg tykk rundt teltet, så vi bestemmer oss for å halvsove og høre regnet treffe teltduken og sauebjellene ringe. Utpå ettermiddagen letter tåka og vi må benytte sjansen til å pakke sammen og dra hjemover. Hadde håpet på å utforske småvannene rundt oss, men værgudene var virkelig ikke snille denne gangen. Neste gang blir det forhåpentligvis tid til mer fiske.

Alt i alt er vi godt fornøyd med naturopplevelsen.

Njardarheim er et nydelig stykke Norge, uansett vær.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sommerferien 2011 - Florø

Endelig var ferien i gang og første etappe på årets reise var Bergen. Her skulle vi overnatte på vei til Florø, da poden ikke er så veldig begeistret for å kjøre drøye 60 mil i ett strekk.

Stoppet i Bergen var dog en gylden mulighet for meg til å svippe innom Campelen og få spolt på braid på Tyrnos 30'n jeg kjøpte i vår. En ny stang skulle også handles inn. Jeg ville også hente en del tackles som var bestilt i forveien. Besøket var skikkelig trivelig, og praten handlet naturlig nok om fisking mens vi konsumerte flere kopper kaffe. Fant også ut at 1370 meter braid ikke var nok til å fylle opp snella, men skitt au. Endte opp med å kjøpe meg en Okuma Solterra etter å ha holdt i en mengde forskjellige stenger.

Etter rundt to timer begynte dama (som var på hotellet og ville sjekke ut) å mase om jeg hadde tenkt å flytte inn hos Lars-Ivar, noe jeg godt kunne vurdert, men med fare for å måtte betale barnebidrag i flere år fremover konkluderte jeg med at besøket måtte avsluttes.

Kommer tilbake en annen gang!

Ferien starter

155e471f4d.jpg

Stemningsbilde fra sjøtomta til svigers

Tirsdag 26. Juli

Denne dagen ble det en liten to timers tur med famile. Jeg måtte styre båten hele tiden pga. en noe aggressiv nordavind. Vi ble liggende mye på grunna for å finne ly for vinden, men vi fikk en torsk og 4 småsei. 2 ble tatt til agn.

Onsdag 27. Juli

En tur alene på sjøen. Fortsatt litt nordavind. Landet en hyse på rundt kiloen som fikk komme tilbake i vannet. Deretter en liten torsk. Denne fikk også svømme. Like etter landet jeg en torsk på rundt 2 kilo. Denne ble filet. Så kom havtåka som et skudd og jeg måtte komme meg inn til land igjen. Halvveis fremme får jeg motortrøbbel og må ro i den nå rimelig heftige nordavinden. Bølgene ble store og jeg hadde litt problemer med å kontrollere båten. Heldigvis kom en annen båt forbi og fikk slept meg hjem.

Søndag 31. Juli

Tur med svigerfar. Flo rundt midnatt, så vi kjørte utover like over syv. Første timene var stille. Jørn landet er par småsei som jeg kunne agne med. En time etter lå en liten lange på en kilo i båten. Ikke store karen, men ny art! Nå ble det stille igjen. Svigerfar dro etter hvert opp en slenger av en makrell. Etter å ha forsøkt litt forskjellige plasser endte vi opp med å ta et siste drift rundt Stabben. Det var ikke så dumt. Etter å ha drevet forbi en nise-jaget stim med småsei som kokte i overflaten, kom vi utover ei renne på rundt 70 meter. Her hogg det til på agnet og opp kom en lange på rundt 2.5kg. Like etter fikk jeg en ny lange på rundt 2 kg. Men nå ble det dødt igjen. Vi gav oss og var inne rundt klokka halv elleve.

1426369ab9.jpg

Dagens fangst

Tirsdag 2. August

Denne dagen ble fisketuren avlyst til fordel for snekring av sløyebenk nede ved båthuset. Etter mye om og men ble det nå en brukanes benk utav det. Bare for å få klarhet i en ting så var svigerfar snekker, mens jeg var støttekontakt.

