Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har du på deg på fisketurer?


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Lurer på hva slags bekledning dere har vært mest fornøyd med. Er på utkikk etter bukse og jakke som tåler fiskeblod uten at det inntørker eller flekker av på selve jakka. Også tøy å ha på seg under vadebuksa og jakke hadde vært fint å få noen tips på.

Skal gå til innkjøp av ordentlig utstyr i år, og ser jo det er et hav å velge imellom.

Tips tas med stor takk¨

PS! Nå kan man seff si er det sommer eller vinter fiske, men min erfaring er at selv om det er sommer, kan vinden være sur, så blir det for varmt får man heller ta av seg noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bergans Pasvik II bukse og jakke ytterst, kansje litt dyrt, men holder meg tørr og varm. Innerst bruker jeg aklima "brynje" eller Janus ullfrote(evt. begge hvis det er svært kaldt). Bruker det samme under vaderne, men jeg vader ikke om vinteren.

Bruker ofte en vindtett fleecejakke fra XXL som mellomlag, trur merke er "Laksen". Er på andre jakka nå, helt klart mitt favorittplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer voldsomt ifht hvor jeg skal fiske, hvordan jeg skal fiske og når jeg skal fiske... Det er dog ett plagg som nesten alltid er med, og det er en god hals. Ullhalsen til Buff er muligens det mest geniale plagget jeg eier. Uvurdelig fra bittelitt kjølig til bikkjekaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Synes Bergansforslagene ser veldig bra ut, blir nok en slik til kveitefisket. Jeg sliter med å finne en bukse jeg er fornøyd med å ha under den neoprene vadebuksa når laksen skal tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vadebuksa kjører jeg normalt en fleece "treningsbukse"/joggebukse. Er det kaldt går det superundertøy under der igjen. Nåværende fleece treningsbukse har vært med på såpass mye at den nå kun benyttes under vadebuksen. Ellers var den suveren å f.eks tusle rundt hytta med også, men nå har den etter flerer års bruk fått et usteende som gjør at den kanskje bør fornyes. Så da blir det vel leting - angrer på jeg ikke kjøpte 10 den gangen da den kostet 130 kr eller noe i den duren på Cubus. Den jeg hadde de 5 årene før der var faktisk kjøpt på Dressmann...!

Desverre finnes det fåp bilder azv den da den stort sett befinner seg under vadebuksen når det er kamera til stede, men har dukket opp på et par bilder i løpet av sommeren:

http://www.flickr.com/photos/41756663@N08/4834985990/in/set-72157623018378789/

http://www.flickr.com/photos/41756663@N08/4829783487/in/set-72157623018378789/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mest fjord og sjø og mye stillestående, er derfor ikke så kjempeviktig med veldig bevegelig materiale. har da på meg det jeg trenger til varme med kombi av craft superundertøy og lurer på om det er norheim ullundertøy. supplerer så med vann og vindtett, og jeg er og kjempefornøyd med buff'er av forskjellige slag. ved høy kuldefaktor er det fleecebuff rundt halsen, en tynn buff om går fra bakhode og fram til skautlignende dekning. så er det varm lue over det. Grunnet mye erfaring med å ødelegge dyre klær med fiskeblod og slim og vasken som derpå følger, har jeg vert en tur på B&S og kjøpt helly hansen arbeidsregntøy. godt og tykt som det unger får på seg i barnehagen. dette kan man vaske så ofte man vil og holder deg vann og vindtett uansett. de tåler å ligge sammenrullet i en pose eller boks over lengre tid og er lette å ta på med sko og annet tø på.

på hendene bruker jeg et billig par med skihansker, som ikke ble brukt til noe annet uansett. dette funker for en liten tid, men må over på padlehanskene mine når de er blitt våte. disse er noe kaldere, men takler fukten bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer med forholdene, men bergans breheimen er ei god bukse som jeg nå har 2 av som blir brukt mye. Denne i kombinasjon med brynje stealongs og kanskje til og med devold longs uttapå det igjen gjør at jeg kan holde på i 10 minus hvis det kniper og ha det brukbart. Om sommeren har jeg invistert i ei veldig lett og tynn fjellreven bukse til de varmeste dagene. Denne er veldig rimelig og dermed ikke så fali om får en flekk på seg. Og man kan vel strengt tatt si at jeg ikke er så forfengelig, og om det skulle være en flekk eller ei revne noe sted, så er det ingen krise. På overkroppen er det brynje, devold og fleece... kanskje til og med 2 fleecejakker. Toppet med Norønna Recon hvis det blåser eller er vått i lufta. Har og ei utlitt bergansjakke som fortsatt gjør nytta på dagsturer, men som kommer til kort på ekspidisjoner over flere dager med regn. Halser i masse forskjellige lengder og stoffer blir vurdert etter temperaturen. Kåbboihatt i filt holder været utenfor intimgrensa mye bedre enn noe annet. Samtidig som du ikke har en hette som stenger lyder og inntrykk ute fra hodet ditt. Den blir gjennomvåt på ca 3-4 dager med regn, men veier opp med å dempe lyden fra regn som drypper på den slik at mine kattesanser ikke blir påvirket :). Polaroide solbriller som er spikka til med min egen brillestyrke med gul\grønne glass. Viking fotttøy i form av joggesko eller jaktstøvler. Begge varer lenge(holder tottisane tørre) og er komfortable på mine føtter.

