Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor tungt downriggerlodd brukes?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvor tungt lodd som er normalt å bruke, og er det stor forskjell på typen lodd?

Det finnes slik jeg har oppfattet det hovedsaklig to typer, den med stor hale av stålplate og den kuleformede som noen ganger har en bitteliten hale.

Da jeg er totalt uerfaren med bruk av slike lodd, lurer jeg på hvilke erfaringer dere har.

Er vel kanskje slik at dere som fisker dypt bruker størst lodd....eller?

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om vekter og dyp : http://www.regalmarin.se/fiske_tips/del_05_troll_skola.html

Selv bruker jeg 5 kilos fra seeberg som er den med stor hale. Det var den typen som kom med båten når jeg kjøpte den, men også den typen jeg utseendemessig liker best. I mitt hode er det mindre vann som skal dyttes vekk av den, at den sklir lettere gjennom vannet enn de kuleformede fra Cannon f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor tungt lodd som er normalt å bruke, og er det stor forskjell på typen lodd?

Det finnes slik jeg har oppfattet det hovedsaklig to typer, den med stor hale av stålplate og den kuleformede som noen ganger har en bitteliten hale.

Da jeg er totalt uerfaren med bruk av slike lodd, lurer jeg på hvilke erfaringer dere har.

Er vel kanskje slik at dere som fisker dypt bruker størst lodd....eller?

Det er riktig det du sier at vi som fisker dypt bruker dei største loddene som dypriggene klarer. Som regel er det lodd som veier fra ca 6,8 kg opp til

ca 9,1 kg (15-20 lb). Dette gjør man for å ikke få allt for langt etterslep/for stor vinkel på wiren for da veit man ikke hvor dypt loddene går. for det blir

meget vanskelig å hvite vilken dybde et lodd går på som sleper langt bak båten. Jeg selv fisker av og til ner til ca 75 m her i Hardangerfjorden (250 fot),

og hvanlighvis fisker/dorger jeg på mellom 30 og 50 m. Bruker jeg lodd mindre en 8 kg så hveit jeg ikke lenger hvor dypt loddene går grunnet allt for

mye etterslep.

Ingen som bruker noe særlig mindre enn 4-5 kilo?

Det finnes ingen direkte grunn for å bruke mindre lodd en ca 4 kg, men dette er avhengig av fleire faktorar: vilken fiskeart du fisker etter (krøkle eller lax f.eks),

hvilke dyp du skal fiske på, hvor fort du skal dorge etc. Man kan si omtrent slik at fisker du i en fart av 1,5-2 kn og ner til ca 7-10m kan et lodd på 4 kg være

nok. Skal du fiske dypere, ner til ca 15-20 m så bør du bruke lodd i størrelsen minst 5,5 kg. Fisker du dypere enn dette, si ner til ca 30 m så bør du bruke lodd

i størrelsen 6,5-7 kg. På alle dyp over 30 m så benyttet en seg av lodd i størrelsen rundt 8-9 kg hvis en har store dyprigger som tar disse vektene da, slik CB

poengterte i en tidligere post.

Hvis en skal dorge fortere en 2 kn, si 3-4 kn så bør en auke loddvekta med, en til to kg, for å kompensere for vannfriksjonen slik at loddene ikke får for stort

etterslep. Si at du normalt bruker 5,5 kg ner til 20 m så bør du i steden bruke et lodd på 6,5-7 kg i 3-4 kn.

På denne måten er det ikke vanskelig å velge loddvekta for den gitte situasjon. Dette betyr at en som regel ikke klarer seg med bare et par lodd, hellst bør en

ha og bruke minst to, og heller tre par lodd (4 + 5,5 + 6,5-7 kg eller 5,5 + 6,8 + 9 kg hvis en har dei største dypriggene). Men, fisker man bare etter en art i et

spesiellt vann kan det naturleghvis være nok med bare et par, dei som er optimale for vannet og det fiske man driver :)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, flere svar er også helt greit siden jeg er nyskjerrig på hva forskjellige folk bruker.

Det er to grunner til at jeg lurer på hva folk bruker.

Den ene grunnen er at jeg lurer på å prøve trolling selv, og da er alltid tips og info fint å få.

