Gå til innhold
Fiskersiden

Markkompost


Smålaksen
 Share

Recommended Posts

:rolleyes: Men vær forsiktig med grønt gress, komposten kan raskt bli vel sur og varm !

Jord blandet med hageavfall blir en god kompost. Og gjerne spe på med endel husholdningsavfall :rolleyes: Epleavfall, potetskrell, kaffe etc.

Hønseskit må bare være knall. Har aldri laget kompost sjøl, men vet om noen dansker som plukker noe vilt med mark i hønsegårder, der det er komposthauger blandet med hønseskit :thumbsup:

Så løp og kjøp noen høner !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Men vær forsiktig med grønt gress, komposten kan raskt bli vel sur og varm !

Jord blandet med hageavfall blir en god kompost. Og gjerne spe på med endel husholdningsavfall :rolleyes: Epleavfall, potetskrell, kaffe etc.

Hønseskit må bare være knall. Har aldri laget kompost sjøl, men vet om noen dansker som plukker noe vilt med mark i hønsegårder, der det er komposthauger blandet med hønseskit :thumbsup:

Så løp og kjøp noen høner !

Finnes det feitmark her også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det feitmark her også? :rolleyes:

Absolutt ikke. Ikke det jeg kaller for feitmark. Dette er store og sterke individ, og de finner man ikke i kompostbinger nei. Størrelse XXL trives kun i ordentlig jord, og de lager ganger 2 meter ned i jorda. Noen dansker f.eks. kaller det for stor mark (de vet ikke hva feitmark er).

Men kompostmark er jo knallfin mark det, også til laks selvsagt. Halvstore mark er jo av og til bedre enn feitmark, selv oppi elva når den har sunket endel og blitt klarere og varmere ikke minst.

Brukte bare kompostmark (gravde enorme mengder fra noen komposthauger jeg fant fra et borettslag) de første årene jeg fisket i Gaula. Og det funket selvsagt fint det.

Akkurat denne plassen jeg fant tusenvis med mark ble selvsagt "fredet". Forbudt å tømme hageavfall fra de som bodde rundt området ! Så man fikk se hvor viktig konsistensen på komposthaugene er for at man skal finne mengder med mark :rolleyes: Når marken trives, vil det vrimle med mark etter noen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

;) Men vær forsiktig med grønt gress, komposten kan raskt bli vel sur og varm !

Fuktig gress kan nå vanvittige temperaturer under gjæringsprosessen ja, så om man bruker det bør man lufte komposten jevnlig.

Så løp og kjøp noen høner !

Bigami er vel forbudt i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store mengder sukkervann og melk snakker vi om her? og hvor ofte "forer"man?

Jeg strødde et par kg sukker over hele markplassen og vannet godt etterpå.melk slenger du på en gang i blandt..når du har noe surt i kjøleskapet.

Man må følge med i jorda slik at det ikke blir for vått.man vanner ikke når det regner for å si det sånn. :)

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.