Gå til innhold
Fiskersiden

Den store pakklista


Maritim
 Share

Recommended Posts

Før man legger ut på langtur er det mye planlegging som skal gjøres. Et viktig redskap i denne prosessen er pakklister. Tenkte denne tråden kunne brukes til tips om hva som kan være lurt å skrive på lista, og hvordan de brukes.

Mine første bidrag:

Radio. Jeg har med en liten lett radio kjøpt på Clas-Olson for noen år tilbake. Radio er greit å ha for å følge med på værmeldinga, og som selskap vis man er på tur alene. Nå kan det jo være dårlig dekning viss man er i "grisgrente strøk", da er trikset å bruke fluestanga som antenne. De fleste har flerdelte stenger i dag. Fjern bunndelen og tre antenna inn i stanga. Dette gir en fenomenal antenne, forskellen kan være, fra totalt "snøvær" til klokke klar sending. :thumbsup:

Førstehjelpsutstyr er viktig. På lengre turer tenker jeg det er greit å ta med sysaker(heldigvis aldri hatt bruk for det). Må inrømme at tanken på nål og tråd i felt ikke er spess forlokkende, men må man så må man tenkte jeg, helt til jeg traff en vetrinær :) Han ordna meg en liten lett, sterilt pakket, "stiftemaskin". Ikke det at jeg gleder meg til å eventuelt å måtte bruke den heller...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Plett og bestikk. Gjerne den typen bestikk som bor i en sånn teis til å ha i belte. Slik at man er som Joey i friends... alltid klar får å eta :goodjob:

Leatherman. Dyr, men kan reparere\lage sykt mye rart bare du tenker klart, den kan også klippe kroker,sage ned greiner med fiskesluker i, spikke pølsepinne osv.

Jeg er håndverker sånn til daglig og på dagsturer har jeg med batteridrill for modding av baits på stedet, men det er litt for vidrekommende :thumbsup:

Tomme plastposer til søppel eller å ha fisk i eller hva nå som måtte dukke opp som trenger en plastpose rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart og kompass!!! Svartkjelen aluminiumsfolie smør krydder kark-koppen hodelykt(ekstra batteri) liggeunderlag sovepose gapahuk/telt fotoapparat kokesjokolade såpe tannkost tannkrem smertestillende syrtek(mot orm bitt bla.) fiskeutstyr regnklær ullgenser og ullbukse, 2sett ullsokker, lue buff leirsko? tørrmelk havregryn potetmos, makrell i tomat(blandes i potetmosen hvis fisken uteblir), kaffe og en skvætt heimbrent tape ståltråd tau strips sikkerhetsnål bandasje plaster mygg/flåttspray primus stekepanne skje ,stor kopp, vannflaske plastposer, ekstra tobakk og snus, snadda. Litt uoversiktelig men tror jeg har fått med det meste for ei uke på fjellet. Sekken bør ikke være nå mye mer enn 20kg, får å få en behagelig fjelltur. Nå er det ikke lenge igjen før det går an å pakke sekken og dra til fjells

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel droppe teltet og heller ta med en tarp/presening. Er det skog der du ferdes trenger du ikke ta med deg stenger for å holde den oppe engang.

Leirsko er greit å ha, det gir en ekstra luksus om du orker å bære dem med deg. Jeg bruker alltid å ta med et par slippers, da kan jeg vade over elver med dem på og ha tørre marsjstøvler når jeg kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggspiral kan være kjekt å ha. Er det snakk om en overnatting legger jeg ei "skive" (to spiraler) i et CD-cover. Til lengre turer har jeg en plastboks i passende størelse. Ellers har jeg alltid med aurax på lengre turer. Denne er kløstillende, og kan fungere som reserve-myggmiddel viss man skulle gå tom for myggmelk.

Myggmelk er et effektivt myggmiddel men beholderen av glass er håpløs. Jeg fyller den over i noen små sprayflasker som det har vert et annet myggmiddel i. Viss du skulle ønske å kvtte deg med orginalembalasjen å bruke noe lettere, vær oppmerksom på at det ikke er all plast som tåler myggmelk. Et par kamerater var kommet langt inn på vidda når de oppdaget dette....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Myggspiral er UT - cola-boks, telys og vapebriketter er så utrolig mye bedre. Ikke bare skremmer det myggen, men det tar også knekken på myggen du allerede måtte ha fått inn i telt eller lavvo...

Har også en spray som jeg efvt må komme tilbake med navnet på som er helt suveren mot myggen. Opprinnelig er den tenkt brukt til å spraye rundt vinduer og dører på f.eks hytta. Vi har brukt den på hytta her i Finnmark og har vel etterpå omtrent ikke hatt mygg inne etter at vi tok den i bruk. Ikke engang på utedoen. Det holder å spraye en gang eller to i sesongen. Jeg har brukt den og sprayet teltkantene innvendig og innvendig rundt inngangen osv - fungert utmerket også det...

