Gå til innhold
Fiskersiden

Polariserte briller


Andreas
 Share

Recommended Posts

Ja, man kan jo lure.. Men de funker fint med overskyet også [ ;) ]

men 800 er da ikke slike summer, prisen i Norge på 1600 derimot....??

men fra spøk til revolver, skikkelig solbriller er ett must når man er ute og kjører på vinteren med bl.a snø og lav sol osv.. Ser nok av idioter uten som holder på å kjøre ned både meg, bikkja, naboen og den gamle dama med rullator pga lav sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du er ute etter de beste fiskebrillene /linsene som noensinne er laget (!), så må du gå for briller med xoor-linse fra polaroid. Disse har uslåelig kontrast og polariseringevne.

Prisen er stiv,fra 1000-lappen til 1500, men for noen briller! Jeg kom tilfeldigvis over to par på optikerbutikk til 100 spenn stk (førpris 1490,-!)for noen år siden. Bakdelen med brillene (og sikkert hvorfor de var nedsatt så inni h..) er at de er ufattelig stygge. Jeg ser ut som en flue i dem, men det deriter jeg i. Jeg er ikke ute etter å se trendy ut, men skal se mest mulig fisk!

Har hatt og prøvd veldig mange "billigbriller" og slike til 500-700 spenn, men disse er ikke i nærheten av mine. Såvidt jeg husker har Guideline hatt etpar fiskebriller med xoor-linse for noen år siden, til en pris rundt 1200.

Mange billigbriller veldig bra polariseringseffekt, men kontrastgjengivingen er ikke i nærheten (og den er viktig når du skal spotte fisk!). Dessuten har mange bare laminat med polarisering utenpå selve glasset, og dette blir det fort riper i. Dessuten er linsen i billigbriller bare kastet inn i innfatningen, slik at polariseringen kan bli begrenset til kun deler av synsfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri ha lest denne linken, den kasta meg rett ut i pengesluket.com og jeg venter nå på AQUA CATFISH, sef... Likte forøvrig designet også. Har hatt to par Action optics, sweetwater, de siste åra og satt enormt stor pris på de, men linsa blir fort ripete (jeg har prøvd å unngå det) og begge parene har knekt i ramma. Med andre ord ett par ****** bra drittbriller, som nå på grunn av denne linken skal byttes ut for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Vi som bruker briller til daglig, finnes det noen gode alternativer til oss utenom de som klipses på??

Det gjør det. Oakley kan leveres med styrke i glassene og ulik polariseringsverdi. Dette kan forøvrig de fleste dyrere merker. Ellers har du billigere alternativer som eksempelvis GUARDER som leverer med insert. Det vil si en holder for brilleglass direkte bak det polariserte beskyttelses-glasset. De fleste Guarder-brillene er mer eller mindre kopier av Oakley. Dersom du har briler fra før, tar du med inserten til optikeren og sier du ønsker din styrke i den. Du slipper da unna med kostnaden av brilleglass og arbeid, siden du stiller med infatning.

Uansett så kan det være en ide, dersom man vil legge ned fra 1000-lappen og oppover å ta en tur til en optiker, da det er store variasjoner på "polariserte" briller. Kjøp det du trenger, og det er sjelden beskyttelsesglass om ikke du, som meg har en hobby som for eksempel airsoft ved siden av.

mvh

Sveinung

Optometri-student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg briller fra Fenwick for ikke så lenge siden, og har ikke fått testet de ennå[ ;) ]... De koster kun ca 500; inkl 3 sett glass i forskjellige farger og belteveske og pusseklut. Kvalitet, passform og utseende virker svært lovende, men ble litt overrasket over at de ikke er nevnt her. Noen med kjennskap til disse brillene?

Hvordan fungerer dette med polariseringen i praksis? Ser man fisken mye bedre med dem? Hvilke farger funker til hva(gule, brune og grå glass fulgte med mine)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

sitat:Opprinnelig postet av Gjeddebob

Hvordan fungerer dette med polariserngen i praksis?

Enkelt og greit kan man vel si at polariseringen fjerner reflektert lys.

Er vel i grunnen basisen det ja.

En enkel forklaring med noen bilder (blant annet av fisk i vann) finner du på brillehuset sine nettsider, http://www.brillehuset.com/polarisering.htm, men polarisasjon kan også forklares på den "tungvinte" måten, slik:

Når vi snakker om polarisasjon, betegner vi lys som bølgebevegelser.

Lys er elektromagnetiske svingninger og består av en elektrisk og en magnetisk vektor. De to vektorene står vinkelrett på hverandre og på bølgens forplantningsretning. De svinger mellom positive og negative toppverdier.

