Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Frisch

Du fisker hvis fisken har sjansen til å bite på agnet/kroken du presenterer. Fisker man med jaktutstyr, eller blir det da noe annet? Hagle er ikke fiskeutstyr, det er heller ikke pil og bue. Men dette visste du kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole Magnum

Til dere som driver med C&R, dette er da mye værre for fisken enn å dø momentant av et skudd i nærheten av den, til dere uvitende fiskere så skyter man ikke hue av gjedda, men med siden av den slik at fisken er hel, den dør av trykket som oppstår når hagglladningen treffer vannet.

Så hvis du kunne velge mellom å dø momentant eller leve med litt tannverk så hadde du valgt hva?

C&R på storgjedder er det eneste riktige fordi de er på toppen av næringskjeden og dermed fulle av miljøgifter. Ved å slippe ut fisken igjen kan man drive sportsfiske uten å knekke bestanden og ødelegge balansen i vassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Ole Magnum

Til dere som driver med C&R, dette er da mye værre for fisken enn å dø momentant av et skudd i nærheten av den, til dere uvitende fiskere så skyter man ikke hue av gjedda, men med siden av den slik at fisken er hel, den dør av trykket som oppstår når hagglladningen treffer vannet.

Så det er bedre å dø enn å leve? Kjipt liv du må ha.....

Dette er ellers et utdebatert emne, og problemstillingene er belyst tidligere. Men det er jo klart at de som sliter med sirkulasjonssvikt ikke heller har fått med seg dette[ :( ]. Bruk søk knappen, pleier å fungere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Dachs? Du her? Er jeg nødt til og besøke www.Sluttstykket.com?[ :( ][ :) ]

Eller er du i færd med og konvertere til sportsfiske?

Ikke si at du har glemt meg? solan? Ingen bjeller?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Dachs? Du her? Er jeg nødt til og besøke www.Sluttstykket.com?[ :( ][ :) ]

Eller er du i færd med og konvertere til sportsfiske?

Ikke si at du har glemt meg? solan? Ingen bjeller?[ :D ]

Hehe... heisann. Husker nicket jo. Har ikke vi vært innom dette temaet tidligere? Jakt og fiske hører da sammen Solan. Var ivrig fisker før, men er enda ivrigere jeger nå. Er innpå her bare fordi brodern er så ivrig her... blydonkern kaller han seg visst. Han er fiske, jeg er jakt. Hvis vi er på sjøen sammen så skyter jeg steinkobben så han får fisket i fred. Passer bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske er fangst. Fangst på lik linje med jakt med feller igjen sees på som jakt.

Fiske er sport, det er jakt også.

Jakt er morro, det er fiske også

Jakt og fiske betyr hygge med venner og mat i fryseren..

Catch and release er tortur og maktmissbruk.

Hva mener dere egentlig? Fiske er ikke jakt fordi dyret kan velge om det skal bite på kroken eller ikke? Hmm Kan det virkelig velge når den er dekket med så nydelig agn? Nei. Det er ikke noe valg, den biter på av sult og instinkt..

En elg velger hvilken vei han skal gå hjem, at dette tilfeldigvis er forbi en jaktpost er i praksis det samme som en fisk som tilfeldigvis svømmer forbi...

Jakt er å drepe enkelte dyrearter.

Fiske er å drepe andre dyrearter.

Eneste praktiske forskjellen er at "dere" er lydløse mordere som drar opp den ene etter den andre, mens vi er litt mer "humane" og skyter vår utvalgte og gir de andre en sjangse til å stikke av.

At gjeddeskytende fiskere blir eksludert på denne måten får meg bare lyst til å ta med revolveren ut til nærmeste stille & fredlige vann med masse aktive fiskere og smelle til med de mest kraftige partonene jeg har.. Dag etter dag.

Nå skal det sies at jeg personlig har mere tro på buefiske enn fangst med skytevåpen siden bue går mere hånd i hånd med andre utøvere da begge er forholdsvis lydløse.

Men Norge er stort nok for oss alle så sant de som fisker med andre våpen enn fiskestang tar hensyn til de vanlige konversonelle sportsfiskeres interresser og dermed er påpasselige med lydnivå og vanlige sikkerhetsbestemmelser.

Hold dere til fakta. Dette er et diskusjonsforum for fiske fakta er gjeddeskyting er regulert som fiske [ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Skyting er ikke fisking, ferdig med det! Å blåse hodet av gjedde under dens sårbare gyte-periode der den fører slekten videre er like tøft som å stjele godteri fra unger spør du meg.

Så innmari aggressiv du var da? Man verken fisker eller jakter fordi det er tøft, men rett og slett fordi det er morro. Det finnes da mang en sport jeg selv ikke ser poenget med, men allikevel har jeg såpass med empati at jeg greier å se at andre liker det.

Fryktelig aggressiv gjeng her. Ikke bra. Gjeddeskyting, om det så gjøres med revolver, hagle, eller pil & Bue er lovlig og det praktiseres. Det nevnes at dette er fjernt fra fiske. Vil ikke si det. Det er fiske med dertil egnet redskap. Kan jeg diskutere seljakt her da? Det er regulert av fiskeridepartmentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

min definisjon på fiske, er at fisken selv velger å ta det du fisker med av egen fri vilje, ikke at den skal få ei pil igjennom ryggen....

Men har fisken egentlig noe valg?

Tenk deg 4-5 fisker i en kameratgjeng. De flyter i sirkel rolig rundt en blank fin krok med en saftig og god mark tredd på..

De er alle veldig sultene og marken er akkurat hva de trenger. Har de da egentlig noe valg? Gjedden velger jo hvilken vei den skal svømme..

Fakta er at alt i livet styres av tilfeldigheter. Noen blir skutt andre blir fisket. Jakt på gjedde med bue og krutt er lovlig og regulert som fiske, hvorfor kan vi ikke da diskutere denne formen for fiske her?

Er ikke rart det er krig i verden når folk er full av så mye fordommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Sport er det..fiske er det også (det er også garn, ruse etc).. problemet deres er at dere er på en side for SPORTSFISKE (finn et leksikon og les definisjonen). Diskuterer man fotball på et innebandy-forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.