Den andre grunnen er at jeg vurderer å handle inn et par former for støping av slike downriggerlodd.

Et slikt lodd koster fort 300+ i vanlig butikk....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stive priser på seebergs sine lodd ...Jeg lurer på om det finnes noen som støper hjemme og selger eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stive priser på seebergs sine lodd ...Jeg lurer på om det finnes noen som støper hjemme og selger eller lignende :)

Det er ikke så stive priser egentlig... for det er "stort sett" en engangsutgift. Dunker du blyet i bånn og river av vaieren så må du kjøpe nytt liksom, men det skjer ikke så ofte og ikke om man følger med på ekkoloddet.

Støpe selv og selge er jo det binn'ern lurer på. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stive priser egentlig... for det er "stort sett" en engangsutgift. Dunker du blyet i bånn og river av vaieren så må du kjøpe nytt liksom, men det skjer ikke så ofte og ikke om man følger med på ekkoloddet.

Støpe selv og selge er jo det binn'ern lurer på. :)

Det spørs vel kanskje hvordan man ser på det.....jeg synes att 500.- er dyrt per lodd når man kanskje ska ha 4st i forskjellige vekter ...

.spesielt når man ser att det finnes andre plasser på nettet Min lenke Det kanskje finnes noen som selger rimeligere lodd her i Norge en

Seeberg

Endret av christer s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel kanskje hvordan man ser på det.....jeg synes att 500.- er dyrt per lodd når man kanskje ska ha 4st i forskjellige vekter ...

.spesielt når man ser att det finnes andre plasser på nettet Min lenke Det kanskje finnes noen som selger rimeligere lodd her i Norge en

Seeberg

Hvorfor skal du ha 4 stk. i forskjellige vekter?

Jeg har to, en til hver downrigger og begge på 5 kilo. Tilpasser trollingen min etter det.

Det er med blylodd som alt annet av fiskeutstyr her i landet, man finner det billigere på nett i fra utlandet. Frakten vil jo være killer på bly da, men skal man ut og reise kan man plukke med seg. Trenger man her og nå, så kjøper man her og nå. Ofte finner man dessuten tilbud selv her til lands.

Til slutt vil jeg si at jeg syns hands on faktoren er viktig. Jeg liker å ta på det jeg skal handle og se det på nært hold og vurdere kvaliteten. Betaler gjerne litt ekstra for det samt at jeg vil jo at mine lokale sjapper skal overleve slik at NÅR jeg trenger noe her og nå og skal handle her og nå, så er de ikke godt konk for at jeg og noen flere skal spare noen skarve 100 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha 4 stk. i forskjellige vekter?

Jeg har to, en til hver downrigger og begge på 5 kilo. Tilpasser trollingen min etter det.

Det er med blylodd som alt annet av fiskeutstyr her i landet, man finner det billigere på nett i fra utlandet. Frakten vil jo være killer på bly da, men skal man ut og reise kan man plukke med seg. Trenger man her og nå, så kjøper man her og nå. Ofte finner man dessuten tilbud selv her til lands.

Til slutt vil jeg si at jeg syns hands on faktoren er viktig. Jeg liker å ta på det jeg skal handle og se det på nært hold og vurdere kvaliteten. Betaler gjerne litt ekstra for det samt at jeg vil jo at mine lokale sjapper skal overleve slik at NÅR jeg trenger noe her og nå og skal handle her og nå, så er de ikke godt konk for at jeg og noen flere skal spare noen skarve 100 lapper.

Jeg vil ha 2st 7kg og 2st 9kg Visst er det sånn att det oftest er bedre priser i andre land det er nok alle enig i men jeg hadde håpes på att noen her til lands hadde billigere lodd til salgs en 500.- kr/st

//Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr pr lodd er billig

de dere ser jeg posta tidligere koste det dobbelte

Selv har jeg 4 forskjellige lodd og i 3 forskjellige vekter alle sammen

Fisker sjelden dypere enn 30-35 m og da bruker jeg 9 kg lodd

de jeg fiske mest med er de trill runde kanonkulene 5 kgs hjemmestøpte, de bruker jeg til 8-9m

så bruker jeg pannekaker...finnelodd 6.5kgs fra 8-10 m til 15 m

dypere til røyefiske bruker jeg granater på 9kg

Uansett er en 5 kgs fin allrounder og er nok skandinaviast mest brukte vektklasse både kanoner og pannekaker

Hvis Binnern skal skape et marked for å selge rundt ønsker jeg lykke til med fraktpris og siden 75% av alle downriggerfolk har stort sett egen form eller eier sammen med andre

Selv støpte jeg en pr hundre kg sånne 5 kgs kanoner og solgte de for 150 kr stk...de forsvant ikke fort for å si det sånn

.

