Gå til innhold
Fiskersiden

Tre grunner til å klemme ned mothakene...


j-man
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg så på nettet i dag at alt om fiske nylig har trykt et blad til. En av artiklene var "Tre grunner til å klemme ned mothakene..." Jeg lurer på om noen har lest artikkelen og hva de tre grunnene er.. Jeg tenker først og fremst på slukfiske og ikke fluefiske.

håper på svar :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artikkel om fluefiske.

3 grunnene var at det beskytter fisk,fisker og flue.

Fisk ved at det er enklere å avkroke og evt at det blir enklere å kroke. (mindre motstand når kroken går inn)

Fiskere ved at DU blir enklere å avkroke.

Fluene varer lenger pga det er enklere å få de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i alle fall et "fint" bilde av en med nye nesering.

ja, den var fin, den nye "muddler"-barten til Krogvold...

interessant at Krogvold har erfart at kroker med nedklemt mothake holder BETYDELIG bedre på fisken enn kroker helt uten mothake. Den lille klumpen som den nedklemte mothaken representerer, gir altså såpass mye motstand at kroken ikke uten videre glir ut, noe man gjerne opplever når man bruker kroker helt uten mothake. Kanskje krokprodusentene etterhvert lager kroker der mothaken er erstattet med en liten "klump"?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje krokprodusentene etterhvert lager kroker der mothaken er erstattet med en liten "klump"?

Kjøpte meg just noen Korda-kroker, og det er ikke rare mothaken på dem i forhold til endel andre produsenter på markedet. Har dine bønner allerede blitt hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Man får kjøpt fluekroker uten mothaker, men aldrig sett trebble kroker uten. Mulig det finnes også. Ellers finnes det en del spesialvarianter av motakerløse flue kroker som har en liten konstruksjonsmessig løsning ved at det er laget en liten bulk på kroken der motakeren normalt sitter. Men jeg tror det spiller nada rolle for å holde på fisken. Helt sikkert like effektivt å klemme den ned. Men om fisken sitter bedre uten er sikkert litt følesemessig også. Mulig at man passer ekstra på å ha tight line med fiske uten motaker, og dermed så mister man mindre fisk....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Man får kjøpt fluekroker uten mothaker, men aldrig sett trebble kroker uten. Mulig det finnes også. Ellers finnes det en del spesialvarianter av motakerløse flue kroker som har en liten konstruksjonsmessig løsning ved at det er laget en liten bulk på kroken der motakeren normalt sitter. Men jeg tror det spiller nada rolle for å holde på fisken. Helt sikkert like effektivt å klemme den ned. Men om fisken sitter bedre uten er sikkert litt følesemessig også. Mulig at man passer ekstra på å ha tight line med fiske uten motaker, og dermed så mister man mindre fisk....

Kan nok kanskje stemme det ja;-) Skal nok prøve å klemme ned noe mothakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på noen store fine enkeltkroker til gjeddefluer, men de var uten mothake og uten klump - helt glatte. Noen som har erfaring med de?

Ikke at jeg pleier å gi fisken slakk under fighten, men ser for meg at man mister flere fisker med slike kroker. Kanskje rett og slett en liten klump som det blir nevnt over her er løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Personlig tror jeg en motaker på de fleste kroker ikke spiller så veldig stor rolle. Om fisken sitter slik at den klarer å frigjøre seg så vilel den nok gjort både med og uten mottaker. Så voldsom mye hold er det ikke i en liten mottaker etter at kroken og fisken har fått kjørt seg litt i en kamp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på noen store fine enkeltkroker til gjeddefluer, men de var uten mothake og uten klump - helt glatte. Noen som har erfaring med de?

Ikke at jeg pleier å gi fisken slakk under fighten, men ser for meg at man mister flere fisker med slike kroker. Kanskje rett og slett en liten klump som det blir nevnt over her er løsningen?

Hei Svein,

Jeg har brukt disse litt. Har ikke veldig mange gjedder på disse krokene, men kan ikke huske å ha mistet fisk på de. Persen på 11500g ble tatt på denne kroken. Jeg mener også at det kunne ha vært microbarb eller lignende. Ellers synes jeg størrelsen og formen på den kroken er suveren i forhold til andre kroker jeg har prøvd. De fleste andre kroker har litt for lite krokgap etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.