Gå til innhold
Fiskersiden

C/R og merking av kveite


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Anbefaler alle å lese Per Jonassons betraktninger på bloggen sin: http://per2fish4u.blogspot.com/

Uhyre interessant prosjekt de har på gang. Spesielt dette med fiskens vandringer, både vertikalt i vannmassene og geografiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

haha, skylder på frank og geir!

Men liker virkelig arbeidet han gjør!

Men en ting som jeg hele tiden tenker på er at når så lite fanges igjen etter merkning så kan det tyde på 2 ting. Enten at fisken vandrer utrolig mye og fløtter seg(som jeg håper på) eller det at kveita kanskje ikke tåler c/r så godt og senere dør.

Er noe som jeg grubler mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller det at kveita kanskje ikke tåler c/r så godt og senere dør.

dette er naturligvis mulig. Men hvis dette er tilfelle, tror jeg det mer skyldes at det er vanskelig å handtere levende kveite på en riktig måte, og/eller at kunnskapene om dette er for dårlige hos de fleste fiskere, og/eller at man mangler utstyret som muliggjør korrekt handtering. For observasjonene tyder jo på at kveita er en meget robust fisk, og den største utfordringen knyttet til forsvarlig handtering er åpenbart knyttet til fiskens størrelse.

Rent personlig heller jeg mer til forklaringen om lange vandringer, hvilket også merkeforsøkene og gjenfangstene tyder på, kombinert med at kveitebestandene kanskje er større enn vi til nå har trodd. Men her vet vi ikke helt sannheten per i dag. Derfor er det viktig at man fortsetter merkeforsøk og forskning over tid, slik at vi etterhvert får bedre og sikrere kunnskap om kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som jeg hele tiden tenker på er at når så lite fanges igjen etter merkning så kan det tyde på 2 ting. Enten at fisken vandrer utrolig mye og fløtter seg(som jeg håper på) eller det at kveita kanskje ikke tåler c/r så godt og senere dør.

Jeg heller mer mot det tredje alternativet - at det rett og slett er enorme mengder med kveite langs kysten :)

Så en fangstoversikt på Råfisklaget sine sider hvor det står at bare i Troms ble det fisket 585.220kg i 2010.

Troms er forøvrig det fylket i landet hvor det landes desidert mest kveite. Og med størst gjennomsnittsvekt. Noe å tenke på når man planlegger fisketuren.... ;)

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting som jeg hele tiden tenker på er at når så lite fanges igjen etter merkning så kan det tyde på 2 ting. Enten at fisken vandrer utrolig mye og fløtter seg(som jeg håper på) eller det at kveita kanskje ikke tåler c/r så godt og senere dør.

Er noe som jeg grubler mye på.

Derfor er det best å hive de i kasserollen hjemme, da vet man iallefall hva som skjer med dem! :)

Men litt mer seriøst, så har jeg et sterkt inntrykk av at det er uhorvelige mengder kveite her nord nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Geir AKA Persa kommer med et mer nyansert tallmateriale ang C/R og dødelighet. Var ikke klar over at det var gjort så mye forsning på området.

Interessant lesing. Selv om det er mye "legespråk" :)

http://persasfiskeblogg.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, derimot ser at han refererer til nord-amerikamsk forskning på ferskvannsfisk (bass), skal man gjøre dette bør man i et 1-er eller 2-er tidsskrift godgjøre at dette er overførbart til andre fiskearter :) Når det er sagt så hersker det ingen tvil om at fiskerens kamp med kveiten kan føre til at kveiten blir så "r*kjørt" at den ikke står det over. Forskning krever imidlertid at man, utover synsing kan godtgjøre den same dødeligheten for kveite som for amerikansk "bass" om denne studien skal kunne gjelde kveita. Derfor: MERE forskning! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil burde Havforskningsinstituttet gått bredere ut når det gjelder å kontakte de forskjellige havfiskesentrene nordpå der det beviselig tas mye kveite. Utenfor Torsvåg tas det jo firesifret antall kveiter hvert år, og en stadig større andel av disse settes nå tilbake. Sørøya er et annet eksempel, og om man vil forske i fjordene er jo Arctic i Skjerstadfjorden høyaktuell. Jeg tipper disse sentrene mer enn gjerne ville bidratt, men noen må vel kanskje kakke partene på skuldra og gjøre dem oppmerksom på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Geir AKA Persa kommer med et mer nyansert tallmateriale ang C/R og dødelighet. Var ikke klar over at det var gjort så mye forsning på området. Interessant lesing. Selv om det er mye "legespråk"

http://persasfiskeblogg.blogspot.com/

Mye bra i denne bloggen, og de viktigste argumentene for og i mot er tatt med. Men et par presiseringer er på sin plass;

Når han skriver

"Ditt valg med å praktisere C&R vil påvirke bestand av fisk og et betydelig antall fisk dør."

så er det viktig å påpeke at når man praktiserer C&R påvirker det BESTANDEN kun i positiv retning, sammenliknet med C&K. Forutsatt at dødeligheten er under 100% vil flere fisk overleve som følge av aktiviteten enn uten. Bestandsmessig er det derfor ALDRI galt å praktisere C&R. Det relevante spørsmålet er om målet med å ta vare på bestanden helliger et middel som potensielt påfører et høyt antall INDIVIDER store lidelser (og der man attpåtil kaster flott mat på sjøen!). Det er dette som er det virkelige dilemmaet med C&R.

