Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av crom

fryktelig så mange nye her da, og alle jakter de ? Skjønner ikke vitsen å debattere dette her, finnes det ikke noe jakt forum kanskje, stakkars, [?] Skyting er jakt [ :( ] ikke fisking [^]

Joda.. det finnes et jaktforum. Det er så fint atte. Men gjeddefisking med skytevåpen er langt unna jakt i skog og mark.

Jeg skal forklare litt. Jegere er enkle mennesker skjønner du. Det fungerer slik. Lurer man på noe med fisk, spør en som fisker. Her inne er det sikkert mange som fisker, så her kan man spørre om når gjeddeleiken er, hvor det har startet etc. Han som startet den tråden som ble stengt, OleM, han lurte på om man trengte grunneiers tillatelse. Han anså det som naturlig å spørre her inne for det dreier seg om fisk.

Hvorfor inni granskauen møter dere folk med annet redskap med en slik enorm aggressivitet? Det er fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av 357magnum

Men har fisken egentlig noe valg?

Tenk deg 4-5 fisker i en kameratgjeng. De flyter i sirkel rolig rundt en blank fin krok med en saftig og god mark tredd på..

De er alle veldig sultene og marken er akkurat hva de trenger. Har de da egentlig noe valg? Gjedden velger jo hvilken vei den skal svømme..

Fakta er at alt i livet styres av tilfeldigheter. Noen blir skutt andre blir fisket. Jakt på gjedde med bue og krutt er lovlig og regulert som fiske, hvorfor kan vi ikke da diskutere denne formen for fiske her?

Er ikke rart det er krig i verden når folk er full av så mye fordommer..

De har iallefall mer valg enn om man skyter den.... hadde det vært så enkelt som du sier, hadde det vel ikke vært like spennende å fiske.Man fisker jo for at det er tidvis krevende, og i håpet om at noe skal bite på...er ikke like spennende å vite at det biter uansett.Anyway, dette er et sportsfiskerforum. Det kommer aldri garnfiske, tråling eller skyting av fisk til å bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

Sport er det..fiske er det også (det er også garn, ruse etc).. problemet deres er at dere er på en side for SPORTSFISKE (finn et leksikon og les definisjonen). Diskuterer man fotball på et innebandy-forum?

selvsagt:

(Stang)fiske drevet som sport

Altså.. stang i parentes. Sportfiske bedrives nødvendigvis ikke med stang. nå har jeg lest ordboka. Nå kan du gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Til helgen blir det elgfiske med gjeddesaks på meg ihvertfall. Sirkulasjonssvikten lenge leve ;-)

Vi snakker faktisk om lovlige aktiviteter. Du må ikke oppføre deg som en idiot selv om du ikke liker at noen bedriver en lovlig aktivitet du selv ikke har sansen for.

Men jeg tar da hintet. Er samtlige sportsfiskere like aggressive som deg? Når vi møtes skal vi da fly i trynet på hverandre? Hva er agendaen din? Er det på denne måten du møter voksne folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Sport er det..fiske er det også (det er også garn, ruse etc).. problemet deres er at dere er på en side for SPORTSFISKE (finn et leksikon og les definisjonen). Diskuterer man fotball på et innebandy-forum?

Eh, altså....

Sportsfiske; fiske som drives som hobby eller fritidssyssel med redskaper som tar mer sikte på å gi god sport enn på å gi mest mulig utbytte... (Aschehougs Konversasjons Leksikon)

Ergo kommer ikke garn, ruse, trål etc. under betegnelsen sportsfiske.

Men hva med lystring?

En dykker med harpun eller hawaislynge kan vel heller ikke betegnes som kommersiel fangst?

Jeg syns det smaker litt sånn klasseskille av denne diskusjonen.

