Gå til innhold
Fiskersiden

Feste blinklys over røyeblinken


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hei igjen!

Har hørt det er lurt å feste blinklys(har grønt) bittelitt over blinken og ikke så det glir helt inntil.. Hvordan gjøres dette? Er det nødvendig?

Har tenkt med ut å fiske i helga og har to stikker. Tenker å sette opp en med rauto og blink og en med bare en litt mindre blink. Noen som har ideer om bedre oppsett? En med blink og en med balanse? Skal fiskes røye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig lys er vel ikke tillatt brukt i ferskvann. ER riktignok antakelig ikke det som er intensjonen ved lovtkesten, men kunstig lys er altså ike tillatt til innlandsfiske

Ref:

Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Kapittel VIII. Fiske, fisketider, fiskemåter, redskapsbruk m.v.

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovteksten er forholdsvis klar, men som sagt er nok intensjonen bak en helt annen enn å stoppe blinklys på røyefiske. Så får det være opp til hver enkelt om de vil risikere å dumpe borti en regelrytter av en oppsynsmann eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov med waterlight? Som geirm sier selges det fritt i butikker. Kjøpte mitt på abc fritid..

Får se om jeg får tak i duppstopper idag, viss ikke Tar jeg bare senen to ganger igjennom.

Takk for svar!

Du kan og bruke en duppstopperknute, noe jeg ville gjort istedet for å tre 2 ganger igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov med waterlight? Som geirm sier selges det fritt i butikker. Kjøpte mitt på abc fritid..

Får se om jeg får tak i duppstopper idag, viss ikke Tar jeg bare senen to ganger igjennom.

Takk for svar!

Stemmer det, er ikke lov å røyke cannabis heller, men det er lov å kjøpre brukerutstyr! Feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det er masse en får kjøpt over alt uten at det er lov å bruke. Selv om sikkert ikke intensjonen i loven er å stoppe ting som waterlight. En får kjøpt lommelykter og lystergaffler også.

Klarer ikke helt å se hvorfor det ikke skal være lov å bruke waterlight i konkurranser, når esca er lov å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se hvorfor det ikke skal være lov å bruke waterlight i konkurranser, når esca er lov å bruke...

:P Hei!

Som nevnt under(det ble over innen jeg var ferdig her) så gjelder dette ferskvannsfiske. Der er det ikke tillatt i henhold til norsk lov å bruke kunstig lys. I konkurranser i sjø er det heller ikke lov å bruke esca så lenge dette er i en offisiell konkurranse under reglementet til Norges Havfiske forbund. Frittstående konkurranser er det som regel lov med ESCA og annet.

Det er dog lov å bruke selvlysende slanger mm. også i havfiske konkurranser under NHF(Norges havfiske forbund). Langesundfestivalen som ikke er en del av NHF sine regler og arrangement er det lov så vidt jeg vet med Esca og annet i samme linje(OZ får arrestere meg om det er feil). Så skille går mellom søtt og saltvann her lovmessig sett. Samt hvilke konkurranser en stiller opp i.

Men jeg tror ikke at fokuset til oppsynet eller annet er på jakt etter waterlight som 1ste pri. i ferskvann. Når loven ble laget fantes det nok hverken waterlight eller esca på markedet heller.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er NHF som har funnet ut at det er ulovlig å bruke kunstige lys i deres konkurranser etter å ha lest loven om laksefisk og innlandsfisk... Hvordan de fikk dette til å gjelde havfiske kan man jo lure på, men slik er det nå en gang. Altså: Kunstig lys - forbudt i ferskvann, tillat i saltvann bortsett fra i konkurranser i regi av NHF. I Langesund fiskefestival er det ikke noe forbud mot hverken knekklys, esca, waterlight eller lommelykt om du har lyst til å knyte den fast og senke til bunns.

Lovteksten er nokså klar, waterlight er ikke tillat brukt i ferskvann. Jeg mener det var en eller annen på forumet som sendte en mail og spurte ...(sett inn riktig instans)... om dette en gang, og fikk til svar at det var forbudt. Tror jeg... Dog er det liten tvil om at loven er skrevet for å komme lysing etter fisk til livs, ikke for å skulle kunne slå beinhardt ned på dem som måtte sitte på varpet med en blinkedings i enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det: Les punkt nr.3, rist oppgitt på hodet over at det fortsatt er slik, og så kan du kjøpe den en som denne:

klips.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det: Les punkt nr.3, rist oppgitt på hodet over at det fortsatt er slik, og så kan du kjøpe den en som denne:

klips.jpg

:) Det er vel sik med denne loven som enkelte andre. Ingen følger de opp, ingen bryr seg om de, og mange vet ikke at den en gang eksisterer....

Som OZ seier. Denne ble garantert laget for å stoppe lystring av fisk på gytebekker og sjøørett på nattes tid mm. Mer beskymret over at det annonseres lystergaffler og åleruser glatt i markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er vel sik med denne loven som enkelte andre. Ingen følger de opp, ingen bryr seg om de, og mange vet ikke at den en gang eksisterer....

Som OZ seier. Denne ble garantert laget for å stoppe lystring av fisk på gytebekker og sjøørett på nattes tid mm. Mer beskymret over at det annonseres lystergaffler og åleruser glatt i markedet!

Åleruser er fine å bruke i gytebekker, ved ørret kultiveringsfiske har jeg forstått. lystergaffel derimot veit jeg ikke om noen andre bruksområder for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.