5.jpg

Her er det siste nytt fra fronten i Danmark hvor det er forbudt med bly

DISSE gleder jeg meg til å prøve da den ene er i glow. Burde vært noe for dere saltvanns freakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt meg på 20lb lodd... De ble for tunge for vaieren på en scotty 1116, så da gikk jeg over til 6,5kgs lodd og de fisket ikke noe dårligere ned til 20 meter. Uhyre skjeldent jeg går dypere enn det, en skjelden gang ned på 90 fot, men fungerer med 6,5 der og. Det er seeberg lodd med finne. Klarte vel å ta knekken på 4 lodd i fjor, ha alltid et par i reserve, og klypp vaier med jevne mellomrom... Stackere spiser vaier... Jeg vet dette, men "glemmer" å ta forholdsregler så jeg er storforbruker av lodd... kremt kremt... Og nei jeg syns heller ikke loddene er dyre nå med dagens blypris.

Hva slags miksmakserier er det du har hostet opp her Donkern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine ut de, men frakt på 2X7,5kg fra Danmark er jeg ikke så veldig sugen på. Og jeg tror nå at 6,5 holder inntil videre. Filosofien har blitt at jo mindre belastning jo bedre, bruk braided line :)

Og du skal fiske DYYYPT, eventuelt ha forholdsvis høy speed før et 6,5kgs lodd ikke er tilstrekkelig. Ned til 30 meter er det i allefall nok, men faktorer som strøm spiller jo også inn.

Og merk at det er ikke alle rigger som er konstruert for så tunge lodd som 20lbs, i allefall ikke vaieren... merk at cannon har en bedre vaier en scotty, men det en har blitt fortalt er at scotty sin er mere saltvannsbestandig.

Scottys braided line gir også mindre motstand i vannet, selv om det er lettere å høre om en bitteliten tass har tatt agnet uten å løse ut på vanlig riggvaier

PS Køge Trolling Center er konk.... billig varer der nu

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når en skal velge lodd, så må en først se hva redskapen er bygget for. Noen rigger tåler mer enn oppgitt og noen mindre.

Min erfaring med lodd er at wiren som utgjør den største motstanden i vannet ved større dyp. Så tynn wire er det man vinner mest på. Stor hastighet vil å øke presset på lodd og wire.

For optimalt oppsett skulle en brukt ekstremt tynn wire, og strømlinjeformede lodd ( som de blydunk har et bilde av, men i bly og ikke stål.)

Jeg vet ikke om riggene er testet med vekt over vann eller i vann. For ting blir som kjent lettere i vann enn i luft. Hvor mye forskjellen er kan du sjekke lett ved å henge loddet på en vekt å senke det ned i vannet å lese av forskjellen. Jeg vil tro riggene er testet på land, så en har en liten sikkerhetsmargin her.

For sjøfiske der en passerer 30 meter ville jeg valgt et lodd over 6 kg, og for innlandsfiske mindre enn 6kg. Jeg kjører med scotty wire og rigger, for det meste på mjøsa og har valgt 5 og 6 kg lodd.

Jeg har også 3-4 og 6,5kg lodd i reserve.

Jeg bruker ikke kanonkuler for jeg tror de har for stor motstand i vannet. Heller ikke seeberg sine lodd for de har finne som på en spekkhogger. De lodda jeg har har jeg fått billig i den lokale sjappa her, og trolling.no har hatt de men dyrere.

En kan jo få tak i blybatterier lett og blande i litt vekter fra bilhjul og støpe noen selv. Da får en det som en ønsker det, og loddene blir minst like gode som kjøpte. (vekter inneholder mere nickel som gjør at de holder seg blanke litt lenger. Bly i batterier er rent bly. Husk værneutstyr :) Bly er giftig.

Link til mine lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.