Men hva jeg syns spiller vel ingen rolle siden jeg ikke bekjenner meg til den rette tro... [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

Sport er det..fiske er det også (det er også garn, ruse etc).. problemet deres er at dere er på en side for SPORTSFISKE (finn et leksikon og les definisjonen). Diskuterer man fotball på et innebandy-forum?

selvsagt:

(Stang)fiske drevet som sport

Altså.. stang i parentes. Sportfiske bedrives nødvendigvis ikke med stang. nå har jeg lest ordboka. Nå kan du gjøre det.

Ok. Her står det:

sportsfiske, ikke ervervsmessig fiske av innlands- og saltvannsfisk med stang eller håndsnøre, med enkel line/ snøre forsynt med krok beregnet på å slukes av fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 357magnum

Jakt er å drepe enkelte dyrearter.

Fiske er å drepe andre dyrearter.

Det er åpenbart at du og jeg har et veldig ulikt syn på fiske. Blir "steinalder-preg" på uttalelsene dine. Selv dreper jeg en og annen gjedde, da mindre fisk. De store settes ute igjen, noe som blir vanskelig med pil gjennom ryggen eller skallen full av bly/sjokket i hjel.

Gjedde-jakt med muskedunder og bue er latterlig nok fortsatt lov, og det triste er at denne jakten foregår nesten utelukkende i gyteperioden. Å skyte en gyteklar fisk som er 100% fokusert på å føre slekten videre er ikke stor sport i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av nikonf

Er vel ikke verre en å fiske etter laks, ørret etc som er i elva for å gyte? Er fluefisker sjøl, men ser ingen problemer med at noen gjør ting på andre måter en meg....

Er vel ingen fisker med respekt for seg selv som fisker laks og ørret MIDT i gytingen er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om dere som er så opptatt av skyte gjedda under leiken er like opptatt av å jakte i yngletiden? Og nå mener jeg IKKE bestandskontroll av f.eks. kråke og mink? Det slår meg at jakt i yngletiden ikke er god bestandsforvaltning, akkurat! Personlig er jeg tilhenger av en stabil og god gjeddebestand, og fisker ikke gjedde med tanke på avlivning i denne tiden, men det er meg. Skyting av gjedde er dessverre lov, men dere bør nok ikke forvente å få så mye sympati for dette, her på forumet!

Pussig forøvrig at hverken Dachs eller 357magnum står oppført med noe annen info enn nicket? Det er jo ikke lett å ta noen seriøst da.

Noen som er ute for lage litt "morro" her?[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ak

Jeg bare ser på vis du fisker med pil og bue, så blir jo ikke det så veldig langt fra å pilke!

Kan ikke si jeg ser likheten. Hvis det er rykkpilk du snakker om så er det ikke så langt fra sannheten, men det har jo alle fornugtige sportsfiskere lagt av seg for lengst. Vanlige pilker kan ikke på NOEN måte sammenlignes med pil og bue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto vel gjerne FOR å gyte, ikke midt i gytinga. Åkkesom er den der for å føre slekta videre.Om den er midt i gytinga eller skal gyte om etpar uker spiller mindre rolle.

Tenker mange her med glede fisker gyteklar Torsk uten å miste nattesøvn av den grunn.

Men synes det uansett bør være såpass takhøyde på ethvert forum at man ha forskjellige meninger uten å bli hengt. But hey thats me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegere er enkle mennesker skjønner du

ja det virker sånn! hvis du vil ha råd om hvordan du skal sprenge ei gjedde i fille biter ikke kom hit, dette forumet er for SPORTSFISKERE ! Eneste jeg har mot gjedde sprenging er det at jeg i fjor sommer tok ei gjedd i sverige med knust skalle og tydelige sår nedover ryggen samt at den ikke hadde finner igjen på ryggen og store sår.[ :( !][} :D ][} :) ][ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Lurer litt på om dere som er så opptatt av skyte gjedda under leiken er like opptatt av å jakte i yngletiden? Og nå mener jeg IKKE bestandskontroll av f.eks. kråke og mink? Det slår meg at jakt i yngletiden ikke er god bestandsforvaltning, akkurat! Personlig er jeg tilhenger av en stabil og god gjeddebestand, og fisker ikke gjedde med tanke på avlivning i denne tiden, men det er meg. Skyting av gjedde er dessverre lov, men dere bør nok ikke forvente å få så mye sympati for dette, her på forumet!

