Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til å få sjøørret i min hage


 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har et problem med å få store sjøøret her i hagen.

Jeg håpet noen kunne komme med tips om hva jeg skal fiske med, og hvor det kan var best i det området rundt huset.

Jeg har fått 2 små på ca 5-10cm bare.

Her er ett kart hvor jeg bur: http://kart.gulesider.no/m/IwScs

Håper noen kan hjelpe meg!! Jeg ser ofte mye sjøørett som hopper/vaker om sommeren, og har sitt dem slappa av, i tidligt desember.

Og det plager meg veldig mye at den ikke biter!!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en god sjøørretfisker som sa man skulle fiske i mørket for å få de store, han var i avisa med 10-12 over 2kg, tatt på rød/sort flue iløpet av en senkveld :) Dette gjaldt fra midten av august, dvs da de begynte å bli skikkelig mørkt her i trønderlagen.

Har ikke fått ørret før midten av april, men har jo heller ikke prøvd noe særlig. En annen ting er at SØ trekker mot ferskvann hvis det blir for kaldt i vannet, dette pga. saliniteten. Var noe med at de ikke blir kvitt saltet når det blir for kaldt.

Endret av warraleh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting som gjelder stå på.Har fiska litt rundt øya og det er mulig å få den.Størrelsen er opp til 2kg det finnes også større men de er heller skjeldne.Prøv møresild eller tobis i blank eller grønn, fluer funker også.Det er heler ikke feil å ta seg en tur innom Basen redskap, kun et lite steinkast fra der du bor.Og igjen tolmodighet, det går gjerne flere timer mellom fiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig i at duppmeite med eneten småsild, brisling eller makrell/sildefilet er en god måte å søke større Sø. relativt lange fileer av makrell er ekstra effektive om det er litt bølger som gir bra liv i agnet. makrellstrimler taklet en-to meter etter en bombarda fisket aktivt er også gode saker.

ellers ser det ut som på linken at det er mye trafikk i området. jeg ville derfor ha fiska mest i perioder med mindre lys(natt, morgen, kveld) og ved litt ruskete vær. da kommer nok de større ørretene lenger inn mot land. ellers så ser nærområdet ditt ganske så spennende ut. masse sund, odder og grunner. f.eks. sundet mellom de moloene litt uti fjorden. burde være interessante strømforhold der. ser ut som det burde finnes både mye og pen Sø i området ditt, hvis ikke o-næring eller annet utyske har ødelagt moroa. så det er bare å ha masse tålmodig og stå på så sittern snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reke, mark brisling og sild fungerer bra som agn etter sjøørett. børstemark er bra når denne myldrer en gang i april.....

Når jeg fisket sjøørret før var min erfaring at kompisen min som fisket med flue fikk mange flere mens jeg fikk de største på samme turer og færre?

Er nok et litt for lite statistisk utvalg til å trekke noen konklusjoner, men er i hvertfall min erfaring.

Den største 2,5-3 kilo en feit jævel fikk jeg på hel Brisling fisket rett over bunn i et sund på leirebunn. Ganske brakt vann her ned i Sarpsborg. Det var på Karlsøya et sted og fisken tok 0430 hvis ikke jeg husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å sei om jeg bruker Duppmeite eller bruker vanlig dupp? eller dobbe som me seie her ;)

Jeg ville jo brukt en dupp som er tilpasset forholdene du fisker etter!

Det viktigste er at den er så liten som forholdene tillater, god synlighet og nappindikasjon og ikke minst at den er riktig blyet ned slik at fisken merker minst mulig motstand når den tar agnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det best å fiske om natten heile tiden? eller er det bare best om sommeren det? Det blir mørkt her i 6tiden nå.

Noen av mine beste turer her på øya har vært fra kl 14-20 midt på blanke høy sommeren.Det som gjeller er å fiske når du har tid og ikke være redd for å prøve noe nytt.Ikke se deg alt for blind på tips men prøv selv.Det er stor forskjell fra plass til plass.Der er jo altid noen grove regler som gjeller, men det er ingen regel uten untak..Fra nå og utover til april har jeg god erfaring med fiske midt på dagen.Fisken er ikke alltid så synelig men den er der. Det virker som om den tar lettere når den ikke er i vake/vise seg humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.