Gå til innhold
Fiskersiden

Miljøkatastrofe: 175.000 oppdrettslaks rømt fra SalMar Farming AS på Hitra


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Fiskeridirektoratet: Rømt laks på Hitra

Fiskeridirektoratet oppfordrer til fiske etter rømt oppdrettslaks i Trondheimsleia, etter at vi i dag fikk melding om rømt laks fra oppdrettsanlegget til SalMar Farming AS, på lokaliteten 24197 Værøya Ø i Hitra kommune.

Link:

http://www.fiskeridir.no/akvakultur/aktuelt/2011/0211/roemt-laks-paa-hitra

Edit: Endret overskrift på tråden.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjedelig for laks og eiere, men blir glad hvis noen lokaliserer fiskbare stimer mot helga, kan godt bidra med noen stenger hvis det går å ta de fra land

Flott viss flest mulig i ommrådet gjør en innsats. Når det gjelder å "lokalisere fiskbare stimer" er vel det så vidt jeg har forstått et problem med slike rømninger, de sprer seg veldig fort. Hadde vert tipp topp om de oppførte seg som sild eller makrell, men de gjør desverre ofte ikke det. Når det er sagt, vil det jo være sjanser for et morsomt fiske i ommrådet, absolutt vert å prøve... Skitt fiske.... :rolleyes:

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott viss flest mulig i ommrådet gjør en innsats. Når det gjelder å "lokalisere fiskbare stimer" er vel det så vidt jeg har forstått et problem med slike rømninger, de sprer seg veldig fort. Hadde vert tipp topp om de oppførte seg som sild eller makrell, men de gjør desverre ofte ikke det. Når det er sagt, vil det jo være sjanser for et morsomt fiske i ommrådet, absolutt vert å prøve... Skitt fiske.... :rolleyes:

M.

Er ingen ting med dette som er eller kan bli morsomt!! For all del, va er morsomt med 2kilos fjøsfisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan opp imot 176.000 laks være på rømmen mellom Hitra, Aure og Smøla.

http://www.hitra-froya.no/incoming/article1266028.ece

Med tanke på at det samlede innsiget av villaks til norskekysten de siste årene er beregnet til om lag 400.000 individer, er jo dette sykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressa har også en artikkel om rømmingen ved Hitra.

Adressa: - Trøndelags største lakserømning noensinne

Mellom 150 og 160 000 laks kan ha rømt fra Salmar-anlegget ved Forsnes på Hitra.

Det er den største rømmingen noen gang i Trøndelag, ifølge Fiskeridirektoratet.

Link:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1590136.ece

Det endelige tallet for hvor mange oppdrettslaks som har rømt blir trolig klart onsdag.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg, det var mye fisk....

Håper noen lokaliserer fjøsfisken innenfor kastehold i en av de mange småfjordene i området, a la slik det var ved Tustnarømmingene for endel år siden, så man får dratt opp noe av denne fisken, selv om det kanskje ikke monner stort i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tragisk hele greia ! Og man blir forbanna. Gjett om de har kontroll i mærene, NOT :)

Dette blir bare verre og verre, og de gir seg vel ikke før den siste villaks er strøket med. Penger, penger, penger, det er det eneste som teller i dette landet. Fjøslaks og olje, store inntekter til det store sluket Staten.

Hva hjelper det om noen fiskere står på land og fisker o-laks ? Det hjelper ikke i det hele tatt i den store sammenhengen. Jeg skal ihvertfall ikke utover og "more" meg med dassfisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tragisk hele greia ! Og man blir forbanna. Gjett om de har kontroll i mærene, NOT :)

Dette blir bare verre og verre, og de gir seg vel ikke før den siste villaks er strøket med. Penger, penger, penger, det er det eneste som teller i dette landet. Fjøslaks og olje, store inntekter til det store sluket Staten.

Hva hjelper det om noen fiskere står på land og fisker o-laks ? Det hjelper ikke i det hele tatt i den store sammenhengen. Jeg skal ihvertfall ikke utover og "more" meg med dassfisk !

mhm.

Og va er egentlig vitsen med oppdrett!? Synes at de kunne lagt ned alt i landa så kan de som fisker laks, spise sin laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall ikke utover og "more" meg med dassfisk !

Joda, du skal bli med og lufte reveskrotten hvis det viser seg å være mye fjøsfisk på begrensede områder en eller annen plass i området.

Jeg har bekjente som skal på rekognosering etter fjøsfisken de neste dagene, og hvis de finner lokaliteter der den befinner seg innenfor kastehold, og det er muligheter for å dra mengder med fjøsfisk, så tar vi oss en tur med lettspinnstanga og møresilda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det om noen fiskere står på land og fisker o-laks ? Det hjelper ikke i det hele tatt i den store sammenhengen. Jeg skal ihvertfall ikke utover og "more" meg med dassfisk !