Faktisk tilsynelatende et fornuftig innlegg. Men bare tilsynelatende. Yngletidsfredningen er med hensyn til avkommet. Ikke bestanden. Bestand reguleres gjennom kvoter. Ellers var jo innlegget egentlig fint. Videre så bedrives dette kun under leken og er i så beskjedent omfang at det har null betydning for bestanden.

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Pussig forøvrig at hverken Dachs eller 357magnum står oppført med noe annen info enn nicket? Det er jo ikke lett å ta noen seriøst da.

Noen som er ute for lage litt "morro" her?[ :( ]

Nei.. ****... dere er jo så sinna... Jegere er generelt redd aggressive fiskere. Tar deg forøvrig 5 sek. og finne ut hvem jeg er og hvor jeg bor. Og joda.. det er jo morro når noen blir så sinna over noe så lite - skal ikke legge skjul på det. Hvorfor tror du så mange poster i en slik tråd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil dere egentlig med denne diskusjonen?

Har dere virkelig ikke noe annet å gjøre? Hva med å bruke tiden på å bygge opp et eget nettsted/forum..

Tror dere virkelig at vi skal akseptere pil og bue-fiske som sportsfiske og danne en egen topic under "Fisketeknikker"??? hahaha..

Men alt i alt er det jo artig med litt diskusjon og..vi er jo tross at i test-forumet [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av thunder gubben

Jegere er enkle mennesker skjønner du

ja det virker sånn! hvis du vil ha råd om hvordan du skal sprenge ei gjedde i fille biter ikke kom hit, dette forumet er for SPORTSFISKERE ! Eneste jeg har mot gjedde sprenging er det at jeg i fjor sommer tok ei gjedd i sverige med knust skalle og tydelige sår nedover ryggen samt at den ikke hadde finner igjen på ryggen og store sår.[ :( !][} :D ][} :) ][ :) !]

Det er jo synd da. Skadeskutte dyr er noe dritt - det forsøker man jo å unngå. Men jeg skal ikke sprenge den i filler jeg. Skal jo bare skyte den med ei pil uten sprenglegeme. Jeg er fortsatt overrasket over den enorme aggressiviteten og det skrulleriet enkelte greier å lire av seg her. Men antar jo det er minoriteten som er så sinna. Eller skal jegere og fiskere ikke like hverandre? Spytte etterhverandre og slenge skjellsord når de møtes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

sitat:Fordi et seriøst innlegg om grunneiers tillatelse ble møtt av tull....

Kanskje fordi innlegget hadde 0 med sportsfiske å gjøre..

Nei.. nå er vi jo enig om at det er fiske og en sport. Fra tull til alvor: Det er nå dårlig gjort av enkelte å så inderlig være tufs for et så enkelt og antakelig ærlig ment spørsmål? Hadde det ikke vært bedre å si: JA du trenger grunneiers tillatelse og henvist høflig til andre forum fordi sportsfiske etter gjedda med annet enn stang er ikke ønsket diskutert her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei vel forsåvidt ikke sinna jeg, Dachs! [8D] Egentlig mer nysjerrig på hvorfor dette blei postet på et sportfiskerforum.

Veit forøvrig godt at under endel former for jakt, så er kvoteregulering virkemidlet for bestandskontrollen, men dette gjelder vel stort sett bare hjortvilt?

At folk skyter gjedde så lenge det er lovlig har jeg ingen interesse av å henge ut disse for.

Lurer forøvrig på hva dere gjør med evt. stor gjedde som dere skyter?

Går den til mat (som ikke er å anbefale pga. både matkvalitet og miljøgifter) eller blir den bare dumpa? Er jo ikke spesielt vanlig under utøvelse av annen jakt å bare dumpe byttet når det vel er skutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.