Gå til innhold
Fiskersiden

Bornholm


pistus
 Share

Recommended Posts

Hei,noen som har vært å prøvd sjøørreten på Bornholm ennå? (i vinter) evnt.tidligere år i Jan/Februar.Skal nedover den 1 April,men det er mulig det blir en liten tur før det også(hvis fisket er greit....Mvh Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,noen som har vært å prøvd sjøørreten på Bornholm ennå? (i vinter) evnt.tidligere år i Jan/Februar.Skal nedover den 1 April,men det er mulig det blir en liten tur før det også(hvis fisket er greit....Mvh Pistus

Hallo Pistus.

Jeg lurer vel på det samme. Vi er 4 kompiser som drar til Bornholm 9-14 april. Vi har aldri vært der tidligere, men vi gleder oss som barn.

:):thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De siste ukene på Bornholm har vært veldig opp og ned,for det meste ned turer.Det er for kaldt i vannet ( 2 til 3 grader ) og da er det ikke så mye tobis innved land,og det er jo viktig på Bornholm for å få de store fangstene.Mange som har reist tomhendt hjem på dagturene de siste ukene.Får håpe Temperaturen stiger i vannet nå utover i April,skal nedover selv 14 til 19 April ( min 5 tur ),så jeg får innderlig håpe at det er rundt 5-6 grader.Er dere ikke kjent så anbefaler jeg Guide i ett par dager selv om det koster litt så har dere mye igjen for det for resten av turen.I fjor var det veldig kaldt i vannet når vi var der i begynnelsen av April,da fikk jeg 2 sjøørret på 5 dager,8 fisk på 6 mann,så det er ikke bare og reise ned dit å ta de store ruggene som en alltid ser på bilder og repotasjer,det har vi lært oss etter alle turene dit.Men Bornholm er en fin øy og fiske fra,med alle klippene og undervannskjærene så er det en spennende plass,greit med litt nye plasser og fiske fra enn bare langs Norskekysten.En ting er viktig å ta med,er vadestav vist dere skal vade,det er veldig vanskelig å vade der,glatt og mye huller som en kan falle ned i så vad forsiktig :) og fluesnøre kurv vist dere skal fiske med flue.Kan nevne noen plasser som er bra og kjente:Klympen,Levka,Sorthat,Salene bugt,Ypnasted,Røsted,Listed,Fredensborg bugten,Lufthavnen,Skansen og Hammer odde.Husk å kjøp fiskekort ,det er viktig ellers blir det bot vist dere blir tatt,i værste fall tar de utstyret deres også,kortet koster 100kroner for 1 uke.Her er et par nettsteder dere kan gå inn på å se før dere skal reise nedover: www.din-fangst.dk og www.lystfiskerguide.dk :D Viktig er også å søke vinden,ikke reis dit det er vindstille.Bølgene lager strømninger rundt stener og undervanns skjær,lite forskjell fra flo til fjære så det er lite strøm i vannet der.Vist dere lurere på noe mer kan jeg svare så godt jeg kan.Et siste tips vist dere skal ned neste år,bestill ferga i nov eller des,bestill da rød billet da koster den 1000 kroner tur-retur,men hver tidlig ute for de blir veldig fort solgt :) Ellers ønsker jeg dere god tur,skitt fiske eller som Danskene sier det Knæk og bræk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett noe om at pontong er forbudt der, men frårades pga sterke havstrømmer som kan medføre at du er i Polen i steden for Bornholm. Hellige Peder er også vært å nevne på vestkysten. Lang rullestein strand med mange fine plasser.

Pissebæk er også et lite trivelig sted på nord-vest kysten under klippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett noe om at pontong er forbudt der, men frårades pga sterke havstrømmer som kan medføre at du er i Polen i steden for Bornholm. Hellige Peder er også vært å nevne på vestkysten. Lang rullestein strand med mange fine plasser.

Pissebæk er også et lite trivelig sted på nord-vest kysten under klippene.

Hvorfor dra til Pissebæk hvis det er ett lite trivelig sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommafeil :rolleyes:

Mente "et lite, trivelig sted". Består dog av store rullesteiner. Jeg satt fast foten min mellom 2 steiner der en gang med vann til livet. Ikke fullt så morro, men fikk da fisk der jeg stod.

"Skyt ham, ikke vent til jeg kommer" Var på Borholm året før jeg begynte å fiske, idyllisk sted. Blir nok en tur tilbake dit engang muligheten byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske fra pontong anbefales ikke da du må søke opp vinden,og da driver du fort av sted he he :D Masse store steiner og tang på masse plasser som gir gjemmeplasser for ørreten så de er ganske ganske nærme deg.Pissebæk er en plass som er full av store rulle steiner og masse tang,så det er en bra plass for flue,men steinene der er valdig glatte.Salene bugt er også en kjempe fin plass for fluefiske.Men øya er ellers fulle av plasser som passer for alt fiske.Lange strender og masse undervannskjær litt utpå som krever fiske med sluk eller bombarda med flue som er min favoritt for da fisker du over store omeråder.Jeg fisker en del med flue i kveldinga og inn i mørket som har gitt en del flotte fisker på fluestanga.Hadde en spesiell opplevelse der nede for 4 år siden,fisket da med sluk og 0,10mm fireline,fikk til et super kast borti 100 meter med gladsaxen,begynte og sveive inn så nesten med en gang så satt det en skikkelig rugg på.Etter 30 min fight så viste det seg at jeg hadde huka en 4,7 kilos ørret midt i fettfinnen,så det var hell i uhell,er jo mere artig å få den i kjeften,men det vet man aldri før fisken er på land,de fleste sitter jo riktig da :D Det er jo det alle vil :)

Endret av salamon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Årets tur til Bornholm ga 5 sjøørreter. 2 på flue 1 på sluk og 2 på flue dupp.

De veide 2,4 2,2 2,1 2,1 og 1,5 så det var flotte fisker.Vi var 6 mann og tilsammen

ble det 12 sjøørret,den største veide 4,2 kg :D Litt kaldt i vannet så det var vanskelig å få fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.