Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til tur for de som skal til Hardangervidden i år


Hunter
 Share

Recommended Posts

Jeg har lovet et par ganger å komme med forslag til tur på vestsiden av Hardangervidden, men jeg har vært syk de siste 5 månedene og formen har vært alt annet enn god. Nå er formen på vei oppover igjen og jeg har litt overskudd til å skrive litt.

Her er i alle fall et forslag til de som er glad i vestvidden og vil ofre noen dager på en tur. Jeg begynner ganske langt vest og tar for meg en tur som først går sørover for så å dreie østover. Hele ruten går på T-merket sti så det bør ikke være vanskelig å finne frem selv om man ikke er kjent.

Hjølmodalen er startsted

Når du kommer til Øvre Eidfjord er det skiltet mot Hjølmo. Kjør så langt oppover dalen du kan komme, her er det parkeringsplass. Da er det bare å bevege seg i retning Vivelid fjellstove. Man begynner i småskog de første km, før det begynner å gå oppover. Store deler av turen følger man Veig, en idyllisk og fin elv. Fisket er ikke allverden alle steder, men det er utrolig vakkert område å gå i. Jeg vil anbefale alle å ta en avstikker til den fantastisk flotte Valurfossen og ta en titt på den mektige fossen. Ved Viveli er det tid for en liten rast før man vandrer videre mot Hedlo og derfra videre mot Hadlaskard. Her vil det for mange være naturlig å ta første overnatting.

Neste dag forsetter turen mot Torehytten, og hva er da mer naturlig enn å ta en tur opp til Hårteigens topp. Er du heldig med været så vil du kunne se utover store deler av vidden i alle retninger. Etter å ha fordøyet utsikten her kan man velge om man vil gå sørøstover til Litlos eller gå tilbake til Hadlaskard. (selv ville jeg gjort det siste). Men velger man å gå til Litlos så blir en naturlig oppfølger Besso og Sandhaug. Da går man på sørsiden av Nordmannslågen. Men som nevnt ville jeg tatt turen tilbake til Hadlaskard og så gått østover mot Viersla og Vierslamyrene.

Dette området er helt fantastisk fiskemessig. Her finner du små vann, bekker og elver. Her er også noen gamle setre som fremdeles blir brukt sommerstid. Sett av litt tid her til fiske tidlig morgen og sent på kveld. Det skulle ikke forundre meg om storfisken blir landet her.

Deretter vil jeg anbefale å gå på nordsiden av Nordmannslågen til Sandhaug. Bruk god tid langs lågen, stopp underveis og fiske langs hele lågen.

Når du kommer til Sandhaug vil jeg anbefale en overnatting på hytten eller i nærheten. Sandhaug har et fantastisk kjøkken og øl- og vin-rett om man ønsker å leske seg litt.

Fra Sandhaug går turen nordover til Langevatnet og Hellehalsen. Her vil jeg anbefale å ta et stopp. Fisk enten i Langevatnet eller i elven Snero som renner ut i Tinnhølen. Siste lille etappe går så i retning Trondsbu. (herfra vil det være naturlig for mange å gi seg og sette seg i bilen for å plukke opp den andre bilen ved startstedet.)

Om man kjører to biler er det lurt å sette kjøre en bil inn her før man starter på turen.

Om man ikke vil stoppe her kan forlenge turen med noen km og gå i retning Bjoreiddalen (hytten er ikke lenger i bruk) og så avslutte det hele ved Dyranut.

Hvor lang tid man bruker på denne rundturen avhenger litt av hvor god kondis man har og hvor lang tid du setter av.

Det er ikke noe problem å gjennomføre turen på 4 dager, men da går du mye og får ikke tid til å nyte den vakre vidden.

Min anbefaling er derfor å sette av 7 dager eller mer, slik at man får tid til å fiske masse underveis. Man trenger ikke ta med så mye proviant, da ruten er lagt opp slik at man kan stikke innom DNT-hyttene underveis for provianttering.

Er dere heldig med været vil dere få en tur som kommer til å sitte klistret fast i hukommelsen resten av livet.

Jeg håper dette faller i god smak hos dere og at noen av dere kanskje kan dra litt nytte av denne infoen om turen skulle friste.

Lykke til.

Om noen ønsker mer info om denne turen så hjelper jeg gjerne til om nødvendig. Ta det i så fall i denne tråden, da det kanskje er flere som lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.