Ellers er det selvsagt viktig å pakke alt for mye i sekken så det blir tungt å gå. Sleng gjerne i 3-4 skift av alt av gensere og bukser osv. Er det for lett å gå blir det jo kjedelig og man har lite å klage på etter endt tur. Jeg har enda ikke hørt noen skryte av at de hadde veldig lett og kjekk sekk på tur.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggspiral er UT - cola-boks, telys og vapebriketter er så utrolig mye bedre. Ikke bare skremmer det myggen, men det tar også knekken på myggen du allerede måtte ha fått inn i telt eller lavvo...

Har også en spray som jeg efvt må komme tilbake med navnet på som er helt suveren mot myggen. Opprinnelig er den tenkt brukt til å spraye rundt vinduer og dører på f.eks hytta. Vi har brukt den på hytta her i Finnmark og har vel etterpå omtrent ikke hatt mygg inne etter at vi tok den i bruk. Ikke engang på utedoen. Det holder å spraye en gang eller to i sesongen. Jeg har brukt den og sprayet teltkantene innvendig og innvendig rundt inngangen osv - fungert utmerket også det...

Ellers er det selvsagt viktig å pakke alt for mye i sekken så det blir tungt å gå. Sleng gjerne i 3-4 skift av alt av gensere og bukser osv. Er det for lett å gå blir det jo kjedelig og man har lite å klage på etter endt tur. Jeg har enda ikke hørt noen skryte av at de hadde veldig lett og kjekk sekk på tur.... ;-)

Desse brikettene må du fortelle mer om, hvem fører desse og hvilket merkenavn? ellers hadde det vert greit å vite navnet på den sprayen ja. Har vert bort i en der det aktive stoffet er permetrin, det er ivertfall effektive greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggspiral er UT - cola-boks, telys og vapebriketter er så utrolig mye bedre. Ikke bare skremmer det myggen, men det tar også knekken på myggen du allerede måtte ha fått inn i telt eller lavvo...

Har også en spray som jeg efvt må komme tilbake med navnet på som er helt suveren mot myggen. Opprinnelig er den tenkt brukt til å spraye rundt vinduer og dører på f.eks hytta. Vi har brukt den på hytta her i Finnmark og har vel etterpå omtrent ikke hatt mygg inne etter at vi tok den i bruk. Ikke engang på utedoen. Det holder å spraye en gang eller to i sesongen. Jeg har brukt den og sprayet teltkantene innvendig og innvendig rundt inngangen osv - fungert utmerket også det...

Ellers er det selvsagt viktig å pakke alt for mye i sekken så det blir tungt å gå. Sleng gjerne i 3-4 skift av alt av gensere og bukser osv. Er det for lett å gå blir det jo kjedelig og man har lite å klage på etter endt tur. Jeg har enda ikke hørt noen skryte av at de hadde veldig lett og kjekk sekk på tur.... ;-)

Da blir jeg første man! :) Har aldri en tyngre sekk enn 20 kg, den blir omtrent 15kg, så jeg har en lett og fin sekk når jeg er på tur i fjellet. Vet ikke hva grønlandshunden min syns da... Han har som regel en stor og tung kløv! Hund er alfa omega for meg på fjelltur, kompis og bære hjelp :)

Du kan med fordel droppe teltet og heller ta med en tarp/presening. Er det skog der du ferdes trenger du ikke ta med deg stenger for å holde den oppe engang.

Leirsko er greit å ha, det gir en ekstra luksus om du orker å bære dem med deg. Jeg bruker alltid å ta med et par slippers, da kan jeg vade over elver med dem på og ha tørre marsjstøvler når jeg kommer over.

:lolu: Er uenig angående tarp/presening. Har prøvd det en gang, tenkte det skulle gå bra med vindstyrken som var meldt. Men som vanlig blåste det mer enn meldt :growl: Det var ikke en vellykket tur for å si det sånn. Så jeg har alltid med telt/gapahuktelt, hvis jeg ikke skal sove under åpen himmel da. Det skal sies at jeg er mest på turer i fjellet. Tarp fungerer sikkert bra i skogen, hvor man kan søke ly, hvis det kommer uanmeldte vindkast. Dessuten er telte og tarpen min ca like tungt :) , så valget er enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vape er vel merkenavnet på disse brikettene. Føres i hvertfall av en sportsbutikk i Lakselv samt av Kleven Jakt og Fiske i Hammerfest. Brikettene har vi i hvertfall brukt på følgende måte: Drikk opp en brusboks i strl 0,33l (funker sikkert med en ølboks også, men du er vel avholdsmann så vidt jeg har forstått ;-) )Når boksen er tom, snu den oppå ned. Skjær ut en luke i siden av boksen ved bunn (det som tidligere var toppen). Luken må være stor nok til å sette inn et telys i. Tenn på lyset og legg en brikett eller to oppe på boksen (ja, du har gjettet riktig, på det som tidligere var bunn. Der er det nemlig en fin "skål" som de ligger fint i. Beste demoen jeg har sett (som sikkert potbelly kan underskrive på) var da jeg besøkte nevnte kar på hytte oppe i det værste myggområdet i stabbursdalen. I det fuktige lombolaområdet. Fullt av mygg inne på hytta. Tenn opp nevnte remedier, vent 10 minutter - inn og legge seg mens de siste fortsatt levende myggene hørtes ut som de gikk på høyoktan før de foretok kamikazemanøver i vinduskarmen og stille ble det...