Sørgelig holdning du viser for dagen sølvreven, håper det er et litt lite gjenomtenkt utslag av forbannelse over sitvasjonen.. En ting kan du være trygg på; det som i alle fall ikke hjelper i den store sammenhengen, er å ikke gjøre noe. Synes du bør holde deg for god for slike komentrarer. Det er mange fjortiser som ser opp til sånne som deg, og slike komentarer kan bare demotivere de som kunne ha vert ute der å prøvd å dra opp litt av denne fisken.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelig holdning du viser for dagen sølvreven, håper det er et litt lite gjenomtenkt utslag av forbannelse over sitvasjonen.. En ting kan du være trygg på; det som i alle fall ikke hjelper i den store sammenhengen, er å ikke gjøre noe. Synes du bør holde deg for god for slike komentrarer. Det er mange fjortiser som ser opp til sånne som deg, og slike komentarer kan bare demotivere de som kunne ha vert ute der å prøvd å dra opp litt av denne fisken.

M.

Det var veldig synd at du ser det på den måten. Skulle nesten tro at du var glad i denne fisken (?) Men jeg angrer ingen ting ! Jeg har nemlig sett meg lei på at folk "morer" seg med å fiske o-laks. På bekostning av villaksen. Vi må ikke begynne å glede oss over fisket etter o-laks. Noe jeg tror mange faktisk gjør. Synes slettes ikke det er noe show i det hele tatt å fiske etter denne fisken. Og jeg er overbevist om at det ikke hjelper heller. Hadde det hjulpet så men. Jeg tror heller at vi som er glad i villaksen bidrar mye mere med å la være å kjøpe denne fisken i butikken, og motivere alle til å gjøre det samme. Det er ikke snakk om noen hundre fisk dette, eller noen tusen. Jeg kan matte og kaller en spade for en spade.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig synd at du ser det på den måten. Skulle nesten tro at du var glad i denne fisken (?) Men jeg angrer ingen ting ! Jeg har nemlig sett meg lei på at folk "morer" seg med å fiske o-laks. På bekostning av villaksen. Vi må ikke begynne å glede oss over fisket etter o-laks. Noe jeg tror mange faktisk gjør. Synes slettes ikke det er noe show i det hele tatt å fiske etter denne fisken. Og jeg er overbevist om at det ikke hjelper heller. Hadde det hjulpet så men. Jeg tror heller at vi som er glad i villaksen bidrar mye mere med å la være å kjøpe denne fisken i butikken, og motivere alle til å gjøre det samme. Det er ikke snakk om noen hundre fisk dette, eller noen tusen. Jeg kan matte og kaller en spade for en spade.

Det ene utelukker ikke det andre. Man kan la være å kjøpe oppdrettsfisk, og prøve å fiske opp mest mulig rømlinger. Hvordan du kan tolke det dit hen at jeg er for rømt oppdrettsfisk fatter jeg ikke. Min holdnig er at litt er bedre en ingenting. Oppfordrer så mange som mulig å dra på "fjøsfisketur". Med holdningen "det hjelper ikke alikavel" ville det jo være like håpløst at du velger å ikke spise oppdrettslaks all den tid det er så mange som gjør det. For det er et sørgelig regnestykke.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig synd at du ser det på den måten. Skulle nesten tro at du var glad i denne fisken (?) Men jeg angrer ingen ting ! Jeg har nemlig sett meg lei på at folk "morer" seg med å fiske o-laks. På bekostning av villaksen. Vi må ikke begynne å glede oss over fisket etter o-laks. Noe jeg tror mange faktisk gjør. Synes slettes ikke det er noe show i det hele tatt å fiske etter denne fisken. Og jeg er overbevist om at det ikke hjelper heller. Hadde det hjulpet så men. Jeg tror heller at vi som er glad i villaksen bidrar mye mere med å la være å kjøpe denne fisken i butikken, og motivere alle til å gjøre det samme. Det er ikke snakk om noen hundre fisk dette, eller noen tusen. Jeg kan matte og kaller en spade for en spade.

Litt enig med dere begge, men reven har et poeng, strengt tatt. Alt for ofte blir disse rømmingene omtalt som "Laksebonansa", "Drømmefiske", "lakseeventyr", "Storfiske etter laks" og så videre.

Lett å gjøre det til storarta, positive opplevelser.

Liker ikke helt det, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med dere begge, men reven har et poeng, strengt tatt. Alt for ofte blir disse rømmingene omtalt som "Laksebonansa", "Drømmefiske", "lakseeventyr", "Storfiske etter laks" og så videre.

Lett å gjøre det til storarta, positive opplevelser.

Liker ikke helt det, nei

Det skjærer selfølgelig i våre ører, det posetive med slike overskrifter, er at de får "sei-fiskerne" ut på sjøen på jakt etter rømt oppdrettsfisk...