144f0936c2.jpg

Solid forarbeid er viktig

1458ce6635.jpg

Vidunderet står fullt av silikon og tørker over natta.

Onsdag 3. August

En strålende fin dag. 25 grader i skyggen og nesten ikke et vindpust. Tidevannet var heller ikke med oss i dag, med fjære rundt 07.30. Tok likevel en liten tur utover alene i 11-tida. På vei ut dorget jeg litt etter makrellen, men endte opp med en lyr på halvannen kilo. Litt lenger ute agnet jeg opp med den ene makrellen vi har fått her oppe, og på første drift biter det på en lange på 2 kilo. Den blir stekt noen timer etterpå. Nydelig matfisk. Fisket et par små timer uten napp før jeg gav meg. Tross liten fangst var turen nydelig. Skikkelig sommerfølelse for en gangs skyld.

1467031000.jpg

Livet er ikke så aller verst!

14793487bd.jpg

Fyret "Stabben"

Søndag 7. August

Tur med svigerfar på ettermiddagen. Jomfrutur med den ”nye” båten som har blitt pusset på en stund. Tok lang tid før noe skjedde. Prøvde flere steder rundt ”Stabben”, men først når vi kjørte ut i nabofjorden fant vi fisk. Av typen sei. Av typen liten. Noe ble tatt til agn, og noe til mat. Største seien var rundt 2 kilo. Når agnet skulle til pers, begynte det å pøsregne og vi måtte pakke sammen.

Tirsdag 9. August

Ny tur med svigerfar. Vi prøver rundt samme sted vi fant en del sei på forrige tur. Første nedslipp gir flere småsei. Først når vi har kastet 10-15 sei tilbake i vannet får jeg en på rundt 2 kilo. Denne sparer vi. Nå finner vi makrellen, og den neste timen går med til å sanke inn 60-70 av de. Dette har vært etterlengtet. Prøver seinere å agne litt på bunnen, men vi må stadig flytte oss da vi ligger i veien for supply-skipene som går denne veien.

Alt i alt fikk vi altså rundt 60-70 makrell og sikkert like mange sei.

1489c67424.jpg

Makrælen æ' kåmmen!

Tirsdag 16. August

Lenge siden det har blitt noen fisketur nå. Drar utover rundt klokka 12.00, vannet er på vei ned og ingenting tilsier at det skal blir en fangstrik dag. Bunnmeiter først med et to krokspaternoster og en bom med slep i bunnen. Makrell som agn. Første timen skjer det lite. En trymtorsk får livet tilbake.

14997a1dca.jpg

En søt liten skjeggetass

Mister like etter en fisk etter å ha pumpet i omtrent 10 sekunder. Så etter enda en time napper det forsiktig, før stanga får fin bøy. Jeg gir tilslag og kjenner at fisken drar ut snøre i noen kraftige rykk. Strammer opp igjen og gir nok en tilslag. Nå må det pumpes. Fisken raser ut noen få ganger før den blir med oppover. Den fighter med jevne mellomrom hele veien. Når ca 100m snøre er sveivet inn kommer en stor brosme til syne. Jeg leiter febrilsk etter den lille kleppen jeg mener å ha sett i båten tidligere, men må til slutt lure en hånd inn under gjellelokket og løfte fisken oppi båten (skadet ikke fingrene). Båten ligger stille og jeg får veid fisken til snaue 9 kg.

1505425d69.jpg

Min første brosme!

