Gå til innhold
Fiskersiden

Lars fiske- og bildetråd 2011


Lars M
 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er et bilde fra gutteturen vi hadde oppe på laksefjordvidda sist uke.

Dette er en av få ganger jeg har opplevd slike bisoler. Synes også lyskjeglen i himmelen var ganske spesiell.

Måtte selvsagt foreviges, med spennende forgrunnsmotiv.

Har brukt gradert gråfilter og kameramontert blits.

5587841780_c915b3bb95_o.jpgIce fishing after sunset by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Skulle starte ut på kveiteturné med Espen Ørud på morrakvisten idag. Desverre fikk lukkøye en solid knock-out på skipsrederen (Ørud). Får håpe man når ut en tur etter at barnebursdager og div. andre greier er unnagjort...

I mellomtiden har det blitt litt pjusking med hjemmesider, bilder etc.

Her er noen smakebiter fra påskeferien..

5655722984_c30f423d79_z.jpg

Brottnes. Waves & sunset by Lars Mathisen Photography , on Flickr

5673317419_8fb1651037_z.jpg

Wet rocks by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har fått meg noen turer med Silver Hawk'en nå, men kveitefisket har vært tregt i Sørøysundet hittil i år.

Nå blåser det småjækler her, men skal en tur utpå uanestt.

Ble en grei kveite ombord i går. Får håpe det løsner litt nå.

I loppa og utenfor sørøya er det imidlertid kanonfiske for tiden med mye og relativt store kveiter.

Har noen lokasjoner som skal testes, men då må havet være flatt hvis en skal nå seg dit..

5821211625_24b7534a7e_z.jpg

Fiskelykke by Lars Mathisen Photography , on Flickr

5821211355_254a5a5d5c_z.jpg

Hunting halibut by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott kveitesmile.gif! Lang tid du bruker fra hammerfest til loppa med båt?

Takker :thumbsup:

Er drøyt 50 nautiske mil til Sandland i Loppa, så omlag 2 timer med en marsjfart på 25 knop..

Etter å ha fått siste nytt fra den nye fiskecamp'en til Einar Røe i Sandøybotn på Sørøya må jeg ærlig innrømme at jeg sliter litt med å velge hvor jeg vil dra...

Her i sundet er det elendig for tiden. Akkurat nå kan det skyldes den bitende nordausten som trykker på. Selv linefiskerne haler opp tomme kveitvad.

I fjor ble det åpnet for breiflabbgarnfiske her oppe. Noen påstår det tas lite flatfisk i disse garnene, andre det motsatte.

Jeg vil tro det tas relativt mye småkveite på dette redskapet, selv om breiflabbfisket foregår på relativt bløt bunn.

To av båtene som deltar i fisket rodde i fjor med 600 garn hver.......

5827175463_60e5a79cf1_o.jpg

Silver Hawk DC 540 by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en liten tur ute med nyskuta i går.

For å gjøre en lang historie kort... Hadde ikke trua på kveita under de rådende forholdene, og når disse dukka opp i hopetall var det ikke vanskelig å velge :)

5872270629_db22af404d_z.jpg

Arctic Dolphins #4 by Lars Mathisen Photography , on Flickr

5872598292_53db9618ab_z.jpg

Arctic Dolphins #3 by Lars Mathisen Photography , on Flickr

5872386220_5e4b5daf03_z.jpg

Arctic Dolphins #2 by Lars Mathisen Photography , on Flickr

5872359326_ea379f5a5e_z.jpg

Arctic Dolphins #1 by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er Kvitnos.

Har vel kun sett hvitskjeving ved én anledning før.

Har hatt selskap på de fleste turene ute ved Grunnvåg, Lille Vinna og Straumen utafor Hammerfest i år :)

Rundt 2000-2001 hadde vi en dag besøk av ti-tusentalls av disse Vinnasundet hvor jeg jobbet da.

Hele sundet var et evig skumfokk. Rimelig heftig tempo og akrobatikk disse fremviser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er Kvitnos.

Har vel kun sett hvitskjeving ved én anledning før.

Har hatt selskap på de fleste turene ute ved Grunnvåg, Lille Vinna og Straumen utafor Hammerfest i år :thumbsd:

Rundt 2000-2001 hadde vi en dag besøk av ti-tusentalls av disse Vinnasundet hvor jeg jobbet da.

Hele sundet var et evig skumfokk. Rimelig heftig tempo og akrobatikk disse fremviser ;)

Er det denne som blir kalt "springar" lokalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitnosen opererer i store flokker her i Troms også. Senest for 14 dager siden var det en stor flokk inne på Dåfjorden. Har hatt gleden av å ha dem på en armlengdes avstand når jeg var på landtur med en av fiskebåtene mine. De liker å ligge i bremmen på båten. Hadde en på hver side av båten framme ved baugen. Selv satt jeg på baugen og hadde øyekontakt med dem.

Populært kalt springer fordi den hopper helt løs av sjøen. Er en delfinart. Andre springere er nise, kvitskjeving, delfin, tumler og ikke minst spekkhoggeren.

Leken, tillitsfull, intelligent, empatisk og vakker skapning.

En av kompisene mine var fast skytter på springeren når han reiste på havet. En dag skadeskjøt han en springer og da kom 2 andre springere og hentet det skadete dyret og bar det imellom seg bort fra båten. Det var den siste kvitnosen han skjøt.

Herlige bilder forresten :thumbsd:

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.