Gå til innhold
Fiskersiden

Pil og bue


Hoffa
 Share

Recommended Posts

Jeg kaller det synsing når du strør om deg med påstander om det ene og andre, og du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om.

Forsvaret??? det er snakk om jakt på kort hold, og ikke snikskyting på 800 meters hold.

Men mener du at stående skyting med rifle er bedre enn stående skyting med bue?...

jakter du med rifle?

skyter du med bue?

Nå synes jeg du er så pass storkjefta og vag at jeg spør deg rett ut, er du uenig i at kuler er mindre påvirket av vind, en piler fra en bue? Er du uenig i at kuler har en flatere kulebane, enn piler fra en bue? Er du uenig i at en rifle kan fyre av serier med skudd raskere enn en bue? og til sist er du uenig i at rifler har mer nøyaktige siktemiddler enn buer? Det var påstandene jeg har "strødd rundt meg", i tilegg kommer dette med skytestilling, fint viss du kan komentere det også. Når det gjelder dette med peiling, har jeg da plukka opp et og annet etter 30 år med jakt. :P

M.

P.s.Glemte å svare på det du spurte om, og svarene er som følger ja,ja,og nei.

Hei!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er så pass storkjefta og vag at jeg spør deg rett ut, er du uenig i at kuler er mindre påvirket av vind, en piler fra en bue? En pil er selfølgelig mer påvirket av vind en en kule, MEN har det noen praktisk betydning på et skudd med bue på 10-30 meter, da er svaret NEI

Er du uenig i at kuler har en flatere kulebane, enn piler fra en bue? Den er nok ganske lik på de holden vi snakker om her, så tildels uenig. noen praktisk betydning under bue jakt er det ikke.

Er du uenig i at en rifle kan fyre av serier med skudd raskere enn en bue? Nei, en rifle kan avfyre et raskere oppfølgingsskudd, men mange sekunder er det ikke i forskjell.

og til sist er du uenig i at rifler har mer nøyaktige siktemiddler enn buer? Nå var det vel ikke direkte det jeg sa, men siktemidlene på en jaktbue står ikke tilbake for et kikkertsikte når det gjelder presisjon på de holdene det er snakk om her. Det er grunn til at det blir brukt tre separate blinker ved konkuranse skyting med disse buene, av den enkle grunn at pilene står høl i høl om du skyter på samme blinken, og de er ødelagte med en gang.Det var påstandene jeg har "strødd rundt meg", i tilegg kommer dette med skytestilling, fint viss du kan komentere det også. jeg snakker om STÅENDE skytestilling, da er bue mange ganger bedre enn rifle.

Når det gjelder dette med peiling, har jeg da plukka opp et og annet etter 30 år med jakt. :PDet må du gjerne utdype, du framstår ikke sånn i mine øyne.

M.

P.s.Glemte å svare på det du spurte om, og svarene er som følger ja,ja,og nei.

Hei!

I motsettning til deg så er jeg bueskytter i tillegg til rifleskytter/jeger ,og vet faktisk hva jeg snakker om når det gjelder bue.

At jeg bytter ut rifla med buen om det skulle bli lovlig er jeg ganske sikker på at jeg ikke ville gjøre, til det er skuddmulighetene på hjortejakta her både for få og vanskelige til at det skulle være fornuftig. :D

Men om jeg hadde bodd i et område med tett rådyr bestand, så kunne jeg muligens vurdert det.

Mvh Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du bekrefter absolutt alle påstandene mine. Da skjønner ikke jeg hvorfor du blåser deg så voldsomt opp.Kan det være at du er personlig angasjert i kampen for buejakt i norge? Ikke vet jeg, men du, og "saken" ville stått seg på saklig argumentasjon. Det hjelper lite å fortelle meg, hvor lite jeg skjønner og hvor mye du vet og kan. Det ser de fleste tvers gjennom. Over og ut :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du bekrefter absolutt alle påstandene mine. Da skjønner ikke jeg hvorfor du blåser deg så voldsomt opp.Kan det være at du er personlig angasjert i kampen for buejakt i norge? Ikke vet jeg, men du, og "saken" ville stått seg på saklig argumentasjon. Det hjelper lite å fortelle meg, hvor lite jeg skjønner og hvor mye du vet og kan. Det ser de fleste tvers gjennom. Over og ut :)

M.

