Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

sitat:Fordi et seriøst innlegg om grunneiers tillatelse ble møtt av tull....

Kanskje fordi innlegget hadde 0 med sportsfiske å gjøre..

Nei.. nå er vi jo enig om at det er fiske og en sport. Fra tull til alvor: Det er nå dårlig gjort av enkelte å så inderlig være tufs for et så enkelt og antakelig ærlig ment spørsmål? Hadde det ikke vært bedre å si: JA du trenger grunneiers tillatelse og henvist høflig til andre forum fordi sportsfiske etter gjedda med annet enn stang er ikke ønsket diskutert her inne?

Ikke uenig i dét, Dachs! Men det kommer vel ikke som noen bombe at dette er et spørsmål som vekker sterke følelser hos endel! Tipper at en forespørsel om snarefangst av rype ville vekke tilnærmet de samme reaksjoner på et fuglehund/rypejaktforum, hvis du skjønner[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Blei vel forsåvidt ikke sinna jeg, Dachs! [8D] Egentlig mer nysjerrig på hvorfor dette blei postet på et sportfiskerforum.

Veit forøvrig godt at under endel former for jakt, så er kvoteregulering virkemidlet for bestandskontrollen, men dette gjelder vel stort sett bare hjortvilt?

At folk skyter gjedde så lenge det er lovlig har jeg ingen interesse av å henge ut disse for.

Lurer forøvrig på hva dere gjør med evt. stor gjedde som dere skyter?

Går den til mat (som ikke er å anbefale pga. både matkvalitet og miljøgifter) eller blir den bare dumpa? Er jo ikke spesielt vanlig under utøvelse av annen jakt å bare dumpe byttet når det vel er skutt?

Eh.. jo... predatorjakt så dumpes byttet. Noen forsøker seg på pelsen, men det kan blir for mye av det gode også. Vil vel også tippe at en del fiskere dreper gjedda så fort de får den opp. Den spiser jo matfisken etc... Samme syn har flere når det gjelder f.eks. reven. Den skytes for min del av 2 grunner: Kjempespennende jakt og det gir økt bestand av matnyttig vilt. Men de fleste dumpes. Skabbrev brennes. Man tar som regel vare på de som er trofe av noe slag. Spesielt fin rev etc, eller spesielt stor. Igjen på samme måte som noen tar vare på hodet til gjedda som trofe. Altså jakt og fiske henger i sammen på mange måter. Det er kun art og redskap som ofte er forskjellig. Men så fort man blander redskapen blir det sinte mennesker visst...

Veldig dumt egentlig... vil vel være svært så reservert når jeg møter noen med stang når jeg skal skyte gjedde. Endog tviler jeg på at jeg møter aggressivitet på lik linje med her, enkelte altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Ikke uenig i dét, Dachs! Men det kommer vel ikke som noen bombe at dette er et spørsmål som vekker sterke følelser hos endel! Tipper at en forespørsel om snarefangst av rype ville vekke tilnærmet de samme reaksjoner på et fuglehund/rypejaktforum, hvis du skjønner[ :) ]

Nei, jegere er ikke så sinna på hverandre. De fleste jegere bedriver jakt/fiske/fangst og har forståelse for alle formene. Tror ikke noen der vil jakte elg med gjeddesaks f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikken innenfor sportsfiske har vel forandret seg de siste årene da det er blitt fokus på å behandle fisken riktig, samt at det fiskes på arter som ikke er brukandes som mat. I stedet for matverdi, har fokuset blitt flyttet over på sportsfiskeverdi. (og, ja definisjonen på sportsfiske er fiske med stang og snøre).

Resultatet av dette er at sportsfiskemiljøene tar avstand fra fiskemetoder som har stor risiko for skade av fisk, dette være seg rykkpilk, gjeddesaks og gjeddeskyting. Et annet moment er at mens sportsfiskere setter ut igjen fisk som ikke har matverdi, har jeg inntrykk av at gjeddeskyttere skyter på store fisk som er ubrukelige som mat, og en skadet fisk er vanskelig å sette ut igjen.

En annen side av gjeddeskyting er at det skaper støy, og det er hverken trivelig å fiske eller å oppholde seg i områder hvor man står i vannkanten og smeller løs. Har mindre vanskeligheter med å svelge buejakt, men der har man større sjanser for skadeskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Ikke uenig i dét, Dachs! Men det kommer vel ikke som noen bombe at dette er et spørsmål som vekker sterke følelser hos endel! Tipper at en forespørsel om snarefangst av rype ville vekke tilnærmet de samme reaksjoner på et fuglehund/rypejaktforum, hvis du skjønner[ :) ]

Nei, jegere er ikke så sinna på hverandre. De fleste jegere bedriver jakt/fiske/fangst og har forståelse for alle formene. Tror ikke noen der vil jakte elg med gjeddesaks f.eks.

