Gå til innhold
Fiskersiden

Lars fiske- og bildetråd 2011


Lars M
 Share

Recommended Posts

2011- sesongens første tur (18-20 feb-2011).

Forrige onsdag fikk jeg meldinga jeg håpet på. Hadde lovet en tilflyttet kompis å komme med tips om et lurevann i nærheten siden han flyttet nordover.

For omlag 20 år siden gikk jeg forbi dette vannet for første gang. Den gang observerte jeg ei røye på kansje 2-3 kilo som sto i skyggen av et berg. Prøvd å fiske kun én gang i vannet i ettertid, men har gått forbi der i jakttiden noen ganger (sist for 12-13 år siden) og observert røye i bekken.

Dette er et relativt lett tilgjengelig, flott vann av grei størrelse. Lokalbefolkninga durer rett forbi her vinterstid, og jeg har aldri hørt om noen som fisker her sommerstid heller.

Tilbake til onsdagen... Jeg hadde altså sendt kompisen og en av hans betrodde for å sjekke dette vannet.

Meldingen som kom låt som følgende; "Røyer på vel halvkiloet, 600 gram, 1 kilo og 1,4. I tillegg sleit xxx ei svær røye. Vi fikk bare hodet inn i 130mm- hullet!!!"

Torsdagen var de tilbake på plass, men da var resultatet ei sjuhektos og enda et slitt bruk...

Når fredagen kom hadde jeg byttet bort helgearbeidet og var klar som et egg :notfair:

Fredags kveld kl. 23 parkerte jeg bilen og lasta ut ski og pulk klar til avmarsj.

Drøyt to timer senere var teltet rigget opp. Varmet meg litt real turmat før jeg gikk ut før å forevige et teltmotiv med nordlys som aldri kom..

Frisk affære i 15 kalde, blå og frisk bris.

5462597740_7490129c1c_o.jpg

Våknet opp halv åtte opplagt etter nesten fire timer søvn.

Varmet en skvett kaffe og kastet innpå noen brødblingser. Deretter lirket jeg litt i stikka som hadde stått å fisket hele natta i forteltet. Da hogg det kontant tilbake, men fikk ikke satt fast fisken.

Ila. en halvtime kom det opp to 50-100 grams fisk. Her måtte det flyttes ut av teltet og mot noen områder som så uhyre spennende ut på "Norge i bilder"...

Det var fremdeles kaldt ute med et friskt vindtrekk fra sørøst.

5462340712_7bc2874837_o.jpg

Joda.. Plassen hodt riktignok fisk, men av samme beskjedne størrelsen som de jeg nappa opp i teltet..

Fikk flere av samme kaliberet på flere ulike plasser og dyp fram til klokken elleve. Deretter var det totalt dødt..... leeenge!

5462005709_b75b6f535f_o.jpg

Jeg begynte nesten å tvile på meg selv.. Hadde jeg lurt meg selv, og min kamerat for så å bli narret tilbake..?

Tok en lengere tur opp i bakken med kameraet rundt nakken. Skremte opp et knippe med vinterkledde ryper mens jeg i øyekroken kunne se ravnene som hoppet rundt blant hullene på jakt etter undermålere.

5462006057_103374bb48_o.jpg

I tretiden valgte jeg å gå tilbake til en av de mest interessante plassene som også ga best utteling på antall smårøyer. Nå som sola var bikket under bakkekammen ble det fort skjømt.

Jeg fortsatte og veksle mellom blinker, mormyshka, balansepilk og komboer med waterlight.

Monterte en gul waterlight over den store kobberfarga Dividalsblinken som helt klart hadde utmerket seg tidligere på dagen, selv etter smårøya.

Boret et par hull på omlag 4 meter dypt vann da grunnere partier hadde vært helt døde.

Erfaringsmessig funker bevegelse i agnet dårlig i mørket, så to stenger får stå å fiske statisk.

I halv-femtiden bøyer den ene stikka seg godt. Et lite tilslag og den første skikkelige røya i 2011 kommer motvillig opp på isen!!!

En smellfeit kilosfisk med rød vakker buk!

En utrolig lettelse å ha følelsen av å være ordentlig igang ;)

En owner mosqito #2 lades full av maggot og slippes ned i hullet igjen da jeg hører knarren på stanga bak meg frese!

Denne er det skikkelig fart i, men etter litt lirking kan jeg lure tak i gjellelokken på enda en flott salvelinus alpinus B)

5462694172_59cc51e6ff_o.jpg

Dette øyeblikket må foreviges.. Rigger til kamera, stativ og blits, men har ikke selvutløser med.

Etter litt knoting med fokus og blits sier jeg meg fornøyd.