Hei,

Det virker nesten som om du er mot jakt med pil og bue fordi det er mere krevende enn jakt med rifle? Mener du at man kan nekte andre å gjøre ting fordi man selv synes det virker veldig vanskelig?

I såfall vil jeg gjerne forby fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jaktpiler kun brukt 1 gang? Piler må være 100% skal de treffe målet.

Har en bue som har en form for dioptersikte. Ser gjennom en ring innflettet i strengen.

Presisjonen kunne kanskje blitt bedre med litt trening, men jeg hadde ei pil havnet som alltid på utsiden av samlingen.

Men det har kanskje noe med at jeg skjøt på ei Moelvenbrakke på gammeljobben med den pila :)

Så det å få inn en treff på 15-20 meter tror jeg er ganske uproblematisk for de som

kan dette.

Jeg vil anta at bue er veldig effektiv, men det er personen som holder i buen jeg er bekymret over.

Holde igjen skudd er kanskje den største utfordringen for alle jegere.

Men det er vel det som skiller mellom klinten og hveten.

Når man ser på oppskytingen til storviltprøven er kravene latterig lave.

Skulle tro at det var en folkerett å få skyte elg/hjort bare man eide ei børse.

Sånn sett håper jeg at krav til skyteferdigheter økes og da kan man kanskje klare å smugle inn bue som godkjent jaktvåpen.

Men sånn det er idag ligger lista lavt nok til at man kan delta i storviltjakt.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du bekrefter absolutt alle påstandene mine. Da skjønner ikke jeg hvorfor du blåser deg så voldsomt opp.Kan det være at du er personlig angasjert i kampen for buejakt i norge? Ikke vet jeg, men du, og "saken" ville stått seg på saklig argumentasjon. Det hjelper lite å fortelle meg, hvor lite jeg skjønner og hvor mye du vet og kan. Det ser de fleste tvers gjennom. Over og ut :)

M.

hvordan du tolker å bekrefte påpstandene får være din sak, på lange hold ja, på korte hold (som det er snakk om med bue) har det ingen praktisk betydning, om du mener det har en praktisk betrydning så får du bare mene det, MIN mening er at det har ingen betydning.

Ser det ut av det som jeg har skrevet at jeg er en forkjemper for buejakt i Norge??...

"At jeg bytter ut rifla med buen om det skulle bli lovlig er jeg ganske sikker på at jeg ikke ville gjøre, til det er skuddmulighetene på hjortejakta her både for få og vanskelige til at det skulle være fornuftig"

Den enste grunnen til at jeg er "personlig engasjert", er at jeg som bueskytter ikke kan la masse synsing og vås stå uimotsagt, det hjelper ikke de som jobber seriøst for å få til en ny jaktform, jeg har som sagt INGEN intensjon om å bytte ut rifla med bue.

Hvor lite du skjønner skal jeg ikke utale meg om, men du kan INGENTINg om bueskyting i motsettning til meg ,og da utaler jeg meg om det jeg kan, så får folk se hva de vil tvers igjennom her og der...

Du prøver å framstå som en verdensmester i de fleste trådene du innvolverer deg i, og du går på snørra gang på gang, men du skal ha for innsatsen. STÅ PÅ!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel ikke så farlig om man tester ut dette i litt mindre skal først da.

Gjedde og Karpe er jo to fiskeslag som dette brude fungere greit på. Greie å spotte og ikke minst ofte stillestående, samtidig er det jo svært få av de vanlige Jeger og Begerfolka som liker disse artene allikevel. Dermed er problemet med skadeskyting borte, ikke at det ikke vil skje, men det er ingen som vil bry seg!

;) Mulig at dette er ment som en fleip, men om du syntes det er greit å drive avskyting av fisk eller vilt kun for moroa sin skyld får det stå for din regning. Trene gjør man på skytebanen i diverse former. Om man ønsker å ha et seriøst forhold til sin sport og hobby.