Ny art og ny pers! I kampens hete får jeg ikke merket av på kartet hvor fisken tok, men bestemmer meg for å kjøre litt tilbake og ta et nytt drift. Tacklet blir sittende igjen i fisken og jeg går over til et nytt slep med to kroker og fjerner PN-tacklet. Agner med hel makrellfilet og slipper ned igjen. Tar 3-4 drift rundt der jeg tror jeg fikk brosmen, men uten resultat. Bestemmer meg for å prøve litt lenger inne der dybden er rundt 70 meter. Ikke lenge etter er det på ny bra med liv i enden av snøret. Opp kommer en ny brosme, og denne veier jeg inn til 7.1 kg. Nå ringer jeg dama og ber henne komme ned til sjøen for å ta bilder av fangsten, og agner opp siste fileten før jeg skal kjøre til land. Ikke lenge etter biter det på nytt. Brosme igjen! Denne gangen bare 2 kg, men likevel fin stekefisk. Nå går turen inn til land, der ny veierunde og

fotografering, sløying og filetering venter.

En dag med strålende sol, nesten null vind, minimal avdrift, fjæresjø har gitt full uttelling. Denne dagen glemmer jeg ikke så lett.

1510adb0e7.jpg

På vei inn til land.

1526495a8d.jpg

En stolt fangstmann (med kule bukser).

Onsdag 17. August

Etter å ha landet etter gårsdagen, blir det fisketur med dama i dag. Siste turen i årets sommerferie. Bortimot samme forhold som dagen før. Jeg kjører til plassen jeg fant brosmen og prøver flere drift her. Vi fisker begge med slep agnet med makrell. 3 timer går. Kun ett napp. Og før man vet ordet av det må man kjøre inn til land igjen.

Torsdag 18. August

Siste dagen med arbeid på brygga og siste finpuss på ekkoloddet som ikke fikk prøvd seg i det hele tatt. Dagens vær tillater ikke testing andre steder enn inne i dammen. Sommeren er på hell, og nå må jeg vente to år før jeg er tilbake igjen. Ble mindre fisking enn planlagt, men mye arbeid har blitt gjort nede ved sjøtomta, så ferien har vært langt ifra bortkastet.

15335a4a3f.jpg

154b439750.jpg

Ekkoloddet får såvidt en testrunde før ferien er over.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport- oppsumering av fiskeferien Are :) Ser ut som om det går fremover med fiskinga. 9 kgs. brosme er respektabelt. Håper det smakte og ikke minst håper jeg at dere også prøvde hodet. Det er indrefileen i denne fisken !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport- oppsumering av fiskeferien Are :) Ser ut som om det går fremover med fiskinga. 9 kgs. brosme er respektabelt. Håper det smakte og ikke minst håper jeg at dere også prøvde hodet. Det er indrefileen i denne fisken !!

Ja, var gøy å endelig lande noe stort. Mange år siden sist. Skulle bare hatt en større båt her nede, så jeg kunne komme meg ut på dypet.

Hodet ble dessverre ikke prøvd. Vurderte å spare for å koke kraft, men har en del hoder og rekeskall liggende på frysen så jeg meldte pass.

Hvordan tilbereder du hodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var gøy å endelig lande noe stort. Mange år siden sist. Skulle bare hatt en større båt her nede, så jeg kunne komme meg ut på dypet.

Hodet ble dessverre ikke prøvd. Vurderte å spare for å koke kraft, men har en del hoder og rekeskall liggende på frysen så jeg meldte pass.

Hvordan tilbereder du hodene?

Fjerner gjellene, legger dem i grov salt dagen før. I en passe kjele koker jeg - løk-grov pepper- chili-spisskumin-gullrøter-tomater-og poteter. Etter at den koker opp og når det er ca. 1 kvarter igjen til potetene er klare, legger jeg hodet oppi det helle. La det trekke til kjøtet løsner fra beinet.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner gjellene, legger dem i grov salt dagen før. I en passe kjele koker jeg - løk-grov pepper- chili-spisskumin-gullrøter-tomater-og poteter. Etter at den koker opp og når det er ca. 1 kvarter igjen til potetene er klare, legger jeg hodet oppi det helle. La det trekke til kjøtet løsner fra beinet.