Sprayen min står på hytta, men har sendt forespørsel, også det til potbelly, om han husker navnet i hodet for han har fått denne av meg tidligere for bruk på hytta på Finnskogen.

Da her potbelly rotet i arkivet: Pelias universal insektspray....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkliste er grei å ha ja. Men det spørs hvor man skal dra da. Til fjells ? Kunsten er vel å ha med seg kun det som er viktig, og for all del gjøre det praktisk mtp. bæring.

Og hvordan forholdene er der man skal. Bløtt ? Tørt ? Går det greit med fjellsko, eller bør man gå i støvler ? Hvilket vær meldes ? Trenger man telt ? Og brusflasker har jeg sett mange drasser på når man skal på langtur :lolu: Pluss potetgull og annet rask. Saft i konsentrat er greit, vann finner man som regel når man skal fiske en plass :growl: Det eneste jeg tar med meg som man strengt tatt ikke drasser på inne på fjellet (men som er en absolutt nødvendighet hvis varmt) er noen få boksøl pluss konjakk tappet på plast brusflaske. Og emballasjen kan brennes uten at man forurenser naturen unødig. Minst mulig å drasse på når man skal returnere, med unntak av evt. fisk. Biffen pluss endel godt tilbehør er ofte et must på langtur hvis man vil kose seg litt ekstra. Blir litt ensformig med bare vanlig turmat som jo er det mest praktiske. Så spiser man biffen først, før den surner :) Er man på tur, så ........

Mest mulig kos, med "minst" mulig vekt på sekken. Jeg tar bestandig forbehold ang. fiskeutstyr. For kjedelig hvis snella går til dundas, eller at man ikke har mere line på snella. Så litt reserveutstyr er alltid med, uten at det veier for mye. Det er maten som veier mest, og det slipper man heldigvis å drasse med hjem igjen. Og telt hvis man skal ha med det. Ett par kilo bare det :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vape er vel merkenavnet på disse brikettene. Føres i hvertfall av en sportsbutikk i Lakselv samt av Kleven Jakt og Fiske i Hammerfest. Brikettene har vi i hvertfall brukt på følgende måte: Drikk opp en brusboks i strl 0,33l (funker sikkert med en ølboks også, men du er vel avholdsmann så vidt jeg har forstått ;-) )Når boksen er tom, snu den oppå ned. Skjær ut en luke i siden av boksen ved bunn (det som tidligere var toppen). Luken må være stor nok til å sette inn et telys i. Tenn på lyset og legg en brikett eller to oppe på boksen (ja, du har gjettet riktig, på det som tidligere var bunn. Der er det nemlig en fin "skål" som de ligger fint i. Beste demoen jeg har sett (som sikkert potbelly kan underskrive på) var da jeg besøkte nevnte kar på hytte oppe i det værste myggområdet i stabbursdalen. I det fuktige lombolaområdet. Fullt av mygg inne på hytta. Tenn opp nevnte remedier, vent 10 minutter - inn og legge seg mens de siste fortsatt levende myggene hørtes ut som de gikk på høyoktan før de foretok kamikazemanøver i vinduskarmen og stille ble det...

Sprayen min står på hytta, men har sendt forespørsel, også det til potbelly, om han husker navnet i hodet for han har fått denne av meg tidligere for bruk på hytta på Finnskogen.

Da her potbelly rotet i arkivet: Pelias universal insektspray....

:lolu: Den er i hvertfall effektiv. Hvor sunn den er kan vel diskuteres, men er beregnet å spraye på vinduer og dørkarmer mm. Hvordan den er på tøy vet jeg ikke, men det er ett kontaktstoff slik at det er liten vits i å ta det på klær tror jeg. Alle insektene tiltrekkes lyset, og dermed er det effektivt å ta på der det er vinduskarmer mm. En som har hytte ikke så langt unna vår fikk stokkmauer angrep i sommer og kjøpte Pelias mauer middel i tillegg, og tømte et par flasker alle mulige steder, langs vegger og lister og hele stubbeloftet. Samt boret små hull i veggen en del steder og fylte med spray. Ikke en mauer å se etter 1-2 døgn. Så effektive saker dette. Egentlig burde man ha et takvindu på mygg utsatte steder. På Grønland var det ekstreme mengder knott, og i spiseteltet var et takvindu som lyset slapp inn. Ikke en knott ved matbordet, men om en var sensitiv så så man ikke opp på takvinduet for å si det slik..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det koster ca 220kr å sende en pakke innenlands som er inn til;120cm lang, 60cm brei og 60cm høy. Den kan veie opp til 25kg. Pakka sendes; Post resstante(og ditt eget navn) til et hvilket som helst postkontor. Er usikker på reglene for gass og bensin, men flyselskapene er ivertfall ikke intresert i å ha med desse på fly. Veldig greit å sende en pakke i forveien med tyngre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.