I hvertfall ingen jegere jeg kjenner som flyr rundt hverken med børse eller bue kun for å drepe ett eller annet. Tydligvis at du har lite kjennskap til jegerstanden. Er det noen som er oppatt av at det skal bevares fisk og vilt i den norske natur så er det fiskere og jegere. At noen ikke er enig i alt og alle former for jakt og fiske er jo en annen sak. Forskjellige meninger er det lov å ha. Men å drive å trene på levende vesener håper jeg du ikke mener er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Mulig at dette er ment som en fleip, men om du syntes det er greit å drive avskyting av fisk eller vilt kun for moroa sin skyld får det stå for din regning. Trene gjør man på skytebanen i diverse former. Om man ønsker å ha et seriøst forhold til sin sport og hobby.

I hvertfall ingen jegere jeg kjenner som flyr rundt hverken med børse eller bue kun for å drepe ett eller annet. Tydligvis at du har lite kjennskap til jegerstanden. Er det noen som er oppatt av at det skal bevares fisk og vilt i den norske natur så er det fiskere og jegere. At noen ikke er enig i alt og alle former for jakt og fiske er jo en annen sak. Forskjellige meninger er det lov å ha. Men å drive å trene på levende vesener håper jeg du ikke mener er ok.

For ordens skyld er jeg anske enig med deg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver å framstå som en verdensmester i de fleste trådene du innvolverer deg i, og du går på snørra gang på gang, men du skal ha for innsatsen. STÅ PÅ!

:goodjob:

[/color]

:) Arti' at akkurat du skulle utale akkurat dette.... :)

Til fiskemannen: Jeg er for så vidt ikke i mot buejakt, jeg mener det er feil tidspunkt å introdusere det i norge, som jeg skrev lengre oppe i tråden.

Men at det er et uomtvistelig faktum at kruttvåpen generellt sett er mer effektive våpen en bue, har jeg ingen ting mot å argumentere for. Og de fleste ved sine fulle fem er vel enig i det. Hvorfor Asmund tar sånn av, og er så usakelig som han er vet jeg ikke. Jeg har aldri betvilt drepeevnen til en moderne jaktpil, plasert riktig. :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for så vidt ikke i mot buejakt, jeg mener det er feil tidspunkt å introdusere det i norge, som jeg skrev lengre oppe i tråden. Men at det er et uomtvistelig faktum at kruttvåpen generellt sett er mer effektive våpen en bue, har jeg ingen ting mot å argumentere for. Og de fleste ved sine fulle fem er vel enig i det. (..) Jeg har aldri betvilt drepeevnen til en moderne jaktpil, plasert riktig.

Mulig at tiden ikke er moden. Og som jeg har skrevet; HVIS man skal endre lovverket, så trengs det trolig også en omfattende endring og utvidelse av jegeropplæringen. Å slippe utrente buejegere ut i marka er neppe noen god ide. men likevel, den retorikken mange (ikke rettet mot deg) bruker mot buejakt er at det vil føre til mer skadeskyting, og at selv moderne jaktpiler ikke har tilstrekkelig evne til å drepe vilt. Det siste er direkte galt som du selv skriver, og basert på statistikk fra Danmark og USA bl.a. fins det heller ikke noen dokumentasjon som støtter det første argumentet (om økt skadeskyting). Selv om man er prinsipielt mot en aktivitet gir det en ingen rett til å "jukse" med argumenter og drive ensidig "propaganda" for å hevde sitt syn. Denne type retorikk ser man i sak etter sak, dessverre. Og dette gjelder begge veier :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS man skal endre lovverket, så trengs det trolig også en omfattende endring og utvidelse av jegeropplæringen.

Jeg synes jegeropplæringen i dag er god så det holder, men dersom buejakt skulle bli tillatt burde det etter mitt syn pålegges utøverne tilleggsopplæring.

Som ivrig hjortejeger ville det aldri falt meg inn å jakte hjort med bue, jeg holder meg til riflen, den er jeg fortrolig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fiskemannen: Jeg er for så vidt ikke i mot buejakt, jeg mener det er feil tidspunkt å introdusere det i norge, som jeg skrev lengre oppe i tråden.

Men at det er et uomtvistelig faktum at kruttvåpen generellt sett er mer effektive våpen en bue, har jeg ingen ting mot å argumentere for. Og de fleste ved sine fulle fem er vel enig i det. Hvorfor Asmund tar sånn av, og er så usakelig som han er vet jeg ikke. Jeg har aldri betvilt drepeevnen til en moderne jaktpil, plasert riktig. :)

M.