Og her kommer bloggeren med viktige innvendinger. Det er vanskelig å praktisere forsvarlig C&R på en så stor fisk som kveite, selv om kveite fremstår som en langt over gjennomsnittlig robust fisk. Og selv om metastudien sikkert er korrekt nok - ca 20% dødelighet høres ut som et rimelig tall når man ser i gjennomsnitt over mange arter, og over tid - så skal man være svært forsiktig med å bruke dette tallet som et grunnlag for hva man kan forvente på kveite I DAG. For selv om jeg ikke i detalj kjenner hvilke studier som er inkludert i denne metastudien, er det åpenbart at det er inkludert data som går tilbake i tid, og på helt andre arter enn kveite. Og det er en kjensgjerning at kunnskapen om forsvarlig handtering av levende fisk har blitt dramatisk forbedret de siste 20-30 årene. Gamle studier er derfor av liten relevans. Tidligere tall på overlevelse på laks fra enkelte Nord-Amerikanske elver, der man ihvertfall tidligere bare røsket ut kroken, lot fisken sprelle i rullesteinene, og nærmest tuppet den ut i elva igjen, viste jo en overlevelse på rundt 50%, ikke spesielt overraskene. Men nyere tall på laks, der fisken er behandlet på en forsvarlig måte, viser jo en overlevelse på mer enn 97%. Dette illustrerer hvordan slike tall vil dra ned reelle tall på overlevelse i metastudier, og derfor gi et misvisende bilde. Jeg ønsker all forskning som kan gi oss bedre kunnskap om dette velkommen, men hvis man begrenser seg til tilfeller med forsvarlig handtering blir jeg overrasket hvis overlevelsen er under 90% på kveite.

Min spådom er også at på sikt vil alle turbåter ved norske havfiskesenter rigges med utstyr for forsvarlig handtering og returnering av kveite. Dette burde man innføre som obligatorisk utstyr så fort som mulig. Og la gjerne de som skal fiske gjennomgå grunnleggende opplæring i korrekt handtering av fisk før de slippes ut på sjøen. ;)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall viktig at de som skal fiske C&R på kveite tar hensyn til akkurat dette. Man bruker for eksempel ikke stinger eller assist hook på jiggen men kun en enkeltkrok. Man må også ha en god plan for gjennomføring ved "landing". Husker jeg så på Rex Hunt der de satte ut fisk igjen som var kroket med gjerne 3 treblekroker på forskjellige plasser. Det er forkastelig. Jeg har vurdert flere ganger om jeg skal fjerne assist hook. Bruker det nå, men det kan være dødelig for fisk under minstemålet som skal ut igjen. Det må opp til vurdering igjen når jeg kommer meg ut på havet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall viktig at de som skal fiske C&R på kveite tar hensyn til akkurat dette. Man bruker for eksempel ikke stinger eller assist hook på jiggen men kun en enkeltkrok. Man må også ha en god plan for gjennomføring ved "landing". Husker jeg så på Rex Hunt der de satte ut fisk igjen som var kroket med gjerne 3 treblekroker på forskjellige plasser. Det er forkastelig. Jeg har vurdert flere ganger om jeg skal fjerne assist hook. Bruker det nå, men det kan være dødelig for fisk under minstemålet som skal ut igjen. Det må opp til vurdering igjen når jeg kommer meg ut på havet igjen.

mange gode vurderinger her. Ja, fisken kan lett bli sterkt skadet av ekstra kroker, særlig når man bruker kraftige treblekroker. Har selv opplevd å få kveite under minstemålet der den ekstra treblekroken festet seg på utsiden, og hvor det ble et stygt sår når jeg avkroket fisken. Ikke bra og absolutt ikke noe jeg er stolt over! Men fisken måtte uansett uti igjen. Vurderer å bruke "snillere" takkel ved neste korsvei. Stormjiggene med kun en kraftig enkeltkrok er nok snillere enn mange andre modeller, selv om krokingsprosenten er lavere, og risikoen for å miste fisken kanskje (?) noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super oppsummering av Persa. Litt ålreit at forskningen korrelerer med sunn fornuft også. F.eks. dødelighet VS kroking i svelget, og at stor fisk kanskje ikke bør ut av vannet i det hele tatt hvis den skal settes ut igjen (det var interessant å lese om de fysiologiske aspektene ved dette, med kollaps i gjeller etc). Dette betyr jo i praksis at man kommer veldig langt med sunn fornuft.

Problemene begynner når fisken når en viss størrelse. Siden jeg ikke fisker med 50lbs stand-up utstyr (gjelder kanske de fleste fisketurister), risikerer jeg jo å slite ut fisken før jeg får en sjanse til å kroke av i overflata (skal storfisken settes ut igjen er det selvfølgelig uaktuelt å ta den inn i båten, det anser jeg for risikabelt med mitt erfaringsgrunnlag).

Kampens varighet, hvor kroken(e) sitter, samt hva som skjer i "overflatestilling" er kritisk alt sammen ift om kveita kommer til å overleve. Dermed koker det vel ned til at når kroken evt er ute, må man gjøre en vurdering der og da om kveita skal slippes løs, eller avlives. Høres jo egentlig selvsagt ut, men når man er høy på adrenalin kan selv enkle mentale øvelser fortone seg om en utfording, man er klar for action og ikke ettertanke ;)

For å være forberedt på å slippe løs igjen en stor fisk kan vel en plan være:

* Ta med en kompis.

* Styr unna lett utstyr (unngå total utmatning av fisken).

* En stk sirkelkrok hvis agnfiske, eller dropp stinger krok hvis jigg.

* For "amatører": ikke ta fisken ut av vannet. Sikres langs ripa med en solid kveitekrok i underkjeven, og evt et rep rundt halerota hvis man MÅ ta bilder og måle (men bør kanskje droppes hvis overlevelsen prioriteres).

* Ha en solid og lang tang ombord for å kunne fjerne kroken kjappest mulig.

* Når kroken er ute, gjør en kjapp vurdering: Gikk det glatt? Er kveita i god skikk? Hvis ikke, kakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.