Gå til innhold
Fiskersiden

Polariserte briller


Andreas
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest RexHunt
har sett på tv shop. så noen briller dert som var verdt å prøve. bella sunn ellr no. så dritbra ut. fiskere anbefallte de. tålte også bla. hammerslag på linsen

Det hørtes bra ut, kan jo hende enkelte er plaget med at de blir slått med hammer i ansiktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye ved elver og vann....

Og lot meg ""lure"" av Bård og lars...kjøpte briller og greier..

Men de har ikke en eneste gang hjulpet meg til å få fisk.....men joda, jeg har sett fisk, bunn og greier og greier...men de har altså ikke økt antallet fisk, heller ikke fiskegleden...for det som skjedde var at jeg ble mer opptatt av å kikke etter fisken enn å fiske.

Ad sikkerhet...JA!!! Briller kan være viktig....en bekjent av meg fikk fluen igjennom øyelokket uten å skade selve øyet...

Ta på deg et par polariserte briller og gå ned til vannet/elva. Da vet du hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Bare en liten kommentar... Oakley.. gode briller men til hvilken pris.

Har nettopp vært hos optikeren og jeg er fremdeles nærsynt og må ha nye briller.

Sjekket prisen på Oakley og det ble dyrt.. 5200.- ( innfatningen kostet 1500)

Skal teste ut andre bilelr før jeg bestilelr briller til over 5000.-

Jeg var også hos optikeren min i går (brilleland). Jeg har ikke kjøpt briller derfra tidligere, men endte opp med et par solbriller med titaninnfatninger fra Peak og polariserende "superherdet" glass. Noen som har erfaring med glassene herfra? (endte opp på ca 4200 inkl synstest og 24 mnds forsikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

På grunn av tidenes desidert mest elendige fiskesesong, sto jeg, nesten i desperasjon, og lempa flue igår kveld/natt. Mens mørket senket seg, og plaskene fra svær fisk stadig økte i antall, kom vindkastene stadig tettere, noe jeg rett og slett må ha glemt i min iver etter å få satt et nogenlunde verdig punktum på sesongen... Det gikk som det måtte gå, og sjokket var stort da jeg plutselig merket at fortommen la seg rundt hodet mitt, og flua med et smell landet midt i høyre øyeeple.....

For å ha det sagt, så bruker jeg alltid briller når jeg fisker med flue, og det ville jeg gjort denne gangen også, hadde det bare ikke vært svarte natta. Grunnen til at jeg ikke sto med slukstanga, noe jeg helst gjør om natta, nettopp på grunn av sikkerhetsfaren ved å kaste med flue uten briller, var at jeg på mystisk vis hadde klart å knekke denne kvelden før...

Det gjør VONDT å få flua i øyet. Det gjorde det sikkert ikke bedre at jeg fisket med den eneste blyede flua jeg har heller... Ei svær, selvbundet Montana i krokstørrelse 6, for den som måtte lure på det. Godt blyet, for å komme helt ned i dypet til ørretbeistene. Det føltes som om jeg hadde tryna med øyet først inn i en stikkontakt. Idet flua treffer (midt i pupillen på høyre øyeeple, som sagt), ser jeg en svær, orange gnist, og støtet/sjokket/smerten sprer seg umiddelbart langt inn i hodet bak øyet. Tankene gikk til en lærer jeg hadde for en del år siden, som hadde fortalt om hvordan han måtte gjennom et lass operasjoner for å redde øyet etter at han hadde fått ei lakseflue inn i det... Jeg lurte også på hvordan i svarte jeg skulle klare å navigere gjennom den labyrinten av skogsbilveier jeg hadde kjørt for å komme til fiskeplassen, med bare ett øye. Det at jeg i det hele tatt var kommet frem til rett sted, hadde jeg i utgangspunktet sett på som et under. Når jeg omsider eventuelt måtte finne frem til hovedveien, ville det fremdeles være 4-5 mil til sivilisasjonen, og nærmeste legevakt... Mon tro om man får narkose ved sånne operasjoner? Eller er det kun lokalbedøvelse som gjelder?

Jeg fikk fiklet flua ut av øyet, men kunne ikke være sikker på om skaden var stor eller ikke. Det rant som bare juling, men da det jo var mørkt som natta, kunne jeg ikke se om det var blod eller tårer, eller det som værre var... I løpet av en kjapp marsj tilbake til bilen, hadde jeg mer eller mindre konstatert at flua nok ikke hadde tatt hull på øyet, den værste smerten var gitt seg, og øyet kjentes helt ut. I speilet i bilen fikk jeg endelig bekreftet at jeg hadde berget, men det tok ei stund før nervene hadde roet seg...

Jeg måtte ut og ta et par kast til etterpå, da MED briller, men jeg fant ut at det var lite vits i å fortsette, da jeg jo ikke engang kunne se de få refleksjonene som månen ga på vannspeilet. Ordet "blindfiske" fikk en ny mening, for å si det sånn... Turen tilbake ble mindre hyggelig enn jeg hadde regnet med på forhånd. Det er ikke så veldig nøye om jeg får fisk på hver fisketur, selv ikke etter en så elendig sesong som denne, jeg fisker jo i bunn og grunn på grunn av gleden ved selve fiskingen... Men når jeg den ene kvelden knekker slukstanga, og så må hjem neste kveld fordi det blåser litt mer enn det som er forsvarlig ved fluefiske, sliter det på humøret. Det hjelper heller ikke at øyet er ømt, og jeg plutselig er smånervøs for jakta i høst...

Så, spørsmålet mitt er; hvor kan jeg få tak i et par klare briller til bruk om natta? Det hadde vært en fordel om de var lette, sitter godt, og tåler litt. Hagleskudd fra 15 fot høres drøyt ut, jeg har heller ikke noe som helst bruk for briller til flere tusen kroner, uansett hvor solide de er, for jeg mister de GARANTERT før halve sesongen har gått. Det er heller en fordel om de ikke koster mange kronene...

Moralen? Vel, det burde være relativt obvious å bruke briller uansett ved fluefiske. Krokingsfare er også grunn god nok til at jeg aldri kommer til å kun fiske med fluestang. Går jeg pokkerivold inn i fjellheimen, og det blåser opp (rart, det gjør det hver gang jeg går langt av lei), har jeg alltid med meg slukstanga. Det er fett som smultmarinert flesk å fiske med fluestang, men om det ikke er mulig, går jeg ikke hjem igjen fordi jeg ikke vil fiske med noe annet.

...om jeg da ikke har knekt slukstanga da.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.