Ja, kruttvåpen er mer effektive til sitt bruk mens buer er mer enn effektive nok til sitt. Det er i seg selv et dårlig argument, det finnes adskillig mere effektive våpen enn jaktrifler der ute.

Jeg mener man selvsagt bør ha egen jegerprøve med oppskyting for storviltjakt med bue, noe som nok kommer til å sile ut de som ikke er virkelig interesserte.

Asmund er ikke usaklig, han er fra Stord og de er litt annerledes der ute. Egentlig er han en trivelig kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kruttvåpen er mer effektive til sitt bruk mens buer er mer enn effektive nok til sitt. Det er i seg selv et dårlig argument, det finnes adskillig mere effektive våpen enn jaktrifler der ute.

Jeg mener man selvsagt bør ha egen jegerprøve med oppskyting for storviltjakt med bue, noe som nok kommer til å sile ut de som ikke er virkelig interesserte.

Asmund er ikke usaklig, han er fra Stord og de er litt annerledes der ute. Egentlig er han en trivelig kar.

Hjertens enig på alle punkt.. :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jegeropplæringen i dag er god så det holder, men dersom buejakt skulle bli tillatt burde det etter mitt syn pålegges utøverne tilleggsopplæring.

Som ivrig hjortejeger ville det aldri falt meg inn å jakte hjort med bue, jeg holder meg til riflen, den er jeg fortrolig med.

Jeg tror nok at kravet på storviltprøven kunne høynes.

Klippet fra NJFF:

Skyteprøve for storvilt

Foto: Åsgeir Størdal

Alle som skal jakte storvilt med rifle, må avlegge en årlig skyteprøve.

Alle som skal jakte storvilt med rifle, inkludert de som skal være med i opplæringsøyemed, må ha avlagt en årlig skyteprøve. Før du tar skyteprøven må du kunne dokumentere å ha avlagt minst 30 treningsskudd med rifle.

Selve skyteprøven består av 5 skudd med jaktammunisjon på en stillestående dyreskive. For kombinasjonsvåpen skal det avfyres en serie på 3 skudd. Avstanden skal være 100 meter og skytestillingen er valgfri.

Alle skudd skal sitte innenfor et innsirklet felt på 30 cm i diameter, som er angitt på figuren. Etter bestått prøve får du et vitnemål som du alltid skal ha med deg under storviltjakt. Du må skyte opp med alle kulevåpen som skal benyttes til storviltjakt.

Skyteprøven avholdes stort sett av de lokale skytterlag eller JFF.

For de som ønsker en litt annerledes og mer utfordrende skyteprøve, er NJFFs tidligere sølvmerkekrav i elgskyting godkjent. Når du avlegger skyteprøven på denne måten, er det tillatt å bruke helmantlet prosjektil. (Husk likevel å skyte inn med ekspanderende prosjektil før jakta).

Kravet er følgende:

Stillestående elgskive Kne eller sittende stilling Treff med alle fem skuddene

Stillestående elgskive Stående stilling Minst tre treff av fem skudd

Løpende elgskive Stående stilling Minst tre treff av fem skudd

Hvorfor ikke bruke den siste måten som den eneste måten å ta storviltprøven?

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder storviltprøven, så er jeg enig i at den med fordel kunne vært en smule strengere, dvs flere dokumenterte skudd. Men selve jegerprøven synes jeg pr i dag er veldig bra. Min erfaring fra mange år i jaktutvalget her i skytterlaget har jeg sett mye rar skyting fra noen få. Min erfaring er at det store flertallet av jegerne blir flinkere og flinkere under oppskytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kruttvåpen er mer effektive til sitt bruk mens buer er mer enn effektive nok til sitt. Det er i seg selv et dårlig argument, det finnes adskillig mere effektive våpen enn jaktrifler der ute.

Jeg mener man selvsagt bør ha egen jegerprøve med oppskyting for storviltjakt med bue, noe som nok kommer til å sile ut de som ikke er virkelig interesserte.

Asmund er ikke usaklig, han er fra Stord og de er litt annerledes der ute. Egentlig er han en trivelig kar.

Takk skal du ha for den! :)

BTW, når har du tenkt å kvitte deg med ekstra kromosonet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.