Gå til innhold
Fiskersiden

Portabelt ekkolodd


Edvard
 Share

Recommended Posts

Interressant tråd dette her.Er på jakt etter ekkolodd selv til omtrent samme formål. Skal brukes i sjø, være portabelt og dybde på max 200 meter. prislap under 2000,-

1: @Edvard:skal du bruke det i ferskvann eller sjø?

Ut ifra det jeg kan lese om spesifikasjonene på de loddene som nevnes her kommer ikke Humminbird Fishing Buddy særlig bra med en dybde på 73 meter(vet ikke om det er salt eller fersk)Eagle cuda (portabel eller ikke) har en dybde på 183 meter i feskvann som blir reusert i saltvann.

2:Noen som har erfaring med Eagle Cuda i saltvann?

Da sitter man igjen med Eagle Fisheasy 245 som er 500 kr dyrere men har en dybde på 250-300 meter.

Er vel ikke noe poeng å snekre noe hjemmelaget for hverken Eagle Cuda 300 eller Fisheasy 245 da de finnes som portable lodd..Er kanskje lettere og ta med et portabelt lodd med AA batterier på isfiske også..:-)Skulle sugekoppen være ubrukelig på fisheasy 245 kan man vel bare modifisere den delen.

3: Palkr: Du sier at en av tingene som var utslagsgivende for at du mekket selv var spekken. Tror du at spekken på 245 er greit til mitt formål eller bør jeg heller bruke pengene på et bedre uportabelt lodd og gjøre den portabelt? Har du noe annet å anbefale

Arrester meg gjerne men;

Jeg har lest et sted (mulig gamle poster) at Furuno er et veldig godt merke og utkonkurrerer Eagle(som er billigmerket til lowrance)

Men det ser ikke ut til at jeg kommer under 3000 kr for et furuno..

Lodd som Garmin og Humminbird har jeg også lest er mye dårligere enn Eagle loddene igjen. Så kanskje Eagle er det beste "billigmerke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant tråd dette her.Er på jakt etter ekkolodd selv til omtrent samme formål. Skal brukes i sjø, være portabelt og dybde på max 200 meter. prislap under 2000,-

1: @Edvard:skal du bruke det i ferskvann eller sjø?

Ut ifra det jeg kan lese om spesifikasjonene på de loddene som nevnes her kommer ikke Humminbird Fishing Buddy særlig bra med en dybde på 73 meter(vet ikke om det er salt eller fersk)Eagle cuda (portabel eller ikke) har en dybde på 183 meter i feskvann som blir reusert i saltvann.

2:Noen som har erfaring med Eagle Cuda i saltvann?

Da sitter man igjen med Eagle Fisheasy 245 som er 500 kr dyrere men har en dybde på 250-300 meter.

Er vel ikke noe poeng å snekre noe hjemmelaget for hverken Eagle Cuda 300 eller Fisheasy 245 da de finnes som portable lodd..Er kanskje lettere og ta med et portabelt lodd med AA batterier på isfiske også..:-)Skulle sugekoppen være ubrukelig på fisheasy 245 kan man vel bare modifisere den delen.

3: Palkr: Du sier at en av tingene som var utslagsgivende for at du mekket selv var spekken. Tror du at spekken på 245 er greit til mitt formål eller bør jeg heller bruke pengene på et bedre uportabelt lodd og gjøre den portabelt? Har du noe annet å anbefale

Arrester meg gjerne men;

Jeg har lest et sted (mulig gamle poster) at Furuno er et veldig godt merke og utkonkurrerer Eagle(som er billigmerket til lowrance)

Men det ser ikke ut til at jeg kommer under 3000 kr for et furuno..

Lodd som Garmin og Humminbird har jeg også lest er mye dårligere enn Eagle loddene igjen. Så kanskje Eagle er det beste "billigmerke"

Hei, velkommen til forumet! Kjenner ikke bruksområdene dine, men jeg ville ha et lodd som gikk dypest mulig (i saltvann), og gikk derfor for et ekkolodd med relativt høy uteffekt og sånn passe smal 'stråle' (gradetallet som angis for transduceren). Billige lodd har som regel lavere effekt, men dermed også lavere strømforbruk. På mitt ekkolodd kan jeg bare glemme AA-batterier, men til gjengjeld kan jeg se dypt. Det er også forskjell på å få tilbake et ekko som gjør loddet i stand til såvidt å bestemme dybden, og det å ha såpass signalstyrke at man f.eks. kan bestemme bunntypen (hardbunn/bløtbunn). Jeg liker å vite mest mulig om hva som er under båten, ikke bare vannmengden :)

Skal du fiske ofte på dypet (mer enn 150-200m) og vil vite hva slags bunnforhold der er, er det ikke tvil; da går du for et ekkolodd med høyest mulig uteffekt og smalest mulig stråle (det siste betyr som regel en 50/200kHz transducer).