Vandrer bortover mot pulken da det plutselig tar til å blåse opp skikkelig. I tillegg kommer det snø, i så store mengder at det blir whiteout...

Stuper oppi kamerabagen som ligger åpen for å berge faenskapen fra å snø ned.

Ikke før jeg har fått dytta stæsjet i pulken napper det kraftig i den andre stikka. Heldigvis er bremsa greit innstilt slik at fisken ikke drar avgårde med bruket på slep.

Tar det litt pent med denne da jeg ikke stoler 100% på lyskroken i str #10 da noen av disse er litt bløt i godset..

Når fisken er oppe dytter jeg bare resten i pulken.

Batteriet på GPS'en er flatt. Her er det bare å finne teltet før været tiltar ytterligere...

5462094871_0418612b47_o.jpg

Vel inne i teltet igjen viser uret halv syv! En god økt på isen er unnagjort og middagen kan inntas med god samvittighet :)

For en start på fiskeåret 2011, og jeg har enda en dag foran meg!! :)

Fiskene blir etter hvert målt og veid; 1 kg, 1,4 kg og 1,625 kg og lengder på hhv. 41, 47 og 51,5 cm.

Dette skulle tilsi K-faktorer på 1,45, 1,35 og 1,12. Den største er nok enda preget av å ha gytt i fjor høst og har mye å fylle opp, men uansett flott kondisjon!

Jeg koker opp litt kaffe som blir inntatt sammen med en sjelden god melkesjokolade. "Et godt stykke norge"... Jeg har det i allefall helt topp.

Søker tidlig tilflukt i soveposen med håp om å stå opp grytidlig neste dag.

5462897998_a86410121a_o.jpg

Er oppe halv-seks neste morgen. Etter en obligatorisk kakao stuper jeg ut av teltet i et jævla snøvær... Litt motvillig, men gammemannsprostataen gir meg ikke noe valg.

Når pliktene er unnagjort hopper jeg i tøyet. Bare tull å ligg i teltet å kope uansett.

I ni-tia letter været og jeg trekker bort til gromstedet. Det starter med et realt hugg, men deretter er det stille.

Bettet er så til de grader påvirket av lavtrykket som har kommet!

5462296587_137510f345_o.jpg

Et par trøstefisker blir det allikevel...

5463692309_7991e3ff77_o.jpg

I to-tiden gir jeg meg, fornøyd etter gårdagens happening :)

Før jeg pakker sammen bestemmer jeg meg for å ta et "gruppebilde" mens det er litt lys.

Alltid noe spesielt med sesongens første tur...

5462415355_e2134df9df_o.jpg

Vel hjemme slenges fiskene på benken. Nå er forskertrangen til å ta å føle på.

Går med en følelse om at disse går på fiskediett, nærmere bestemt sine egne. Er spent på både farge, mageinnhold og om fiskene har noe parasitter av ymse slag..

Overraskelsen er stor når de viser seg å være røde, feite og trauste i kjøttet. Mageinnholder viser seg å bestå av uhorvelige mengder marflo og musling!

Dette vannet er absolutt i balanse!! Krepsdyr i slike mengder er et sikkert bevis :)

Idag mens jeg hengte utstyr til tørk kom det atter en melding; "1,2 kg etter et halvt minutt fiske! Det ble ikke flere bortsett fra et knippe småfisk i ei lita vik, men vi har slitt ett bruk med 0,35 mm nylon hver, og snørene er solide og nye!! Noen solide, ukontrollerbare utras og greiene røk som sytråd.."

Gleder meg til scootersesongen er over og jeg kan lure meg opp uten å stå på utstilling.... I mellomtiden får vi fiske i ly av mørket (det funker jo det også)..

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Thx, folkens :)

Måtte knipse litt fra vinduet på leiligheta før jobb idag. Sykt flott himmel!!!

12 bilder tatt håndholdt på tele (på høykant) og smurt sammen til panorama :)

Klikk på bildet for stort format!

5468607311_5fbf5fd0ee_o.jpg

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trolsk. Fantastisk :)

Tusen takk!!

Har jentene nå slik at seine utfarter er umulig.. Ekstrem nordlysaktivitet i går, men måtte se det meste fra stuevinduet. Lurte meg en tur i bebyggelsen når jentene hadde sovnet.

Gikk glipp av det heftigste lyset, men var vitne til en meteorstorm uten like :dribble:

Et av fangstene..

Meridianstøtta i Hammerfest (Bygave fra 1800-tallet. Står på Unesco's verdensarvliste).

5517601101_10bcc38e17_o.jpg

Hammerfest videregående skole.

5517698224_1f4db52d26_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.