D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel enige alle i utgangspunktet :) Vi som fisker villaks ihvertfall, og er glad i denne fisken. Så vi må ikke bli uenige om akkurat dette. Og heller holde sammen, det kan vi være enige om. Med den makta som o-industrien har så tror jeg det skal helt andre kluter til for å demme litt opp for alle rømningene. Men jeg er jo enig i at alle bekker små osv. Men akkurat her tror jeg rett og slett at det bare er å gi opp. Noen fjøslaks oppfisket fra land holder ikke i det hele tatt. Og det er også viktig at vi ikke forherliger dette fisket. Og viser for alle og enhver at det er en god reserveløsning fremfor å fiske etter villaks. Så jeg melder rett og lett pass her, for jeg kan å regne og ser på antallet fjøslaks som rømmer hvert år. Skremmende tall. Sammenlignet med det totale innsig av villaks i våre elver hvert år. Det man skulle gjøre var å legge ut nøter i hele området så det iallefall ville vært noe gang i det. Nøter fisker mye bedre enn noen stenger fra land. Og dette skulle vært opp på høyeste nivå for lenge siden. Alvorlig kraftige bøter som svir, på linje med oljekatastrofer. Og at de som er eiere av anleggene tar ansvar og tråler fjorden etter o-laks. Sjøl !

Og rydder opp, fremfor noen fiskelystne sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel enige alle i utgangspunktet :) Vi som fisker villaks ihvertfall, og er glad i denne fisken. Så vi må ikke bli uenige om akkurat dette. Og heller holde sammen, det kan vi være enige om. Med den makta som o-industrien har så tror jeg det skal helt andre kluter til for å demme litt opp for alle rømningene. Men jeg er jo enig i at alle bekker små osv. Men akkurat her tror jeg rett og slett at det bare er å gi opp. Noen fjøslaks oppfisket fra land holder ikke i det hele tatt. Og det er også viktig at vi ikke forherliger dette fisket. Og viser for alle og enhver at det er en god reserveløsning fremfor å fiske etter villaks. Så jeg melder rett og lett pass her, for jeg kan å regne og ser på antallet fjøslaks som rømmer hvert år. Skremmende tall. Sammenlignet med det totale innsig av villaks i våre elver hvert år. Det man skulle gjøre var å legge ut nøter i hele området så det iallefall ville vært noe gang i det. Nøter fisker mye bedre enn noen stenger fra land. Og dette skulle vært opp på høyeste nivå for lenge siden. Alvorlig kraftige bøter som svir, på linje med oljekatastrofer. Og at de som er eiere av anleggene tar ansvar og tråler fjorden etter o-laks. Sjøl !

Og rydder opp, fremfor noen fiskelystne sportsfiskere.

Alle mann til pumpene: not, garn, sluk, flue. Fra land, og i båt, Oppdrettere og oppdrettshatere, Gamliser og fjortiser. Ingen grunn til å velge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mann til pumpene: not, garn, sluk, flue. Fra land, og i båt, Oppdrettere og oppdrettshatere, Gamliser og fjortiser. Ingen grunn til å velge. :)

.....men likevel, en industri som omsetter for titalls milliarder, som hardnakket påstår kontroll, hevder å være teknologisk i superklassen......Og hvor stort sett ingen vedkjenner seg rømt fisk hvis de ikke blir tatt med buksene godt nede på anklene.

Når nota revner, eller (High-tech-) ankeret løsner går oppfordringene til fiskere, være seg yrkes eller fritidsfiskere. Ut og fang fisken, så fort som mulig. Når elvene står fulle, vil industrien ha igang et spleiselag med elveeiere, sportsfiskere og utbyggere for å fange opp de rømte laksene. Når vi etterspør merking for å kunne spore den rømte fisken fnyser de.

Visst er de pålagt ¨å starte gjenfiske inntil 500 meter fra anleggene, selv når bejublede HI har vist at etter rømming har laksen en tendens til å gå rett ned, og komme opp igjen etter noen timer, stort sett et stykke unna. 30-40 kilometer på første døgnet, husker jeg ikke feil. I mellomtiden oppfordres altså sånne som oss om å komme seg ut og lokalisere fisken. Som stort sett oppgis med en herlig størrelse, og umedisinert for å få blodet til å bruse, og Bonanzafølelsen til å komme smygende.......

Forslag om å putte på en avgift som kan brukes til dette arbeidet, avfeies med at vi negative og motarbeider industrien som skal holde oss på beina etter oljen og attpåtil mette verden. Men, en tilsvarende avgift for å sette igang større propagandaaksjoner for å overbevise om at dette skjer, ja det er klok strategi. Som om EFF ikke allerede bruker flere hundre millioner på å fortelle at kontrollen er total, og Europharma forteller oss at oppdrett av laks er miljøvern i praksis.