Jeg er hellig overbevist om at god bekledning sørger for større fangst. Tar bort ett element som du må bry deg om når du først er ute å fisker hvis klærna dine er godt tilpasset det du skal drive med. Slik at fokuset ligger på presentasjon av agnet ditt, og ikke på "det er kaldt" eller noe i den stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte trøndere glemmer votter, lue og sko når de skal isfiske. Frøys ganske mye, men det herda meg til gjeddeturen da det var 0 grader, kjørte shorts og t-skjorte. Vanligvis er det 400kroners termodress og utette vernesko på vinteren. Poenget er at jeg fortsatt puster uten å ha kjøpt 3-4000 kroners Bergansjakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fornøyd med mine klær på tur, bruker følgende på sommer/vår/høst tur:

Bukse: Norrøna Trollveggen "bib" går helt opp til brystkassen, men seler..genial bukse og veldig vanntett og solid rundt rumpe og kne region.

Jakke: Arcteryx Pac-lite. Denne jakke elsker jeg, har hatt den i 3 år ca nå..det er en solid gore-tex jakke som er utrolig komprimerbar, kan komprimeres helt ned slik at man kan ha den omså i bukse lomma, ganske tynn da, men slitesterk og vanntett som bare det.. koster vel rundt 2700 nypris. Men vet at flere leverandører har pac-lite versjoner. Under jakka bruker jeg enten fleecegenser eller fleecejakke fra north-face.

Vader: Har en knallgod vaderbukse jeg kjøpte for 3 år siden. Merket er guideline og buksen heter ventx. Den er veldig tykk rundt kne og rumpe region som gjør den veldig slitesterk. Under vadebuksen bruker jeg fleece-bibs, som er samme prinsippet som trollveggen buksen min, bare i fleece. Denne varmer mer en godt nok! :withstupid:

Når det gjelder superundertøy så bruker har jeg janus, h/h og bjørn dæhlie. H/H sitt sett er faktisk det dyreste, koster vel rundt 700,-, men faktisk så foretrekker jeg superundertøyet til bjørn dæhlie, synes det sitter bedre på kroppen, og har ikke problemer med at "buksen" sklir ned når man beveger seg!

Dette settet er byggd for både kaldt og fint vær. Jakken er genial siden den er så tynn, kan brukes som vanlig regnjakke når det er varmt, med glidelåser under armene. Går ofte med denne jakken og sekk på med bar overkropp under om det regner.

Ellers så har jeg kjøpt nylig en Berghans trollhetta 95 liters sekk som jeg er strålende fornøyd med, sammen med et nytt telt Helsport romsdalshorn 3-manns : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sansen for den gode gamle halsen igjen dersom det er surt og kaldt. Siste tilskudd i avdelingen for bekledning er forøvrig disse: http://elbe.no/fisk/produkter/bekledning/tidligere_modeller/12829/no

Egentlig hansker som brukes av yrkesfiskere, men etter å ha kikkefisket på vårisen med overvann til skuldrene fant jeg løsningen her. De er forsåvidt ikke egnet til finmekanikk, men er utvilsomt den beste løsningen jeg har funnet hittil til kikkefiske om det er bløtt og/eller kaldt. Geniale også på sjøisen, ikke minst om man skal rense eller filetere fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tidlig vår/høst/vinter så pleier jeg som regel å bruke superundertøy fra Brynje innerst (det gode gamle undertøyet i netting - for visse forumbrukeres nytelse), siden billigere superundertøy som f.eks. Mckinley ikke er i nærheten på hva det å absorbere fuktighet angår. Med Brynje sitt superundertøy kan man gå seg svett og varm, og hvis man stopper opp et par minutter så har fukten forsvunnet, og man slipper å bli kald.

Ellers brukes en bukse fra Stormberg (som dessverre ikke ser ut til å ha gått ut av produksjon) mye, den er ganske tykt fòra med et stoff som slipper ut mye varme, og samtidig sørger for at kulde ikke kommer for mye inn. Glidelåsåpninger på siden av hvert lår gir mulighet for ekstra lufting - noe som er veldig kjekt. Denne bruker jeg fra sommer til tidlig i desember uten noe ubehag.

Til den kaldeste årstiden så er også microfleece-buff et av de viktigste plaggene jeg har. Nå er jeg så heldig at samboeren min syr og lager det meste, så hun ordner den delen. Jeg liker å ha buffene lange; slik at hvis det er skikkelig kald vind så kan man dra toppdelen av buffen over bakhodet, og ha den under lua. Jeg får de laget slik at de er lange nok til å dekke fra leppene til nedenfor halsen hvor superundertøyet og genser har åpning. På den måten siger buffen aldri ned og den kan også brettes om man vil ha litt ekstra beskyttelse foran.