Lys svinger i alle meridianer/plan, ikke som en vannbølge som kun svinger i et plan. Når lyset svinger i alle plan sier vi at lyset er upolarisert. I noen situasjoner derimot, svinger lyset allikevel nettopp i bare et plan, slik som en vannbølge. Vi har da polarisert lys. Polarisert kommer nettopp av det som er beskrevet i det forrige avsnittet, da bølgen nå kun svinger med positive/negative toppverdier (poler) i en vektor.

Dersom lyset treffer en speilende flate, for eksempel vannflata, med en liten innfallsvinkel, vil det reflekterte lyset være upolarisert. Hvis innfallsvinkelen økes, vil lyset bli polarisert. Denne effekten kan du se dersom du stående ser mot vannflaten for så å sette deg ned. Refleksen i vannet vil da forandre seg.

På en slik brille vi snakker om her, er det lagt på et polarisasjonsfilter. Et polarisasjonsfilter absorberer alle lysets svingninger unntatt i én retning. Dersom upolarisert lys går inn i filteret, vil bare polarisert lys komme ut. Et filter som blir brukt på denne måten, kalles en polarisator (nettopp fordi den gir lysets bølgebevegelse to toppverdier i positiv/negativ, eller to poler)

Polarisasjonsfilteret blir produsert ved at et tynt flak av polyvinylalkohol blir strykket ut. Molekylstrukturen danner da lange kjeder i samme retning. Dette blir dyppet i jodid. Det tynne flaket omslyttes av to lag av plast, og utenpå det blir det lagt et hardere lag som beskytter materialet. Merk derfor også at en slik brille kan miste en del av effekten og bli slitsomme å bruke dersom du får kraftige riper eller "skrubbsår".

Noe tungt kanskje, men det er egentlig ganske greit om man prøver å sette det i praksis. Fargen på glasset er ingen retnings-snor. Spør i en optikerforretning, de fleste større butikker fører kjente merker som Oakley og Fenwick. Og som regel er det ikke noe problem, dersom du ønsker å kjøpe et par, å låne de med hjem for å prøve, som du ville med en vanlig innfatning. Evt bytte om du ikke er fornøyd, noe som ofte kan være vanskeligere og mer tidkrevende over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gjeddebob

Kjøpte meg briller fra Fenwick for ikke så lenge siden, og har ikke fått testet de ennå[ ;) ]... De koster kun ca 500; inkl 3 sett glass i forskjellige farger og belteveske og pusseklut. Kvalitet, passform og utseende virker svært lovende, men ble litt overrasket over at de ikke er nevnt her. Noen med kjennskap til disse brillene?

Hvordan fungerer dette med polariserngen i praksis? Ser man fisken mye bedre med dem? Hvilke farger funker til hva(gule, brune og grå glass fulgte med mine)?

Har de brillene og er ikke veldig glad i de.

Glassene "flagrer" når det blåser ettersom de festes øverst.

Fungerer helt greit, men er noe irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

sitat:Opprinnelig postet av Gjeddebob

Kjøpte meg briller fra Fenwick for ikke så lenge siden, og har ikke fått testet de ennå[ ;) ]... De koster kun ca 500; inkl 3 sett glass i forskjellige farger og belteveske og pusseklut. Kvalitet, passform og utseende virker svært lovende, men ble litt overrasket over at de ikke er nevnt her. Noen med kjennskap til disse brillene?

Hvordan fungerer dette med polariserngen i praksis? Ser man fisken mye bedre med dem? Hvilke farger funker til hva(gule, brune og grå glass fulgte med mine)?

Har de brillene og er ikke veldig glad i de.

Glassene "flagrer" når det blåser ettersom de festes øverst.

Fungerer helt greit, men er noe irriterende.

Men bortsett fra "flagringen", hvordan er "polariseringseffekten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi som bruker briller til daglig, finnes det noen gode alternativer til oss utenom de som klipses på??

For oss som bruker briller er det også et håp utenom disse "clip on's"

Kjøpte et par Cocoons (ikke cock on) i fjor, og er fornøyd med dem. Dette er polariserte solbriller du har utenpå de vanlige brillene, altså 2 par briller. Dette fungerer mye bedre enn de vanlige forhengene, og de kan du ha hengende i "pensonist snøret", når du ikke bruker dem. Lette og tåler litt juling.

Jeg er i alle fall fornøyd. Fant ingen forhandler i Norge, men i Sverige har Capricorn dem, men det hjlper lite, for de sender visstnok ikke til land utenom EU. Jeg besilte dem hos Fish USA, frakten var relativt dyr $24,- så totalprisen inkl mva og tollbehandlingsgeb. ble ca kr 580,-. Inkludert i prisen får du et solid neoprene brilleetui, og en spesial-klut til å rengjøre glassene. Rask grei levering.

http://www.fishusa.com/tackleshop/catalog_...670416E0FF3A595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.