Skal du stort sett fiske grunnere enn ca 150m, og ikke stiller så store krav til tolkning av bunntype hvis du en sjelden gang skal dypere, kan et lodd a la Fisheasy 245 gjøre jobben for deg (lavere uteffekt og 83/200kHz transducer som betyr mer spredning på stråla sammenlignet med en 50/200kHz transducer). Fordelen med denne er at du kan gå ned på batteristørrelsen og det hele blir mer portabelt. Den brede stråla gjør også at du ser mere på grunnere vann ("vidvinkel"), f.eks. hvis du dorger, en opplagt fordel det også.

Edit: så i etterkant at du har et budsjett på 2000. Det utelukker de ekkoloddene med høyest uteffekt, og high-end merker som Furuno/Simrad/etc, med mindre du kjøper brukt da.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for det forklarende svaret palkr

Da er jeg den stolte eier av Eagle 245 DS Portable. Bestilte på nettet 22/2 fra usa for 171.50$ inkludert frakt. Fikk det på døren i går (etter 14 dager). måtte betale 250 for tollbehandling til posten, så totalt kom det på rundt 1200 kr. Siden det ikke er snakk om store summen tenkte jeg at jeg tar sjansen fra USA så får jeg heller bite i det det sure eplet hvis det skulle gå i stykker :-)

Tok en liten testtur med båten i dag. Var enkelt å feste på båten og hang godt fast. Mulig jeg ikke posisjonerte det helt korrekt, da den sa hele tiden at det var fisk på 15+- meter. Ifølge manualen burde jeg kanskje festet det lengre nede slik at senter av transduceren var ved bunnen på båten. Eller kan jeg ha gjort noe annet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært oppklarende med bilde :) Men hvis det ellers funket og ga deg OK bunnkontakt, tar jeg en råsjans og tipper på at du hadde Fish-ID skrudd på (fiske symboler). Og at alle fiskene på ca 15m i realiteten var et temperatursjikt. I såfall, gjør deg selv en tjeneste og skru av Fish-ID. Den juger nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde fish-id'en på.hvis jeg skrudde den av kom det ikke opp noen ?arch?ymboler istedetfor fiskesymbolene, som det egentlig burde gjort hvis det faktisk var fisk? Jeg trodde fishid'ene bare viste fiskesymboler med dybde istedetfor archer(bueindikatorene for fisk). Så jeg bør sette fishid til off og heller slå den på når jeg ser bueindikatorene for fisk, for så og få eksakt dybde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo sine personlige preferanser, men fish-ID skjuler så mye verdifull informasjon at jeg aldri bruker den. Man er jo ikke i stand til å skille mellom evt stimer av småfisk og større fisker, temperatursjikt, etc.

Dybden på evt ekko kan man bestemme v.hj.a. dybdeskalaen på siden av skjermen med tilstrekkelig presisjon (for fisking ihvertfall).

Sånne fine fiskebuer får man hvis vinkel på transducer er riktig, og du har riktig fart på båten i forhold til dypet som fisken/objektet befinner seg på. Ligger du helt i ro får du bare en rett strek tvers over skjermen. Kjører du med høy fart får du bare en prikk, og ikke en bue. På grunna kan selv "riktig" fart feile å lage fiskebuer, for fisken som du evt passerer er for kort tid inne i "stråla" til å produsere en bue på skjermen.

Et temperatursjikt (sprangsjikt) vil aldri lage en bue, den vil dukke opp som en strek på skjermen uansett fart på båten. Derfor vet du at det er et temperatursjikt, men altså bare hvis fish-ID er skrudd av.

Ikke glem å leke med sensitivitets-innstillingen. Hvis den er skrudd for langt ned kan du gå glipp av mye artig info som temperatursjikt og små stimer med byttefisk.