Hørtes spennende ut. Alltid moro å prøve nye måter å tilberede fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner gjellene, legger dem i grov salt dagen før. I en passe kjele koker jeg - løk-grov pepper- chili-spisskumin-gullrøter-tomater-og poteter. Etter at den koker opp og når det er ca. 1 kvarter igjen til potetene er klare, legger jeg hodet oppi det helle. La det trekke til kjøtet løsner fra beinet.

Komunikasjon er ikke enkelt til tider, formulering av hva jeg mener , og som Kanarier med spansk som morsmål kan jeg til tiders tråke på salaten. Leste på nytt mitt svar, og før katastrofen intreffer, i tilfelle du leser og tolker oppskriften annerleddes en det som ble ment fra min side :

Det er hodet til brosma som skal opp i kjelen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lenge siden det har skjedd noe her nå. Grunnen er at det har skjedd for mye på hjemmebane, men oppdaterer i første omgang med en litt utradisjonell rapport fra rypejakt og en liten fisketur i slutten av september..

Rypejakta 2011

Rypejakta startet med styrtregn og liten kuling i år. Ergo, første dagen ble en innedag.

Seint på ettermiddagen sluttet det å regne og jeg tok meg en liten to timers tur for å se om jeg kunne finne noen fjærkre. Det tok ikke så lang tid før jeg kom på en flokk på 12 ryper. De lettet på litt for langt hold, så jeg gikk etter. Et kvarters tid senere fant jeg flokken igjen. To skudd ble avfyrt, men rypene la seg på vinden og haglene havnet langt bak. Nok en gang gamblet jeg og fulgte etter, og nok en gang fant jeg flokken. Denne gangen ble det treff og en fin lirype måtte si takk for maten. Resten av flokken forsvant nå over på naboterrenget.

243576bd1a.jpg

2448e489b4.jpg

Neste dag var været noe bedre, selv om vinden fortsatt var plagsom. Når man jakter alene og uten hund blir det mye tråling for å finne fugl, og denne dagen var lite givende fangstmessig, men veldig givende naturopplevelsesmessig. Høsten er en fin tid på fjellet, og å kunne sitte ved et bekkefar og spise niste mens rovfuglen ligger på vinden rett fremfor deg og speider etter bytte er ubetalelig. Denne dagen observerte jeg kun to ryper. Den ene på flere hundre meters hold. En andre måtte bøte med livet.

2456cb5436.jpg

Kom også over et lite krypinn ved enden av terrenget. Greit å vite hvis man skulle komme ut for dårlig vær.

246f82ab05.jpg

Senere på kvelden bestemte jeg meg for å ta en fisketur. Årets siste fisketur på fjellet. Det har dessverre bare blitt altfor lite fisking her i år. Turen gikk til Kråkelivannet som i fjor gav fine fangster i september, om enn noe tidligere i måneden. Årets tur ble dog en bomtur. Eneste jeg observerte var en fin ørret på rundt kiloen som fulgte etter sluken inn til land 2 ganger. Den virket sløv og helt sikkert klar for gyting. Spørs om ikke jeg var et par uker for seint ute. Noen få vak ble observert i løpet av runden rundt vannet.

2475bb252d.jpg

På vei hjem i mørket lettet et lirypekull et par meter fremfor meg, noe som omtrent fikk meg til å drite i buksa.

Siste dagen var værgudene i mot meg igjen og dagens jakt og fisketur ble avlyst. Jeg ble i stedet sittende inne og fordøye gårsdagen.

248962aa0d.jpg

Ettersom jeg har begynt å få problemer med knærne (før fylte 30 år), blir årets rypejakt min siste inntil videre. Jeg kan ikke lenger gå inn på de beste terrengene uten store smerter, noe som resulterer i dårlige fangster til noe stive priser. De siste årene har vel rypene kostet meg 1.500,- stk.