......men, likevel, at ivrige fiskere skal være en del av beredskapen virker så sært.......

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....men likevel, en industri som omsetter for titalls milliarder, som hardnakket påstår kontroll, hevder å være teknologisk i superklassen......Og hvor stort sett ingen vedkjenner seg rømt fisk hvis de ikke blir tatt med buksene godt nede på anklene.

Når nota revner, eller (High-tech-) ankeret løsner går oppfordringene til fiskere, være seg yrkes eller fritidsfiskere. Ut og fang fisken, så fort som mulig. Når elvene står fulle, vil industrien ha igang et spleiselag med elveeiere, sportsfiskere og utbyggere for å fange opp de rømte laksene. Når vi etterspør merking for å kunne spore den rømte fisken fnyser de.

Visst er de pålagt ¨å starte gjenfiske inntil 500 meter fra anleggene, selv når bejublede HI har vist at etter rømming har laksen en tendens til å gå rett ned, og komme opp igjen etter noen timer, stort sett et stykke unna. 30-40 kilometer på første døgnet, husker jeg ikke feil. I mellomtiden oppfordres altså sånne som oss om å komme seg ut og lokalisere fisken. Som stort sett oppgis med en herlig størrelse, og umedisinert for å få blodet til å bruse, og Bonanzafølelsen til å komme smygende.......

Forslag om å putte på en avgift som kan brukes til dette arbeidet, avfeies med at vi negative og motarbeider industrien som skal holde oss på beina etter oljen og attpåtil mette verden. Men, en tilsvarende avgift for å sette igang større propagandaaksjoner for å overbevise om at dette skjer, ja det er klok strategi. Som om EFF ikke allerede bruker flere hundre millioner på å fortelle at kontrollen er total, og Europharma forteller oss at oppdrett av laks er miljøvern i praksis.

......men, likevel, at ivrige fiskere skal være en del av beredskapen virker så sært.......

Er helt enig i det du skriver, selfølgelig er det industrien som har ansvaret og bør rydde etter seg. At sportsfiskere fanger rømlinger skal definnetivt ikke være en del av beredskapen. Det gjør man ikke for å hjelpe industrien. Man gjør selfølgelig det fordi man er bekymra for villfisken. Men for all del vis man ikke ønsker å gjøre det, står man fritt til å la det være. Men å kritisere de som på eget initiativ ønsker å prøve, uansett hvor håpløst det måtte synes, det mener jeg er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mann til pumpene: not, garn, sluk, flue. Fra land, og i båt, Oppdrettere og oppdrettshatere, Gamliser og fjortiser. Ingen grunn til å velge. :blush:

Sto noe om at det ikke var fritt fram for hvermansen med garn, tror det var på Kystdirektoratet sine sider! Og jeg må si med enig med reven, de to tre hundre fiskene som kansje nås eller fås på stang, ja va er det når det er snak om at det er gjen mellom 5-15.ooo fisk, av 175.000 fisk!!! Får håpe de får sperret fisken inne med garn så det begrenser seg. Nå er det NESTEN en uke siden nota revnet og fisk er fått i Aure. Så denne fisken kan være langt avgåre alerede.

Vi varslet med en gang vi fant det ut sa salmar gubbën, ja bare så synd at det tok en uke før det ble oppdaget. Fy for nå Svin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto noe om at det ikke var fritt fram for hvermansen med garn, tror det var på Kystdirektoratet sine sider! Og jeg må si med enig med reven, de to tre hundre fiskene som kansje nås eller fås på stang, ja va er det når det er snak om at det er gjen mellom 5-15.ooo fisk, av 175.000 fisk!!! Får håpe de får sperret fisken inne med garn så det begrenser seg. Nå er det NESTEN en uke siden nota revnet og fisk er fått i Aure. Så denne fisken kan være langt avgåre alerede.

Vi varslet med en gang vi fant det ut sa salmar gubbën, ja bare så synd at det tok en uke før det ble oppdaget. Fy for nå Svin...

Vel, så mye bra som vi har hørt om Salmar i det siste, så er jo dette nesten gudegitt!

Salmar til folket!!

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spm. Anngående o-fisk;

Er det sånn at laksene som har vært stengt inne og tvunget til å gå i "stim", går i stim etter at de har kommet seg ut? Eller sprer de seg? <_<

Dei prer seg over stadigt større område for kvar dag som går. Og med dei låge temperaturane som er sjøen for tida er det sannsynleg at dei vil trekka mot varmare farvatn, dvs mot djuparevatn, eller inn mot fjorder dominert av stort ferskvatninnhald. Kor fisken ender opp i søknaden etter lettere levevikår er vankjeleg å forrutseia, men stimar på fleire tusen vil nok finna vegen inn Trondheimsfjorden utover våren... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.