PS: Husk at en klatt med tang/alger, maneter, etc også kan produsere fiskebuer.

PS2: Du får ha meg unnskyldt hvis dette ble for mye detaljer, eller du var klar over det fra før :rolleyes:

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo sine personlige preferanser, men fish-ID skjuler så mye verdifull informasjon at jeg aldri bruker den. Man er jo ikke i stand til å skille mellom evt stimer av småfisk og større fisker, temperatursjikt, etc.

Dybden på evt ekko kan man bestemme v.hj.a. dybdeskalaen på siden av skjermen med tilstrekkelig presisjon (for fisking ihvertfall).

Sånne fine fiskebuer får man hvis vinkel på transducer er riktig, og du har riktig fart på båten i forhold til dypet som fisken/objektet befinner seg på. Ligger du helt i ro får du bare en rett strek tvers over skjermen. Kjører du med høy fart får du bare en prikk, og ikke en bue. På grunna kan selv "riktig" fart feile å lage fiskebuer, for fisken som du evt passerer er for kort tid inne i "stråla" til å produsere en bue på skjermen.

Et temperatursjikt (sprangsjikt) vil aldri lage en bue, den vil dukke opp som en strek på skjermen uansett fart på båten. Derfor vet du at det er et temperatursjikt, men altså bare hvis fish-ID er skrudd av.

Ikke glem å leke med sensitivitets-innstillingen. Hvis den er skrudd for langt ned kan du gå glipp av mye artig info som temperatursjikt og små stimer med byttefisk.

PS: Husk at en klatt med tang/alger, maneter, etc også kan produsere fiskebuer.

PS2: Du får ha meg unnskyldt hvis dette ble for mye detaljer, eller du var klar over det fra før :rolleyes:

Takk og takk og takk! :bow:

En av de bedre forklaringene jeg har lest, har tidligere lest mye om emnet på nett, i bøker og bruksanvisninger uten å bli særlig klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var særdeles nyttig informasjon for meg, så hvis du har mer slik info er det bare til å fyre løs :-)

Så da må man virkelig lære seg å kjenne ekkoloddet, og hvordan det reagerer i gitte situasjoner. Jeg må altså hele tiden justere transduceren slik at den er i vater i forhold til hvordan båten ligger i vannet (om jeg er i dorgetempo eller er i plan eller i ro)

Har du en tommelfinger regel for hvilke fart man må ha på forskjellige Htz ( 83 eller 200) for å få fiskebuer på gitte dybder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Glemte et forbehold da. Jeg skrudde av Fish-ID for 8-9 år siden, og har ikke hatt den på siden, på noen av intrumentene jeg har brukt. Så det kan jo ha skjedd forbedringer i denne funksjonen i mellomtiden. Men det forandrer ikke på det faktum at hvis man har noenlunde oppløsning på skjermen er det mye bedre uten.

En liten variasjon i vinkelen på skroget (f.eks. fra stille til veldig rask dorgefart) er ikke så farlig, du får fortsatt buer, de er bare littegranne 'tiltet'. Gjør ingenting, la transduceren være i ro når du har funnet en OK plassering.

Blir litt gjetting her, for jeg har litt andre vinkler på min transducer, men i vanlig til rask dorgefart bør du se buer fra fisk/objekter fra rundt 10m dyp og nedover vil jeg tro. Kommer også litt an på "chart speed", dvs hvor raskt skjermbildet scroller fra høyre mot venstre. Denne farten kan ofte justeres, men det er greit å ha den på fabrikkinstillingen (/max). Det kommer også an på hvilken fart fisken har i forhold til båten. Hvis fisken svømmer like raskt som båten, og i samme retning, blir det jo ingen bue men en rett strek. Svømmer den raskt og i motsatt retning blir det igjen en prikk. Du får feelingen med det etterhvert, bare å teste seg frem og leke litt, så finner du ut av det.

En test på om du har fått besøk av en fisk under båten, eller bare en manet el.l. er å slippe en jigg/pilk/sildesluk rett ned, og følge den på loddet. Har du skrudd sensitiviteten riktig skal du kunne følge redskapen din på vei nedover (forutsetter at den synker sånn noenlunde rett ned). Ofte vil du da se på loddet at fisken merker redskapen, og begynner å svømme oppover for å undersøke. Når de to ekkoene møtes på skjermen kan det bli interessant for han som holder stanga :thumbsup:

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.