Siste dagen var altså over og jeg pakket og gikk mot bilen. Var turen over? Neida. Jeg sklir i trappa ned fra hytta og tar meg i mot med høyre hånda. Noe kjennes galt ut, og ja, hånda så litt rar ut. Jeg klarte faktisk å treffe et armeringsjern, som gikk et godt stykke inn i hånda og oppover armen. Så før jeg kom meg hjem måtte jeg kjøres på legevakta og ta stivkrampe og sy 5 sting. Helgens planlagte fisketur i Kragerø gikk dermed i vasken.

2490ab57e1.jpg

Det ble ihvertfall en minneverdig tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dagen var altså over og jeg pakket og gikk mot bilen. Var turen over? Neida. Jeg sklir i trappa ned fra hytta og tar meg i mot med høyre hånda. Noe kjennes galt ut, og ja, hånda så litt rar ut. Jeg klarte faktisk å treffe et armeringsjern, som gikk et godt stykke inn i hånda og oppover armen. Så før jeg kom meg hjem måtte jeg kjøres på legevakta og ta stivkrampe og sy 5 sting. Helgens planlagte fisketur i Kragerø gikk dermed i vasken.

Kan det ha vært karmaen som slo til siden du satte jakt foran fiske???

Uansett trivelig å lese noe fra den kanten igjen, som alltid en glede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

16. Oktober – Sømstranda

(Her kommer årets siste rapport fra mitt fiskeri. Rapporten har ligget på pc'n en stund, men jeg har ikke tatt meg tid til å legge den inn her. Rapporten er som rapporter flest fra surfmiljøet på sørlandet, preget av småfisk.)

Kom meg av gårde tidlig om morgenen, mens det enda var mørkt, og var fremme ved den bestemte plassen akkurat i det mørket begynte å slippe taket.

Rigget kjapt opp utstyret og agnet med reke og makrellstrimler. Før agnet treffer bunnen, hører jeg et vanvittig rabalder bak meg. Oppe i skogen kommer tre rådyr spaserende, helt uvitende om at jeg sitter bare 15 meter unna. I det jeg tar frem kameraet for å knipse noen bilder, rister det febrilsk på stangtuppen. Jeg griper stanga og skremmer rådyrene, fisken vil heller ikke sitte. Spennende start.

En liten dødperiode med litt mikronapping tiltar.

Jeg koser meg med kaffe og nyter stillheten denne nydelige høstdagen, og omsider får jeg også fast fisk. Det er faktisk en liten lange som havner på land. Svært uventet fangst på 30-40 meters dyp her i området. Den ser ut til å ha litt skader fra før, men virker ved sine fulle fem og svømmer like etter lykkelig til bunns igjen.

6543989827_935a756434_z.jpg

De neste timene går stort sett i mikrohvitting, knurr, sei og en overraskende stor mengde torsk på 10-12 cm. Spennende å se at torsken har fått gyte i fred i vinter. Alle tatt på sirkelkrok så de svømmer fortsatt rundt (håper jeg).

6543992939_6a373cd3fe_z.jpg

Drar opp nærmere 20 hvitting på ca samme plass, før jeg bestemmer meg for å rigge den andre stanga til gyltefiske. Det tar ikke lange tida før det napper og opp kommer flere småtorsk. Etter en stund kommer også en leppefisk til overflata. Tropefisk!

6543994247_b945ab0c43_z.jpg

Som kronen på verket drar jeg opp en av leppefiskene som fighter for livet, berggylten. Den veier like under kiloen og får leve videre.

6543988253_9b6c4e7a62_z.jpg

Ingen voldsomt bra fangst å snakke om denne dagen, men det var turen vel verdt når man både får besøk av rådyr og ser at torsken virker å ha fått en ny vår her på sørlandet. Tidligere i sommer fikk jeg en respektabel mengde torsk på snaue halvkiloen, og går ut fra at disse er overlevende etter gytinga for to vintere siden. Forrige vinter ser også ut til å ha båret frukter. Er det den lange isperioden som har satt sine spor? Man kan bare spekulere og vente i spenning på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.