Skal jeg på langturer, så er jeg nøye på å ha med ekstra lue, vanter og hansker. Disse har jeg fått ordnet en vanntett pose til, hvor de ligger tettpakket. Veier så godt som ingenting, posen tar liten plass når den klemmes tom for luft og man slipper å uroe seg for å få iskalde hender om hanskene man har på blir våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk min DAM Hydroguard flytedress i går - kjennes meget bra ut. Blir ikke vanskelig å velge klær for tur på fjorden søndag :D

Har tidligere brukt en HH skibukse i båten - har fått noen blikk i varmestua på fjellet når jeg kommer inn og stinker fisk...

Ellers enig med de som fremhever hals / buff som et plagg du ikke vil være foruten. Det går fint uten noe på hendene så lenge du får tettet luftstrømmen inn og ut rundt nakken. Lue er selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Ellers så funker det bra med godt, gammeldags regntøy med ull under. Ute på fjorden i hvertfall. Kjempegreit å bare slenge regntøyet inn i vaskemaskina etterpå hvis det har fått mye saltvann og fiskeblod på seg. Aalesund oljehyrefabrikker har flere ok regnsett. Men på vinterstid er ikke dette tilstrekkelig.

Jeg synes imidlertid at kalde fingre kan være et problem. Vet lissom ikke helt hva jeg skal gjøre, for det er ikke så lett å holde grepet i stang og snelle med hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sansen for den gode gamle halsen igjen dersom det er surt og kaldt. Siste tilskudd i avdelingen for bekledning er forøvrig disse: http://elbe.no/fisk/...deller/12829/no

Egentlig hansker som brukes av yrkesfiskere, men etter å ha kikkefisket på vårisen med overvann til skuldrene fant jeg løsningen her. De er forsåvidt ikke egnet til finmekanikk, men er utvilsomt den beste løsningen jeg har funnet hittil til kikkefiske om det er bløtt og/eller kaldt. Geniale også på sjøisen, ikke minst om man skal rense eller filetere fisk.

Den der var genial. Skal vurderes til skreifisket til vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så funker det bra med godt, gammeldags regntøy med ull under. Ute på fjorden i hvertfall. Kjempegreit å bare slenge regntøyet inn i vaskemaskina etterpå hvis det har fått mye saltvann og fiskeblod på seg. Aalesund oljehyrefabrikker har flere ok regnsett. Men på vinterstid er ikke dette tilstrekkelig.

Jeg synes imidlertid at kalde fingre kan være et problem. Vet lissom ikke helt hva jeg skal gjøre, for det er ikke så lett å holde grepet i stang og snelle med hansker.

På sjøen har jeg brukt noen forholdsvis billige hansker fra Tools om det ikke er sprengkaldt. Du kan se de i videoen fra første turen utpå i fjor her:

Om du stopper filmen på ca 1:34 og ser i fullskjermvisning så vil du få et godt inntrykk. "Strikket" på oversiden og stort sett hele hånden består av en slags gummi.

Når det er sagt er det stor forskjell på hvor kald forskjellige folk blir på hender og det er ikke sikkert det er nok for deg, men det var nok for meg på de kaldeste dagene vi var utpå i fjor vinter og endatil de dagene det var noe regn i tillegg....

Fordelen med de er at de nær sagt ikke koster noen ting. I hvertfall ikke når jeg kjøpte 10 par av gangen. Før eller siden lukter jo fiskehansker omtrent som Bekkevold sine klassiske langstøvler og da er det bare å kaste de (eller agne med de)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sjøen har jeg brukt noen forholdsvis billige hansker fra Tools om det ikke er sprengkaldt. Du kan se de i videoen fra første turen utpå i fjor her:

Om du stopper filmen på ca 1:34 og ser i fullskjermvisning så vil du få et godt inntrykk. "Strikket" på oversiden og stort sett hele hånden består av en slags gummi.

Når det er sagt er det stor forskjell på hvor kald forskjellige folk blir på hender og det er ikke sikkert det er nok for deg, men det var nok for meg på de kaldeste dagene vi var utpå i fjor vinter og endatil de dagene det var noe regn i tillegg....

Fordelen med de er at de nær sagt ikke koster noen ting. I hvertfall ikke når jeg kjøpte 10 par av gangen. Før eller siden lukter jo fiskehansker omtrent som Bekkevold sine klassiske langstøvler og da er det bare å kaste de (eller agne med de)....

Ha ha, Bekkevolds klassiske langstøvler :lolu: Den var morsom:-) Men, disse hanskene virker kjekke, det viktigste er at vinden ikke får godt tak, det er da man blir som kaldest. Eller hvis man blir for våt på hendene og det er ikke til å unngå dersom det regner..... Hadde du vøri vant med Østerdalens djupe skoger, Ølgylt, så hadde du nok vent deg til hansker du også ;) Forøvrig enig med don don: Det er fullt mulig å utvikle ullfetisj, når en først har kjent ullas varmende egenskaper. Med 30 bitende minusgrader vinterstid, så gjelder det å kle seg etter stand og stilling, vet dere- øh. Men da er det forresten så kaldt at ingen fisker vel da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.