Nja, jakta rimelig mye tidligere, og i endel miljøer var nok ikke motsetningene noe mindre(mulig det har endret seg?) Har opplevd å se folk med fangstrett (snare) på rype bli truet omtrent på livet av rypejegere med sideliggere og hoggormsokker, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Nja, jakta rimelig mye tidligere, og i endel miljøer var nok ikke motsetningene noe mindre(mulig det har endret seg?) Har opplevd å se folk med fangstrett (snare) på rype bli truet omtrent på livet av rypejegere med sideliggere og hoggormsokker, jeg!

Hehe... vel... idioter finnes i alle leire - skal gi deg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par personer som skjøt gjedde med bue når de var små. Men aldri har jeg hørt om voksne mennesker som gjør det samme![:0]!!

Det er vel mest omstendighetene rundt det at de blir skutt under leken, som jeg reagerer mest på!! Det er da helt bak mål!

Som voksne mennesker burde dere skjønne bedre.

Jeg gir da blanke **** i at det er lovlig! Skal vi først diskutere lover og Norge, kan jeg fort trekke frem flere ting som ikke er helt som det burde vert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Kjenner et par personer som skjøt gjedde med bue når de var små. Men aldri har jeg hørt om voksne mennesker som gjør det samme![:0]!!

Det er vel mest omstendighetene rundt det at de blir skutt under leken, som jeg reagerer mest på!! Det er da helt bak mål!

Som voksne mennesker burde dere skjønne bedre.

Jeg gir da blanke **** i at det er lovlig! Skal vi først diskutere lover og Norge, kan jeg fort trekke frem flere ting som ikke er helt som det burde vert..

Så sint.... så sint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Så sint.... så sint...

Og du snakker om å være høflig...

sitat:Opprinnelig postet av nikonf

Kan se opptil flere poster på forumet som har null med fiske å gjøre....

..og de trådene ligger vel stort sett i test-forum..eller hva? Som jeg sa, synes det er greit å ha en sånn diskusjon som dette i test-forumet. Men det virker på meg som om dere vil diskutere gjeddeskyting og pil og bue-fisking på lik linje med sportsfiske (etter vår definisjon) på dette forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spør et ærlig spørsmål på et forum og får hode slitt av blir man gjerne litt vass tilbake. Er naturlig det. Forumet her er sikkert bra det, men man bør være saklig uansett om man er uenig med noe av det som blir postet. Blir sjøl usaklig når eg blir møtt med usaklighet. Sånn er det bare...

Kunne forøvrig godt tenkt meg å forsøke meg på gjedda med hagle ved passende anledning [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av nikonf

Når man spør et ærlig spørsmål på et forum og får hode slitt av blir man gjerne litt vass tilbake. Er naturlig det. Forumet her er sikkert bra det, men man bør være saklig uansett om man er uenig med noe av det som blir postet. Blir sjøl usaklig når eg blir møtt med usaklighet. Sånn er det bare...

Kunne forøvrig godt tenkt meg å forsøke meg på gjedda med hagle ved passende anledning [ :) ]

Tror det er veldig morro... har forsøkt litt, men ikke nok. Har aldri kommet skikkelig oppi leken. Skal ut en av dagene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

sitat:vi har et eget forum

Hvorfor plager dere oss da?

[ :) ]

Fordi et seriøst innlegg om grunneiers tillatelse ble møtt av tull....

Tøv! Hadde særpingen virkelig lurt på det hadde han hatt null problemer med å finne ut det i en gammel tråd. Ikke mer enn en uke siden sist det var oppe. Det "seriøse innlegget" det refereres til ble, i likhet med denne, starten i en eneste hensikt: Spre møk![xx(]

Som nevnt tidligere er det jo pussig hvor mange som plutselig renner til som nye forumbrukere uten annet å ta seg til enn å prøve å provosere mest mulig!

Dachs, Ole Magnum, Stykkjunkern - jøje meg! Opptre i det minste under fullt navn ikke som en gjeng tullebukker uten annet mål enn å plage andre med meninger som overhodet ikke hører hjemme på et forum for sportsfiskere.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av nikonf

Men skal man si SKITT JAKT eller SKITT FISKE ????? [ :) ]

Hehe.. har vel provosert nok nå vel. Er egentlig overrasket over at enkelte her inne så til de grader markerer seg over noe så lite. Skjerpings fiskere... vi dyrker samme type sport alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Dachs, Ole Magnum, Stykkjunkern - jøje meg! Opptre i det minste under fullt navn ikke som en gjeng tullebukker uten annet mål enn å plage andre med meninger som overhodet ikke hører hjemme på et forum for sportsfiskere.

- Håvard

Drikki lut eller? Har du mentalkapasitet over gjennomsnitts blautfisk så hadde du vel funnet ut hvem vi er? Personlig så synes jeg ikke det er så galt plassert i dette forumet, men du din fiskesuppe og _enkelte_ andre tørrfisker her har da gitt en velkomst her som plasserer sportsfiskeri i idiotbåsen. At ingen i deres egne rekker reagerer er nifst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.